Навчальний предмет: Геометрія. 7 клас
Розділ: Початкові поняття геометрії.
Тема: «Знайомтесь. Геометрія.»
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Урок підготувала: Шуст Олена Андріївна
Вчитель математики, фізики, інформатики
Гаврилівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Вишгородського району
Перший урок геометрії в 7 класі
Мета уроку: познайомити учнів з історією виникнення геометрії, з основоположниками геометрії, з основними геометричними поняттями - точкою і прямою, з їх позначеннями, деякими геометричними фігурами на площині, повторити раніше вивчений геометричний матеріал; прищеплення інтересу до предмета за допомогою вивчення історії та розвитку науки, розв’язування цікавих завдань, формування вміння акуратно і грамотно виконувати математичні записи.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація
«Знайомтесь. Геометрія », виконана за допомогою програми Microsoft Power Point 2003.
План уроку.
1. Вступне слово вчителя (слайди № 1, 2).
2. Розповідь вчителя про історію виникнення і розвитку геометрії
(слайд № 3), про основоположника геометрії (слайд № 4,5).
3. Повторення відомих геометричних фігур (слайд № 6).
4. Введення основних геометричних фігур на площині і розв’язування задач (слайди № 7,8).
5. Розповідь про креслярськіх інструменти, необхідні на уроках геометрії (слайд № 9).
6. Фізкультхвилинка (слайд № 11).
7. Розгляд геометричних ілюзій (слайди № 12, 13, 14).
8. Рішення цікавих завдань (слайди № 15, 16).
Хід уроку.
1. Вступне слово. Великий французький архітектор ЛеКорбюзьє на початку
XX століття сказав: «Ніколи до цього часу ми не жили в такий геометричний період. Все навколо - геометрія ».
Дійсно, світ, в якому ми живемо, наповнений геометрією будинків і вулиць, гір і полів, витворами природи та людини. Краще орієнтуватися в ньому, відкривати нове, розуміти красу і мудрість навколишнього світу вам допоможе новий предмет - геометрія.
А вчений Галілео Галілей сказав:
«Геометрія є наймогутнішим засобом для витончення наших розумових здібностей і дає нам можливість правильно мислити і міркувати».
2. Історія виникнення геометрії.
Як виникла геометрія? Як сказав Евдем Родоський: «Геометрія була відкрита єгиптянами і виникла при вимірюванні землі. Це вимірювання було їм
необхідне внаслідок розлиття Нілу, постійно змивало кордони. Немає нічого незвичайного в тому, що ця наука, як і інші, виникла з потреб людини». Значить, геометрія виникла з практичної діяльності людей.
Потрібно було споруджувати житла, храми, проводити дороги, зрошувальні канали, встановлювати межі земельних ділянок і визначати їх розміри.
У перекладі з грецької слово «геометрія» означає «землемір»
(«Гео» - земля, «Метро» - міряти). Задовольняючи свої естетичні потреби, люди прикрашали орнаментами своє житло, одяг. Опановуючи навколишній світ, люди знайомилися з геометричними формами, вони стали вчитися вимірювати площі, довжини, тощо.
Заняття людей в давнину:
- Будівництво храмів і будинків;
- Прикраса орнаментом посуду і жител;
- Розмітка землі, вимірювання відстаней і площ, довжини посудин.
За кілька століть до нашої ери у Вавилоні, Китаї, Єгипті, Греції вже існували початкові геометричні знання, які добувалися досвідченим шляхом, а потім систематизувалися. Першим, хто почав отримувати нові геометричні факти за допомогою міркувань, був давньогрецький математик Фалес (6 століття до нашої ери). Поступово геометрія стає наукою. З V століття до нашої ери починається спроба грецьких учених привести геометричні факти в систему. Твір грецького вченого Евкліда «Початки» майже 2000 років був основною книгою, за якою вивчали геометрію. Геометрія, викладена в ній, стала називатися евклідової геометрією.
«В геометрії немає царських доріг»
Евклід - відомий давньогрецький математик, народився вАфінах близько 325 р. до н.е., був учнем Платона. У м.Олександрія організував математичну школу. Основна його робота «Початки», в якій він опрацював усі попередні досягнення грецьких математиків і створив фундамент для її подальшого розвитку. Евклід сам сформулював V постулат (аксіому) про паралельні прямі. Інші його роботи:
1. «Дані».
2. «Явища».
3. «Оптика».
Основоположники геометрії:
Платон заснував школу, девіз якої «Не знають геометрії недопускаються!»
(2400 років тому).
Фалес Мілетський (640-548 р. до н.е.). Евклід (III ст. До н.е.).Піфагор (VI ст до н.е.)
Рене Декарт (17 століття).
1. Повторити відомі геометричні фігури і сформулювати визначення планіметрії.
2. Введення основних фігур на площині.
Найбільша будівля складається з маленьких цеглинок, так і складні геометричні фігури складаються з простих фігур.Одна з них - точка. «Точка є те, що не має частин» Евклід.
Точка - результат миттєвого дотику, укол.
Точка позначається: А, В, С ... - великі букви латинськогоалфавіту
Пряма. Вона безмежна, на малюнку зображається тількичастина прямої.
Пряма МР або а - одна маленька буква латинськогоалфавіту або дві великі.
Завдання по готовому кресленню (слайд № 8):
1) Назвіть (двома способами) прямі, зображені на кресленні.
2) Назвіть точки на кресленні.
3) Назвіть точки, що лежать на прямій а (n).
4) Назвіть точки, що не лежать на прямій а (n).
5) Назвіть точки, що не лежать ні на прямій а, ні на прямій n.
1. Розповісти про креслярські інструменти, необхідні на уроках геометрії.
2. Фізкультхвилинка.
А тепер, друзі, всі дружно встали,
Швидко руки вгору підняли,
У сторони, вперед, назад.
повернув праворуч, ліворуч,
Ще руки вгору підняли,
У сторони, вперед, назад.
повернув праворуч, ліворуч,
Тихо сіли, знову за діло!
1. Розгляд геометричних ілюзій (слайди № 12, 13, 14).
В результаті розгляду ілюзій зробити висновок про те, що не можна довіряти своїм почуттям у геометрії. А незрозумілі факти потрібно доводити.
«Геометрія є мистецтво правильно міркувати на неправильному кресленні»
(Д. Пойя).
2. Рішення цікавих завдань (слайди № 15, 16).
№ 1. Скільки квадратів ви бачите на малюнках?
№ 2. Скільки трикутників на малюнках?
Завдання діти розв’язують самі, пропонують варіанти відповідей, потім вони обговорюються і рішення проглядається на слайді. При вирішенні останнього завдання на слайді № 16, назви трикутників можна записати в зошит.
9. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання
1