Зірка Мензатюк. Таємниця козацької шаблі

Про матеріал
План-конспект уроку з української літератури для 5 класу. Тема: Зірка Мензатюк. "Таємниця козацької шаблі." Вчитель: Височин Ольга Миколаївна
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури для 5 класу

Зірка Мензатюк Таємниця козацької шаблі

Тема. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»

Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» Пригодницька повість сучасної письменниці. Фантастичне і реальне в ній.

МЕТА

Навчальна: стисло ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору,. Дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини.

Виховна : Формування національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті.

Розвивальна: розвивати творчу увагу, логічне мислення, культуру мовлення, виразне читання.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формувань вмінь на уроках

Обладнання, наочність: підручник, портрет автора, книга «Таємниця козацької шаблі» З.Мензатюк, книга з народознавства « Люба моя Україна», роздатковий матеріал, портрет козака.

Матеріали

ТЛ: епічний твір, пригодницька повість

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку

Любите читати книжки про пригоди, про усілякі детективні історії. Мабуть, любите і самі мандрувати, щоразу бачити щось нове, незнане. Особливо мандри різними історичними місцями, де відбувались важливі події, битви, зустрічі? Тоді нам сьогодні всім крокувати однією дорогою до відкриття великої «Таємниці козацької шаблі» . Рушаймо!

2.Актуалізація опорних знань. Бесіда.

– Що ми знаємо про історичне минуле нашого народу?

 - З яких творів ми можемо дізнатися більше?

-У яких народних переказах, вивчених на початку року, мова йде про козаків?

- Перевірка домашнього завдання А як наші пращури ставилися до козаків? Про це ми дізнаємося з д-з ( учні зачитують зразки видів фольклору про козаків) А другу частину д,з перевіримо протягом уроку

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вступне слово вчителя

Шановні друзі! Сьогоднішня наша зустріч має на меті довести, що ми - справжні українці, що ми знаємо літературу, мову, історію, культуру та традиції своєї землі. Сьогоднішній урок буде для вас справжньою пригодою, як і твір сучасної української письменниці Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Протягом уроку будьте активними та уважними і тоді тести, виконані наприкінці уроку, принесуть вам добрі результати. ( запис до зошитів дати й теми)

Епіграф:

Душу й тіло ми положим за нашу свободу,

І покажем, що ми браття козацького роду.

Звідки ці рядки? Пригадайте, будь ласка. А чи пам’ятаєте ви авторів?

(учні відповідають)

Музика М.Вербицького, слова П.Чубинського. запам’ятайте ці імена.

А на уроці мені будуть допомагати представники дослідницької групи, які отримали випереджальне домашнє завдання і працювали з Інтернет- ресурсами; та представники пошукової групи, які допоможуть при роботі з тлумачним словником.

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ : навіщо нам, українцям, потрібні козацькі реліквії?

А ви знаєте що таке реліквія? Пошукова група допоможе нам і зачитає результат роботи.( робота з додатковою літературою)

Є письменники, які починають творити мало не з пелюшок. За першої можливості, тобто тільки-но навчившись виводити літери, вони хапаються за перо й видають на-гора талановитий літературний твір. А раз почавши, вже ніколи не звертають з обраного шляху. Такою письменницею є Зірка Мензатюк ─ улюблениця багатьох українських дітлахів. ( у пошукової групи готова відповідь) наприкінці уроку будьте готові відповісти на проблемне питання.

Виступ дослідницької групи

Біографія

Мензатюк Зірка Захаріївна народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Набожна, добра матір, герой-фронтовик батько ( його, орденоносця, після війни відправили у сталінські концтабори! Батько був колишнім політв’язнем)виховали свою єдину доньку справжньою українкою, яка писати почала, коли вчилася у другому класі. Зірка Захарівна пам’ятає навіть точну дату: 14 жовтня 1963 року. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Танасій та й закопав, а вона викопала і видає за свої. Писати вірші і друкуватися в районній і обласній газетах почала в шкільні роки (перший вірш був надрукований в 11 років).

Місця роботи:

Після навчання на факультеті журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Зірка Захарівна працює кореспондентом різних видань:

районної газети «Прапор перемоги» Чернівецької області;

республіканської газети «Радянська Україна», м. Київ;

газети «Вісті з України»;

з 1988 року і по сьогодні -на творчій роботі.

У різні роки вела в дитячому журналі « Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника», а також рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» на Першому каналі Українського радіо.

Друкувалася в газетах:

«Літературна Україна», «Зірка», «Культура і життя», «Наша віра» та інших, а також журналах: «Соняшник», «Барвінок», «Малятко», «Дніпро», «Веселочка», «Паросток», «Дошкільне виховання», «Мамине сонечко», «Дзвіночок», «Перець», «Ластівка», «Сільські обрії» (всі – Україна), «Веселка» (США), «Веселка» (Словаччина).

Зірка Захарівна публікує свої твори окремими книгами

-Тисяча парасольок. Казки.- К.: «Веселка», 1990

-Арніка. Казка.- К.: «Веселка», 1993

-Оповідання з історії Києва. Підручник для 5 класу загальноосвітньої школи.- К.: «Гранд», 1998

-Мільйон мільйонів сестричок. Казки.- К.: «Лелека», 1999

-Наші церкви: історія, дива, легенди. Нариси для дітей середнього шкільного віку.- К.: «Соняшник», 2002

-Київськіказки.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006

-Казочки-куцохвостики.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006

-Таємниця козацької шаблі. Пригодницька повість.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006

-Катрусині скарби. Оповідання,-Чернівці: «Букрек», 2007

-Як до жабок говорити. Казки.- К.: «Грані-Т», 2007

-Макове князювання. Казки.- К.: «Школа», 2008

-Український квітник. Есе.- К.: «Грані-Т», 2010, 2011

-Дочка Троянди. Драма-казка.- Острог: «Острозька академія», 2012

-Зварю тобі борщику. Казки.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2012

Makove_knyazuvannyaTayemnitzya_kozatzkoyi_shabliKutzohvostikyKatrusiny_skarbi

Відзнаки і нагороди талановитої письменниці

-Літературна премія імені Наталі Забіли

-Премія Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва

-Лауреат Міжнародного літературного конкурсу в США

-Книжка «Казочки-куцохвостики» здобула титул «Книжка року 2006» у номінації «Дитяче свято»;

-Третя премія Міжнародної київської виставки-ярмарку "Книжковий світ" (2006) в номінації «Найкраща дитяча книга».

Член Національної Спілки письменників України (з 1995).

- Діти,що з отриманої інформації вам здалося незвичайним?

( очікувана відповідь – ім’я письменниці )

От як сама Зірка Захарівна розповідає про походження свого імені: «У Мамаївцях під Чернівцями, де я народилася, це ім’я найзвичайнісіньке. Там чимало Зірок, Півоній, Калин, Фіалок. Мої земляки мають пісенну, поетичну вдачу»

ХВИЛИНКА НАРОДОЗНАВСТВА

В українському народознавстві звичай імянаречення пов’язано з переконанням, що вдало обране ім’я має сприяти щастю та добробуту немовляти, саме воно визначатиме його долю. На вашу думку,ім’я «Зірка » якось вплинуло на долю письменниці?.'

(учні відповідають)

Наші пращури вважали, що якщо після наречення (називання) дитина плакала, або виявляла інші ознаки невдоволення, то ім’я вибране невдало, не відповідає природі новонародженого , може нашкодити йому в майбутньому. Як ви гадаєте маленька Зірка плакала після імянаречення?

( учні відповідають)

Отже, ми познайомимося з пригодницькою повістю «Т», яка уперше була видана у Львові видавництвом Старого лева у 2012 році, кількістю у 1000 примірників . Поки що це єдине видання. До речі, сучасну письменницю Зірку Мензатюк уперше ввели до програмового вивчення. Повість складається з 11 розділів з назвами та епілогу. Пошукова група нам дасть визначення, що таке епілог (робота з додатковою літературою) - Діти, як ви гадаєте про що може йти мова у творі з такою назвою? ( учні відповідають)

(Пошукова група зачитує)

В одному з інтерв’ю авторка розповіла як прийшла до неї інтрига повісті „Таємниця козацької шаблі”: – Вона народилася з моїх мандрівок із чоловіком і дочкою.. Спершу я хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється подорож. Цим мотивом стала козацька шабля.– ( кінець цитати) Пригоди, пригоди… Що ж таке пригодницька повість?Ознайомимося з теорією літератури й запишемо інформацію до літературознавчого словника

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ -це великий за обсягом твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Про козаків ви багато чули на уроках історії, літератури.

-Яким постає у вашій уяві козак? (учні відповідають)

А як народ описував своїх героїв, ми дізнаємося з вивчених раніше нами переказів. Ще раз назвіть їх. Одним з видів дом.завдання було визначити у цих фольклорних творах описи мужності, сили, розуму, любові до Батьківщини козаків, зачитайте їх. (учні зачитують), хвилинка виразного читання)

Зверніть увагу на цей портрет: чи відповідає цей козак своїм виглядом вище сказаному ? -А що для козака, як для воїна, є найціннішим?(учні відповідають)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

( імітація вправ з шаблею) уявімо себе славними козаками і спробуємо відтворити дії з шаблею - спочатку правою рукою, потім лівою. Та не той козак, хто не вміє володіти одразу двома шаблями. І як зажди вправи для оченят. Ви бачите цей знак – це символ безкінечності , саме стільки можна говорити про відважних козаків. Обведіть очима 3 рази цей знак – спочатку зліва направо і навпаки. Молодці.

Через детективні пригоди — до історії рідного краю. На сторінках книги — захоплююча мандрівка замками України, переплетення сучасного і минулого, містики і реальності, багато пригод і гумору.

(Пошукова група зачитує)

Ви дізнаєтеся чимало цікавого про козацькі часи в Україні, відвідаєте фортеці, замки, історичні заповідники, а їх у повісті аж 7: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у Підгірці, Олеський замок, фортеця у Кам'янці-Подільському, Хотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку. І дістанешся ти до цих історичних місць не пішки, а разом з героями повісті — дружною родиною Руснаків: татом, мамою, їхньою донечкою Наталочкою легковою машиною на ім’я Машка.

А ви чули такі назви сіл:, Кобиловолоки, Болязуби, Ракобовти, Паликорови, Печихвости? Звідки такі назви? Тато Наталки пояснив походження: “Козаки заманювали вороже військо в таке місце, щоб воно не мало куди розбігтися, тоді бикам – головешку під хвіст, і оскаженіле стадо стоптувало ворогів до цурки. Від того й Печихвости, і Паликорови.”

А яка тут географія річок: під час подорожі Наталочка ненароком скупалася в річці Ірпінь, мила руки у Здвижі, Тетереві, побродила в Горині. Дізналася про Ікву, і Пляшівку, і Золочівку, Стрипу, Серет, маленьку Гнізну, Дністер, Смотрич, мріяла скупатися в Золотій Липі. Та мама не дозволила, сказавши: “За тобою без того золоті верби ростуть, де не повернешся.”

Багато пригод випало на долю мужньої героїні: шубовснути в річку, впасти в кам’яний колодязь Тараканівського форту, бачити віщі сни, видива битв і боятись, чи не втратила здоровий глузд, вдарившись головою. Адже серед білого дня в уяві дівчини постають усі картини боїв козаків із ворогами. І від цього повість стає надзвичайно цікавою.

У Берестечку сучасне переплітається з минулим: “Тут витає козацький дух… Дух волі… Тут інакше дихається. Інакше думається.” Поляки перемогли зраджених татарами козаків, але не покорили. “Вони гинули, не піддавшись, не схилившись, лишаючи по собі невмирущу славу!”

І саме на цій землі Наталочка скріпляє угоду з чортиком Антипом краплею власної крові. Хоча ризикує стати на все життя брехухою. Вона вірить у перемогу добра, що загадка – “Не горіх, а тверде, не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав” – буде розгадана.

Не залишають байдужими сторінки опису балунечистої сили в замку у Підгірцях.

А чого варті перегони “вітчизняної тарадайки” (так грубо назвав Машку постовий міліціонер) і джипа, після яких Машка опинилася на вербі!

Немає жодного епізоду в книзі, який би залишив нас байдужими. Хіба можна спокійно читати сторінки повісті, коли привиди, напівпрозорі козаки, хотинські повстанці, чоловіки й жінки, піднялися рятувати реліквію? Читаючи повість, ви добре поповните свої знання з народного фольклору. Бо на сторінках книжки авторка вмістила багато видів усної народної творчості. А які види ви пам’ятаєте?(учні відповідають)

Робота в парах

Перевіримо ваші знання з такого виду фольклору як прислів’я і приказки.

Робота в парах з роздатковим матеріалом ( учні отримують у конвертах прислів’я , у яких слова стоять непослідовно; завдання – якнайшвидше скласти вислів)

А тепер перші букви висловів впишіть у закодоване слово відповідно до цифри, вказаної на конверті. Ми отримали прислів’я , яке знає кожен українець:

«КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПРЕВОДУ»

  Робота в групах.

- Характеристика образів Наталки та Антипа.

І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і  записати їх у таблицю.

ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і  записати їх у таблицю.

 

 

 

 

сміливість

 

хитрість

довірливість

підступність

уміння дружити

самовпевненість

патріотизм

безжальність

розвинута фантазія

відсутність патріотизму

любов до пригод

нахабство

наполегливість

насмішкуватість

 

ІІІ група – проаналізувати поведінку  героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:

  • Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
  • Які риси хотіли б виховати в собі?
  • А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?

Учитель

 Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.

 

 Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)

  • Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх.

( орієнтовна схема)

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
  • Хто у повісті є патріотами? Чому?

 «Незакінчене речення».

Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто...»

  • А хто протистоїть патріотам? Чому?
  • Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?

УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Тести

1.ЗіркаМензатюк працює ким?

Р) вчителькою і письменницею;

С)письменницею та журналісткою;

Т)художницею та журналісткою

2. Зірка Мензатюк пише свої твори для:

Л)дітей молодшого та середнього шкільного віку ;

М)дорослих;

Н)студентів.

3. «Таємниця козацької шаблі» за жанром:

А)пригодницька повість;

Б)казка;

В)оповідання.

4. Родина Руснаків це:

А) бабуся, тато, Тетянка;

Б) мама і дві доньки;

В) тато, мама, Наталка.

5. Привид з повісті:

А) патріотично налаштований;

Б) фантастично налаштований;

В) ворожнече налаштований.

6.Машка в повісті:

С) автомобіль;

Т)корова;

У)однокласниця Наталки.

7. Скільки згадується історичних пам’яток у творі?

З) 9;

И) 7;

І) 4.

8.У повісті можна зустріти:

Л)нечисту силу;

М)космічних істот;

Н)роботів.

9. У творі згадуються назви:

А)річок;

Б)океанів;

В)морів;

10. Наталочка скріпляє угоду з чортиком Антипом краплею:

Д)власної крові;

Е)джерельної води;

Є)яблуневого соку.

11 Чому родина Руснаків вирушила у пошуки козацької шаблі?

С)бо вони хотіли її продати за кордон;

Т)аби створити власну колекцію козацьких реліквій;

У)бо вони були патріотами свої країни;

12 Зі скількох розділів складається повість?

Ф)16;

Х)11;

Ц)23.

Звірте свої відповіді шляхом взаємоперевірки. (відповіді на слайді) Які слова утворилися? Так, саме з цими словами «СЛАВА», «СИЛА», «ДУХ» асоціюється козацька шабля.

Біля кожної правильної відповіді поставте 1 бал, порахуйте бали , це і буде вашою оцінкою за урок, а найактивніші отримують додаткові оцінки.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Головний урок цієї книги в тому, що здолати зло можна лише разом, і тому за шаблю борються і мертві, і живі, бо національна пам’ять, козацька слава і майбутнє України невід’ємні одне від одного. Шабля – символ, та значно важливіше, що діється в серці людини, і ким вона є насправді.

Принцип незакінченого речення :

«Я себе вважаю справжнім патріотом ( справжньою патріоткою) тому що я….»

Оцінювання учнів

А вам цікаво про що наступна книжка Зірки Захарівни? Давайте в неї запитаємо.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Читати по розділам з сайту (зареєструватися власноруч або за допомогою)

2.*виписати з відповідного розділу прислів’я, приказки, загадки, фразеологізми.

3.За бажанням малюнок до свого розділу, скласти вірш до вивченого твору.

 

docx
Додав(-ла)
Височин Ольга
Додано
17 березня 2020
Переглядів
1853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку