НАРОДНА ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ – ШИРОКЕ МІСТКЕ ПОНЯТТЯ, В ЯКОМУ ЗАКЛАДЕНО ОРГАНІЧНИЙ І ТІСНИЙ ЗВ’ЯЗОК З ЖИТТЯМ НАРОДУ. НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ Є, ПО СУТІ, ОСНОВОЮ КУЛЬТУРИ КОЖНОГО НАРОДУ, ЇЇ ДУШЕЮ ГЛИБИННИМ ПОТЕНЦІАЛОМ, ЩО ЖИВИТЬ СВОЇМИ НЕВИЧЕРПНИМИ ТВОРЧИМИ СИЛАМИ ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО. ТИМ ЧАСОМ РИСИ ПРИМІТИВУ І НАЇВНЕ ОСМИСЛЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ ЗБЕРІГАЛИСЯ У ТВОРАХ ТИХ ХУДОЖНИКІВ, ЯКІ НЕ МАЛИ ЗМОГУ ПРОЙТИ ШКОЛУ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ АБО КОЛИ ЇХНЯ ОСВІТА ОБМЕЖУВАЛАСЯ ПОЧАТКОВИМИ СТАДІЯМИ ЗАСВОЄННЯ ПЕВНИХ НАВИЧОК, ПЕРЕДУСІМ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПОРЯДКУ
Примітивізм (від лат. primitivus — початковий, первісний) — художня стилістика, для якої характерні спрощені, зазвичай пласкі, форми, локальні, чисті кольори, відсутність повітряної перспективи та інших ознак академізму;ТЕРМІНОМ «ПРИМІТИВІЗМ» ІНОДІ ВИЗНАЧАЮТЬ ТАКОЖ ТАК ЗВАНЕ «НАЇВНЕ МИСТЕЦТВО» — ТВОРЧІСТЬ ХУДОЖНИКІВ, ЩО НЕ ЗДОБУЛИ АКАДЕМІЧНОЇ ОСВІТИ, ПРОТЕ СТАЛИ ЧАСТИНОЮ ЗАГАЛЬНОГО ХУДОЖНЬОГО ПРОЦЕСУ
Зовсім іншим є образне мислення і творчість Марії Приймаченко, так само одержимо відданої малярству. В її творчості на диво несподівано знайшли відбиття, особливо в ранній фазі творчості, прадавні народні вірування в різні темні сили у вигляді фантастичних звірів, витворених народною уявою.
МА́РФА КСЕНОФО́НТІВНА ТИ́МЧЕНКО (1922-2009, КИЇВ) — УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНИЦЯ, МАЙСТРИНЯ ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ І НАРОДНОГО ДЕКОРАТИВНОГО ЖИВОПИСУ. НАРОДНИЙ ХУДОЖНИК УКРАЇНИ, ЛАУРЕАТКА ШЕВЧЕНКІВСЬКОЇ ПРЕМІЇ, ПЕРША ЛАУРЕАТКА ПРЕМІЇ ІМ. КАТЕРИНИ БІЛОКУР, НАГОРОДЖЕНА ОРДЕНОМ “ЗНАК ПОШАНИ, ЗАСЛУЖЕНИЙ МАЙСТЕР НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНИ,
ІВАН МИКОЛАЙОВИЧ СКОЛОЗДРА НАРОДИВСЯ 5 КВІТНЯ 1934-О РОКУ НА ЛЬВІВЩИНІ, У СЕЛІ РОЗВАДОВІ, ЯКЕ РОЗКИНУЛОСЯ НА МАЛЬОВНИЧОМУ УЗБЕРЕЖЖІ ДНІСТРА. З ДИТИНСТВА ЗАХОПЛЮВАВСЯ ЛІПЛЕННЯМ З ГЛИНИ. СКУЛЬПТУРИ ІВАНА СКОЛОЗДРИ ПОКАЗУВАЛИ НА ОБЛАСНИХ, РЕСПУБЛІКАНСЬКИХ ТА ВСЕСОЮЗНИХ ВИСТАВКАХ НАРОДНОГО І САМОДІЯЛЬНОГО МИСТЕЦТВА. До живопису на склі Іван Сколоздра звернувся в другій половині 1970-х років. Сколоздра у своїй творчості виступає носієм народних традицій і розвиває їх на основі власних естетичних уявлень.