28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

. ЖИТТЯ І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ. ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ. ПРИНЦИПИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Про матеріал
Ознайомити учнів із цілями й завданнями курсу, програмовими вимогами до вивчення предмета; формувати в учнів мотивації дбайливого ставлення до життя і здоров'я; розвивати уяву дітей про здоров'я, здоровий спосіб життя, його принципи; учити найпростішим діям у разі погіршення самопочуття; виховувати бажання берегти життя та здоров'я.
Перегляд файлу

Тема. ЖИТТЯ І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ. ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ. ПРИНЦИПИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Мета: ознайомити учнів із цілями й завданнями курсу, програмовими вимогами до вивчення предмета; формувати в учнів мотивації дбайливого ставлення до життя і здоров'я; розвивати уяву дітей про здоров'я, здоровий спосіб життя, його принципи; учити найпростішим діям у разі погіршення самопочуття; виховувати бажання берегти життя та здоров'я.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: картки, аркуші паперу формату А4, маркери, таблиця або схема «Чинники здоров'я», малюнки про здоровий спосіб життя, таблиця «Принципи здорового способу життя», відео «Єралаш»: «Здоровий спосіб життя», зошити, підручники.

ХІД УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання вчителя, побажання учням успіхів, радості, здоров'я.

2. Гра «Знайомство». Діти називають своє ім'я та озвучують побажання.

3 . Вступне слово вчителя про предмет, який вивчатимуть, про мету й завдання, вимоги до вивчення курсу, правила ведення робочого зошита. Первинний інструктаж із безпеки життєдіяльності, інструкція БЖ.

II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

1 Робота в групах

- Людина, її життя є найвищими соціальними цінностями держави, визначеними Конституцією України. Здоровій людині набагато легше реалізувати себе в навчанні, роботі й особистому житті. Здоров’я - це дарунок, його треба берегти й примножувати.

- Як ви розумієте поняття «здоров’я»?

Завдання для учнів: об’єднатися в 4 групи («життя», «і», «здоров’я», «людини»). Намалювати свій символ «здоров’я», тобто те, із чим ви асоціюєте здоров’я. Обґрунтувати його, пояснивши значення поняття «здоров’я».

(Діти працюють у групах).

2. Звітування груп щодо значення поняття «здоров'я»

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ  

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 . Поняття про здоров'я

- У світі існує понад 200 тлумачень цього поняття. Ви сьогодні поповнили цей ряд, стали авторами нових трактувань і можете їх порівняти.

(Діти читають на картках вислови відомих людей (див. додаток 1)).

«Здоров’я - стан організму, за якого нормально функціонують усі його органи.»

Великий тлумачний словник сучасної української мови

«Здоров’я - стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки брак хвороб і фізичних вад.»

Преамбула Статуту Всесвітньої

Організації охорони здоров’я

 

«Здоров’я - не лише брак інвалідності, а й наявність повноцінного, гармонійного розвитку фізичного, психічного та морального станів людини.»

Б. В. Петровський

«Гарне здоров’я - одне з основних джерел щастя й радості людини, її неоціненне багатство.»

Д. Звєрєв

- Знайдіть спільне в цих тлумаченнях.

2. Робота над змістом вірша із записом у зошиті

- Від чого залежить наше здоров’я?

Згадаймо знання з початкової школи. Я буду читати вірш, а ви виділяйте чинники здоров’я та записуйте їх у зошит.

Від чого залежить здоров’я твоє? З цієї проблеми статистика є:

Найбільший процент - 50 - припадає на спосіб життя.

Хто про себе не дбає, надовго здоров’я міцним збереже,

Принаймні таким, яким маєте вже.

Спадковість - також фактор дуже важливий.

Хто дужим, міцним уродився - щасливий!

Так, 20 відсотків здоров’я твого спадковість дає, п’яту частку всього.

Ще 20 відсотків, теж 5 частина, яка має вплив на здоров’я людини, —

Це стан екології: моря, ґрунтів, повітря, питної води - й поготів!

А 10 відсотків здоров’я людини відносить статистика на медицину.

Це значить, якщо ти на щось захворів, то можеш звернутися до лікарів.

Вона відступає - ти знову здоровий!

Статистику цю Зрозуміє й дитя: за все найважливіший спосіб життя!

Режим відпочинку, режим харчування,

Твій рух, гігієна і запобігання інфекціям різним.

Девіз: чистота і тіла, і духу твого, доброта,

Упевнено «Ні!» різним звичкам шкідливим -

Це понад усе для здоров’я важливе!

 

Перевірка роботи. (Чинники: 50 % - спосіб життя, 20 % - спадковість, 20% - зовнішнє середовище, екологічні умови, 10% - медицина, охорона здоров’я)

Таблиця, яка засвідчує ці дані, діаграма в підручнику.

- Який чинник здоров’я найголовніший? (Спосіб життя)

 

Словник

Спосіб життя - це сукупність стійких форм життєдіяльності людини, які визначають її життєвий шлях. Це - сукупність її звичок.

3. Обговорення змісту вислову

А. В. Царенко своє ставлення до здоров’я пояснював так: «Наше здоров’я та життя значною мірою залежать від кожного із нас».

Діти наводять приклади й роблять висновки: треба вести здоровий спосіб життя.

4. Цікавинки. Історичні джерела про здоровий спосіб життя (додаток 2)

5 . Складання асоціативного куща «Що значить вести здоровий спосіб життя»

(Діти використовують свій життєвий досвід і знання, отримані на уроках основ здоров’я в початковій школі).

Для розкриття поняття «здоровий спосіб життя» учитель може використати відеоматеріали, наочність, розробити презентацію «Здоровий спосіб життя» (додаток 3)

Висновок: (за таблицею)

В основі здорового способу життя лежать такі принципи:

 

6. Розв'язання проблемної ситуації. (Супроводжують переглядом відео «Єралаш» № 189 - «Здоровий спосіб життя»)

- Які принципи здорового способу життя не виконували діти?

- Яку пам’ятку (правила) здорового способу життя ви подарували б героям «Єралашу»? Складіть і обґрунтуйте вдома (додаток 4).

V. ОЗДОРОВЛЮВАЛЬНІ ВПРАВИ (для формування правильної постави)

Ми берізки і кленці, (.Встати, опустивши руки вниз)

В нас тоненькі стобурці. (Руки в боки, повороти вліво, вправо)

Ми в стрункі стаєм рядки. (Стати, опустивши руки вниз)

Виправляємо гілки. (Руки вперед, у сторони)

Ледь зіп’явшись з корінців, (Присісти)

Дістаєм до промінців. (Руки вгору, тягнутися до сонця)

Ми стискаєм їх в огонь в зелені своїх долонь. (З’єднати руки перед собою, ще раз потягнутись)

Хилять свіжі вітерці вправо-вліво стовбурці. (Повороти вліво, вправо)

Ще й верхівки кожен ряд нахиляй вперед - назад. (Нахили вперед, назад)

VI.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.                                                                                                                    Складання формули здорового способу життя

«Зберігати, розвивати, відновлювати»

Мозковий штурм: «Що потрібно, щоб рослина добре росла?» (Учитель показує горщик із кімнатною рослиною).

Відповіді учнів:

  •                 оберігати, розпушувати ґрунт;
  •                 поливати, підживлювати, щоб вона добре розвивалася;
  •                 лікувати в разі ураження комахами-шкідниками.

Висновок: так і здоров’я потребує, щоб його зберігали, розвивали, відновлювали.

2 . Робота за підручником

Знайти в підручнику відповідь на запитання:

«Що означає зберігати, розвивати, відновлювати здоров’я»?

3 . Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття

Робота за блок-схемою, малюнками підручника та пам’яткою» вчителя (У групах або парах)

Пам’ятка для тих, хто погано почувається:

♦ якщо, прокинувшись уранці, відчуваєш слабкість, головний біль, біль у горлі чи животі, - скажи про це батькам;

♦ якщо тобі стало зле в школі, звернися до медсестри або скажи про це вчителеві;

♦ якщо надворі відчув різкий біль або запаморочення голови, звернися за допомогою до людей, які поруч із тобою (батьки, друзі, інші люди)             

4 . Демонстрування і пояснення, як користуватися ртутним та електронним термометрами

►► Правила й техніка вимірювання температури тіла за допомогою медичного термометра

Термометр слід зберігати в склянці або скляній банці об’ємом 200 грам. На дно її треба покласти шар вати. Склянка або банка н; 1 /2 або 2/3 має бути заповнена 70% -м етиловим спиртом або 0,5% розчином хлораміну.

Вимірювати температуру тіла у хворого бажано одним і тим же термометром. Перед вимірюванням температури тіла слід упевнитися, що ртутний стовпчик термометра стоїть не вище 35С. Якщо так, то термометр струшують.

Робити це треба тоді, коли він охолоне після користування попереднім хворим, бо під час струшування теплого термометра; стовпчик ртуті може розірватися. Якщо це сталося, треба декілька; разів повторити струшування. Захоплюють верхню частину термометра в кулак таким чином, щоб його голівка упиралася в долоню а середина була між великим і вказівним пальцями. Декільком; рухами в ліктьовому суглобі з силою опускають руку донизу, роблячи при цьому раптову зупинку. Перед тим як дати хворому термометр, його треба витерти сухим рушником від залишків хлораміну чи спирту.

Звичайно температуру тіла вимірюють двічі на добу - між 7.00 та 9.00 годинами, а також між 17.00 та 19.00 годинами. Інколи (для виявлення прихованого ревматизму, туберкульозу тощо) температуру тіла вимірюють через кожні 2-4 год.

Найчастіше для встановлення термічних показників використовують пахвову ямку. Це на практиці є найзручнішим місцем, але дає менш точні результати, ніж у разі вимірювання температури тіла в порожнинах.

Перед уведенням термометра в пахвову ямку, особливо в разі потіння, треба протерти шкіру рушником, змоченим теплою водою, спиртом чи одеколоном, а потім досуха витерти. Це запобігає забрудненню термометра й охолодженню його внаслідок випаровування поту. Встановити термометр треба так, щоби ртутний резервуар з усіх боків щільно прилягав до тіла в глибині пахвової ямки, при цьому не зсуваючись протягом усього вимірювання. Щоб термометр не рухався, треба також щільно притиснути плече до грудної клітки, а передпліччя розмістити таким чином, щоб долоня знаходилася в протилежній пахвовій ямці. Потрібно стежити, щоб між термометром і тілом не потрапила білизна.

Якщо хворий був непритомним або, навпаки, збудженим, треба, щоб хтось тримав і хворого, і термометр.

Вимірювання температури тіла в ротовій порожнині дає дуже точні результати незалежно від температури навколишнього середовища, вологості шкіри тощо. При цьому кожний хворий повинен мати окремий термометр. Ртутний резервуар термометра має знаходитися під язиком. Але такий спосіб неможливо застосувати у непритомного хворого чи збудженого, із психічними захворюваннями, у разі хвороб ротової порожнини та розладів носового дихання.

Вимірювання температури тіла в прямій кишці також дає точні результати. Воно показане для маленьких дітей, надто виснажених і знесилених хворих.

Термін вимірювання температури тіла в пахвовій ямці становить 10-15 хв, у ротовій порожнині, прямій кишці - 5-10 хв.

Пам’ятка-порада «Якщо ви розбили градусника»

(рекомендовано роздрукувати кожному учневі)

1) Не можна втрачати жодної хвилини. Відкрийте навстіж усі вікна, виведіть із кімнати дітей, захистивши органи дихання хоча б вологою марлевою пов’язкою.

2) Негайно збирайте ртуть. Великі краплини збирайте спринцівкою і складайте в банку зі щільною кришкою, малі - пензликом на аркуш паперу й також у банку.

3) Усі забруднені поверхні після очищення від ртуті обробіть міцним розчином хлорного заліза (у гіршому випадку -  хлорного вапна).

4) Не намагайтеся залити водою або відмити милом металеву ртуть - це неможливо. Ці сліди й пари видаляють лише хімічними методами - демеркуризацією.

5) Викидати ртуть та уражені нею предмети в сміттєві контейнери, у каналізацію категорично заборонено. Не засипайте ртуті землею, піском тощо.

6) Пам’ятайте, що некваліфіковані дії з її збирання можуть суттєво ускладнити подальше проведення демеркуризації.

7) У разі значного забруднення об’єктів ртуттю або сполуками Арсену організуйте негайну евакуацію людей із зараженої місцевості.

8) Ізолюйте заражені приміщення від інших, забезпечте інтенсивне провітрювання.

9) Про те, що сталось, негайно повідомте до органів місцевого санітарного контролю та викличте по телефону спеціалізовану бригаду оперативно-рятувальної служби для проведення демеркуризації та утилізації зібраної ртуті.

 

VII. Домашнє завдання (різнорівневе) . 

І рівень: опрацювати статтю в підручнику.

Разом із батьками практично закріпити навички вимірювання температури тіла.

II рівень: скласти пам’ятку «Правила здорового способу життя».

III рівень: підготувати індивідуальний проект за змістом прислів’я «Турбота про здоров’я - кращі ліки» (Можна використати інший вислів (див. додаток 4), приказки, прислів’я про збереження здоров’я).

VIII. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Відповіді на запитання вчителя

- Що називаємо здоров’ям? Які вислови про важливість здоров’я та необхідність його берегти ви запам’ятали?

  1. Продовжити речення (за допомогою малюнків або таблиці): Щоб бути здоровим, треба...

 

►► Інформація для вчителя

Додаток 1

Тлумачення поняття «здоров’я»

здоров’я — це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не тільки брак хвороб і фізичних вад. (ВООЗ)

Здоров’я — нормальний психологічний стан і здатність людини оптимально задовольняти систему матеріальних і духовних потреб. (В. П. Петленко)

Здоров’я — це перша і найважливіша потреба людини, що визначає її здатність до праці, гармонійний розвиток особистості. (М. С. Бєдний)

Здоров’я — це достатня функціональна активність системи саногенетичних механізмів організму, що забезпечують його оптимальну життєдіяльність у конкретних умовах оточуючого середовища. (С. М. Павленко)

Здоров’я — це нормальний розвиток тіла, інтелекту, психіки індивідуума, що проявляється в адекватній емоціональній і моральній поведінці. (Ю. Г. Антомонов)

Здоров’я — це сума резервних потужностей основних функціональних систем організму. (М. Амосов)

Здоров’я — це результат взаємодії соціально-економічних, медико-біологічних і демографічних чинників. (М. С. Бєдний)

Здоров’я — це взаємовідносини людини з оточуючим середовищем. (Р. Дюбо)

Здоров’я означає свободу діяльності людини. Хвороба — обмеження свободи. (О. М. Ізуткін)

Здоров’я — оптимальна стійкість до дії патогенних агентів, фізична, психічна й соціальна адаптивність до змінюваних умов життєдіяльності. (Г. Л. Апанасенко)

 Додаток 2

Цікавинки

В історичному аспекті уявлення про здоровий спосіб життя вперше починає формуватись на Сході. Так, у Стародавній Індії за шість віків до нашої ери у Ведах сформовані основні принципи дотримання здорового способу життя. Один із них — досягнення стійкої рівноваги психіки. Головною умовою є цілковита внутрішня свобода, брак жорстокої залежності людини від фізичних і пси­хологічних факторів навколишнього середовища. Другою умовою, яка призводить до встановлення внутрішньої рівноваги, є шлях серця, шлях альтруїзму до всього живого в цьому світі як вищого вираження сутності життя. Третя умова внутрішньої свободи — шлях розуму, знання, які забезпечують життєву стійкість людини.

У східній філософії й медицині завжди тілесне й психічне розглядали як єдине ціле. Згідно зі стародавньою китайською медициною, дисгармонія організму має місце за психічної дисгармонії. Описували п’ять хворобливих настроїв: гнів і запальність, затьмареність переживаннями, стурбованість і смуток, печаль і журба, страх і занепокоєність. Схильність до таких емоційних проявів порушує й паралізує енергію як окремих органів, так і всього організму в цілому, скорочуючи життя людині. Радість же надає гармонійної еластичності енерготечіям організму й подовжує віку.

У тибетській медицині неуцтво вважали загальною причиною всіх хвороб. Неуцтво породжує патологічний спосіб життя, вічну невдоволеність, песимістичні переживання, згубні пристрасті й інші негативні якості людини. Поміркованість у всьому, природна поведінка і здолання неуцтва — основні складові здорового способу життя.

Східна філософія й медицина мали холістичний підхід до людини, розуміли її як єдине ціле, безпосередньо пов’язане з природою, космосом. Цей нерозривний зв’язок людини з навколишнім середовищем забезпечував формування та закріплення її здоров’я, можливість протидіяти недугам.

Роздуми про здоровий спосіб життя зустрічають і в античній філософії та медицині. Так, Гіппократ у трактаті «Про здоровий спосіб життя» розглядає його як гармонію, до якої слід прагнути шляхом дотримання цілого ряду профілактичних заходів. Він акцентує увагу на фізичному здоров’ї людини. Демокрит більшу увагу надає духовному здоров’ю, вважає його «добрим станом душі», на якого остання перебуває у спокої та рівновазі, не схвильована жодними пристрастями, жахами й іншими турботами.

Особливість античного періоду полягає в тому, що на перший план виступає фізичний компонент здорового способу життя, усуваючи духовний на друге місце. У східній філософії та медицині чітко прослідковують нерозривний зв’язок між духовним і фізичним станом людини. У Стародавньому Китаї здоров’я розглядали як вищу цінність людини, яка постійно має приростати. Положення східної медицини ґрунтували на ставленні до людини як до особистості, а тому проблему здоров’я розглядали з урахуванням індивідуального ставлення до нього, усвідомлення самої себе і власного способу життя.

►► Інформація для вчителя й батьків

Додаток З

Порада-пам’ятка «Правила здорового способу життя»

Ці прості правила допоможуть Вам бути завжди у формі й зберегти своє здоров’я.

1. Прагніть рухатись якомога більше. Рух — це життя!

Частіше ходіть пішки: ходьба активізує кровообіг.

Кілька разів на день потягайтесь усім тілом, напружуючи м’язи спини й ніг.

А якщо у вас немає часу, то гуляйте пішки.

2. Для хорошого фізичного стану необхідне правильне, глибоке і спокійне дихання. Частіше провітрюйте приміщення, у якому знаходитесь.

Бажано залишати кватирку відкритою на всю ніч: свіже повітря потрібне не лише Вашим легеням, але й шкірі.

3. Приділяйте більше уваги поставі. Втома часто буває наслідком неправильної постави. Сутула спина призводить до того, що легені стають затиснутими, скорочується об’єм повітря під час вдиху. Від недостатньої кількості кисню м’язи втомлюються набагато швидше.

Звичка низько нахиляти голову до столу під час роботи призводить до додаткового навантаження на м’язи спини й головного болю.

4. Борімося зі втомою! Сядьте зручніше на стілець, відхиліться назад, закрийте очі й розслабте тіло. Посидьте так декілька хвилин. Це допоможе відновити сили.

Якщо Ви повернулись утомленими додому, відновити сили допоможе такий засіб: ляжте на килимок на підлозі або на жорсткий диван, закрийте очі й розслабте м’язи. Постарайтесь ні про що не думати і зосередити увагу на м’язах тіла. Уявіть, що вони сповна відпочили. Через п’ять-шість хвилин можете встати.

5. Нормальний сон для людини — 7-8 годин. Якщо Ви спите менше, виникає хронічна втома, яка призводить до зниження настрою і працездатності.

6. Неправильне харчування також може призвести до перевтоми. Пийте більше чистої води (не менше літра на день). Уживайте більше їжі, що містить клітковину й цілісні зерна, і менше — їжу, що містить цукор, із пшеничного борошна. Не забувайте про овочі та фрукти. Готуйте їжу на рослинній олії, зменшуйте вживання тваринного жиру.

7. Поганий настрій підсилює втома. А втома буває причиною поганого настрою. Виходить замкнуте коло. Щоб не впадати в такий стан, старайтеся частіше слухати улюблену веселу музику — це кращі ліки від поганого настрою.

8. Дотримуйте режиму дня. Лягайте й прокидайтесь у один час. Це найпростіша порада для краси й здоров’я.

9. Будьте психологічно урівноваженими. Не нервуйте, адже нервові клітини не відновлюються або відновлюються, але повільно. Отже, знаходьте у всьому позитивні моменти.

10. Загартовуйте свій організм. Найкраще в цьому допоможе контрастний душ — тепла і прохолодна вода. Це не лише корисно, але й допомагає прокинутися.

11. І, звісно, не паліть, не зловживайте алкоголем та позбудьтеся інших шкідливих звичок. Адже це основні чинники, що погіршують здоров’я.

12. І найголовніше... Намагайтеся, щоб у Вашому житті було більше позитивних емоцій. Дивіться простіше на проблеми й труднощі. Насолоджуйтеся життям!

doc
Додано
15 січня 2019
Переглядів
2351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку