ТЕМА: Зірка Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»
МЕТА: розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
ХІД УРОКУ
Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям та творчістю нової для Вас письменниці Зірки Мензатюк, будемо працювати над її повістю «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чимвартозадуматися, привертає нашу увагупід час читанняхудожньоготвору. Тому сьогодні ми спробуємозануритися в тіжиттєвіглибини, які для нас приготувалаавторка. ЗіркаЗахаріївнастверджує, щолітература повинна готуватидитину до дорослогожиття, допомагатиїйпізнати себе, оточуючих людей, світнавколо.
Перед нами стоїтьзавданнядослідити, яка таємниця козацької шаблі.
Розгорніть зошити, запишіть дату та тему уроку: « Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці
Розповідь про життя та творчість письменниці
ЗіркаМензатюкнародилася 21 жовтня 1954 року в селіМамаївцяхКіцманського району Чернівецькоїобласті, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Цесталося так: одного разу вчителька задала написативдомапереказ "Лісвосени". Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, щозбиралаліщиновігоріхи, а далі й про те, якимліс стане взимку, коли йогозасиплесніг. Замістькількохрядочківпереказрозтягнувся на цілихп'ятьсторінок. І їй так сподобалосявикладати на паперівласнурозповідь, щописьменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану "Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну", а в наступнідні — чималовіршиків. Однокласникичомусь не повірили, щодівчинкапишевірші сама, і стали говорити, що все те написав їїпрадідОлекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістикиЛьвівськогоуніверситетуіменіІвана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їйдопомогличисленніпублікаціїтворіву газетах, здобуте перше місце на обласнійолімпіаді з українськоїмови і літератури та щерекомендаціяСпілкиписьменників, яку вона дістала як авторка-початківець.
Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювалакореспондентомгазети "РадянськаУкраїна". Робота булацікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, щопише не про те, не так, як хоче, тому відмовиласявідкар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі "Соняшник" рубрики "Храми України", "Фортеці України", "Щоб любити", "Щоденник мандрівника"; з 2004 р. — автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів "АБЦ" Національного радіо.
Казки письменниці почали друкувати в журналах "Барвінок", "Соняшник", "Малятко", у закордонному журналі "Веселка", якийвиходив у США і Словаччині.
У 1990 роцівидавництво "Веселка" випустилоїї першу книжку казок "Тисячапарасольок". Невдовзі в тому ж видавництвівийшла друга книжка "Арніка" (1993) — казка про найчарівнішезілля Карпат. У видавництві "Лелека" побачиласвіт книжка "Мільйонмільйонівсестричок" (1999).
У 2002 р. як спеціальнийвипуск журналу "Соняшник" вийшладруком книга про найвідоміші церкви та монастиріУкраїни, адресована дітям, "Наші церкви: історія, дива, легенди", де у цікавій, доступнійформіписьменницяоповідає про різністиліцерковноїархітектури, будовуіконостаса, про чудовіікониУкраїни, найвизначнішихукраїнськихсвятих, вміщуєлегенди і перекази, багато з яких на той час публікувалисявперше.
У своїхказкахЗіркапише про вічніцінностіукраїнського народу. У 2008 р. у видавництві "Школа" побачиласвітїї книжка "Маковекнязювання", в яку включено казки про наші свята, аджесаме в них прихованобагатоказкового, чарівного! От хоча б перетвореннязвичайногояєчка в красуню-писанку, щонесе на собічарівні знаки. Про неїписьменницярозповіла в казці "Писанка". Або звичайсправляти на Великдень обновки, про який нам нагадуєвірш Тараса Шевченка "На Великдень, на соломі". Чомуїх справляли? Що вони значили? Про це — казка "Молоданчик". А хіба не вартіказок свято Івана Купала, коли зіллянабираєтьсянайбільшоїсили, абоповнакраси й поезії Зелена неділя, в якійможнавіднайтизагубленугармоніюжиття, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чималоінших свят. Вони прикрашалиїїдитинство, без них життявтратило б своїнайяскравішібарви, тому бережімоїх!
ЗіркаМензатюк — лауреат міжнародноголітературного конкурсу у США, літературноїпреміїіменіЛесіУкраїнки, НаталіЗабіли.
ЗіркаМензатюк: цікавіфакти
ЗіркаЗахаріївнабагатомандрувала.
З чоловіком і дочкою вони щолітавідвідувалинезнайомікуточкиУкраїни.
Письменниця любить вишивати і цевміння з покоління в покоління передала своїйдочціНаталі. Відомаказкаркаобожнюєвідзначатиукраїнські свята, цінуєхристиянськізвичаї, бо росла у віруючійродині.
ЗіркаМензатюк любить читатирізного роду літературу. Такезахоплення у неїз’явилосяще в дитинстві.
Їїчоловік Степан Фіцич – опернийспівак, тенор, солістНаціональної опери України.
Талановитаписьменниця почала писатидитячі книги післянародження дочки Наталки.
ЗіркаМензатюкдуже любить квіти.
2.« Мікрофон».
- Чи любите ви мандрувати?
- Яким способом ви подорожуєте?
- Чибула у вашомужиттіподорож, яка запам’яталася вам особливо?
- Куди вимрієтездійснитиподорож у майбутньому?
3. Робота з текстом.
Вдома ви прочитали повість «Таємниці козацької шаблі». Я пропоную вам переглянути буктрейлер, а потім із чарівної скриньки дістати річ і за нею переказати епізод.
4. Робота на картках .
Зараз ми з вами заповнимо картки за повістю «Таємниця козацької шаблі».
Проаналізувавши твір бачимо, що за жанром «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість. Як зазначаєавторка, спершу вона хотіланаписати про пригоди з чарівнимавтомобілем. Але в повісті мав бути мотив, зарадиякогоздійснюєтьсяподорож. Цим мотивом стала козацькашабля.
5.«Асоціативний кущ» «Шабля» (складання на дошці)
- Які асоціації викликає у вас слово «шабля»?
козаки пригоди
скарб шабля музей
мужність битва
6.Повідомленя про шаблю.
Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок (довжиною більше 100 см), хрестовину та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я.
Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
Шабля мала особливе значення для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як до символу військової звитяги. Козаки постійно удосконалювали свою техніку шабельного бою.
Так як шабля була основною зброєю козаків, я пропоную вам скласти пазли справжніх козаків-лицарів. (складання пазлів)
7. Головна героїня
- Хто у повісті є головним героєм ( Наталка)
Давайте складемо характеристику Наталки з допомогою хмари слів.
8. Порівняльна характеристика образів Наталки та Антипка.
У вас на партах лежать карти під назвою «Кола Вена». Що спільного, а що відмінного було між Наталкою та Антипком.
9.Інсценування епізоду про угоду Наталки з Антипком.
Наталка(розгублено): Це ... Антип. Він також шукає шаблю.
Пластун(здивовано): Чортик, Антипко?
Антип: Так, це я власною персоною(картинно кланяється,до Наталки) . Маю тобі подякувати, ти дуже мені допомогла.
Наталка(вражено): Я?
Антип (насмішкувато): Ти, ти, голубонько! Ти вибовкала про реліквію все, що знала! (задоволено) Лишилося затримати вас, і я на ходу придумав, як це зробити. Ха-ха! Дивно, що ти досі не сидиш у колодязі в Тараканівському форті!
Наталка: Негідник!
Антип(самовпевнено): Та це вже не має значення. Шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися.
Наталка (закрила лице руками в розпачі).
Пластун: Не тішся завчасно. Шабля ще не втрачена. Її ще можна врятувати.
Антип: Яким чином, хотів би я знати?
Пластун: А ми подумаємо, як.
Наталочка ( з надією подивилася на пластуна): Так, придумаємо.
Антип:Ха-ха-ха! Ти хочеш змагатися? Зі мною? Що ж, гаразд! Я тобі навіть дещо підкажу... В обмін на...
Пластун: Не умовляйся з ним! Він хоче здобути твою душу!
Антип (лукаво): Що ти, йдеться про дрібничку. Шаблю продаватимуть завтра увечері далеченько звідси... Я підкажу, де... Щоправда, загадкою... Але якщо ти не врятуєш шаблю, муситимеш брехати кожного дня. З тебе вийде кмітливенька брехуха!
Пластун: Не здумай погоджуватися!
Наталка( похитала головою): Я згодна.
Антип: Отже, слухай: не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав та й голову склав. (глузливо) Не забудь: брехатимеш довіку!
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
3.Відповідь на проблемне питання: Яка таємниця козацької шаблі?
Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
4.«Незакінчене речення»
-Продовжити речення «Патріот – це той, хто …»
- Що нам, українцям, треба берегти і захищати? (Національні реліквії, які дісталися нам у спадок від предків; рідну землю)
-У чому сила українського народу? (У єдності.)
VII. Підсумок уроку
Слово вчителя.
- Наш урок завершується. Ми дійшли висновку, що наша сила в єдності. Усі ми – українці, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів – козаків! Адже непоборним є той народ, який відчуває себе єдиним цілим!
VIII. Домашнє завдання