Конспект уроку з математики для учнів 5 класу
вчителя математики Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №75 Мацкуляк Юлії Вікторівни
Тема: Знаходження числа за його відсотком
Мета:
дидактична: сформувати навички розв’язування задач на знаходження числа за його відсотком, вдосконалювати уміння та навички знаходити відсотки від числа, заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності;
розвивальна:розвивати в учнів усну і письмову культуру мовлення, логічне мислення, цікавість до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до застосування знань і вдосконалення умінь, до забезпечення переносу знань і способів дій у нові умови;
виховна: виховувати у них позитивну мотивацію до навчання, відповідальність за власні навчальні досягнення, допитливість, уважність, натхнення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання:
проектор, підручник, робочий зошит.
Задачі уроку:
1.Закріпити теоретичні знання з теми «Відсотки».
2.Удосконалити практичні уміння та навички розв’язувати задачі на знаходження відсотків від числа; вчити знаходити число за його відсотком
Очікувані результати
Після уроку учні удосконалюють вміння:
- перетворювати відсотки у дріб, перетворювати дроби у відсотки,
- знаходити відсоток від числа,
- знаходити число за його відсотком.
Девіз уроку:
Нехай думки, які ти вичитуєш з книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тобі, - його відсотками.
Хід уроку:
І. Організаційний етап. (слайд 1)
1. Привітання учнів.
Ми почули всі дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен із нас вже постарався
До уроку приготувався
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ. Повідомлення теми, мети, задач уроку та очікуваних результатів.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (слайд 2, 3)
Самоперевірка.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ми з вами розв'язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему "Відсотки"?
Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Ми розглянемо практичне застосування відсотків .
V. Актуалізація опорних знань. Зустріч з «Відсотком». (слайд 4)
Я – пан Відсоток, я багач, живу і не сумую
Свої прибутки раз у раз у доларах рахую.
Знижки, акції, кредит без мене не обходяться
Про мене добре знає той, у кого гроші водяться.
Я маю замки, вертоліт і офіс в хмарочосі,
Але про себе, про процент, я знаю мало й досі
То розкажіть же, прошу вас, про все, про що дізналися
І як в задачах ви мене обчислювать навчалися.
1. Усні вправи та теоретичні питання. (слайд 5-7)
1)Що називається відсотком? (Сота частина цілого.)
2)Як перевести відсотки в десятковий дріб? (Поділити вираз на сто.)
3)Як перевести десятковий дріб у відсотки? ( Помножити дріб на сто.)
4)Знайдіть відсоток у вигляді десяткового дробу: 3% = 0,03, 21% = 0,21, 30% = 0,3, 056% = 0,56 , 80% = 0,8, 110% = 1,1, 14,6% = 0,146.
5)Знайдіть десяткові дроби у вигляді відсотків: 0,05 = 5%, 0,6 = 60%, 8,6 = 860%, 1,3 = 130%, 0,124 = 12,4%, 0,71 = 71%, 0,48 = 48%.
2.Математичний диктант. (слайд 8). Яка величина приймається за 100%, якщо відомо,що
1)35% усіх учнів класу становлять дівчатка; (увесь клас)
2)молоко дає 25% вершків; (молоко)
3)в перший день скопали 30% городу; (город)
4)з пшениці виходить 80% борошна; (пшениця)
5)маса кошеняти складає 15% маси кішки; (маса кіщки)
6)нікелева руда містить 1,3% нікелю; (нікелева руда)
7)з чайного листа після сушіння виходить 4,2% чаю. (чайне листя)
3. Геометричний зміст відсотків. Скільки відсотків фігури закрашено? (слайд 9-10)
Обчисліть: в парах ( хто швидше?)
50% від числа 40 – це половина числа – 20
25% від числа 40 – це чверть числа – 10
75% від числа 40 – це три чверті числа – 30
100% від числа 40 – це само число - 40
VІ. Вивчення нової теми. Формування практичних умінь та навичок. Розв’язування задач. ( слайд 11-20)
В роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «Розум полягає не лише у знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання».
Вам надається можливість застосовувати свої знання й вміння на всіх етапах уроку.
Задача 1.
Басейн об’ємом 4000м3 заповнено на 35%. Скільки води налито в басейн?
Розв’язування:
1) 4000 : 1000 = 40 (м3) – 1%
2) 40 ⋅ 35 = 1400 (м3) – 35% басейну
Відповідь: в басейн налито 1400 м3 води.
Задача 2.
В басейн налили 1400 м3 води,що складає 35% об’єму всього басейна. Який об’єм всього басейну ?
- Яка відмінність між даною задачею і попередньою? (створення проблемної ситуації). Це обернена задача, т.б. задача на знаходження числа за його відсотком.
- Давайте відшукаємо в підручнику правило, як знайти число за його відсотком. Робота з підручником. Розв’язування задач. Розв’язування:
1) 1400 : 35 = 40 (м3) – 1%
2) 40 ⋅ 100 = 4000 (м3) – об’єм басейну
Відповідь: об’єм всього басейну 4000 м3.
Задача 3.
Спортсмен готується до турніру. 78% всих кидків потрапило в ціль. Скільки було зроблено кидків, якщо в ціль потрапило 156 дротиків?
Розв’язування:
1) 156 : 78 = 2 (к.) – 1%
2) 2 ⋅ 100 = 200 (к.) – всього зроблено
Відповідь: було зроблено 200 кидків.
Задача 4.
Чунга – чанга
Жителі цього диво-острова харчуються бананами і кокосами. Денний раціон: кокоси – 40% (8 шт.) та банани. Які питання можна скласти за даною умовою?
Розв’язування:
1)100 – 40 = 60 (%) - бананів
2) 40 : 8 = 5 (%) – 1 штука
3) 60 : 5 = 12 (б.)
Відповідь: 12 бананів
VІІ. Фізкультхвилинка (хвилина релаксації). (слайд 15)
Задача 5.
Самостійно з подальшою самоперевіркою (хто швидше?)
На екскурсію пішло 60% учнів класу, в кінотеатр – 30%. 3 учні залишились вдома. Скільки учнів в класі?
Розв’язування:
1)100 – 60 – 30 = 10 (%) – припадає на 3 учнів
2) 3 : 10 = 0,3 (учн.) – 1% учнів класу
3) 0,3 ⋅ 100 = 30 (учн.) – 100% учнів
Відповідь: в класі 30 учнів.
Задача 6.
Доктор Айболіт зі своїми друзями плив на кораблі по річці Лімпопо, щоб вилікувати хворих звірів. Коли вони проплили 60% шляху, на них напали пірати. Але друзі перехитрили піратів, і 80км шляху, що залишилися, пропливли на піратському кораблі. Скільки кілометрів складає весь шлях доктора Айболіта?
Розв’язання:
1) 100 – 60 = 40 (%) – пливли на піратському кораблі
2) 80 : 40 = 2 (км) – 1% шляху
3) 2 ⋅ 100 = 200 (км) – весь шлях.
Відповідь : весь шлях доктора Айболіта складає 200км.
VІІІ. Підсумки уроку. (слайд 20)
Складання порівняльної таблиці з алгоритмом дій для розв’язування задач на відсотки
Виставлення оцінок з коментарем.
ІХ. Домашнє завдання. ( слайд 21)
§35 – опрацювати; № №1055, 1057, 1067 - розв’язати.
Побажання пана Відсотка (слайд 22)
Я вам бажаю 100 % здоров’я, радості, удачі.
Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.
Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.
Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша.