Урок української мови, проведений в 11-А класі 07.02.23
Тема: Зображувально-виражальні засоби синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне питання, звертання; повторювані сполучники.
Мета: повторити основні поняття стилістики, стилістичні засоби синтаксису, навчати учнів визначати зображувально-виражальні засоби, добирати й аналізувати тексти різних стилів; удосконалювати пунктуаційні навички, розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно створювати власні усні та письмові висловлювання; виховувати у школярів любов до рідного краю.
Міжпредметні зв’язки: література, інформатика.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: презентація, карта розуму, інтерактивні вправи.
Перебіг уроку
I.Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення теми «Зображувально-виражальні засоби синтаксису».
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Обговорення проблемного питання. Хочеш мови пізнати скарбницю?
Формулювання завдань уроку:
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Бліц-опитування «Точка зору»
- Яку роль у стилістиці відіграють синтаксичні засоби?
- Що таке синтаксичні синоніми?
- Які вам відомі засоби створення стилістичного забарвлення?
Робота зі словником
Художні засоби (зображально-виражальні) — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети — творить художньо-естетичну вартість (зі словника).
Учитель. Який художній засіб було використано на початку уроку і навіщо? (Риторичне питання для привернення уваги до теми уроку)
Риторичні питання комунікативно не зорієнтовані на відповідь. Вони виконують функцію стилістично яскравого образного засобу мовлення. Це риторична фігура у вигляді запитання, яке не потребує відповіді: відповідь або закладено в ньому самому, або вона вже відома слухачам.
V. Виконання практичних завдань
1. Прочитайте виразно вірш. Визначте основну думку. Над чим авторка змушує замислитися? Назвіть використані в тексті риторичні фігури.
Скільки коштують хмари в євро, доларах, кронах?
Поцілунок дитини, рученята в долонях?
Ніжний матері погляд і обійми коханого?
Як багато у світі в грошах непізнанного…
Скільки вартує Слово, молитовне, до Бога?
Квіт духмяної вишні, що росте край дороги?
Скільки вартує Сонце – коло див золотисте?
Небо синє? Багряне? А замріяно чисте?
Скільки коштує доля в діамантах, сапфірах?
Скільки коштує пісня білокрила на лірах?
Почуття світосяйні: Щира Вдячність? Пробачення?
Як багато чого у грошах не побачено…
М. Дем’янюк
Учитель. Які ще риторичні фігури ви знаєте?
Риторичне звертання – риторична фігура, яка полягає в тому, що висловлення адресується не конкретній особі, а всім особам узагалі, відсутній особі, явищам природи, абстрактним поняттям.
2. Практичне завдання творчого характеру
Подані слова введіть у складені вами речення так, щоб в одних вони були підметами, а в інших — звертаннями. Уведіть у речення, де це можливо, частку о. Яку роль виконує частка о при звертанні?
Батько, Україна, моя гімназія (моя школа), сучасник, рідне місто.
Учитель. Ви створили прекрасні поетичні речення. А ще один засіб увиразнення поезії – це синтаксичний паралелізм. Це стилістичний засіб, фігура однакової синтаксичної побудови, розміщення схожих за певною ознакою членів речення або речень, своєрідне дублювання чого-небудь.
3. Вправа «Хто швидше». З’ясуйте, чи є в наведених рядках синтаксичний паралелізм. Потрібно поставити в чаті «+» чи «-» (інтерактивна вправа https://wordwall.net/uk/resource/52219440).
1. Єсть же люди, що і моїй
Завидують долі,
Чи щаслива та билинка,
Що росте на полі?
Що на полі, що на пісках,
Без роси, на сонці?
Тяжко жити без милого
І в своїй сторонці! (пісня Марусі Чурай)
2. Чи не той то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой, той то Хмельницький,
Що з ляхами б’ється.
Чи не той то хміль,
Що по пиві грає?..
Ой, той то Хмельницький,
Що ляхів рубає. (історична пісня)
3. Чи всі ж тії та сади цвітуть,
Що зарані розвиваються?
Чи всі ж тії та вінчаються,
Що любляться та кохаються? (народна пісня)
4. Половина тих садів цвіте,
Половина осипається.
Одна пара та вінчається, |
А другая розлучається. (Народна пісня)
5. Защебече соловейко,
В лузі на калині,
Заспіває козаченько,
Ходя по долині. (Т.Шевченко)
6. Тече вода в синє море,
Та не витікає;
Шука козак свою долю,
А долі немає. (Т.Шевченко)
7. Під парусом біло-крилатим
Сам я стану як птах, (М.Рильський)
8. У теплі дні збирання винограду
Її він стрів.
На мулах нешвидких
Вона верталась із ясного саду... (М.Рильський)
9. «Рідко, нене, згадую про тебе,
Дні занадто куці та малі,
Ще не всі чорти живуть на небі,
Ходить їх до біса на землі». (В.Симоненко)
10. Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все до загину...
Учитель. Дійсно, в останніх рядках немає синтаксичного паралелізму, але є інші зображувально-виражальні засоби. Ви помітили?
Повторювані сполучники зазвичай уживають перед кожним компонентом синтаксичної конструкції (і…і, ні…ні, або…або, то…то). Кожен доречно використаний у мовленні повторюваний сполучник стилістично вагомий.
Робота в групах. Стратегія «Я - редактор» (використання інтерактивної дошки https://www.canva.com/design/DAFZu63duM4/nr0kow8BeCEwBW0rsk5EVg/edit?utm_content=DAFZu63duM4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton)
1 група. Прочитайте речення. Укажіть повторювані сполучники, розставте розділові знаки.
Наведіть приклад простого речення, у якому повторювані сполучники поєдують однорідні члени речення.
2 група Прочитайте речення. Укажіть повторювані сполучники, розставте розділові знаки.
Наведіть приклад складносурядного речення, у якому повторювані сполучники поєдують частини складного речення.
VI. Контрольно-рефлексивний етап
Узагальнююча бесіда з використанням стратегії «Мікрофон»
- Що називається зображувально-виражальними засобами?
- На чому ґрунтується синтаксичний паралелізм?
- Що вам відомо про стилістичну функцію звертання?
- Які розділові знаки ставлять в реченнях зі звертаннями?
Рефлексія
- Яку тему обговорювали? Напишіть назву 1 зображувально-виражального засобу. wooclap.com (код QYJURG)
- Назвіть 2 речі, які вам були цікаві.
- Наведіть 3 приклади зображувально-виражальних засобів.
Оцінювання роботи учнів на уроці
Домашнє завдання (за рівнями)
- Зробити опорний конспект із теми уроку.
- Виконати тести «Зображувально-виражальні засоби синтаксису».
- Скласти короткий вірш, використовуючи художні засоби.