Аналіз успішності виконання завдань сертифікаційних робіт з географії та особливості організації підготовки до ЗНО. Представлені матеріали - це аргументовані тези до моніторингового рингу
Методичний ринг «ЗНО з географії – шлях до мрії»
Аналіз результатів виконання завдань сертифікаційної роботи з географії дає змогу стверджувати: щороку частина учасників зовнішнього незалежного оцінювання з географії (у 2013 - 2017 рр. — майже кожен десятий) не змогли набрати у процесі складання іспиту принаймні 124 бали. Середній набраний бал у 2015 р. склав 45,30 (з 92 максмально можливих)
У чому ж причини цього?
Проте й такі групові заняття з учнями із різнорівневою міцністю засвоєння географічної інформації недостатньо ефективні. Підготовка до ЗНО має бути суворо індивідуалізована (робота повинна проводитися, перш за все, з усунення індивідуальних прогалин у знаннях і вміннях випускників), а в умовах роботи із значною групою учнів можливості вчителя у вирішенні цього питання обмежені.
Аналіз змісту таких видань з географії дає підставу стверджувати, що вони містять чимало недоліків, починаючи від неповної відповідності програмі ЗНО, низька або відсутня взагалі структурованість навчального матеріалу, неузгодженість картографічного матеріалу та програмованої географічної номенклатури і закінчуючи наявністю численних помилок наукового характеру у довідковому матеріалі, відповідях на тестовий контроль до теми тощо
Зокрема, для тестів ЗНО з географії валідність визначається рідко. В педагогічних тестах її зазвичай перевіряють шляхом зіставлення результатів тестування контрольної групи з результатами оцінювання незалежними експертами. Через необхідність дотримання таємниці тести ЗНО з усіх предметів не проходять валідність. Разом з тим, існують непрямі дані, зокрема, серед випускників географічного факультету ДВНЗ «КДПУ» 2014 та 2015 років (абітурієнти 2009 та 2010 рр. відповідно), денної форми навчання, за держзамовленням, немає жодного червонодипломника.
Крім того, за спостереженнями викладачів кафедри геології, фізичної географії та ландшафтознавства, абітурієнти, які вступили у 2009-2017 рр. на геогрфічний факультет за результатами набраних високих балів на ЗНО відповідних років, відзначаються слабкістю самостійності мислення, низьким рівнем засвоюваності знань, невмінням встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, пасивністю у студентському життю тощо. Це свідчить про слабку кореляцію між результатами ЗНО з географії та успішністю першокурсників ВНЗ.
Стандартизовані тести ЗНО - не перевіряєють глибинну аналізу, творчу складову, ігнорують складність обґрунтованість індивідуальних ймовірних відповідей, сформованість комунікативних, соціальних компетентностей. І максимальне зосередження вчителя на тестових формах роботи з метою підготовки до ЗНО– загроза звуження процесу навчання до простого опитування, репродукції матеріалу.
Найважливішою підсумковою характеристикою тестів для оцінювання статистичної похибки підсумкових результатів абітурієнтів є ретестова надійність, тобто відтворюваність результатів при повторному тестуванні, то із зрозумілих причин її вимірювання для тестів ЗНО не здійснюють.
Наприклад, питання № 18, ЗНО-2015: Восени буває короткочасне повернення теплої сонячної погоди, яке в народі називають «бабиним літом». За змістом уривку з літературного твору визначте метеорологічну ознаку «бабиного літа».
Безумовно, знання цих фактів відповідає програмі, але чи є це знання важливим для абітурієнтів економічних спеціальностей, які складають значну (якщо не більшу) частку тих, хто проходив тестування з географії?
Більшість абітурієнтів, які складають тест з географії, планують вступати на економічні напрями вищої освіти. А тестових завдань з економічної та соціальної географії у 2015 р. нараховано 24 (30%). Можливо, у сертифікаційній роботі слід більшою мірою перевіряти знання економічної географії й менше уваги приділяти фізичній.
Загалом, навіть для якісного тесту одержувані оцінки є більш-менш правильними «в середньому», але для кожного конкретного випробуваного вони містять певну статистичну похибку, яку потрібно враховувати при підбитті підсумків тестування. Ймовірний шлях усунення впливу вгадування у завданнях з вибором відповіді - це використання штрафних балів. Наприклад, в американських тестах SAT для подібних завдань передбачено 5 варіантів відповідей, одна з яких є правильною. За вибір правильної відповіді нараховується 1 бал, а за вибір помилкової - знімається 1/4 балу.
Кожна технологія має використовуватися там, де вона приносить найбільший ефект, і не може бути «панацеєю» від усіх проблем. Географія – світоглядний предмет, а світоглядні знання не завжди носять однозначний характер.