Зірка Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»

Про матеріал
Даний матеріал дасть можливість розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки; використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
Перегляд файлу

ТЕМА: Зірка Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»

МЕТА: розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності,  уміння   аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;

використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного  застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії  у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;             

ХІД УРОКУ 

Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям та творчістю нової для Вас письменниці Зірки Мензатюк, будемо працювати над її повістю «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти  і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чимвартозадуматися,  привертає нашу увагупід час читанняхудожньоготвору. Тому сьогодні ми спробуємозануритися в тіжиттєвіглибини, які для нас приготувалаавторка. ЗіркаЗахаріївнастверджує, щолітература повинна готуватидитину до дорослогожиття, допомагатиїйпізнати себе, оточуючих людей, світнавколо.

Перед нами стоїтьзавданнядослідити, яка таємниця козацької шаблі.

Розгорніть зошити, запишіть дату та тему уроку: « Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці

Розповідь про життя та творчість письменниці

ЗіркаМензатюкнародилася 21 жовтня 1954 року в селіМамаївцяхКіцманського району Чернівецькоїобласті, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Цесталося так: одного разу вчителька задала написативдомапереказ "Лісвосени". Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, щозбиралаліщиновігоріхи, а далі й про те, якимліс стане взимку, коли йогозасиплесніг. Замістькількохрядочківпереказрозтягнувся на цілихп'ятьсторінок. І їй так сподобалосявикладати на паперівласнурозповідь, щописьменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану "Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну", а в наступнідні — чималовіршиків. Однокласникичомусь не повірили, щодівчинкапишевірші сама, і стали говорити, що все те написав їїпрадідОлекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.

Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістикиЛьвівськогоуніверситетуіменіІвана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їйдопомогличисленніпублікаціїтворіву газетах, здобуте перше місце на обласнійолімпіаді з українськоїмови і літератури та щерекомендаціяСпілкиписьменників, яку вона дістала як авторка-початківець.

Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювалакореспондентомгазети "РадянськаУкраїна". Робота булацікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, щопише не про те, не так, як хоче, тому відмовиласявідкар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.

З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі "Соняшник" рубрики "Храми України", "Фортеці України", "Щоб любити", "Щоденник мандрівника"; з 2004 р. — автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів "АБЦ" Національного радіо.

Казки письменниці почали друкувати в журналах "Барвінок", "Соняшник", "Малятко", у закордонному журналі "Веселка", якийвиходив у США і Словаччині.

У 1990 роцівидавництво "Веселка" випустилоїї першу книжку казок "Тисячапарасольок". Невдовзі в тому ж видавництвівийшла друга книжка "Арніка" (1993) — казка про найчарівнішезілля Карпат. У видавництві "Лелека" побачиласвіт книжка "Мільйонмільйонівсестричок" (1999).

У 2002 р. як спеціальнийвипуск журналу "Соняшник" вийшладруком книга про найвідоміші церкви та монастиріУкраїни, адресована дітям, "Наші церкви: історія, дива, легенди", де у цікавій, доступнійформіписьменницяоповідає про різністиліцерковноїархітектури, будовуіконостаса, про чудовіікониУкраїни, найвизначнішихукраїнськихсвятих, вміщуєлегенди і перекази, багато з яких на той час публікувалисявперше.

У своїхказкахЗіркапише про вічніцінностіукраїнського народу. У 2008 р. у видавництві "Школа" побачиласвітїї книжка "Маковекнязювання", в яку включено казки про наші свята, аджесаме в них прихованобагатоказкового, чарівного! От хоча б перетвореннязвичайногояєчка в красуню-писанку, щонесе на собічарівні знаки. Про неїписьменницярозповіла в казці "Писанка". Або звичайсправляти на Великдень обновки, про який нам нагадуєвірш Тараса Шевченка "На Великдень, на соломі". Чомуїх справляли? Що вони значили? Про це — казка "Молоданчик". А хіба не вартіказок свято Івана Купала, коли зіллянабираєтьсянайбільшоїсили, абоповнакраси й поезії Зелена неділя, в якійможнавіднайтизагубленугармоніюжиття, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чималоінших свят. Вони прикрашалиїїдитинство, без них життявтратило б своїнайяскравішібарви, тому бережімоїх!

ЗіркаМензатюк — лауреат міжнародноголітературного конкурсу у США, літературноїпреміїіменіЛесіУкраїнки, НаталіЗабіли.

ЗіркаМензатюк: цікавіфакти

ЗіркаЗахаріївнабагатомандрувала.

З чоловіком і дочкою вони щолітавідвідувалинезнайомікуточкиУкраїни.

Письменниця любить вишивати і цевміння з покоління в покоління передала своїйдочціНаталі. Відомаказкаркаобожнюєвідзначатиукраїнські свята, цінуєхристиянськізвичаї, бо росла у віруючійродині.

ЗіркаМензатюк любить читатирізного роду літературу. Такезахоплення у неїз’явилосяще в дитинстві.

Їїчоловік Степан Фіцич – опернийспівак, тенор, солістНаціональної опери України.

Талановитаписьменниця почала писатидитячі книги післянародження дочки Наталки.

ЗіркаМензатюкдуже любить квіти.
 

2.« Мікрофон».

-         Чи любите ви мандрувати?

-         Яким способом ви подорожуєте?

-         Чибула у вашомужиттіподорож, яка запам’яталася вам особливо?

-         Куди вимрієтездійснитиподорож у майбутньому?

3. Робота з текстом.

Вдома ви прочитали  повість «Таємниці козацької шаблі». Я пропоную вам переглянути буктрейлер, а потім із чарівної скриньки дістати річ і за нею переказати епізод.

4. Робота на картках .

Зараз ми з вами заповнимо картки за повістю «Таємниця козацької шаблі».

Проаналізувавши твір бачимо, що  за жанром «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість. Як зазначаєавторка, спершу вона хотіланаписати про пригоди з чарівнимавтомобілем. Але в повісті мав бути мотив, зарадиякогоздійснюєтьсяподорож. Цим мотивом стала козацькашабля.

5.«Асоціативний кущ» «Шабля» (складання на дошці)

-         Які асоціації викликає у вас слово «шабля»?

 

 

 

 

 козаки              пригоди

 

 

скарб                      шабля                    музей

 

  мужність                битва  

6.Повідомленя про шаблю.

Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок (довжиною більше 100 см), хрестовину та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я.

  Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.

  Шабля мала особливе значення для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як до символу військової звитяги. Козаки постійно удосконалювали свою техніку шабельного бою.

Так як шабля була основною зброєю козаків, я пропоную вам  скласти пазли справжніх козаків-лицарів. (складання пазлів)

7. Головна героїня

- Хто у повісті є головним героєм ( Наталка)

Давайте  складемо характеристику Наталки з допомогою хмари слів.

8. Порівняльна характеристика образів Наталки та Антипка.

У вас на партах лежать карти під назвою «Кола Вена». Що спільного, а що відмінного було між Наталкою та Антипком.

9.Інсценування  епізоду про угоду Наталки з Антипком.

Наталка(розгублено): Це ... Антип. Він також шукає шаблю.

Пластун(здивовано): Чортик, Антипко?

Антип: Так, це я власною персоною(картинно кланяється,до Наталки) . Маю тобі подякувати, ти дуже мені допомогла.

Наталка(вражено): Я?

Антип (насмішкувато): Ти, ти, голубонько! Ти вибовкала про реліквію все, що знала! (задоволено) Лишилося затримати вас, і я на ходу придумав, як це зробити. Ха-ха! Дивно, що ти досі не сидиш у колодязі в Тараканівському форті!

Наталка: Негідник!

Антип(самовпевнено): Та це вже не має значення. Шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися.

Наталка (закрила лице руками в розпачі).

Пластун: Не тішся завчасно. Шабля ще не втрачена. Її ще можна врятувати.

Антип: Яким чином, хотів би я знати?

Пластун: А ми подумаємо, як.

Наталочка ( з надією подивилася на пластуна): Так, придумаємо.

Антип:Ха-ха-ха! Ти хочеш змагатися? Зі мною? Що ж, гаразд! Я тобі навіть дещо підкажу... В обмін на...

Пластун: Не умовляйся з ним! Він хоче здобути твою душу!

Антип (лукаво): Що ти, йдеться про дрібничку. Шаблю продаватимуть завтра увечері далеченько звідси... Я підкажу, де... Щоправда, загадкою... Але якщо ти не врятуєш шаблю, муситимеш брехати кожного дня. З тебе вийде кмітливенька брехуха!

Пластун: Не здумай погоджуватися!

Наталка( похитала головою): Я згодна.

Антип: Отже, слухай: не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав та й голову склав. (глузливо) Не забудь: брехатимеш довіку!

VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

  1. Гра «Так чи ні»
  2. Кубик .

3.Відповідь на проблемне питання:  Яка таємниця козацької шаблі?

Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

4.«Незакінчене речення»

-Продовжити речення «Патріот – це той, хто …»

- Що нам, українцям, треба берегти і захищати? (Національні реліквії, які дісталися нам у спадок від предків; рідну землю)

-У чому сила українського народу? (У єдності.)

VII. Підсумок уроку

Слово вчителя.

-         Наш урок завершується. Ми дійшли висновку, що наша сила в єдності. Усі ми – українці, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів – козаків! Адже непоборним є той народ, який відчуває себе єдиним цілим!

     VIII. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку