Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших («Муха і Бджола»). Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл».

Про матеріал
Запропоновані матеріали презентації допоможуть продовжити ознайомлення учнів із байками Л. Глібова; навчати аналізувати його програмові твори, визначати ідейно-тематичне спрямування, пояснювати алегоричні образи; поглиблювати знання про байку, її особливості; розвивати образне мислення, відчуття художньої довершеності творів, уміння помічати деталі; логічно й послідовно аргументувати свої міркування; навчати критично сприймати й оцінювати різноманітні людські вади, прищеплювати почуття поваги до українського гумору, на¬родного слова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Доброго дня, любі діти! Сьогодні ми продовжимо знайомство із Леонідом Глібовим, який увійшов до історії українського красного письменства, насамперед, як неперевершений байкар. Написавши понад сотню байок, він суттєво розвинув цей жанр, започаткований у нас Петром Гулаком-Артемовським. Прочитаємо 2 байки із багатющої спадщини Леоніда Глібова: «Муха і Бджола» та «Жаба і Віл», пронизані іронічно-викривальною спрямованістю, проаналізуємо їх та зробимо висновки для себе.

Номер слайду 2

Десяте травня. Дистанційне навчання. Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших («Муха і Бджола»). Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл»Здається, байка просто бреше,а справді — ясну правду чеше,нікого в світі не мине. Читайте, згадуйте мене! Леонід Глібов. Епіграф уроку:

Номер слайду 3

«Капітан Бонвиван», «П. Сонін», «Дідусь Кенир», «Простодушний»− такими псевдонімами підписував свої твори байкар Леонід Глібов. Зазвичай ім’я цієї великої людини асоціюється саме із жанром байки, проте це лише один аспект творчої особистості митця. Л. Глібов - не лише блискучий байкар, але й талановитий драматург, педагог, ніжний поет-лірик й улюбленець української дітвори, який написав багато дитячих творів, зокрема загадок, акровіршів і казок. Незважаючи на заборону українського слова, письменник намагався знаходити шлях до читача, продовжував писати українською мовою, виступаючи проти соціальної несправедливості. Синонімом щастя для митця були мир і спокій. Але доля постійно випробовувала письменника. Найбільшим ударом у житті стала смерть дружини та двох дітей. Після пережитого горя він надовго припинив свою діяльність. Справжнє творче горіння повертається аж наприкінці життя: за чотири роки Л. Глібов створює більше творів ніж за увесь попередній час. Будучи хворим та практично втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою. За п’ять днів до смерті він продиктував приятелеві останню байку «Огонь і гай», яка стала своєрідним заповітом митця. На честь Л. Глібова засновано літературну премію, названо вулиці, бібліотеки, а в Чернігові на його могилі встановлено пам’ятник.

Номер слайду 4

- Скажіть, чи легко людині чути правду про свої недоліки?- Як можна сказати про недоліки, але не образити людину?Існує давня легенда про правду і байку. Байка вчить людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх. Виховує людину дуже обережно і ніжно: пропонуючи їй на розсуд поведінку тварин. Таким чином, ніхто не залишається ображеним, а хто хоче «почути», про що каже автор, той «почує». Правда і байка. Раз гола Правда між людьми блукала,Притулку і симпатії шукала. А люди відвертали соромливо очі,Бо голу бачити ніхто не хоче. Аж байка їй навстріч, весела і вертка,В убранні дорогім, мов панночка яка:— Ви що тут робите? — Питає бідолаху.— Просилась до людей, та гину серед шляху,Бо всім не до душі мої думки одверті. Напевне, прийдеться під тином ждати смерті —Розчулилася Байка, тулить до грудей:— Ходіть зі мною! Добре вдвох нам буде. Служити разом для людей,Нас радо приймуть всюди. Моя розважливість і ваша правота. Посвітять всім, хто людяність віта: Мудрець поживу знайде для ума,Веселому над жарти кращого нема. В такому поєднанні ми без гніву й зла. Творитимем свої святі діла!

Номер слайду 5

Відгадайте загадки«Хто є хто?»— Чи знаєте ви, чим бджоли корисні для людей? Головна користь від бджіл — навіть не мед, а запилення квітів. Пилок прилипає до лапок бджоли, і комаха переносить його з рослини на рослину. У такий спосіб відбувається запилення.3 квіток мед вона збираєі у вулику ховає. Кружляє цілий день мала. Здогадались — хто? Прилетіла цокотуха,ось торочить понад вухом. Всім набридла байка цябез початку і кінця. Бджола. Муха. Кажуть, що нахабство — друге щастя. Про тих, хто користується таким девізом у житті, в алегоричній формі говорить Л. Глібов у байці «Муха й Бджола».

Номер слайду 6

— Чому мухи живуть поряд із людьми? Бо людина залишає після себе залишки їжі, які муха залюбки споживає. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання— Якою автор змальовує муху?… «Ледащицею» і розповідає про її безтурботне життя.— Прочитайте, як Муха описує доленьку Бджоли.— Чи справді життя Бджоли є нещасним, а Муха — найщасливіша із комах?— Які риси характеру засуджуються в байці?— Чи може подія, описана в байці, бути реальною? Чому?— Якими словами автор говорить про бджолу?…Чесна, роботяща, скромна. Зранку до вечора вона в праці.

Номер слайду 7

- У яку пору року відбуваються події? Чим є ця пора для українців?- Чим займаються у цю пору Муха і Бджола?- Що свідчить про безпечне життя Мухи?- Із ким автор порівнює Муху, що примостилась на красолі?- Що запропонувала Муха Бджолі? Прочитайте.- Куди поспішала Бджола?- Як саме співчуває Муха Бджолі?- Чому Муха назвала працю Бджоли бідною? Ця праця насправді бідна?- Що сталося б із Мухою, на її думку, якби вона працювала, як Бджола?- У чому Муха вбачає вільність свого життя?- У яких розважальних заходах Муха бере участь?

Номер слайду 8

- Що свідчить про нахабність Мухи щодо відвідування будь-кого непроханою?- Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки?- Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою? - Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?- Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?- Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?Лагідність Мухи з Бджолою від початку й до кінця байки змінюється. Настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою різний. Спочатку вона хизується своїм становищем, промовляє лагідні слова, та вони не є щирими, потім не хоче чути правди, називає інших дурнями, залишається впертою та самовпевненою. 

Номер слайду 9

- Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? - Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні? Комахи,знайомі,радіють життю. Ледача, егоїстка, хитра, набридлива,самозакохана, безвідповідальна, улеслива,хвастлива. Скромна, чесна, розумна, відповідальна, стримана, привітна, турботлива, розважлива, наполеглива, працелюбна. А хто ви: муха чи бджола? Як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?

Номер слайду 10

- Чим є корисною для нас ця байка?Останні три рядки байки промовляє автор. Він дає настанову: не наслідувати поганих рис Мухи. Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Бджолі властиві якості, характерні для «маленької людини». Вона –працьовита, їй навіть ніколи перепочити: із ранку до вечора вона у праці, у «клопотах у полі». Байка Л. Глібова «Муха і Бджола» навчає бути справедливим, працьовитим, прислухатися до чужих порад, не бути впертим та самовпевненим.- Кому належать три останні рядки байки?

Номер слайду 11

«Муха і Бджола» Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила ставлення до свого життя та покритикувала іншу.Ідея: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використову-вати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби (Муха). Рід літератури: ліро-епос. Жанр: байка. Композиція. Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості. Експозиція: зустріч читача із Мухою, що живе безтурботно, мов панночка. Розв’язка: мораль байки. Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою. Байка побудована на протиставленні двох героїнь (Мухи і Бджоли), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті. Зав’язка: розмова Мухи із Бджолою: сенс життя у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?

Номер слайду 12

Визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Муха і Бджола»Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування. Вступосновна частинамораль. Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці. Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує. Прислів’я про працю. Людська праця не дурниця, розкидати не годиться. Праця людину годує, а лінь марнує. Хто працює, той працю шанує. На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить. Добре працюватимеш — честь і славу матимеш. Прислів’я про лінь. Лінь гірше хвороби. Вродилось ледащо нінащо. Йому щодня неділя. Лінивому все ніколи. Як без діла сидіти, то можна й одубіти. Народ скаже, як зав’яже!

Номер слайду 13

Відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні називають  гумором. Сатира — особливий спосіб художнього зображення дійсності, який полягає в різкому осміюванні негативного. Отже, твори викривального характеру називають сатиричними. У гумористичних творах зображується смішне в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні, а в сатиричних — різко висміюються, викриваються людські вади. Наділення тварин і рослин рисами людського характеру називається алегорією. Письменники висміюють вади людей саме через образи тварин. Тварини дуже різні. Вони узагальнюють людські риси: працьовита бджола, хитра лисиця, боягузливий заєць, надокучлива муха, … 

Номер слайду 14

Пам’ятник бджілці -трудівниці у Тернополі. На Волині - найбільший у світі пам'ятник бджолі. Пам’ятник карпатській бджолі на Міжгірщині. У Запоріжжі. На Закарпатті.

Номер слайду 15

Байка «Жаба і Віл» Жаба - Ропухові (Bufonidae) — родина земноводних ряду  безхвості. Родина об'єднує 35 родів, що містять близько 470 видів. За іншими даними родина нараховує близько 300 видів, які об'єднують у 21 рід або 365 видів та 32 роди. У фауні України два роди (ропуха й зелена ропуха). Віл (лат. Bos taurus) — кастрований самець великої рогатої худоби, спеціально призначений для відгодівлі і забою. Раніше волів також використовували для виконання різноманітних господарських завдань, зокрема, їх запрягали у плуг чи вози. Занотуйте по чотири означення до слів жаба і віл. Спрогнозуйте, які людські вади висміюватиме автор в образах цих тварин. Прослухайте байку

Номер слайду 16

Дайте відповіді на запитання: Що уособлює образ Вола?Чи влучними були дібрані вами означення? Наскільки точним виявився прогноз?Чому Жаба вирішила надутися до розмірів Вола? Як про це сказано в байці?Як до такого бажання поставилася подруга Жаби? Чому Жаба не сприйняла і не зрозуміла застережень оточуючих?Чи схвалює такі наміри Жаби автор? А ви? Знайдіть відповідні рядки у тексті. До яких наслідків привели наміри Жаби?Які людські вади втілено в образі Жаби?

Номер слайду 17

Дайте відповіді на запитання: Чи траплялися такі люди у вашому житті? Коли так, то як проявлялися ці риси характеру?Із якою метою Л. Глібов у творі «Жаба і Віл» на прикладі живих істот критикує ці людські вади? Власну думку обґрунтуйте. Чи легко і щасливо живеться заздрісній людині? А ви заздрили коли-небудь кому-небудь?Що трапляється із тими людьми, які надто заздрять іншим?

Номер слайду 18

А чи знаєте ви, що в Україні навіть є пам’ятники жабі, які нагадують всім, як це погано – заздрити комусь. Київ. Бердянськ. Херсонська область Голопристанський район Гола Пристань. Дубно. Вінниця. Ви, мабуть, чули вираз «жаба задавила»? Що він означає?

Номер слайду 19

«Жаба і Віл» Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості. Рід літератури: ліро-епос. Жанр: байка. Композиція. Основна думка: «…найлучче жити, як милосердний бог дає». Експозиція: Жаба вилізла на берег подивитися й трохи погрітися; побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися. Розв’язка: мораль байки (автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає»). Кульмінація: шкода, яку заподіяла собі Жаба, — самознищення. Зав’язка: змагання Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.

Номер слайду 20

Метод «Мікрофон»- Що з уроку ти взяв сьогодні для свого життя?- Як повинна жити людина ?- Що на уроці тобі вдавалося найлегше?- Що тобі найбільше сподобалось? Гадаю, що сьогодні ми отримали ще один урок від байки: боротися з недоліками та вадами можна гострою та влучною зброєю - сміхом.

Номер слайду 21

Твори видатного байкаря Л. Глібова залишаються актуальними і дотепер. На жаль, у сучасному житті ми часто зустрічаємо змальованих байкарем персонажів. Проте я сподіваюся, що з кожним роком — а краще з кожним днем — таких «персонажів» буде дедалі менше, бо люди става-тимуть чесними та порядними, навчаючись цього також і з повчальних байок. Давно вже немає чарівника слова Леоніда Глібова, та невмирущі його байки. Вони передаються із покоління в покоління як дорогоцінний скарб. Читайте, бережіть і цінуйте їх!Дмитро БілоусІ пам’ятайте!!!Сміх – це сонце, воно проганяєЗиму з людського обличчя. В. Гюго

Номер слайду 22

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсуhttps://naurok.com.ua/urok-leonid-glibov-bayki-muha-i-bdzhola-zhaba-i-vil-21625.html. Презентація створена, посилаючись на

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колбасова Алла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
10 травня 2022
Переглядів
2300
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку