10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Зорова сенсорна система

Про матеріал
Конспект уроку розроблено для 8 класу у відповідності з презентацією "Зорова сенсорна система" , яку вчитель може створити на свій смак. У розробці використані і цікаві факти про зір.
Перегляд файлу

 

Тема: Зорова сенсорна система. Будова ока.

 

Цілі :  з’ясувати функції зорової сенсорної системи

            вивчити будову ока

            дослідити акомодацію ока та реакцію зіниці на світло

Обладнання: підручник, муляж ока,комп’ютер

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 

1. Як людина пізнанає  навколишній  світ?
(через сенсорні системи)
2. Як здійснюється взаємодія між собою частин сенсорної системи?
( подразники збуджують органи чуття і організм реагує, шляхом аналізу подразників в корі, подразники збуджують рецептори і збудження передається у відповідні зони кори, де аналізуються.)
3. Що являє собою аналізатор?

 

( Один з учнів отримує складові «Сенсорних систем» і складає схему аналізатора на дошці.)
 

4. Що таке рецептор, і які є види рецепторів.

 

5. Із переліку вибрати ту карточку, яка характеризує властивість рецепторів.

  ( кожна пара отримує карточки з написами: специфіка, загальної дії, адаптація, непристосованість, чутливість, взаємодія, кожен працює окремо, сприймає забарвлення, сприймає нюх.)
 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів та проголошення теми та мети уроку

Повернемось в дитинство і відгадаємо загадки:

Кругле озеречко ніколи не замерзає

Маленьке, кругленьке, а весь світ бачить.

Були собі два брати і обидва Кіндрати, через доріжку живуть, а один одного не бачать.

Звичайно, що мова іде про орган зору – очі.

Отож, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з будовою ока та його функціями.

                                            ( Слайд 1 « Тема уроку»)

                         ( вчитель називає тему і мету уроку)

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 

                               ( Слайд 2 «Орган зору людини»)

Розповідь. “ З усіх органів чуттів людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів. М.Горький писав: “ Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору. Це забирає у людини 9/10 світу. Це дійсно, тому що 90% інформації дає нам “сонячний орган” – око. Саме по собі – око – це шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком людина побачить свічку на відстані 30 км.

 

Проблемне питання:

Іноді буває так, що око людини, на перший погляд, цілком здорове, проте людина може бачити погано, або зовсім погано. Чому?

( Учні обговорюють, вчитель коригує)

 

                              ( Слайд 3» Будова аналізатора» )

 

    Будова сенсорної системи.

     Завдання для пар

  1. Зобразити що є периферичною частиною  ЗСС
  2. Зобразити що є провідниковою частиною  ЗСС
  3. Зобразити що є центральною частиною  ЗСС

 

Вивісити свої схеми на дошці поруч з попередньою схемою

 

  Вчитель: Отож, око є універсальним витвором природи. Це кулястої форми тіло діаметром 24 мм, масою 7 – 8 г. Очі мають округлу форму, їх діаметр становить близько 23 мм. Вони розташовані в очних ямках черепа. До очної ямки прикріплені три пари м'язів, які керують рухами ока.

 

Проблемне питання: Погляньте один на одного. Що поруч наших очей?

Чому, коли людина плаче, з носової порожнини тече рідина?

                            

                          (Слайд 4  « Допоміжний апарат ока»)

 

 

 

 

Вчитель:

Допоміжні органи ока виконують захисні функції. Завдяки бровам піт з чола не потрапляє в очі. Повіки і вії оберігають їх від механічних ушкоджень. Внутрішня поверхня повік і передні ділянки склери вкриті оболонкою - кон'юктивою. У верхньому зовнішньому кутку очних ямок розміщуються слізні залози, які виробляють слізну рідину. Завдяки мигальним рухам повік вона розподіляється поверхнею ока і  носослізним  каналом стікає до носової порожнини. Слізна рідина захищає око від мікроорганізмів і запобігає його висиханню.

 

               ( Відповідаємо на питання на слайді)                                          

 

        Продовжимо розгляд зовнішньої будови ока.

                              

                        (Слайд 5 « Зовнішня будова ока»)

 

Око вкрите трьома оболонками. Кожна оболонка має свою будову і функцію. Наше завдання з вами зясувати цю будову і функцію. Ми поділимось на три пари і кожна отримає своє завдання.

                            

 

                       (Слайд 6 « Оболонки ока» )

 

Робота в парах ( робота з підручником)

   1 пара: Будова зовнішньої оболонки ( ст..199)

   2 пара: Будова середньої оболонки ( ст..200)

   3 пара: Будова внутрішньої оболонки(ст..206)

           (Слайд 7 «Внутрішня будова ока»)              

          (Слайд 8 « Забарвлення райдужки»)      

          (Слайд 9 «Зіниця») 

         

 

 ( один з пари інформує, інший виходить до дошки і  показує на муляжі ока)

                                  

                                     

Проблемне питання: Чому ми чітко бачимо предмети на різній відстані?

                                       

                               (Слайд 10 «Кришталик» )

 

Словникова робота: записати визначення акомодації.

 «Здатність кришталика змінювати свою кривизну внаслідок чого око пристосоване  до чіткого бачення предметів, віддалених на різну відстань».

 Це пристосування забезпечує кришталик.

 

Проблемне питання:В одній із пісень співається « За туманом нічого не видно» Чи можна цю фразу використати до характеристики кришталика?

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

 Виконання лабораторної роботи (ст..205)
                                 


 

IV. Узагальнення і систематизація, контроль

       знань та умінь учнів.

                              

           (Слайд 11 «Виправте помилки»)

 


Перевірка знань у вигляді шифрового диктанту.

1. Зоровий аналізатор складається з таких частин: ...............
2. Сприймає зорові подразнення ...........................
3. Проводить збудження в мозок .........................
4. Здійснює розрізнення зорових подразнень ......................
5. Заломлює промені ..........................
6. Змінює свою форму (кривизну) ......................
7. Складаться з колбочок і паличок ....................
8. Захисні оболонки ока такі .....................
9. Місце утворення зображення предмета ....................
10. Отвір в райдужній оболонці ..........................

Слова – відповіді:
а) кришталик; б) сітківка; в) рецептор; г) зіниця; д) скловидне тіло;
е) зоровий нерв; є) білкова оболонка і рогівка; ж) райдужна оболонка;
з) судинна оболонка; и) зорова зона кори мозку.

V. Підсумок уроку

                                        (Слайд 12 «Цікаві факти» )

                                         (Слайд 13 «Заключний»)

VI. Дом.завд.


Вивчити параграф. Скласти таблицю про склад і функції оболонок ока 

 

 

 

 

 

 

 

   Додаток 1.

Лабораторна робота  «Визначення акомодації ока».

 

Хід роботи

І. Визначення акомодації кришталика

1. Експериментатор пише текст на дошці.

2. Експериментатор тримає на відстані 10—15 см від очей піддослідного білий аркуш паперу з отвором і літерами навколо нього таким чином, щоб літери було чітко видно, а через отвір було видно й дошку з написаним на ній текстом.

3. Піддослідний читає напис на дошці через отвір у папері одним оком, закриваючи при цьому інше. Потрібно визначити, якими здаються літери на папері й чому так відбувається.

ІІ. Визначення реакції зіниці на світло

1.Поверніться лицем до світла, подивіться на розмір зіниці і те, що вони одинакові на двох очах.

2. На 10-15 с. прикрийте одне око ( не повертаючись) та простежте за розширенням зіниці на відкритому оці ( синхроність реакції).

3. Швидко відкрийте закрите око і прослідковуйте за звуженням зіниць.

 

ІІІ. Обговорення результатів і формулювання висновку.

1.У чому полягає акомодаційна здатність ока?

2.Чому виникає реакція зіниць на світло?

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
26 травня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку