Значення ІКТ як засобу застосування сучасних прийомів візуалізації у навчально-виховному процесі НУШ
У процесі візуалізації навчального матеріалу використовую різні форми та методи – від традиційних діаграм, графіків, таблиць, структурно-логічних схем до інтелект-карт (mind map), стратегічних карт, інфографіки, навчальних презентацій , відеоуроків, електронних підручників та ін.
Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу
Одним із головних завдань початкової школи є застосування ІКТ як засобу візуалізації у процес вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми.
Тому основним видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ як засіб візуалізації дозволяє:
• забезпечити зворотний зв’язок у процесі навчання;
• зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа, як навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
• підвищити унаочненість навчального процесу;
• забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
• індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
• моделювати досліджувані процеси або явища;
• організовувати колективну й групову роботи;
• здійснювати контроль навчальних досягнень;
• створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Застосування ІКТ як засобу візуалізації, дозволяє вчителям економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки:
• готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо;
• оформлювати документацію;
• в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів;
• налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів;
• обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію.
Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу у формуванні предметних компетентностей, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має декілька режимів:
- демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
- індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);
- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).
Для роботи в демонстраційному режимі достатньо мати на уроці один комп’ютер і мультимедійну дошку, за допомогою якої потрібна інформація виводиться на екран, як правило, у вигляді слайдів або відео.
Щоб організувати індивідуальну роботу, кожен учень має бути забезпечений персональним комп’ютером. В цьому допомагає шкільний комп`ютерний клас.
Як показує практика, якість знань учнів підвищується, коли діти самостійно засвоюють навчальний матеріал, використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконує роль організатора і координатора навчального процесу.
У початковій школі ІКТ як засіб візуалізації можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
При цьому комп'ютер виконує різні функції.
1. У функції вчителя комп'ютер є:
- джерело навчальної інформації;
- наочний посібник;
- тренажер;
- засіб діагностики і контролю.
2. У функції робочого інструменту:
- засіб підготовки текстів, їх зберігання;
- графічний редактор;
- засіб підготовки виступів;
- пошукова система;
- засіб моделювання.
Застосування ІКТ під час вивчення навчальних предметів початкової школи дає змогу учням: