Змінювання іменників за числами

Про матеріал
Підручник: Українська мова та читання Автори: М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик, Н.А. Васильківська Рік видання: 2020 Видавництво: Освіта, Київ Тип: Частина 1
Перегляд файлу

Клас: 3-Б

Підручник: Українська мова та читання

Автори: М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик, Н.А. Васильківська

Рік видання: 2020

Видавництво: Освіта, Київ

Тип: Частина 1

Тема: Змінювання іменників за числами (однина і множина). Навчаюся змінювати іменники за числами

Ключові компетентності:

  Вміння вчитися:

  навчально-організаційні вміння і навички:

  • дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань; організовувати свою працю для досягнення результату;

загальномовленнєві вміння і навички:

  • виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;

ІКТ-компетентності

  • знаходить у тексті конкретні відомості; працювати з різними джерелами інформації ;

загальнокультурна:

  • дотримується правил поведінки на уроці;

здоров’язбережувальна:

  • розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

  • почуватися частинкою класу, жити з ним спільним життям, співпрацювати в команді.

Предметні компетентності: ознайомити учнів з новими поняттями «число іменників», «однина», «множина»; сформувати в учнів знання про змінювання іменників про числа, формувати нові мовні знання, вміння, навички;  навчати практично утворювати форми однини, множини в українській мові, визначати число іменників;  розвивати образне мислення, креативне мовлення, пам’ять, пізнавальну активність, уміння робити висновки, порівнювати.

Навчальні матеріали: презентація, цеглинки LEGO.

План уроку

І. Організація початку уроку

1. Привітання.

2. Девіз уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання 

Вправа 10

  1. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1. Каліграфічна хвилинка.

2. Бесіда.

3. Словниковий диктант.

  1. Повідомлення теми та мети уроку
  2. Вивчення нового матеріалу
  1. Підготовча вправа.

2. Робота в парах. с.114, знайомство з правилом.

3. Перевірка усвідомлення правила.

Фізкультхвилинка

  1. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в групах.

    Вправа 1

2. Вправа «Один-багато».

3. Колективна робота.

    Вправа 2

4. Гра «Ланцюжок».

5. Робота з цеглинками LEGO.

  1. Підсумок уроку

1. Усне опитування.

2. Гра «Незакінчене речення».

  1. Домашнє завдання

Перебіг уроку

  1. Організація початку уроку

1. Привітання. (Слайд 1)

 Всі почули ви дзвінок –

 Він покликав на урок.

 Кожен з вас приготувався,

 На уроці постарався.

 Зараз сядуть лиш дівчатка,

 А за ними і хлоп’ятка.

– Доброго дня ! Сьогодні ми будемо працювати під девізом:

2. Девіз уроку. (Слайд 2)

«Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно й гарно.

Дарма часу не втрачати,

будемо думати і плідно працювати!»

– А зараз перевіримо,  як ви виконали домашнє завдання.

  1. Перевірка домашнього завдання (Слайд 3)

Вправа 10

– Хто мені нагадає, яке було задане домашнє завдання? (Дібрати три загадки, відгадками яких будуть іменники чоловічого, жіночого та середнього роду. А також скласти власну загадку (з допомогою дорослих або самостійно) і визначити рід іменників, використаних у ній. (Далі викликаю декілька учнів з метою перевірки виконаного домашнього завдання та рівня засвоєння учнями минулого матеріалу).

 «Ім’я», які загадки ти дібрав(ла) та склав(ла)?

  1. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1. Каліграфічна хвилинка.

  • А зараз запишіть число. Сьогодні у нас двадцять четверте лютого, класна робота. Сядьте рівненько, пишіть охайно!
  • Тепер пишемо рядок великої букви «П» та маленької.
  • Другий рядок з’єднання букв, пл – нижнє з’єднання, по-середнє та пі-верхнє.
  • Які ви знаєте слова, що починаються на букву П? (політ, пазл, парта, предмет, папір та ін.).
  • Давайте запишемо таке цікаве слово, як «Планетополіт».
  • Як ви вважаєте, що таке Планетополіт? (Слайд 4)

(Політ планет у космосі, політ планети навколо себе або сонця та ін.).

  • Я вважаю, що планетополіт – це річний рух нашої планети Земля навколо Сонця.
  • Яка це частина мови? (Іменник.)
  • Істота чи неістота? (Неістота.)
  • Власна чи загальна назва? (Загальна.)
  • Який рід? (Чоловічий.)
  • Давайте з даного слова складемо та запишемо слова, які отримали. (Планет, політ, літо, план, пенал, тополі)
  • А тепер давайте складемо речення зі словом «планет».
  • Наприклад, я склала таке речення «Земля – це одна з безлічі планет нашої галактики». Давайте запишемо його.

2. Бесіда.

  • А зараз скажіть, що називає іменник? (Предмети, явища, події.)
  • На які питання відповідає? (Хто?, Що?)
  • Скільки родів має іменник?( Три: чоловічий, жіночий та середній.)
  • Наведіть приклади іменників та визначте рід.

(Вибірково викликаю учнів. Далі вони наводять приклади іменників та визначають рід іменників: стіл – ч.р., дошка – ж.р., сонце – с.р.).

    3. Словниковий диктант. (Слайд 5)

На слайді подано набір слів.

Парк, хлоп'я, вулиці, весна, берези, Пилип.

  • Назвіть іменники істот. (Хлоп'я,  Пилип.)
  • Назвіть іменники чоловічого роду. (Парк, хлоп'я,  Пилип.)
  • Які орфограми зустрічаються? (Апостроф у слові - хлоп'я, велика буква – Пилип.)
  • Про які іменники скажемо «один» (парк, хлоп'я,  весна, Пилип); «багато» (вулиці,берези).
  • Зі  словом берези складіть і запишіть речення, підкресліть головні члени речення. ( Біля нашої школи ростуть білокорі берези.)
  1. Повідомлення теми та мети уроку

– На попередніх уроках ми опрацьовували роди іменника. Сьогодні продовжуватимемо вивчати цю частину мови, а саме змінювання іменників за числами.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Підготовча вправа. (Слайд 6)

зірки

місто

планети

тиждень

години

годинник

– Подивіться на слайд (на слайді подано іменники в однині та множині) та скажіть, про які іменники скажемо «один», а про які «багато»? («Один»: місто, тиждень, годинник: «багато»: зірки, планети, години.)

– Так ось, ті іменники, що називають один предмет, наприклад годинник, про них кажуть вжиті «в однині», а ті, що називають два і більше, наприклад зірки  вжиті в множині.

– Отже, яке ми отримуємо правило?

(Учні самостійно виводять правило.

Іменники мають два числа: однину і множину.

Іменники, які називають один предмет, уживаються в однині.

Іменники, які називають два і більше предметів, уживаються у множині).

2. Робота в парах. с.114, знайомство з правилом.

 А зараз відкрийте підручники на с. 114. Шукайте угорі правило, будемо грати у рольову гру «Я учитель/учителька». Спочатку вам потрібно декілька разів прочитати правило мовчки. Потім ви працюєте в парах: переказуєте вивчене правило, можете ставити одне одному запитання за його змістом, наводите самостійно дібрані приклади іменників, які вживаються в однині (називають один предмет: олівець, ранець, голка) або у множині (називають багато предметів: ручки, парти, стільці).

3. Перевірка усвідомлення правила.

За чим змінюються іменники? (За числами.)

Як вживаються іменники? (В однині та множині.)

Наведіть приклад іменника, вжитого в однині.

Наведіть приклад іменника, вжитого у множині.

– Що треба зробити, щоб визначити число іменника? (Потрібно змінити його за зразком: один – багато або багато – один.)

Фізкультхвилинка (Слайд 7)

  Трава низенька-низенька, (Всі присіли.)

Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору.)

Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються.)

То вліво, то вправо нахиляє. (Нахил вправо, вліво.)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад.)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед.)

Птахи летять – відлітають, (Махають руками.)

А учні тихенько за парти сідають. (Всі сідають).

  1. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в групах.

Вправа 1

 А зараз подивіться на вправу під номером 1. Вам потрібно у два стовпчики виписати з тексту іменники. Ліворуч    іменники, що вживаються в однині, тобто називають один предмет, а праворуч – іменники, що уживаються у множині, тобто називають два і більше предметів. (Перевіряю, як учні виконали завдання).

Один (однина)

Багато (множина)

Всесвіт, корабель, Земля, явище, людина, простір, годинник, час, планетополіт, планета, гармонія, природа

Секунди, хвилини, іскри, люди

 

 Як ви гадаєте, що означає слово унікальний? (незрівнянний, неперевершений, один на світі.)

 Слово «унікальний» означає надзвичайний, рідкісний, неповторний,  винятковий. Тобто, один такий і подібних йому немає.

 Складіть усно речення з цим словом. ( Нещодавно я бачив унікальний зорепад.

2. Вправа «Один-багато».

Зараз я буду зачитувати вам іменники. Ви записуєте та визначаєте число. Наприклад: пташка (одн.), озера (мн.) і т.д. (Записую зразок на дошці, щоб учні розуміли як правильно писати).

Учитель (одн.), учні (мн.), фабрика (одн.), завод (одн.), медаль(одн.), черешні (мн.), неділя (одн.), вишенька (одн.), герої (мн.), олівець (одн.), моря (мн.), книга (одн.), яблука (мн.), сонце (одн.), вікна (мн.).

3. Колективна робота.

Вправа 2

А зараз прочитайте уривок із вірша Лесі Лужецької. Вам потрібно знайти та назвати іменники, ужиті у множині (луки, гори, ліси, сади, поля, річки), утворитивід цих іменників форму однини . (Даю хвилину на читання мовчки, потім викликаю  по одному учню до дошки, інші записують).

Записують за зразком : луки — лука, позначаючи закінчення і визначаючи рід іменників.

4. Гра «Ланцюжок».

 Відгадайте загадки. Визначте рід, число іменників-відгадок.

Грають дві команди. Кожна відгадує по одній загадці. Виграє команда, яка відгадала більше загадок.

  Чорні криві,

Від роду німі.

А стануть у ряд, –

Враз заговорять. (Букви)(Слайд 8)

  Бачить – не бачить, чути – не чує,

мовчки говорить, добре мудрує.

Кривду соромить, правди навчає;

часом жартує, всіх звеселяє.

Люба розмова, – будемо, діти,

з нею довіку жити-дружити. (Книга) (Слайд 9)

  Злита з  хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома.

Як вона зоветься? (Кома) (Слайд 10)

  В нас однакове ім’я.                        

А скажіть, хто брат, хто я?

Я кажу: «З дерева лечу»,

Каже брат: 

«Поштою мчу». (Лист) (Слайд 11)

  Я в небі весело сяю.

Я тлю всю поїдаю.

Я не він. А він не я.

Спільне в нас лише ім’я. (Сонечко – зірка,сонечко – комаха) (Слайд 12)

  На клумбах розцвітають,

А без «к» – з дерев звисають. (Квіти – віти) (Слайд 13)

4. Робота з цеглинками LEGO.

Зараз я буду називати іменники, а ваше завдання, якщо я буду називати слова в однині показувати зелену цеглинку, якщо множину –жовту. (Олівець, квіти, олівці, літак, телефон, Данило, дівчинка, пенали, ноутбук,міста, планети, учитель, школи, дошка, стілець, парти, ранці, гумка, зірки, місто, літаки, ведмідь, Дніпро, озера, Оленка, хлопчики).

  1. Підсумок уроку

1. Усне опитування.

   Отже, яку тему ми сьогодні вивчали?

  Що вам запам’яталося?

  Тож, скільки чисел мають іменники?

  Які саме?

2. Гра «Незакінчене речення».

 (Слайд 14)

  Мені сподобалось … .

  Я тепер знаю … .

  Мені було цікаво … .

  Я зрозумів, що … .

  Я навчився … .

  Для мене важливо … .

  1. Домашнє завдання

с.115, впр.4, с.114 - правило

Вам потрібно записати іменники у два стовпчики, де спочатку вам потрібно змінити іменники із однини в множину, а другий стовпчик навпаки. Потім позначити закінчення в однині і множині. Наприклад: тиждень [ ] - тижн[і]. І вивчити правило на с. 114.

 

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
2056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку