«Знову про страхи або що робити?»
Мета: діагностика страхів, стимулювання афективної сфери дитини, підвищення психічного тонусу дитини.
Вправа «Ласкаві кошенята»
Діти, давайте привітаємося не як люди, а як ласкаві і милі кошенята. Ви знаєте, як вони вітаються? Вони труться вушками, лапками, спинками, бочками, хвостиками.
2. Розминка «Змінюються ті, хто ...»
Мета: Зняття напруги, підтримання сприятливого внутрішньо-групового клімату.
Учасники групи сидять на стільцях в колі. Психолог стоїть у центрі кола, так як для нього немає вільного стільця. Він - ведучий. Ведучий повинен оголосити, хто буде мінятися місцями. Наприклад, він каже: «Змінюються ті, хто в чорних черевиках». Всі учасники групи, які володіють зазначеним властивістю, повинні встати зі свого місця і помінятися місцями з ким-небудь. Ведучий повинен під час обміну місцями встигнути зайняти чиєсь тимчасово звільнилося. Той, хто залишився без стільця стає ведучим.
Діагностика дітей.
Тест О.І. Захарова, модифікація М.А. Панфілової «Страхи в будиночках» (Додаток 1)
Мета: виявлення та уточнення переважаючих видів страхів (страх темряви, самотності, смерті, медичні страхи і т. д.) у дітей старше 3-х років.
Методика «Незакінчені речення» (Додаток 2)
Мета: отримання додаткових відомостей про причини страхів, неспокою дитини
Вправа «Розкажи про свої страхи»
Мета. Виявлення реальних страхів дітей, розвиток вміння говорити про своїх негативні переживання відкрито в колі однолітків, формування соціальнї довіри.
Починає розповідати про свої страхи дорослий: «Коли я був таким маленькім, як ви, то ...». Потім ставить запитання: «А у вас таке бувало?», «А хто ще боїться чогось, розкажіть!» Діти за бажанням розповідають про ситуації, коли їм було страшно. Ведучий кожного разу просить підняти руки тих, у кого було щось схоже. (Ведучий повинен стежити, щоб сюжети оповідань не повторювалися, обговоріть всі можливі дитячі страхи: темряви, самотності, смерті, чужих людей, тварин, злих казкових героїв і т.д.).
Релаксація «Чарівний ліс»
Вправа веде дітей до лісу, де вони зможуть заспокоїтися і відчути себе далекими від повсякденних турбот, діти розслабляються і представляють добрих духів, готових допомогти їм в їхніх проблемах і дати відповіді на важливі питання.
Інструкція: діти зручно влаштовуються на своїх місцях, закривають очі і роблять три глибокі вдихи. З кожним вдихом вони все більше розслабляються відновлюючи внутрішню рівновагу.
Ведучий звертається до дітей як до однієї дитини: «Уяви, що ти йдеш лісом, де ростуть прекрасні дерева і кущі. Ліс повний самих різних кольорів ... На узліссі ти бачиш маленьку галявину, на якій стоїть лавка з білого каменю. Ти можеш посидіти на ній.
Які звуки ти чуєш? Які запахи почуваєш? Яке тут повітря? Можливо, воно прохолодне і пахне мохом і вологою лісового ґрунту? Можливо, вітер доносить аромат хвойних дерев? Ти чуєш, як співають птахи, які сидять на гілках або пролітають над тобою в небі? ..
Уяви, що в цьому чарівному лісі живуть маленькі істоти: карлики, феї або ельфи. Вони готові тобі допомогти. Ти можеш викликати їх. Можливо, вони відкриють тобі таємницю, допоможуть вирішити загадку або просто розвеселять тебе. Подружись з цими духами лісу ... »(2-3 хвилини.)
«Як ти себе тепер відчуваєш? Чи здивували тебе лісові духи? Скажи їм: «До побачення!», адже тобі доведеться ще повертатися через чарівний ліс. По дорозі уважно дивись навколо і насолоджуйся спокоєм лісу. Якщо духи дали тобі якусь пораду, візьми її з собою, щоб пізніше подумати над нею ... » (1 хвилина.)
«Ти повернувся на своє місце. Потягнися і зроби три глибокі вдихи. Відкрий очі і відчуй себе свіжим і оновленим ».
Обговорення:
• Чи сподобалася мені ця «подорож»?
• Які лісові духи мені зустрілися?
• Що вони мені сказали?
4. Рефлексія
Ведучий:
- Що вам сподобалося?
- Що було корисним?
- Що здалося особливо важким?
Діти стають в коло і витягують руки вперед, утворюючи сонячні промінчики. Потім вони підходять ближче і торкаються руками один одного. Так вони стоять кілька секунд, відчуваючи тепло кожного промінчика
Додаток 2
Методика: «Незакінчені речення»
Це дуже поширена методика допоможе отримати додаткові відомості про причини страхів, неспокою дитини. Дитині пропонується послухати пропозицію і відразу, не замислюючись, продовжити його першої прийшла в голову думкою. Робити це потрібно швидко.
Інструкція для дитини: «Ми зараз з тобою пограємо. Я тобі буду говорити пропозиції, а ти як можна швидше закінчи їх. Говори перше, що прийде в голову ». Експеримент йде у швидкому темпі.
1. Моя школа ...
2. Мій друг ...
3. Якщо мене карають, то ...
4. Я граю найчастіше ...
5. Мої сни ...
6. Боюся ...
7. Моя мрія ...
8. Моя мама і я ...
9. Не люблю, коли мене ...
10. Плачу, коли ...
11. Зробити би все, щоб забути ...
12. Коли мене запитують ...
13. Мій тато і я ...
14. Коли дивлюся «жахи» в кіно ...
15. Коли я сам удома ...
16. Моя вчителька ...
17. Коли мене мама лає ...
18. Найбільше люблю ...
19. Коли я прихожу до школи ...
20. Коли буває темно ...
21. Коли мій тато ...
22. Хлопці в школі ...
23. Коли мене запитують на занятті ...
24. Коли моя мама ...
25. Коли всі лаються ...
26. Коли я виходжу грати у двір ...
27. Я завжди хотів ...
28. Мене турбує ...
29. Приховую ...
30. Старші ...
Завершені пропозиції можна розділити на 6 груп:
Порядковий номер пропозиції.
1. Ставлення до батька 13 21
2. Ставлення до матері 24 8
3. Ставлення до себе 3 4 7 10 12 18 27 29
4. Ставлення до однолітків 22 2 19 26 30
5. Ставлення до школи 16 1 19 23
6. Страхи і побоювання 5 6 9 11 14 15 17 20 25 28
Ця методика проста за змістом, але добре виявляє приховані переживання дитини, які часом не вдається виявити у вільній бесіді. Відповіді на питання можуть висловлювати позитивне, негативне чи байдуже ставлення дитини. Методика допомагає розібратися в різній системі відносин дитини і знайти шлях реальної психологічної допомоги йому.