МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КАМ’ЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
ЗОШИТ
ДЛЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
З ФІЗІОЛОГІЇ ЛЮДИНИ
СТУДЕНТА (ТКИ) ІІІ КУРСУ
ГРУПИ № __________
_____________________________________________
( П.І.Б.)
Укладач: викладач вищої категорії
викладач анатомії та фізіології людини
Майстренко О.Ю.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №1
Тема: «Вивчення реакції організму людини на подразнення вестибулярного апарату»
Мета роботи: ознайомити студентів із методикою оцінки функціональної стійкості вестибулярної сенсорної системи на обертальні рухи, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: секундомір, лінійка, крейда, пов’язки на очі, тонометр для вимірювання артеріального тиску, досліджуваний із числа студентів групи.
ХІД РОБОТИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1:
На підлозі крейдою провести пряму 10 - метрову лінію, а досліджуваному дається завдання:
- пройтися по прямій лінії з закритими очима до обертання;
- пройтися по прямій лінії з закритими очима після обертання ( ролі обертальних рухів використовувати колові рухи головою, із закритими очима до 10 – 15 разів у темпі 2 оберти за секунду, або 10 – 15 обертів навколо своєї осі, стоячи на підлозі);
- до і після обертання визначити частоту серцевих скорочень за 10 секунд та величину максимального артеріального тиску ( значні відхилення свідчать про меншу стійкість вестибулярної сенсорної системи до обертальних рухів);
- дослідження провести по 3 рази з 3-ма досліджуваними ( зробити висновки про ступінь розвитку вестибулярного апарату у різних людей та адаптацію вестибулярної сенсорної системи).
Завдання №2.
Результати дослідів записати у таблицю:
ДОСЛІД |
ВЕЛИЧИНА АРТЕРІАЛЬНОГО ТИСКУ ДО ПІСЛЯ навантаження |
ЧАСТОТА СЕРЦЕВИХ СКОРОЧЕНЬ ДО ПІСЛЯ навантаження |
||
І ДОСЛІДЖУВАНИЙ І спроба |
|
|
|
|
ІІ спроба |
|
|
|
|
ІІІ спроба |
|
|
|
|
ІІ ДОСЛІДЖУВАНИЙ І спроба |
|
|
|
|
ІІ спроба |
|
|
|
|
ІІІ спроба |
|
|
|
|
ІІІ ДОСЛІДЖУВАНИЙ І спроба |
|
|
|
|
ІІ спроба |
|
|
|
|
ІІІ спроба |
|
|
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання, правильний варіант відповіді обвести кружечком.
1. Порожнина середнього вуха заповнена:
А) повітрям;
Б) рідиною;
В) повітрям та рідиною.
2. Які елементи внутрішнього вуха пов’язані з вестибулярною сенсорною системою:
А) равлик, півколовий канал, передвір’я;
Б) равлик, передвір’я;
В) півколовий канал, передвір’я.
3. Нервовий центр - це:
А) один нейрон;
Б) група нейронів;
В) немає значення.
4. Методи вивчення мозочка:
А) трансплантація;
Б) клінічний;
В) радіометричний.
5. Де виникає у людини відчуття:
А) в органах чуття;
Б) КГМ;
В) рецепторах.
6. «Мова» мозку - це:
А) гормони;
Б) нервові імпульси;
В) ферменти.
7. Де виникає відчуття руху:
А) потилична доля;
Б) лобова доля;
В) передня центральна закрутка.
8. Через які нейрони надходять «накази» від ЦНС:
А) аферентні;
Б) еферентні;
В) проміжні.
9. Який рух,зроблений людиною, не реєструють рецептори вестибулярної системи:
А) прямолінійні рухи;
Б) обертальні рухи;
В) нахили.
10. Основна властивість сенсорних систем:
А) збудливість;
Б) адаптація;
В) гальмування.
11. Мозочок регулює:
А) відчуття слуху;
Б) координує рухи;
В) звукові відчуття.
12. Порушення функцій мозочка виявляється у :
А) порушеннях слуху;
Б) надмірності рухів;
В) порушеннях зору.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Дати відповіді на запитання:
1.Описати склад вестибулярної сенсорної системи?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Охарактеризувати функції вестибулярного апарату.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Чи можна тренувати вестибулярну сенсорну систему? Як?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Як впливає на стійкість вестибулярної сенсорної системи спортивна спеціалізація?Наведіть приклади. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,5 балів)
Дати відповіді на запитання.
1.Відомо, що у глухонімих людей вестибулярний апарат не функціонує з моменту народження. Яким чином у цьому випадку людина орієнтується в просторі?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Ушкодження мозку при сп’янінні – факт добре відомий. Чому сп’яніла людина намагається зробити крок, а робить по інерції кілька кроків у тому ж напрямку?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Зробіть висновки, пов’язуючи отриманні знання та навички з практикою фізичного виховання ( пояснити які вправи і як найкраще впливають на розвиток вестибулярного апарату).
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2
Тема: «Динамометрія (вимірювання величини м’язового зусилля людини до і після фізичних навантажень».
Мета роботи: показати вплив фізичного навантаження різної сили на величину м’язового зусилля людини, формувати та вдосконалювати навички вимірювати силу м’язів за допомогою динамометра, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: становий та кістевий динамометри, секундомір, досліджуваний із числа студентів групи.
ХІД РОБОТИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1:
Провести визначення максимального м’язового зусилля за допомогою динамометрів різних видів:
- визначення сили м’язів – розгиначів та згиначів кисті студентами один у одного, спочатку в стані спокою, а потім після навантажень різного ступеню через різні проміжки часу ( встановлюється ясна картина змін показників максимальної сили м’язів людини у стані спокою та після фізичних навантажень різного ступеню);
- кожне вимірювання повинно проводитись 3 – 5 разів і виводиться середня величина;
- виміри проводяться у стандартному положенні тіла;
- отримані результати заносяться у таблицю:
№ СПРОБИ |
СТАН СПОКОЮ |
ПІСЛЯ НАВАНТАЖЕННЯ |
1 спроба |
|
|
2 спроба |
|
|
3 спроба |
|
|
СЕРЕДНЯ ВЕЛИЧИНА |
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
( одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. Де виникає втома м’язів:
А) у м’язах;
Б) у нервах;
В) у нервових центрах.
2. Як називається методика реєстрації електричної активності м’язів:
А) електромікроскопія;
Б) електроміограма;
В) електрокардіограма .
3. Як називається сильне та тривале скорочення м’язів:
А) тетанічне;
Б) одиночне;
В) змішане.
4. Яку клітину можна побачити без мікроскопу:
А) нейрон;
Б) міоцит;
В) м’язове волокно.
5. Які м’язи є найсильнішими:
А) веретеноподібні;
Б) перисті;
В) колові.
6. Який режим м’язової діяльності лежить в основі статичної роботи::
А) ізотонічний;
Б) ауксотонічний;
В) ізометричний.
7. За допомогою якого приладу вимірюють силу м’язів:
А) спірометра;
Б) динамометра;
В) тонометра.
8. Коли виконується максимальна робота м’язів:
А) при максимальних навантаженнях;
Б) при мінімальних навантаженнях;
В) при середніх навантаженнях.
9. При міофібрилярній гіпертрофії збільшується:
А) об’єм саркоплазми;
Б) кількість міофібрил;
В) кількість ядер.
10. При скороченні м’язів, довжина яких дисків зменшується:
А) темних;
Б) світлих;
В) обох видів.
11. У якому режимі скелетні м’язи не працюють:
А) ізометричному;
Б) ізотонічному;
В) ауксотонічному.
12.Який відділ вегетативної системи впливає на трофіку скелетної мускулатури
А) симпатичний;
Б) парасимпатичний;
В) обидва.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,25 балів)
1.Що таке сила м’язів і від яких факторів вона залежить?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Розкрити поняття « функціональний стан м’язів».
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Розкрити поняття «гіпертрофія м’язів» та її види.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Розкрити види роботи скелетних м’язів.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,25 балів)
1.Перед змаганнями спортсменам дають час для розминки або право на кілька спроб. В чому полягає фізіологічне значення таких правил?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Кожній людині відомо, що тривале стояння на ногах більш виснажливе, ніж ходьба. Як це пояснити?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Часто у розмовах тренерів і спортивних лікарів можна почути вислів « кисневий борг». Що він означає?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Складіть перелік порад щодо відпочинку після виснажливого фізичного навантаження. Обґрунтуйте відповідь.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3
Тема: «Вимірювання частоти серцевих скорочень та величини артеріального тиску у людини до і після м’язової діяльності»
Мета роботи: познайомити студентів з методикою визначення артеріального тиску у людини за методикою Короткова – за допомогою вислуховування тонів, формувати та вдосконалювати практичні навички вимірювання ЧСС та артеріального тиску у різних станах організму, довести, що під впливом фізичного навантаження змінюються показники цих вимірювань, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: досліджуваний із числа студентів, секундомір, сфігмоманометр.
ХІД РОБОТИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1: досліджуваний сідає біля столу, кладе ліву руку на стіл, на ліве плече одягають манжетку та з’єднують її з тонометром. У ділянці ліктьового згину заходять пульсуючу точку, а над нею накладають фонендоскоп. Потім, зачинивши краї тонометру, у манжетку за допомогою гумової груші нагнітають повітря до підйому рівня ртуті у тонометрі до позначки 150 – 160 мм рт. ст. Тони ( звуки) на плечовій артерії поступово послаблюються і на кінець перестають прослуховуватися. У цей момент, відкривши краї тонометру, починають поступово випускати повітря з манжетки, тиск починає падати. При зниженому тиску з’являються тони ( звуки) пульсуючого характеру. При появі першого тону у артерії визначають величину тиску у манжеті за показниками тонометра, він свідчить про максимальний , або систолічний тиск крові. Продовжуючи зниження тиску у манжеті до зникнення тону, визначають мінімальний, або діастолічний тиск у крові. Судинні тони з’являються, коли тиск у манжеті нижче максимального,або вище мінімального.
Після визначення артеріального тиску,досліджуваному надається фізичне навантаження: підйом на сходинку висотою 40 – 50 см протягом 5 хвилин у темпі 30 підйомів і спусків за хвилину. Після виконання вправ знову вимірюють максимальний, мінімальний та пульсовий тиск.
Величини артеріального тиску до і після фізичного навантаження заносяться до протоколу.
Протокол дослідів
№ досліду |
До фізичних навантажень |
Після фізичних навантажень |
|||||
|
Макс тиск |
Мін
тиск |
Пульсовий тиск |
Макс тиск |
Мін тиск |
Пульсовий тиск |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Серед ній показ ник |
|
|
|
|
|
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
( одна правильна відповідь – 0,15 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. Зсув РН – крові в лужний бік називається:
А) ацидоз;
Б) алкалоз;
В) фагоцитоз.
2. Зсув РН – крові у кислотний бік називається:
А) ацидоз;
Б) алкалоз;
В) фагоцитоз.
3. ЧСС у дорослої людини в стані спокою становить:
А) 60 – 80 ударів на хвилину;
Б) 90 – 100 ударів на хвилину;
В) 110 – 120 ударів на хвилину.
4. Тиск крові у капілярах:
А) 20 мм рт.ст.;
Б) 120 мм рт. ст..;
В) 0 – 10 мм рт. ст...
5. Швидкість руху крові по венах становить:
А) 1 мм/сек;
Б) 0,5 мм/сек;
В) 0,25 мм/сек.
6. Пульсовий тиск - це:
А) різниця між систолічним та діастолічним тиском;
Б) різниця між діастолічним та систолічним тиском;
В) різниця між тахікардією та брахікардією.
7. Скільки кисню здатен приєднати 1 грам гемоглобіну:
А) 1,32 мл;
Б) 1,34 мл;
В) 1,36 мл.
8. У кого в крові більше еритроцитів:
А) чоловіків;
Б) жінок;
В) дітей.
9. Як називається зниження ЧСС у людини:
А) тахікардія;
Б) брахікардія;
В) аритмія.
10. ЧСС у дорослої людини дорівнює:
А) 60 – 80 уд/хв;
Б) 70 – 90 уд /хв;
В) 30 – 40 уд/хв.
11. Гіпертонія - це:
А) підвищення кров’яного тиску;
Б) зниження кров’яного тиску;
В) нормальний тиск.
12. Чому дорівнює РН – крові у стані спокою:
А) 7,35;
Б) 7,36;
В) 7,37.
13. Як називається підвищення ЧСС:
А) брахікардія;
Б) тахікардія;
В) аритмія.
14. У яких клітинах крові міститься гемоглобін:
А) у еритроцитах;
Б) у лейкоцитах;
В) у тромбоцитах.
15. Як називається зниження ЧСС у спортсменів:
А) спортивна тахікардія;
Б) спортивна брахікардія;
В) спортивна аритмія.
16. Величина кров’яного тиску у нормі:?
А) систолічне - 100 – 130 мм рт. ст.., діастолічне - 60 – 80 мм рт. ст..;
Б) систолічне – 60 – 100 мм рт. ст.., діастолічне – 70 – 100 мм рт. ст.. ;
В) систолічне – 50 – 80 мм рт. ст.., діастолічне – 100 – 120 мм рт. ст.
17. Скорочення відділів серця називається:
А) діастола;
Б) серцевий цикл;
В) діастола.
18. Скільки еритроцитів міститься у 1 куб.мм крові:
А) 200 – 400 тисяч;
Б) 4,5 – 5,0 млн.;
В) 6,0 – 8,0 млн.
19. У яких кровоносних судинах швидкість руху найвища:
А) венах;
Б) артеріях;
В) капілярах.
20. У якому відділі мозку знаходиться серцево – судинний цент:
А) у спинному;
Б) у довгастому;
В) у проміжному.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Розкрити поняття «артеріальний тиск» та визначити фактори, які впливають на його зміни.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Які величини артеріального тиску вважають нормальними, підвищеними, заниженими? Як заняття спортом впливають на зміни артеріального тиску?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Відомо, що при сильному натисненні на очне яблуко, через закриття вени, уповільнюється пульс. Із чим це пов’язано?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Часто на малюнках або фото лікаря зображають із фонендоскопом. Що може почути лікар завдяки цьому приладу?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4
Тема: «Визначення ЖЄЛ у спортсменів»
Мета роботи: ознайомити студентів із методикою визначення ЖЄЛ, сформувати навички вимірювання цих показників, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: досліджуваний із числа студентів групи, портативний спірометр, спирт, вата, вода.
ХІД РОБОТИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1 . Досліджуваний бере мундштук і промиває його водою, а потім ватою зі спиртом. Потім робить 2 – 3 глибоких вдихів та видихів. Після цього максимально глибоко вдихнувши, виконує глибокий видих у спірометр ( не швидко, без ривків ( не менш 3 – 5 разів). Кожного разу показники записуються, серед всіх показників вибирають саму «рекордну», яка і характеризує ЖЄЛ даної людини.
Рекомендується брати показники у спортсменів різних спеціалізацій.
Результати вимірів заносяться в таблицю:
№ ВИМІРІВ |
СПОРТИВНА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ (показники ЖЄЛ) |
||
|
|
|
|
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
( одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. Які клітини крові виконують дихальну функцію:
А) лейкоцити;
Б) тромбоцити;
В) еритроцити.
2. Де знаходиться дихальний центр:
А) у спинному мозку;
Б) у середньому мозку;
В) у довгастому мозку.
3. Який відділ вегетативної нервової системи регулює дихання у стані спокою:
А) симпатичний;
Б) парасимпатичний;
В) обидва.
4. Який відділ вегетативної нервової системи регулює дихання у стані збудження:
А) симпатичний;
Б) парасимпатичний;
В) обидва.
5. Ритмічні дихальні рухи здійснюють завдяки:
А) свідомості;
Б) вегетативній нервовій системі;
В) підвищеній концентрації вуглекислого газу в крові;
Г) підвищеній концентрації кисню в крові.
6. ЖЄЛ вимірюють за допомогою приладу:
А) тонометра;
Б) секундоміра;
В) спірометра.
7. ЖЄЛ людини – це::
А) дихальний об’єм + глибокий вдих + глибокий видих;
Б) дихальний об’єм + залишковий об’єм + глибокий вдих;
В) дихальний об’єм + залишковий об’єм + об’єм мертвого простору;
Г) глибокий вдих + глибокий видих + залишковий об’єм.
8. У спортсменів якої спеціалізації ЖЄЛ найбільша :
А) легкоатлетів;
Б) лижників - гонщиків;
В) веслярів та плавців;
Г) спортгравців.
9. Яка речовина є основним подразником дихального центру:
А) кисень;
Б) азот;
В) вуглекислий газ.
10. При заняттях спортом об’єм легенів:
А) збільшується;
Б) зменшується;
В) не змінюється.
11. У спортсменів якої спеціалізації ЖЄЛ найбільша:
А) футболістів;
Б) гімнастів;
В) плавців.
12. Дихальні рухи - це:
А) вдих; В) вдих і видих.
Б) видих;
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,25 балів)
1.Що таке спірометрія?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Що таке ЖЄЛ , із яких об’ємів складається ця величина?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Охарактеризувати фактори, які впливають на величину ЖЄЛ.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Як залежить ЖЄЛ від статі та тренованості людини?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Як відрізняється склад повітря, що вдихається і видихається?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Опишіть етапи газообміну в легенях.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання .
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 5
Тема: «Визначення основного обміну у людини за таблицями ( нормограмами)»
Мета роботи: ознайомити студентів із методикою визначення основного обміну у людини за таблицями - нормограмами, сформувати навички вимірювання цих показників, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: студенти групи, додаток 1(таблиці для визначення основного обміну, які складаються із двох частин А і Б).
ХІД РОБОТИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1 .
- визначити за допомогою ростоміра зріст людини;
- визначити за допомогою медичних важелів масу тіла;
- для визначення основного обміну потрібно знати вік (повних років) і стать людини;
- вибрати, залежно від статі потрібну таблицю:
-у таблиці А знайти вагу людини, проти неї число;
-у таблиці Б – по горизонталі знайти зріст людини, по вертикалі – його вік;
- скласти І і ІІ цифри ( сума цифр – величина основного обміну, який має бути у людини відповідно її статі, віку, зросту та ваги) – це стандартні показники;
- у таблицю занести свої показники і порівняти з нормограмами:
Показники |
СТАТЬ |
ВІК |
ЗРІСТ |
МАСА |
нормограма |
|
|
|
|
власні показники |
|
|
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
( одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. На обмін вуглеводів впливає гормон:
А) інсулін;
Б) адреналін;
В) тироксин.
2. Куди надходять гормони внутрішньої секреції:
А) у зовнішнє середовище;
Б) у порожнину тіла;
В) у кров.
3. Білки розщеплюються до:
А) моносахаридів;
Б) амінокислот;
В) гліцерину.
4. Запасна енергетична речовина, яка міститься у печінці:
А) крохмаль;
Б) клітковина;
В) глікоген.
5. Розщеплення жирів у ШКТ починається у:
А) ротовій порожнині;
Б) шлунку;
В) тонкому кишечнику.
6. Ферменти за своєю хімічною природою:
А) жири;
Б) білки;
В) вуглеводи.
7. Кисень поглинається організмом для:
А) синтезу АТФ;
Б) його охолодження;
В) виділення вуглекислого газу.
8. У тонкому кишечнику ШКТ відбувається :
А) подрібнення їжі;
Б) розщеплення білків і жирів;
В) всмоктування.
9. У товстому кишечнику всмоктуються:
А) амінокислоти;
Б) глюкоза;
В) вода із розчиненими в ній солями.
10. Кінцевими продуктами розщеплення білків є:
А) вуглекислий газ і вода;
Б) амінокислоти;
В) азотисті з’єднання.
11. Основним депо жирів у організмі людини є:
А) печінка, м’язи;
Б) підшкірна клітковина;
В) таких місць у організмі немає.
12. Депо вуглеводів - це:
А) серце;
Б) печінка та скелетні м’язи;
В) підшкірна клітковина шкіри.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,25 балів)
1.Що таке основний обмін? Та фактори, які на нього впливають.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Розкрити поняття « раціональне харчування», « енергетичний баланс».
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Скільки калорій повинна витрачати людина на добу?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Куди витрачається енергія, яка вивільняється завдяки основному обміну?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ
(одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Чому при згорянні білків та жирів у лабораторії вивільняється більше тепла, ніж при згорянні такої ж кількості їх у організмі?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Поясніть із фізіологічної точки зору зміст прислів’їв:
- «Ненажера риє собі могилу ложкою»;
- «Насичене пузо глухе до навчання».
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання .
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1