Знаходження кореня у спiльнокореневих словах

Про матеріал
НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК - ВIНОЧОК ЗУКPAЇНСЬКОЇ МОВИ В 2 КЛАСI Тема. Знаходження кореня у спiльнокореневих словах
Перегляд файлу

НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК - ВIНОЧОК З УКPAЇНСЬКОЇ МОВИ В 2 КЛАСI

Тема. Знаходження кореня у спiльнокореневих словах.

Мета. Узагальнитии знанння учнів про iстотнi ознаки спільнокореневих слів; удосконалювати вмiння добирати спільнокореневi слова та видiляти в них корінь, ознайомити учнів з народними традиціями плетення віночків; виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов

до рiдного краю, повагy та iнтерес до народних  традицій; розвивати пiзнавальну активнiсть, самостiйнiсть та логiчне мислення, вмiння узагальнювати, систематизувати мовні явища; збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання: зображення українського віночка, квітів, кольорові стрічкі, таблиця спорiднених слів, картки для роботи в парах, сигнальнi картки, схема складання сенкану.

Інтерактивнi форми i методи: робота в парах, робота в групах, «Передбачення», «Сенкан», гра «Так – Hi».

Tип уроку: узагальнення та систематизацiя знань.

Iнтегрований нестандартний урок - вiночок.

Хiд урокy.

Органiзацiя класу.

1) Привiтання вчителя.

- Стали, дiтки, всі ревненько,

Усміхнулися гарненько, Настрій

на урок взяли  Й працювати

почали.

 

Працюватимем старанно, Щоб

почути у кiнцi, Що у наш другім

класi  Дiти просто молодцi!

 

Сiдайте, дiти! На уроцi Зустрiлися

ми знову. Про нашу мову чарiвну

Поведемо розмову.

2) Девiз уроку:

 

Учитель.  Сидимо-...    Дiти:      рівно.

Пишемо -...       гарно.

Слухаємо-...   уважно.

Вiдповiдаємо -… правильно.

2. Актуалiзацiя опорних знань учнів.

1) Читання таблицi спорiднених слів.

  • Це - не міста забудова. Цe -

будова слова.

З'ясуємо, як будiвництво вiдбувається I головна

частина слова називається.

  • Як називаються цi слова? Чому?
  • А про те, як називається головна частина слова, ви скажете мені, коли

вiдгадаєте загадку.

2) Загадка.

Я - житель пiдземний лiсiв та полів, я - спільна частина спорiднених слiв (Kopiнь).

3. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

  • Чи знаєте ви, для чого потрiбно знати  будову слова? (Відповідь учнів).
  • Коли зводаться будинок, cлід  знати, з чого починати. Корінь у всіх

спорiднених словах має одне значення. I ми сьогоднi згадаємо все, що вивчили про корінь i спільнокореневі слова. А ще будемо на уроцi «плести  вiночок», прикрашати його стрiчками.

Сплетемо вінок український  сьогоднi З мальв,

Чорнобривців, калини, З барвiнка та жита, 

м'яти, нагідок, З жоржин, чебрецю та

вербени...

  • Вiночок - це плетене коло iз квітів, листя, гiлок. Терновий вінок,

наприклад, є символом стражднь. Лавровим вінком здавна нагороджували переможців. А український вiночок символізує молодість, красу, кохання. Він - не просто прикраса дiвчини, а й оберiг, що має цілющi властивості - знiмає біль, захищає вiд рiзних хвороб, злих духiв, зберігає волосся від        випадання.

Сьогоднi ми з вами також довiдаємось, якi саме квiти вплiталися у вiночок, вiд чого вони оберігали. Дізнаємося про символiчну роль стрiчок. Виконуючи завдання, будемо «в'язати» у наш вiночок колььорові стрiчки.

4. Опрацювання теми yроку.

1) Хвилинка каліграфiї.

Щоб писати правильно букви, Хвилинку

калiграфiї Нам треба розпочати. Писатиму

букви рівнесенько, Щоб було кpacивo й

гарнесенько.

Bi він ок очок

У цьому дворку, яку вінкy.

Тримай рушник  на кiлочку - буде хата як у вiночку.

-- Пояснiть, як ви розумiєте змiст цих прислiв'їв.

-- Знайдiть спорiдненi слова й видiлiть у них корінь.

-- В'яжемо у вiночок коричневч стрічку - символ землi - годувальницi.

 

2) Робота в парах. Гра «Спорiдненi cловa знайди, у вiночок їx вплети»

(тобто з'єднай точки вiдрiзками).

Двi пари учнів працюють біля дошки,  peштa - в зошитах за картками. Kapтки для учнiв, що працюють бiля дошки :

 

З) Перевiрка роботи учнів, що працювали бiля дошки.

- Дiти, ви пpaвильнo визначили «зайвi» слова знайшли спорiдненi до слiв

барвiнок, чорнобривцi i вплели  цi чудовi квiти до нашого вiночка. А чи

знаєте ви, що дівчатка починали носити вiночок з трьох років? Перший

вiночок для трирічної дівчинки плела мама. В нього вплiтали  три квiтки:

барвiнок – квiтка –тато, який оберігає  доньку, годує її; чорнобривець -

квiтка – мама, яка захищає дитину вiд усього лихого та виховує її;

незабудка – це сама дiвчинка.

4) Перевiрка роботи учнів, що працювали в зошитах.

- У вінок вашої ровесниці,  семирiчної дiвчинки, вперше вплiтали гроно

калини – символ дівочої краси, а по боках – незабудки, барвiнок,

чорнобривці, цвіт яблун,. ромашки й волошки; щоб зiр берегти, - червоний мак.

А всього в українському вiнку 12 квітів.

- Ви добре впоратися з завданням. Вплетемо у віночок  жовту стрічку.

5) Поетична хвилинка. «Хто квiти знає, той вiдгадає». Заздалегідь пiдготовленi учні загадують загадки.

Цвітe синьо, лист зелений,

Квiтник прикрашає.

Хоч мороз усе побив,

Його не зламає.

У народi його вважають cимволом  життя (Барвiнок).

 

У вiнку зеленолистiм,

У червоному намистi

Видивляється у воду

На свою дiвочу, вpoду.

Символ краси та дiвочої вроди (Калина ).

 

Haвеснi зацвiте бiлим цвiтом, А в жнива - червоним

плодом. Символ материнської любовi (Вишня).

 

Cтоїть півень  на току,

У червонiм ковпаку.

Оберiг від нечистої сили (Мак).

 

Жовте сонечко, білі промiнцi. Символ доброти,

Ніжності (Ромашка).

 

Нa просторах поля золотого

Синi зiрочки тремтятъ.

Тo - шматочки неба голубого

Виграють у житі,

Синiм полум'ям горять.

Символ чистоти, ніжність (Волошка).

 

6)  Робота в групах. «Одягни корінь».

Групи yчнів одержують завдання--дiбрати спорiдненi слова iз запропонованим коренем:

1 група -верб-

2 rрупа -калин-

З група -україн-

Перевiрка роботи груп.

- Якi ви знаєте прислів’я  з цими словами?

- Чи можете ввести в прислів’я  слова з кожним iз цих коренів? (Без верби й калини нема України)

- В'яжемо у нaш вiночок синю стрiчку.

 

7) Фiзкультхвилинка.

Дівчинка в yкpaїнському костюмі читає вiрш:

Пiду у гай зелений я

I назбираю квiтів.

З тих квiточок cплeтy вінок,

Покличу я подружок.

I будем ми спiвати,

I будем танцювати

Та неньку - Україну

Щиpo прославляти.

 

- Зараз пограємо у народну гру 2 «Подоляночкa».(Дiти водять хоровод).

- Бачу, вci в нас добре вмiють співати, хоровод водити.

7) Робота за пiдручником. Вправа 70.

- Читання вiрша

- Як називаєтъся наша Батьківщина?

- Як ви розумієте це слово?

- Як називається дім, в якому ти народився i вирiс? (Батьківський).

- Яка частинка рiднить названi слова? (Корiнъ -батьк-).

- Запам'ятайте, діти, батьки – найрiднішi люди у світі!

- Як правильно записати слово, у якомy пропущено букву?

- Доберіть до нього спільнокореневi слова, що вiдповiдають на питання хто? та який ?

9 ) Вибірковий диктант.

- Знайти спорідненi слова до слова стежка.

Стежка Стежка в поле

лине Й  нас туди веде. Ти, моя

стежино,  Не губись нiде.

Стежичко, стежинко, Рідне

Стеження. Скільки тут ступало

Босих ноженят! Хай ти ще

маленька,  Отака, як ми, Але

вчиш, як ненька,  Жити мiж

людьми.

- В'яжемо фiолетову cтpiчку - символ мудростi.

10) Гра «Taк-Hi»

- Зіграти хочеться мені

Iз вами друзi,

В «Так» чи «Ні».

Я вам питання задаю.

Готуйте вiдповiдь свою.

Вчитель. В'яжемо у вiночок зелену стрiчку – символ  краси i молодостi. (Учнi за допомогою сигнальних карток показують вiдповiдь: зелений -

«так», червоний – «ні»).

- Спільна частина спорiднених слів називається коренем. (Так).

- Спільнокореневi слова мають спільний  корінь. (Так).

- Слова малuна, малuновuй, малuнка, мальва -спорiдненi. (Ні)

- Слова мак i макаронu-не спiльнокореневi. (Так).

- Слова весна, веснянuй, весело, веснянка- спiльнокореневi.(Нi).

 

- Молодцi, ви добре впоралися i з цим завданням. В'яжемо тепер у вiночок рожеву стрiчку - символ щирості, привітності.

11) Передбачення.

- Подвiться на наш вiночок. Ми вже знаємо про символiчне значення стрiчок. Тільке про те, що означаютъ жовтий i синій кольори, ми не говорли. Як ви вважєete, чому? Пригадайте, якого кольору Прапор України.

Огже, що символiзують жовтий i синій кольори? Правильно, cиній колiр - це

колiр неба, води, а жовтrй - колiр пшениці, достиглого збiжжя, сонця.

5. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.

1) Складання сенкану за планом:

1. Тeмa

2. Опис-2 слова.

3, Дія - три cловa.

4. Ставлення, почуття з приводу обговорюваного

5. Узагальнення, підсумок.

Вiночок. Гарний, чудовий. Дивує,

Прикрашає, оберiгає. Бережемо,  пишаємося,

використовуємо. Оберiг, символ дівочої краси.

 

- В'яжемо у вiночок останню, червону стрiчку - символ добробуту, багатства, достатку.

2) - Ось i закiнчується наш урок. Пригадайте, що ви дiзналися на уроцi?

- Якi квіти вплiтають у вiночок?

- Яке завдання було найцiкавiшє?

- Яке завдання для вас виявилося складим?

- Символiчне значення яких кольорів запам'ятали?

- Яку тему вивчали?

- Пояснiть значення споріднених слів. Визначте корінь. Що цікавого помітили? ( Чергування).

З того малого двора, по якому вперше вступаємо  до мами, i починається

Батькiвщіна.

Збiг урок наш,  як коротка мить. Дуже швидко

чac бiжить. Та попереду у нас багато кроків,

Безлiч веселих, серйозних уроків.

6. Домашнє завдання: відповiдати на питання  для повторення.

docx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку