Змішане навчання як інструмент модернізації сучасної освіти

Про матеріал
У статті розглянуто поняття змішаного навчання, наведено традиційну, хоча і не єдину, модель змішаного навчання. Проаналізовано дослідження зарубіжних та вітчизняних дослідників щодо застосування моделей змішаного навчання та їх ефективність. У статті наведено переваги змішаного навчання, а також технічні та організаційні проблеми, що постають перед педагогами при організації та реалізації форми змішаного навчання.
Перегляд файлу

ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ МОДЕРНІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

Анотація. У статті розглянуто поняття змішаного навчання, наведено традиційну, хоча і не єдину, модель змішаного навчання. Проаналізовано дослідження зарубіжних та вітчизняних дослідників щодо застосування моделей змішаного навчання та їх ефективність. У статті наведено переваги змішаного навчання, а також технічні та організаційні проблеми, що постають перед педагогами при організації та реалізації форми змішаного навчання.

Ключові слова: змішане навчання, модель, традиційне навчання, переваги, недоліки, технічні засоби.

Постановка проблеми. Модернізація застарілих дидактичних підходів та методів супроводжується і стрімким розвитком інформаційних технологій, що і надає тотальний вплив. Відповідно перед освітньою галуззю постає низка нових завдань, питань та проблем, які є відповіддю на глобалізацію, інформатизацію та взагалі на сучасний темп життя. Впровадження нових технічних засобів в освітній процес сприяє підвищенню інтерактивності навчання, пізнавальної діяльності студентів, розвитку їх креативності, творчості та самостійності. Оскільки, освітній простір вже зазнав значних змін за останні роки, варто приділяти більше уваги альтернативним формам навчання, якою і являється форма змішаного навчання.

Стан дослідження. Тему змішаного навчання можна прослідкувати у працях зарубіжних дослідників та науковців, а саме у працях Й. Хофманн, Р. Сченк, Д. Нагель, зокрема і у працях вітчизняних дослідників, як О. Кривонос, М. Нікітіна, Д. Береснєв. Оскільки, змішане навчання постійно доповнюється, видозмінюється та поняття «змішане навчання» по-різному інтерпретується, теорія змішаного навчання потребує подальших досліджень.

Виклад основного матеріалу. За результатами світового рейтингу QS Higher Education System Strength Rankings 2018 Україна посіла 44 місце серед країн з найкращою системою вищої освіти, набравши 23,7 балів із 100. Згідно результатів рейтингу стає очевидно, що із кожним роком освітня система України змінюється, перед нею ставляться нові завдання і водночас нові можливості та перспективи.

Закон України «Про освіту» стверджує, що нове покоління потребує модернізованої моделі навчання. Особливо гостро відкрилося це питання під час пандемії та впровадження епідеміологічні обмеження. Не зважаючи на перші згадки змішаного навчання закордоном ще у 1995 році, в Україні впровадження саме змішаного навчання відбулося дещо пізніше. Зокрема, розвиток інформаційних технологій, які володіють різноманітністю онлайн-інструментів, застосунків, платформ вплинули на глобалізацію застосування змішаного навчання, як перевагою над традиційною формою навчання. Поняття «змішаного навчання» закордоні та вітчизняні дослідники трактують по-різному. Хтось робить акцент на технологічності й поєднанні традиційної та онлайн-взаємодії учасників навчання. Хтось — на методиках і педагогічних моделях. На мою думку, змішане навчання передбачає застосування онлайн-технологій і навчання в аудиторії, а також підходи та методики, які дають змогу ефективно їх поєднувати. Кожен із цих складників визначальний. Без них змішане навчання не буде ефективним.

Таким чином, визначення О. Кривоноса – «змішане навчання – це освітня концепція, в рамках якої учень отримує знання і самостійно (онлайн), і очно (з викладачем)», – розглядаємо як оптимальне. Цей підхід у навчанні дає можливість контролювати час, місце, темп і спосіб (траєкторію) вивчення матеріалу. За своєю суттю змішане навчання – це поєднання традиційної класно-урочної системи та сучасної цифрової освіти. Більшість із програм змішаного навчання включає одну із моделей:

1. Ротаційна модель – це модель, у якій учні чергують онлайн- та офлайн-частини за певним графіком чи вказівками вчителя. Ці частини можуть охоплювати: роботу у невеликих групах чи цілим класом, групові проекти, індивідуальну роботу з вчителем(-кою) та письмові завдання. У свою чергу ротаційна модель поділяється на ще чотири види:

а) Ротація за станціями. У такій моделі учні працюють у класі і за визначеним графіком проходять окремі станції. Тобто чергують різні види діяльності: групову роботу, роботу над проектом і роботу з вчителем. Частину завдань вони обов’язково виконують онлайн. Станції можуть охоплювати як індивідуальну роботу чи роботу у групах, так і роботу цілим класом.

б) Ротація за лабораторіями. Модель схожа на попередню, проте у ній учні змінюються не в межах класу, а в межах навчального закладу. Однією із станцій є не просто робота онлайн, а робота в окремому приміщенні — лабораторії.

в) Перевернутий клас. За такої моделі учні за визначеним графіком змінюють онлайн-частину вдома на офлайн-частину в класі. Тобто вдома вони засвоюють теоретичний матеріал та переглядають лекції. А в класі працюють з учителем(-кою) чи у групах над практичними завданнями та проектами.

г) Індивідуальна ротація. У такій моделі учні працюють у класі і проходять окремі станції за індивідуально визначеним графіком. Відмінність цієї моделі від «ротації за станціями» у тому, що не всі учні обов’язково проходять усі станції.

2. Гнучка модель – модель змішаного навчання, за якої онлайн навчання є основою навчання учнів, навіть якщо воно іноді спрямовує учнів до офлайн-дій. Учні рухаються за індивідуально налаштованим, плавним графіком, а учитель у свою чергу веде облік успішності, надає консультації віч-на-вічна на гнучкій та адаптивній основі за потреби через такі заходи, як навчання в малих групах, групові проекти та індивідуальний зворотній зв’язок.

3. Модель самостійного змішування (з англ. self-blend, або ж A La Carte model) – курс, у якому учень проходить навчання цілковито онлайн і прослуховувати його вдома чи в закладі освіти, щоб закріпити основний курс. Ця модель відрізняється від онлайн-навчання тим, що онлайн вивчають тільки один предмет. Натомість інші предмети учні проходять за традиційної форми навчання.

4. Поглиблена віртуальна модель – курс або предмет, у якому учні вимагають очних занять зі своїм кваліфікованим викладачем, а потім можуть виконувати решту роботи віддалено від очного викладача.

Це відомий перелік, але не єдиний, а сама класифікація — досить умовна. Важливі самі базові підходи до реалізації будь-якої моделі змішаного навчання. Тому нам, педагогам, варто формулювати власну модель, постійно її доопрацьовувати та вдосконалювати. Коли створюється власна модель змішаного навчання, необхідно прагнути досягнути повного занурення учнів в освітній процес.

Змішане навчання – є досить новою формою навчання в Україні та потребує високого професіоналізму самих викладачів та більшу часову затратність для викладачів у підготовці, про те налічує такі переваги при реалізації: ефективне використання часу; гнучкість; більший вибір засобів діагностики; інтерактивність; навчання в командах (змішане навчання – це командний вид діяльності, який робить процес навчання соціальним і прозорим); виконання частини роботи у звичних комфортних умовах; урахування індивідуальних характеристик учнів в організації взаємодії з педагогом. Із низкою переваг водночас постають і негативні сторони змішаного навчання, які Дж. Хофманн розділяє на такі підтеми, як: технічні виклики, які постають новим викликом не лише для учнів, а і для самих педагогів, а саме покрокове пояснення учням застосування нових технічних засобів, в свою чергу навчання педагогів щодо онлайн-ресурсів; організаційні виклики, які постають перед дослідниками через постійний моніторинг успішності та ефективності змішаного навчання та його переваг над традиційною формою навчання; «проблеми навчального дизайну» що являють собою постановки проблем щодо питань «як» навчати, а не лише чому, підбір ефективних засобів досягнення поставлених цілей, підтримка інтерактивних онлайн-застосунків, заохочування студентів виконувати самостійні форми роботи та забезпечення координації усіх елементів курсу.

Опанування нових технологій у навчанні не відбувається одразу. Спочатку ми замінюємо звичні процеси на нові, технологічні. Згодом усвідомлюємо переваги й нові можливості технологічного підходу. Краще розуміння та володіння новими технологіями починає змінювати процеси, які вони колись замінили. І, як наслідок, ми, викладачі, цілковито переосмислюємо підходи до навчання, змінюємо педагогічну модель. Кожен із вас перебуває на власному етапі. І цей процес нескінченний. Ми змушені постійно навчатися. Незалежно від зовнішніх чинників: карантину чи інших причин, змішане навчання варто впроваджувати. Цей процес не буде миттєвим. Але на кожному етапі його впровадження ви здобуватимете новий досвід, що дасть змогу рухатися далі.

Висновки. Отже, змішане навчання є провідною альтернативною формою навчання сьогодення. Використання змішаного навчання очевидно впливає на якість засвоєння знань, мотиваційний компонент, а саме безпосередньо впливає на підвищення мотивації учнів, дає можливість підвищити інтерактивність курсу, діагностувати якість знань за допомогою комп’ютерних технологій і взагалі зробити навчання доступним та прозорим.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
4 травня 2022
Переглядів
618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку