Життя і творчість Лесі Українки. Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки.

Про матеріал
Життя і творчість Лесі Українки. Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки «Давня весна», «Вечірня година», «Вже сонечко в море сіда…».
Перегляд файлу

Урок 5 - 6. Життя і творчість Лесі Українки. Стан природи і       настрій людини в поезії  Лесі Українки.

Тема. Леся Українка «Давня весна» (напам’ять),  «Вечірня година», «Вже сонечко в море сіда…».

    Мета. Ввести учнів у світ поезії відомої української поетеси Лесі Українки, продовжувати ознайомлювати з її життєвим шляхом та творчістю. Слухати і  милуватись художнім словом поезії. Формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, зв’язно висловлювати свої думки.

             Вдосконалювати навички правильного, виразного читання, збагачувати  словниковий запас учнів. Викликати захоплення великою силою волі поетеси.

             Виховувати любов до рідної мови, світу природи.

    Обладнання.  Портрет Лесі Українки; виставка книг поетеси, ілюстрації до творів; індивідуальна робоча картка для кожного учня.

    Тип уроку. Комбінований.

                                                  Хід уроку

   Епіграф уроку.

               Ні, я жива! Я буду вічно жити!

               Я в серці маю те, що не вмирає!

  І. Організація класу.

               Всі почули ви дзвінок.

               Він покликав на урок.

               Кожен з вас вже постарався

               До уроку приготувався.

               Тож девіз тепер згадаймо

               І урок вже починаймо.

    Девіз:

              Красиво читаємо,

              Чітко розповідаємо,

              Мову свою розвиваємо.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Бесіда.
  • Коли народився Іван Франко?
  • Де народився майбутній поет? Що перейняв хлопчик від своїх батьків?
  • Яку освіту отримав поет?
  • Які твори для дітей є у доробку Франка?
  • Чим займався Франко, крім письменницької діяльності?
  • Коли помер поет?
  1. Виразне читання вірша Івана Франка «Дивувалась зима…» напам’ять.
  2. Виразне читання вірша Івана Франка «У долині село лежить…»

 ІІІ. Мовна розминка.

  1. Розвиток уваги і спостережливості.

Гра «Гостре око».

      Знайдіть слова, які заховані в таблиці (робота з індивідуальною карткою).

 

 

Л

Е

С

Я

Р

А

І

В   

А

У

К

Ї

Р

А

Н

Ф

Р

Н

А

С

К

Н

А

К

Т

Ш

О

Е

Н

А

Е

В

Ч

К

О

  1. Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.

            В_ш_ньк_  -  ч_р_ш_ньк_,

            ч_р_в_н_ї,  сп_л_,

            ч_г_  ж  б_  в_  т_к  в_с_к_

            в_р_сл_  н_  г_лл_?

 

                       Вишеньки – черешеньки,

                       червонії, спілі,

                       чого ж бо ви так високо

                       виросли на гіллі?

    - Пригадайте, з якого вірша цей уривок. Хто автор? (Леся Українка).

   ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

          Гра «Порахуй, прочитай».

      Якщо ви поставите букви у відповідному порядку, то отримаєте назву теми уроку.

Т

И

Ж

Я

Т

 

І

 

С

О

Т

Р

І

В

Ч

Ь

Т

3

2

1

5

4

 

6

 

13

9

7

10

12

8

11

15

14


                 

І

Е

Л

С

 

К

А

К

У

Ї

И

Р

Н

19

17

16

18

 

26

23

21

20

24

27

22

25

  - Сьогодні наш урок ми присвячуємо українській поетесі Лесі Українці. На уроках

читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами. Сьогодні ми поглибимо знання

про життя і творчість славної доньки України.

   V. Ознайомлення з біографією Лесі Українки.

     - Леся Українка писала про себе:

                              Мене весна при лузі породила,

           заквітчана у проліски.

           Водила вона мене за руки у лани,

           на луки дальні, до верби старої,

           розщепленої громом весняним,

           водицею з криниці степової

           щоранку напувала...

   1. Розповідь дітей біографії Лесі Українки.

      1.Народилася Леся Українка(Лариса Петрівна Косач) 25 лютого 1871 р. на Волині у місті Звягель. З часом сім'я переїзджає до Луцька, а потім — в село Колодяжне (неподалік міста Ковеля). На все життя полюбила вона росянисті волинські луки, тихі лісові озера і предковічні соснові бори.

         2. В 10 років на святі Водохреща Леся застудилася. З цього часу і починається її

  тяжка виснажлива боротьба з хворобою. Лесі не довелося через це жодного дня ходити  до школи. Вчителями її були: мати — письменниця Олена Пчілка, батько — юрист Петро Антонович, книги, життя, природа.             

       3. Леся була такою ж дитиною, як і ми. Мала великі здібності. В 5 років вже вміла читати і писати. Рано навчилась грати на фортепіано, вміла гарно вишивати, співати, але над усе любила природу.

        4. В 9 років вона написала свій перший вірш «Надія». В 13 років почала друкувати

   свої перші вірші в журналі «Зоря» (вірш «Конвалія»).

        5. Мати вибрала їй псевдонім — Леся Українка. Чому Українка? Цим підкреслювалось, що вірші пише справжня українська дівчинка. Леся Українка написала багато творів для дорослих і дітей.

      6. Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року в Грузії в місті Сурамі. Поховано

її у Києві на Байковому кладовищі.

 

 

  2. Перевірити усвідомлення змісту за допомогою тестування.

                      Тест

1. Поетеса народилася у 1871 році...

а) 2 5_ лютого;

б) 8 березня;

в) 25 січня.

2. Який літературний псевдонім матері?

а) Марійка Підгірянка;

б) Олена Пчілка;

в) Наталя Забіла.

3. Яке справжнє прізвище Лесі Українки?

а) Лариса Письменна;

б) Леся Мовчун;

в) Лариса Косач – Квітка.

4. Який перший вірш написала?

а) "Конвалія";

б) "Мамо, іде вже зима";

в) "Надія".

5. Хто допоміг дібрати літературний псевдонім?

а) Мама;

б) тато;

в) тітка Еля.

6. Доля Лесі була нелегкою, тому що ...

а) її вигнали з України;

б) за вірші посадили в тюрму;

в)  з дитинства  страждала  на  невиліковну хворобу.

7. Похована Леся Українка...

а) у Львові на Личаківському кладовищі;

б) у Києві на Байковому  кладовищі;

в) в Грузії у місті Сурамі.

— А тепер давайте:

               Відкриймо її серце відверте і чисте,

відкриймо її душу не заспану,

вчитаймось в Лесине слово іскристе

                         очима живими та ясними.

(Олена Журлива)

VI. Фізкультхвилинка.

Ми — берізки та кленці.

В нас тоненькі стовбурці. (Встали)

Ми в стрункі стаєм рядки,

Розправляєм гілочки. (Руки витягнуті перед собою)

Ледь зіп'ялись з корінців,

Дістаємо промінців. (Руки підняті вгору)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (Стиснути кулачки)

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці.    (Нахили тулуба)

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї).

 VII. Опрацювання вірша Лесі Українки «Давня весна».

   1. Слухання вірша.

       Читання вірша вчителем.

  • Які почуття у вас викликає цей вірш? Чому?
  • Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді буває настрій?Що ви чекаєте від весни?

      2. Словникова робота.

Гра «Сонечко».

весе΄ ☼ ла                                      я ☼ сна΄

         хво΄ ☼ ра                                 шу΄ ☼ м

        ра΄ді ☼ сна                                вес ☼ на΄

             ті ☼ сна΄                                кві ☼ тки΄

        біле΄ ☼ сенька                       хати΄ ☼ на

        зеле΄ ☼ ний                              ми΄  ☼ ла

        само ☼ тна΄                               ще΄☼ дра

3. Читання вірша учнями (мовчки).

   - Хто головний герой вірша? Від чийого імені ведеться розповідь?

    4.  Осмислення змісту вірша. Робота над образними засобами твору.

 Знайдіть у перших двох строфах рядки, в яких про весну говориться як про живу Істоту.

 Яким був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була дуже сумна?

  • Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?
  • Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як це можна передати під час читання?
  • З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов'ю ставиться до природи?
  • Як поетеса описує у вірші пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.
  • Поясніть, як ви розумієте вислови:  "промінням грала, сипала квітки "; "співало все, сміялося, бриніло ".

 Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш "Давня весна".

 5. Гра «Дочитай рядок».

 6. Виразне читання вірша учнями.

- Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

  VIII. Опрацювання вірша Лесі Українки «Вечірня година».

  1. Виразне читання вірша вчителем.
  • Вірш «Вечірня година» Леся Українка написала із присвятою «Коханій мамі». Послухайте його і визначте намір твору.
  1. Словникова робота.

     Вправи на  миттєве сприймання слів.

     Учитель на картках - блискавках  показує слова, а діти мовчки їх читають і запам’ятовують.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

   - Яке із запам’ятованих вами слів означає «найближче до Землі небесне тіло, її супутник»? (Місяць.)

  -  Яке було спільнокореневе до нього? (Місяченько.)

      3. Читання вірша в голос «ланцюжком».

  -  Які картини природи зображено у вірші?

      4. Читання «відлунням».

        Вчитель читає, а діти перечитують строфу, імітують виразність читання вчителя.

      5. Аналіз змісту вірша та образних висловлювань.

  • Відшукайте, які картини природи зобразила поетеса.
  • Якими словами передає свій настрій Леся Українка?
  • Які слова і вирази в переносному значенні вживає поетеса?
  • Знайдіть порівняння. З якою метою їх ужито?
  • Прочитайте слова у зменшувально-пестливій формі. Поміркуйте, чому їх  у вірші так багато.

 Кому присвятила цей вірш поетеса? Як вона виявляє свої почуття у творі?

 6. Виразне читання вірша.

  • З яким настроєм і у якому темпі треба читати вірш?
  • Де будете робити короткі паузи, а де — довгі?

ІХ. Опрацювання вірша Лесі Українки "Вже сонечко в море сіда ...".

    1.Прочитайте заголовок ще одного вірша Лесі Українки. Як ви думаєте, що описує у ньому поетеса?

    2.Прочитайте вірш самостійно (мовчки). Зверніть увагу на опис заходу сонця на морі.

  • Як у тексті сказано про воду? Хвилі? Що це за "червонії іскри" миготіли на воді?
  • Якими словами поетеса змальовує барви заходу сонця на морі?
  • Які слова в переносному значенні вживає автор?
  • Знайдіть у тексті порівняння. З якою метою їх ужито?
  • Який настрій передано у вірші?
  • З яким почуттям треба читати вірш?

3. Гра «Читаймо разом».

4. Прочитайте вірш виразно.

Х. «Творча майстерня» (робота в групах).

Сьогодні ми з вами вже побачили, як поетичне слово та рима можуть передати настрій та думку автора, відтвори­ти розмову дійових осіб, змалювати картини природи, життя. А зараз я пропоную вам спробувати себе у ролі по­ета, і доповнити вірш словами, яких не вистачає. Працю­вати будемо по групах, а потім подивимося, який резуль­тат ми отримаємо.

(Робота з індивідуальною карткою).
А яка зима буває?
Скаже той, хто добре _______.

            Чи ж вона буває ніжна?

            Ні! Холодна й _______.

            І холодна, й вітер віє,

            І від снігу все ________.

            І мороз на склі малює,

            На річках мости ________.

            Під ногами сніг скрипить,

             Звір від холоду _________. 

            Сонечка частіш немає,

            Хмара сонце ___________.

            Часом сніг іде лапатий,

            Бігти хочеться із ________.

            Щоб зловити біле диво,

            Бо повсюди так __________.

            Хоч носи у всіх червоні,

            Та додому йти пора!

             Шкода, йде весела _______.

                                 (Надія Красоткіна)

 ХІ. Підсумок уроку.

  • Твори якого поета ми сьогодні вивчали? Який із віршів сподобався більше? Чому?
  • Що нового дізналися про поетесу?
  • Леся Українка — славна донька України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом.

Життя Лесі Українки — це подвиг митця, один із тих подвигів, що підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах нащадків.

Видатні поети ніколи не залишають нас.

Вони відходять у безсмертя.

Не стерлась райдужна сторінка,

не вмерла пісня лісова,

безсмертна Леся Українка

була і є повік жива. (Олена Журлива)

   ХІІ. Домашнє завдання.

              1. Вірш Лесі Українки «Давня весна» вивчити напам’ять.

         2. Вірші «Вже сонечко в море сіда…» і «Вечірня година» Лесі Українки виразно читати.

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку