Мета: ознайомити дітей з першою навчальною книгою; вчити слухати і розуміти усне висловлювання, відповідати на запитання; практично ознайомити із змістом понять: автор, його прізвище, назва книжки, обкладинка, сторінка; ознайомити з новими словами; розвивати увагу, мислення, збагачувати словниковий запас дітей словами, формувати організаційні, загально мовленнєві вміння і навички; виховувати бажання працювати разом, учитися читати, берегти книгу.
Обладнання: Букварі, заховані в портфелі дітей; паспорт Букваря, звукозапис – звернення книжки.
Хід уроку
І.Організаційний момент
1. Вступна бесіда
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Хай час мине недаремно.
Будемо уважні й старанні всі –
Сядемо рівненько на місця свої.
Вчитель: Кому дозволимо першим сісти?
Діти: Спочатку краса, а потім сила.
Вчитель: Діти, подивіться один на одного, усміхніться.
Ось із таким хорошим настроєм, доброзичливим ставленням один до одного ми розпочнемо наш перший урок.
Давайте поміркуємо, якими повинні бути учні на уроці.
(Метод «Мікрофон»: уважними, розумними, організованими, ввічливими, слухняними, активними, кмітливими, чемними і т.д.)
Тож, сподіваюся, що саме такими будуть мої хлопчики і дівчатка!
Сідайте. Ми починаємо з вами наш перший урок навчання грамоти. Слово «грамота» означає «уміння читати і писати». Скажіть мені, будь ласка, чого ми будемо вчитися на уроках навчання грамоти? (Читати, писати, вивчати букви, відповідати)
- Пам’ятайте, що на уроці відповідає той, хто перший підводить руку і не висловлюється з місця.
- Скажіть, будь ласка, для чого людині вміти читати і писати? (Щоб бути грамотним, розумним, обізнаним)
- Ми вже з вами ознайомилися з основними правилами поведінки на уроці, давайте пригадаємо їх.
Ознайомлення з Букварем.
(діти з місця чух, чух)
Поїзд швидко мчить, колеса стукотять, ось і наше місто – Букварія.
Дихальна гімнастика
Артикуляційна гімнастика
ІІ. Ознайомлення з підручником.
1. Відгадування загадки.
- Діти, послухайте і відгадайте загадку, а відгадка допоможе вам всім у навчанні.
Бачити – не бачить.
Чути – не чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує.
Діток навчає, втоми не знає. (Книга)
- Яка відгадка? (Книга).
Робота з виставкою книг.
- Розгляньте виставку книг. Хто може прочитати їх назви? (Буквар, Математика, Казки, Читаю сам)
- Які з них вам відомі? (Казки)
- Чи є книги у вас вдома? (Так. Казки, оповідання, вірші для дітей)
- Молодці, діти! Я почула, що у кожного з вас є багато різних і цікавих книг вдома. Послухайте загадку, а відгадку ви знайдете серед книг, що є на нашій виставці.
Цю першу книжку
Знає будь-який школяр,
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш ….(Буквар)
- То що ж це за книга? (Буквар)
- Так, це Буквар – найперша і найголовніша книжка у вашому житті, бо саме з неї, починається чарівне слово – навчання.
А зараз діти зазирніть до своїх портфеликів і подивіться, чи не має там чогось новенького?(Учні виймають Букварі, розглядають книжку)
- Діти, ви тримаєте у руках свій найперший підручник Буквар. Розгляньте, будь ласка, обкладинку. Вгорі, в правому куточку, написані прізвища авторів – це ті люди, які створили підручник……………………………………
На лівій частині підручника, тобто це сторінка 4, вміщенні умовні позначення. Це маленькі малюночки чи схемки, завдання, підказки які будуть допомагати нам у виконанні різних завдань. (Вчитель зачитує ці позначення)
Хвилинка відпочинку (грає музика)
Вправа «Перевтілювання».
ІХ. Підсумки уроку
Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них.
Професій в світі є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх.
Та є одна поміж професій
Якої вчаться всі в житті,
Яка для кожного найперша,
Якої вчитиметесь ви.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким з дитинства мрієш буть.
(А. Костецький)
Вчитель: яким був наш урок?
Гра «Мікрофон»
(веселий, повчальний, цікавий, виховуючий, розвиваючий).