Змінювання та вдосконалення текстів. Спостереження за вживанням іменників та прикметників у загадках.

Про матеріал
  • Під час уроку діти вчаться: змінювати шрифт тексту: розмір, колір, накреслення символів;
  • закріплюють знання про частини мови (іменник, прикметник) та їх роль у текстах;
  • розвивають увагу, пам'ять, словниковий запас, логічне мислення;
  • формують вміння розгадувати загадки, аналізувати, порівнювати, робити висновки;
Перегляд файлу

Урок № 24

Змінювання та вдосконалення текстів. Спостереження за вживанням іменників та прикметників у загадках.

Цілі:

  •              навчальна: навчити змінювати шрифт тексту: розмір, колір, накреслення символів; закріпити знання учнів про частини мови (іменник, прикметник) та їх роль у текстах;
  •              розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, словниковий запас, логічне мислення; формувати вміння розгадувати загадки, аналізувати, порівнювати, робити висновки;
  •              виховна: виховувати інтерес до інформатики, любов до рідної мови; формувати вміння слухати співрозмовника; виховувати повагу до думки інших.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Вид уроку: інтегрований урок.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: текстовий редактор MicrosoftWord

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вчитель: Дорогі мої дітки, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.

Діти:  Раді вітати вас в нашій оселі

           Зичимо щастя, здоров’я й добра!

Вчитель:

Всі сідайте тихо діти,

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно піднімати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

1.Створення позитивної психологічної атмосфери.

Девіз уроку:

Діти: 

 «Активним і уважним будь,

І про кмітливість не забудь.

Видумуй, пробуй і твори!

Розум, фантазію всю прояви!

2.Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок, тому що сьогодні нам знадобляться знання не лише з  інформатики а й з української мови. Сьогодні, коли людство живе  в епоху інформаційного суспільства,  перевага надається розумним і освіченим людям, які не тільки мають знання, а й уміють ними користуватися в житті. Тому ви повинні бути грамотними, вміти правильно висловлювати свої думки в усній і письмовій формі, володіти навичками роботи з  комп`ютером. 

 

І як завжди розпочинаємо наш урок  з повторення правил безпечної поведінки в класі інформатики.

 Повторення правил техніки безпеки в комп’ютерному класі.

Відкриваються двері до кабінету забігає учениця з іншого класу.

-Салют! Ух ти! Комп’ютери! Як цікаво! Зараз я з ними розберусь!

(витягає з рюкзака булку, «Кока-колу», ляльку, рогатку…)

Вчитель:

  • Зачекай, Катюша, ти потрапила у незвичайний клас, і поводитись так не можна. Діти, які правила в комп’ютерному класі порушила гостя?

Учні називають, що неправильно зробила гостя.

Вчитель:

  • Які ще правила поведінки в кабінеті інформатики слід пам’ятати при роботі з комп’ютером?

Гра «Правильно-неправильно»

( - Я читаю, ви відповідаєте так чи ні)


 


В клас комп’ютерний спітнілі
Ми вбігаємо щосили…. (ні)


За улюблений комп’ютер
Падаєм, мов стиглі фрукти…(ні)


А щоб сісти нам за парту,
Вчитель нам дає команду! … (так)


Монітор підсунь близенько
І дроти поправ хутенько! …(ні)
 

Від екрана ти відсядь…

Сантиметрів на п’ятдесят!... (так)

Я дротів не зачіпаю,
Правило це добре знаю! …(так)


Як почую щось горіле,
Промовчу я всім на диво…(ні)

В електронний клас науки
Сміло входь, лиш вимий руки!.. (так)

 

Учениця:

 

  • Оце молодці! Дякую! Тепер я знаю, як поводитись в комп’ютерному класі. Піду розкажу своїм друзям. Гарного та плідного вам уроку! До зустрічі!

 

Вчитель:

  • Діти, як ви гадаєте, що в житті необхідніше: знання мови – вміння писати, читати, чи вміння працювати на комп’ютері?... (відповіді дітей, думки розділились…)(учні, які вважають, що знання мови необхідніше піднімають червону картку;  учні, які обрали інформатику-синю картку; учні, на думку яких, обидва предмета є важливими – зелену) Результати фіксуються на дошці.
  • Сьогодні вирішим проблему,
    Що важливішим є для вас:
    З інформатики знання чи мови?
    Що ж розпочнем нашу розмову!

 

ІІІ. Актуалізація і корекція знань, умінь і навичок учнів.

- З попередньої теми та виконаної практичної роботи ми дізналися і закріпили навички набору тексту та редагування документа в цілому. Давайте нагадаймо собі основні моменти.

Опитування:

  1. Текстовий редактор призначений для…(створення і обробки текстів)
  2. Редагування документа – це…(виправлення, доповнення, змінювання чого-небудь в тексті)
  3. Процес редагування включає такі команди…(копіювати, вирізати, вставити).
  4. Рядки в абзаці можна вирівняти…(за лівим краєм, за правим краєм, по центру, по ширині).

Молодчинки!

Логічна розминка.

Задачі на кмітливість. Завдання для розумників та розумниць.

 

Пропоную вам розгадати загадки веселі:

Ребуси, головоломки, логічні каруселі.

Яке слова одержали? (Редактор, загадка).

  • Хто такий редактор? (це людина, яка виправляє помилки у тексті)

 

 

  •                   А що ж таке загадка? (це дотепне запитання, часто у віршованій формі)
  • Якою частиною мови є слова-відгадки (іменники) На які запитання відповідають іменники?
  • Дійсно це іменник. Він хоче все знати, все вміти, називати, ставити питання, мати свій рід. І щоб кожен його вивчити зміг.
  • Але іменник завітав до нас не сам, а зі своїм другом. Що ж це за друг давайте відгадаймо… До поданих слів доберіть слова, протилежні за значенням. Якою частиною мови є слова-відгадки? (Прикметники)
  • Чи важко вам було виконувати завдання? А що саме вам допомогло у вирішенні  цих завдань? Так звісно, це знання української мови.

ІV.Повідомлення теми, мети, завдання уроку. Ви вже вмієте вводити текст з клавіатури, але це текст одного кольору, а літери однакового розміру. Проте інколи для виділення основної думки тексту потрібно, наприклад, змінити колір чи розмір певних слів, зробити їх похилими або напівжирними. На цьому уроці ви дізнаєтеся як виконувати ці та інші дії над текстом, дізнаєтеся, що таке «форматування» та навчитеся форматувати текст.

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

 

Пропоную вам розгадати загадки.

Знайдіть в них слова-іменники, слова - прикметники. Чи важко було їх шукати? Чому?

 

Пригадайте свою улюблену книжку. Як вона оформлена, що привертає увагу?

 

Іноді для виділення основної думки тексту доцільно, наприклад, змінити розмір чи колір слів, зробити їх жирними або похилими.

Процес зміни зовнішнього вигляду тексту називають  форматуванням.

Під час форматування об’єктів відбувається зміна властивостей цих об’єктів.

Форматування об’єктів текстового документа виконують за допомогою спеціальних команд контекстного меню; кнопок стрічки Основне.

 

Розглянемо, як можна форматувати такі текстові об’єкти, як символи.

 

Розгляньте малюнок. Чим відрізняються символи?(Розміром, кольором, накресленням, типом шрифту).

Отже, символ має такі властивості: шрифт, накреслення, розмір, колір. Змінювати значення цих властивостей можна за допомогою контекстного меню інструментів групи Шрифт вкладки Основне.

Форматування виконується над виділеними об’єктами текстового документа.

Щоб здійснити  форматування символів, слід виконати такий алгоритм:

  1. Виділіть фрагмент тексту.
  2. На вкладці Основне виберіть групу інструментів Шрифт.
  3. Встановіть потрібні значення властивостей символів.

 

Алгоритм форматування символів застосовується до кожного символу з виділеного фрагмента тексту.

Для змінення зовнішнього вигляду тексту:

  1. Виділи фрагмент тексту.
  2. Вибери відповідну кнопку для роботи з виділеним фрагментом тексту.

 

Фізкультхвилинка.

«У оленя є свій дім»

 

 

VІІ. Практична робота.

 

  1. Ознайомлення з практичним завданням.

Учитель. Під час роботи за компютером необхідно виконати наступні дії:

  1. Відкрити тестовий файл «Вірш про весну», який розміщено на Робочому столі.
  2. Відформатувати текст за поданим  алгоритмом.

 

2. Завдання для самостійної роботи.

Виділи текст вірша

1.Встанови розмір шрифту-36

2.Вибери тип шрифту –TimesNewRoman

 

3.Зроби шрифт жирним.

 

Виділи іменник, встановивши на ньому вказівник миші і двічі клацни ліву кнопку миші.

4. Іменники підкресли та виділи червоним кольором

Виділи прикметник, встановивши на ньому вказівник миші і двічі клацни ліву кнопку миші.

5.Прикметники виділи курсивом та синім кольором.

6. Виділи текст вірша і вирівняй його за лівим краєм.

 

Невідформатований текст

Відформатований текст

Ми любимо весну  зелену, чудесну,

і грімницю у тучі, і дощик співучий,

і луки  широкі, і ріки  глибокі,

і поле  веселе, і  рідні оселі,

і цвіт у маю - всю землю свою.

 

Ми любимо весну зелену, чудесну,

і грімницю у тучі, і дощик співучий,

і луки широкі, і ріки глибокі,

і поле веселе, і  рідні оселі,

і цвіту маювсю землю свою.

 

 

  1. Підведення підсумків практичної роботи.
  • Чи виникли у вас труднощі у виконанні практичного завдання? Які саме?
  • Які знання вам стали у нагоді при виконанні завдань за комп’ютером?
  • Який у вас настрій?

 

VІІІ. Релаксація. Гімнастика для очей

Відео «Зарядка для оченят»

 

 

ІХ.Закріплення вивченого матеріалу.Робота в зошиті

  1. Чим відрізняються символи на малюнках?
  2. Слова якої частини мови допомагали вам під час відгадування загадок?(Так дійсно, це прикметник.Народ створив багато загадок, у яких «заховав» прості й відомі всім предмети. Прикметники виявилися дуже зручними для того, щоб описати предмет, не називаючи його.)
  3. Які властивості символів змінюються в результаті форматування?

Слова, якої частини мови найчастіше є словами-відгадками? (Іменники)

 

Робота в зошиті.

  1. З’єднай лініями зображення варіантів розміщення тексту на сторінці та їх назви.

 

 

По лівому полю

 

По правому полю

 

По центру

 

По ширині

 

 

  1. Розглянь приклади форматування тексту. Обведи відповідну кнопку.

Накреслення тексту

Ж   К    П

Накреслення тексту

Ж   К    П

Накреслення тексту

Ж   К    П

 

  1. Пригадай призначення кнопок форматування тексту.

Обведи кнопки, за допомогою яких можна:

  • задати розмір символів — зеленим олівцем;
  •  збільшити розмір символів — червоним олівцем;
  • зменшити розмір символів — синім олівцем;
  • задати колір символів — жовтим олівцем;
  • задати накреслення символів — оранжевим олівцем.

 

Х. Підсумок уроку.

Наш урок йде до завершення. І я хочу знову запитати вас: «Так що ж все таке необхідніше: знання мови – вміння писати, читати, чи вміння працювати на комп’ютері?». Учні знову роблять свій вибір показуючи його підняти догори картками різного кольору. Результат знову фіксується на дошці.

 

Чи буде істинним висловлювання «Знання української мови та знання з інформатики відіграють однаково важливу роль у житті людини».

Чому? Так звісно.  Чи змогли ми сьогодні в цьому переконатися?

 

Дякую всім за плідний урок. Гарного Вам дня!



 


 

 

 

docx
Додав(-ла)
Полігас Альона
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
1143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку