Урок №2
Тема . Значення знань про людину для збереження її здоров’я
Мета уроку: з’ясувати значення знань про людину для збереження її здоров’я; розглянути основні чинники здоров’я; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів; уміння виділяти головну думку та формулювати висновки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я і здоров’я оточуючих.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Тестові завдання на визначення однієї правильної відповіді.
1. Наука, яка вивчає закономірності розвитку клітини, тканини та органів зародка.
А ембріологія
Б гістологія
В цитологія
Г анатомія
2. Наука, яка досліджує вплив на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.
А екологія людини
Б соціологія
В валеологія
Г гігієна
3. Наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров’я людини, продовження її життя, запобігання хворобам.
А валеологія
Б медицина
В генетика
Г гігієна
4. Наука, що вивчає методи здорового способу життя.
А екологія
Б медицина
В валеологія
Г основи здоров’я
5. Метод реєстрації біострумів мозку при різних станах організму називається
А електрокардіографією
Б сканувальною томографією
В рентгенографією
Г енцефалографією
6. Метод, який дозволяє одержати на екрані зображення внутрішніх органів у результаті відбиття ультразвукових хвиль від їхніх меж, називається
А ендоскопією
Б ультразвуковою діагностикою
В рентгенографією
Г електрокардіографією
Вправа «Мікрофон».
— Чому необхідно вивчати організм людини?
3. Мотивація навчальної діяльності
Щоб жити, працювати, досягати успіхів, людина повинна піклуватися про своє здоров’я, захищати себе. Наші предки приділяли багато уваги своєму здоров’ю. Наприклад, у Запорізькій Січі існував культ фізичної досконалості людини: запорізькі козаки ніколи не обирали старшинами фізично слабких людей; свій вільний час практично всі козаки присвячували виконанню фізичних вправ; одним з основних критеріїв переходу молодика в «істинного запорожця» була його фізична підготовка. Німецький дослідник Мюллер писав: «Військо без вождя — тіло без душі, а в міцного воїна — міцне тіло...» Вінницький полковник Іван Богун заслужено вважався кращим фехтувальником Європи. Він бився двома шаблями, перемагаючи в бою відразу кількох нападників. Легендарний Петро Сагайдачний «змалку привчався натягати лук, зброї та коня з рук не випускав, з негодою боровся не покрівцями, а витривалістю». Про Івана Мазепу один французький дипломат писав: «...тіло його міцніше, ніж тіло німецького рейтара, і їздець із нього знаменитий». У непрохідних дніпровських плавнях козацька молодь під наглядом досвідчених запорожців у постійній праці загартовувала своє здоров’я, силу і спритність.
Здоров’я є основною умовою самореалізації, а також найважливішою складовою особистого інтересу сучасної людини, оскільки проблеми зі здоров’ям можуть стати перешкодою на шляху до здійснення мрій та життєвих планів.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
1. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
- Яка основна мета всіх наук, що вивчають людину?
(виховувати фізично, морально та духовно здорову людину)
«Здоров’я — це нічого, але все без здоров’я — ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів. Про здоров’я багато кажуть, друкують у газетах і журналах, розмірковують на телебаченні. Народна мудрість стверджує, що найдорожчим у людини є її здоров’я, бо його не купиш за жодні гроші.
За енциклопедичним словником, здоров’я — це стан функціонування організму людини як живої системи, що характеризується повною її рівновагою із зовнішнім середовищем і відсутністю виявлених хворобливих змін.
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), здоров’я — це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не лише відсутність захворювань.
Про стан індивідуального фізичного здоров’я людини роблять висновок за даними антропометрії (розміри тіла: зріст стоячи, окружність грудної клітки, маса тіла та ін.), а також на підставі фізіологічних і біохімічних досліджень, оцінка яких здійснюється з урахуванням віку, статі, географічних, кліматичних та інших параметрів.
На думку вчених, цілком припустимо використовувати з метою оцінки здоров’я такі демографічні показники, як смертність, дитяча смертність і середня очікувана тривалість життя, тому що демографічні показники — це ще й дуже місткі критерії, що характеризують процес розвитку. Також ураховуються показники фізичного розвитку, інвалідності, захворюваності та хворобливості, ураженості окремими хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, шлунково-кишкові, алергійні, онкологічні захворювання та ін.). Як показники стану здоров’я працюючих найчастіше використовують захворюваність із тимчасовою втратою працездатності.
Найважливіші показники здоров’я населення:
• Народжуваність
• Смертність
• Середня тривалість життя
• Інвалідність
• Захворюваність та ураження певними хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, інфекційні, алергічні, онкологічні, шлунково-кишкові та ін.)
Кожна група отримує вислів на тему «Здоров’я». Після опрацювання й обговорення висувають головні ідеї, які відтворюють у вигляді малюнка.
1 група — «У здоровому тілі — здоровий дух». (Народна мудрість)
2 група — «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я — доки молодий». (Народна мудрість)
3 група — «Гроші втратив — нічого не втратив, а здоров’я втратив — усе втратив» .(Народна мудрість)
4 група — «Здоровий жебрак щасливіший від хворого короля». (Народна мудрість)
5 група — «Усуньте хибний спосіб життя — і хвороби зникнуть самі». (Народна мудрість)
6 група — «Ми п’ємо за здоров’я одне одного і псуємо власне здоров’я». (Дж. К. Джером)
(Обговорення висловів та презентація малюнків.)
Фактори, що зміцнюють здоров’я:
У наш час, незважаючи на великі успіхи медицини та поліпшення умов життя, кількість хворих не зменшується. Бурхливий науково-технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм та уклад життя. Зменшення обсягів фізичного навантаження, збільшення нервово-емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводять до суттєвого порушення регуляції основних фізіологічних функцій організму. Як на ваш погляд, що таке «хвороба»?
Хвороба — це порушення нормальної життєдіяльності організму, унаслідок якого знижуються його пристосувальні можливості. І хоча організм частково компенсує виниклі порушення, хвороба завжди обмежує фізичні, психічні та соціальні можливості людини.
Фактори, що ослаблюють здоров’я:
Всесвітня організація охорони здоров’я визначила 10 найбільш загрозливих для життя людини факторів. Це ожиріння, надмірна маса тіла; алкоголь; питна вода, що не відповідає санітарним нормам; неповноцінне харчування; тютюнопаління; антисанітарія; підвищення артеріального тиску; секс без засобів захисту; недостатній вміст заліза в крові; забруднення навколишнього середовища. Але ці фактори були визначені в певній послідовності, у залежності від впливу на організм.
Вправа «Систематик»
Завдання групам: розставте у правильній, на вашу думку, послідовності фактори, які загрожують життю людини (після закінчення роботи представники груп на дошці, використовуючи підготовлені аркуші з факторами, розміщують їх у вибраній ними послідовності та аргументують свій вибір).
Відповідь:
1. Недостатнє (неповноцінне) харчування
2. Секс без засобів захисту
3. Підвищення артеріального тиску
4. Тютюнопаління
5. Алкоголь
6. Питна вода, що не відповідає санітарним нормам
7. Антисанітарія
8. Недостатній вміст заліза в крові
9. Забруднення навколишнього середовища
10. Ожиріння, надмірна маса тіла
Висновок: ці фактори не тільки негативно впливають на здоров’я, а й спричинюють понад 40 % усіх випадків смерті людей на планеті. Здоров’я не існує само по собі, не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Про нього потрібно дбати, його необхідно берегти й примножувати протягом усього свідомого життя.
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Складання сенканів на теми «Здоров’я», «Хвороба».
5.2. Вправа «Вислов думку».
— Доведіть правильність (або помилковість ) твердження: «Твоє здоров’я — у твоїх руках
6. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Опрацювати відповідний параграф підручника
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Завдання групам
Підібрати додатковий матеріал.
1 група — про австралопітеків;
2 група — про найдавніших людей;
3 група — про давніх людей;
4 група — про перших сучасних людей.