ЗОШИТ ДЛЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗІОЛОГІЇ ЛЮДИНИ ДЛЯ ІІІ КУРСУ

Про матеріал
ЗОШИТ ДЛЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗІОЛОГІЇ ЛЮДИНИ ДЛЯ ІІІ КУРСУ МІСТИТЬ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ЗАВДАННЯ
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КАМЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗОШИТ

ДЛЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ

З ФІЗІОЛОГІЇ ЛЮДИНИ

СТУДЕНТА (ТКИ) ІІІ КУРСУ

ГРУПИ № __________

_____________________________________________

( П.І.Б.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  Укладач: викладач вищої категорії

                                                                  викладач анатомії та фізіології людини

                                                                  Майстренко О.Ю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №1

Тема: «Вивчення реакції організму людини на подразнення вестибулярного апарату»

Мета роботи: ознайомити студентів із методикою оцінки функціональної стійкості вестибулярної сенсорної системи на обертальні рухи, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: секундомір, лінійка, крейда, повязки на очі, тонометр для вимірювання артеріального тиску, досліджуваний із числа студентів групи.

ХІД РОБОТИ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1:

  На підлозі крейдою провести пряму 10 - метрову лінію, а досліджуваному дається завдання:

- пройтися по прямій лінії з закритими очима до обертання;

- пройтися по прямій лінії з закритими очима після обертання (  ролі обертальних рухів використовувати колові рухи головою, із закритими очима до 10 – 15 разів у темпі 2 оберти за секунду, або 10 – 15 обертів навколо своєї осі, стоячи на підлозі);

- до і після обертання визначити частоту серцевих скорочень за 10 секунд та величину максимального артеріального тиску ( значні відхилення свідчать про меншу стійкість вестибулярної сенсорної системи до обертальних рухів);

- дослідження провести по 3 рази з 3-ма досліджуваними ( зробити висновки про ступінь розвитку вестибулярного апарату у різних людей та адаптацію вестибулярної сенсорної системи).

Завдання №2.

Результати дослідів записати у таблицю:

 

ДОСЛІД

ВЕЛИЧИНА АРТЕРІАЛЬНОГО ТИСКУ

     ДО              ПІСЛЯ

навантаження

ЧАСТОТА СЕРЦЕВИХ СКОРОЧЕНЬ

     ДО              ПІСЛЯ

навантаження

І ДОСЛІДЖУВАНИЙ

І спроба

 

 

 

 

ІІ спроба

 

 

 

 

ІІІ спроба

 

 

 

 

ІІ

ДОСЛІДЖУВАНИЙ

І спроба

 

 

 

 

ІІ спроба

 

 

 

 

ІІІ спроба

 

 

 

 

ІІІ

ДОСЛІДЖУВАНИЙ

І спроба

 

 

 

 

ІІ спроба

 

 

 

 

ІІІ спроба

 

 

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання

 

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання, правильний варіант відповіді обвести кружечком.

1. Порожнина середнього вуха заповнена:

  А) повітрям;

  Б) рідиною;

  В) повітрям та рідиною.

2. Які елементи внутрішнього вуха пов’язані з вестибулярною сенсорною системою:

  А) равлик, півколовий канал, передвіря;

  Б) равлик, передвіря;

  В) півколовий канал, передвіря.

3. Нервовий центр - це:

  А) один нейрон;

  Б) група нейронів;

  В) немає значення.

4. Методи вивчення мозочка:

  А) трансплантація;

  Б) клінічний;

  В) радіометричний.

5. Де виникає у людини відчуття:

  А) в органах чуття;

  Б) КГМ;

  В) рецепторах.

6. «Мова» мозку - це:

  А) гормони;

  Б) нервові імпульси;

  В) ферменти.

7. Де виникає відчуття руху:

  А) потилична доля;

  Б) лобова доля;

  В) передня центральна закрутка.

8. Через які нейрони надходять «накази» від ЦНС:

  А) аферентні;

  Б) еферентні;

  В) проміжні.

9. Який рух,зроблений людиною, не реєструють рецептори вестибулярної системи:

  А) прямолінійні рухи;

  Б) обертальні рухи;

  В) нахили.

10. Основна властивість сенсорних систем:

  А) збудливість;

  Б) адаптація;

  В) гальмування.

11. Мозочок регулює:

  А) відчуття слуху;

  Б) координує рухи;

  В) звукові відчуття.

12. Порушення функцій мозочка виявляється у :

  А) порушеннях слуху;

  Б) надмірності рухів;

  В) порушеннях зору.

 

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Дати відповіді на запитання:

1.Описати склад вестибулярної сенсорної системи?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Охарактеризувати функції вестибулярного апарату.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Чи можна тренувати вестибулярну сенсорну систему? Як?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4.Як впливає на стійкість вестибулярної сенсорної системи спортивна спеціалізація?Наведіть приклади. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,5 балів)

Дати відповіді на запитання.

1.Відомо, що у глухонімих людей вестибулярний апарат не функціонує з моменту народження. Яким чином у цьому випадку людина орієнтується в просторі?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.Ушкодження мозку при сп’янінні – факт добре відомий. Чому спяніла людина намагається зробити крок, а робить по інерції кілька кроків у тому ж  напрямку?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №3. Зробіть висновки, пов’язуючи отриманні знання та навички з практикою фізичного виховання ( пояснити які вправи і як найкраще впливають на розвиток вестибулярного апарату).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2

Тема: «Динамометрія (вимірювання величини м’язового зусилля людини до і після фізичних навантажень».

Мета роботи: показати вплив фізичного навантаження різної сили на величину м’язового зусилля людини, формувати та вдосконалювати навички вимірювати силу мязів за допомогою динамометра, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: становий та кістевий динамометри, секундомір, досліджуваний із числа студентів групи.

ХІД РОБОТИ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1:

  Провести визначення максимального м’язового зусилля за допомогою динамометрів різних видів:

- визначення сили м’язів – розгиначів та згиначів кисті студентами один у одного, спочатку в стані спокою, а потім після навантажень різного ступеню через різні проміжки часу ( встановлюється ясна картина змін показників максимальної сили м’язів людини у стані спокою та після фізичних навантажень різного ступеню);

- кожне вимірювання повинно проводитись 3 – 5 разів і виводиться середня величина;

- виміри проводяться у стандартному положенні тіла;

- отримані результати заносяться у таблицю:

 

№ СПРОБИ

СТАН СПОКОЮ

ПІСЛЯ НАВАНТАЖЕННЯ

1 спроба

 

 

2 спроба

 

 

3 спроба

 

 

СЕРЕДНЯ ВЕЛИЧИНА

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

 ( одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. Де виникає втома мязів:

  А) у мязах;

  Б) у нервах;

  В) у нервових центрах.

2. Як називається методика реєстрації електричної активності мязів:

  А) електромікроскопія;

  Б) електроміограма;

  В) електрокардіограма .

3. Як називається сильне та тривале скорочення мязів:

  А) тетанічне;

  Б) одиночне;

  В) змішане.

4. Яку клітину можна побачити без мікроскопу:

  А) нейрон;

  Б) міоцит;

  В) м’язове волокно.

5. Які мязи є найсильнішими:

  А) веретеноподібні;

  Б) перисті;

  В) колові.

6. Який режим м’язової діяльності лежить в основі статичної роботи::

  А) ізотонічний;

  Б) ауксотонічний;

  В) ізометричний.

7. За допомогою якого приладу вимірюють силу мязів:

  А) спірометра;

  Б) динамометра;

  В) тонометра.

8. Коли виконується максимальна робота мязів:

  А) при максимальних навантаженнях;

  Б) при мінімальних навантаженнях;

  В) при середніх навантаженнях.

9. При міофібрилярній гіпертрофії збільшується:

  А) об’єм саркоплазми;

  Б) кількість міофібрил;

  В) кількість ядер.

10. При скороченні мязів, довжина яких дисків зменшується:

  А) темних;

  Б) світлих;

  В) обох видів.

11. У якому режимі скелетні мязи не працюють:

  А) ізометричному;

  Б) ізотонічному;

  В) ауксотонічному.

12.Який відділ вегетативної системи впливає на трофіку скелетної мускулатури

  А) симпатичний;

  Б) парасимпатичний;

  В) обидва.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,25 балів)

1.Що таке сила мязів і від яких факторів вона залежить?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Розкрити поняття « функціональний стан мязів».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Розкрити поняття «гіпертрофія м’язів» та її види.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Розкрити види роботи скелетних мязів.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,25 балів)

1.Перед змаганнями спортсменам дають час для розминки або право на кілька спроб. В чому полягає фізіологічне значення таких правил?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Кожній людині відомо, що тривале стояння на ногах більш виснажливе, ніж ходьба. Як це пояснити?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Часто у розмовах тренерів і спортивних лікарів можна почути вислів « кисневий борг». Що він означає?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Складіть перелік  порад щодо відпочинку після виснажливого фізичного навантаження. Обґрунтуйте відповідь.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3

Тема: «Вимірювання частоти серцевих скорочень та величини артеріального тиску у людини до і після м’язової діяльності»

Мета роботи: познайомити студентів з методикою визначення артеріального тиску у людини за методикою Короткова – за допомогою вислуховування тонів, формувати та вдосконалювати практичні навички вимірювання ЧСС та артеріального тиску у різних станах організму, довести, що під впливом фізичного навантаження змінюються показники цих вимірювань, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: досліджуваний із числа студентів, секундомір, сфігмоманометр.

ХІД РОБОТИ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1: досліджуваний сідає біля столу, кладе ліву руку на стіл, на ліве плече одягають манжетку та з’єднують її з тонометром. У ділянці ліктьового згину заходять пульсуючу точку, а над нею накладають фонендоскоп. Потім, зачинивши краї тонометру, у манжетку за допомогою гумової груші нагнітають повітря до підйому рівня ртуті у тонометрі до позначки 150 – 160 мм рт. ст. Тони ( звуки) на плечовій артерії поступово послаблюються і на кінець перестають прослуховуватися. У цей момент, відкривши краї тонометру, починають поступово випускати повітря з манжетки, тиск починає падати. При зниженому тиску зявляються тони ( звуки) пульсуючого характеру. При появі першого тону у артерії визначають величину тиску  у манжеті за показниками тонометра, він свідчить про максимальний , або систолічний тиск крові. Продовжуючи зниження тиску у манжеті до зникнення тону, визначають мінімальний, або діастолічний тиск у крові. Судинні тони з’являються, коли тиск у манжеті нижче максимального,або вище мінімального.

  Після визначення артеріального тиску,досліджуваному надається фізичне навантаження: підйом на сходинку висотою 40 – 50 см протягом 5 хвилин у темпі 30 підйомів і спусків за хвилину. Після виконання вправ знову вимірюють максимальний, мінімальний та пульсовий тиск.

  Величини артеріального тиску до і після  фізичного навантаження заносяться до протоколу.

Протокол дослідів

№ досліду

 

До фізичних навантажень

 

Після фізичних навантажень

 

Макс тиск

Мін

 

тиск

Пульсовий тиск

Макс тиск

Мін тиск

Пульсовий тиск

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

Серед

ній показ

ник

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

( одна правильна відповідь – 0,15 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. Зсув РН – крові в лужний бік називається:

  А) ацидоз;

  Б) алкалоз;

  В) фагоцитоз.

2. Зсув РН – крові у кислотний бік називається:

  А) ацидоз;

  Б) алкалоз;

  В) фагоцитоз.

3. ЧСС у дорослої людини в стані спокою становить:

  А) 60 – 80 ударів на хвилину;

  Б) 90 – 100 ударів на хвилину;

  В) 110 – 120 ударів на хвилину.

4. Тиск крові у капілярах:

  А) 20 мм рт.ст.;

  Б) 120 мм рт. ст..;

  В) 0 – 10 мм рт. ст...

5. Швидкість руху крові по венах становить:

  А) 1 мм/сек;

  Б) 0,5 мм/сек;

  В) 0,25 мм/сек.

6. Пульсовий тиск - це:

  А) різниця між систолічним та діастолічним тиском;

  Б) різниця між діастолічним та систолічним тиском;

  В) різниця між тахікардією та брахікардією.

7. Скільки кисню здатен приєднати 1 грам гемоглобіну:

  А) 1,32 мл;

  Б) 1,34 мл;

  В) 1,36 мл.

8. У кого в крові більше еритроцитів:

  А) чоловіків;

  Б) жінок;

  В) дітей.

9. Як називається зниження ЧСС у людини:

  А) тахікардія;

  Б) брахікардія;

  В) аритмія.

10. ЧСС у дорослої людини дорівнює:

  А) 60 – 80 уд/хв;

  Б) 70 – 90 уд /хв;

  В) 30 – 40 уд/хв.

11. Гіпертонія - це:

  А) підвищення кровяного тиску;

  Б) зниження кровяного тиску;

  В) нормальний тиск.

12. Чому дорівнює РН – крові у стані спокою:

  А) 7,35;

  Б) 7,36;

  В) 7,37.

13. Як називається підвищення ЧСС:

  А) брахікардія;

  Б) тахікардія;

  В) аритмія.

14. У яких клітинах крові міститься гемоглобін:

  А) у еритроцитах;

  Б) у лейкоцитах;

  В) у тромбоцитах.

15. Як називається зниження ЧСС у спортсменів:

  А) спортивна тахікардія;

  Б) спортивна брахікардія;

  В) спортивна аритмія.

16. Величина кровяного тиску у нормі:?

  А) систолічне - 100 – 130 мм рт. ст.., діастолічне - 60 – 80 мм рт. ст..;

  Б) систолічне – 60 – 100 мм рт. ст.., діастолічне – 70 – 100 мм рт. ст.. ;

  В) систолічне – 50 – 80 мм рт. ст.., діастолічне – 100 – 120 мм рт. ст.

17. Скорочення відділів серця називається:

  А) діастола;

  Б) серцевий цикл;

  В) діастола.

18. Скільки еритроцитів міститься у 1 куб.мм крові:

  А) 200 – 400 тисяч;

  Б) 4,5 – 5,0 млн.;

  В) 6,0 – 8,0 млн.

19. У яких кровоносних судинах швидкість руху найвища:

  А) венах;

  Б) артеріях;

  В) капілярах.

20. У якому відділі мозку знаходиться серцево – судинний цент:

  А) у спинному;

  Б) у довгастому;

  В) у проміжному.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Розкрити поняття «артеріальний тиск» та визначити фактори, які впливають на його зміни.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Які величини артеріального тиску вважають нормальними, підвищеними, заниженими? Як заняття спортом впливають на зміни артеріального тиску?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Відомо, що при сильному натисненні на очне яблуко, через закриття вени, уповільнюється пульс. Із чим це повязано?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Часто на малюнках або фото лікаря зображають із фонендоскопом. Що може почути лікар завдяки цьому приладу?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4

Тема: «Визначення ЖЄЛ у спортсменів» 

Мета роботи: ознайомити студентів із методикою визначення ЖЄЛ, сформувати навички вимірювання цих показників, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: досліджуваний із числа студентів групи, портативний спірометр, спирт, вата, вода.

ХІД РОБОТИ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1 .  Досліджуваний бере мундштук і промиває його водою, а потім ватою зі спиртом. Потім робить 2 – 3 глибоких вдихів та видихів. Після цього максимально глибоко  вдихнувши, виконує глибокий видих у спірометр ( не швидко, без ривків ( не менш 3 – 5 разів). Кожного разу показники записуються, серед всіх показників вибирають саму «рекордну», яка і характеризує ЖЄЛ даної людини.

  Рекомендується брати показники у спортсменів різних спеціалізацій.

  Результати вимірів заносяться в таблицю:

 

№ ВИМІРІВ

СПОРТИВНА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ

(показники ЖЄЛ)

 

 

 

 

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

( одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. Які клітини крові виконують дихальну функцію:

  А) лейкоцити;

  Б) тромбоцити;

  В) еритроцити.

2. Де знаходиться дихальний центр:

  А) у спинному мозку;

  Б) у середньому мозку;

  В) у довгастому мозку.

3. Який відділ вегетативної нервової системи регулює дихання у стані спокою:

  А) симпатичний;

  Б) парасимпатичний;

  В) обидва.

4. Який відділ вегетативної нервової системи регулює дихання у стані збудження:

  А) симпатичний;

  Б) парасимпатичний;

  В) обидва.

5. Ритмічні дихальні рухи здійснюють завдяки:

  А) свідомості;

  Б) вегетативній нервовій системі;

  В) підвищеній концентрації вуглекислого газу в крові;

  Г) підвищеній концентрації кисню в крові.

6. ЖЄЛ вимірюють за допомогою приладу:

  А) тонометра;

  Б) секундоміра;

  В) спірометра.

7. ЖЄЛ людини – це::

  А) дихальний об’єм + глибокий вдих + глибокий видих;

  Б) дихальний об’єм + залишковий об’єм + глибокий вдих;

  В) дихальний об’єм + залишковий об’єм + об’єм мертвого простору;

  Г) глибокий вдих + глибокий видих + залишковий об’єм.

8. У спортсменів якої спеціалізації ЖЄЛ найбільша :

  А) легкоатлетів;

  Б) лижників - гонщиків;

  В) веслярів та плавців;

  Г) спортгравців.

9. Яка речовина є основним подразником дихального центру:

  А) кисень;

  Б) азот;

  В) вуглекислий газ.

10. При заняттях спортом об’єм легенів:

  А) збільшується;

  Б) зменшується;

  В) не змінюється.

11. У спортсменів якої спеціалізації ЖЄЛ найбільша:

  А) футболістів;

  Б) гімнастів;

  В) плавців.

12. Дихальні рухи - це:

  А) вдих;    В) вдих і видих.

  Б) видих;

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,25 балів)

1.Що таке спірометрія?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Що таке ЖЄЛ , із яких об’ємів складається ця величина?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Охарактеризувати фактори, які впливають на величину ЖЄЛ.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Як залежить ЖЄЛ від статі та тренованості людини?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Як відрізняється склад повітря, що вдихається і видихається?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Опишіть етапи газообміну в легенях.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання .

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 5

Тема: «Визначення основного обміну у людини за таблицями ( нормограмами)» 

Мета роботи: ознайомити студентів із методикою визначення основного обміну у людини за таблицями - нормограмами, сформувати навички вимірювання цих показників, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: студенти групи, додаток 1(таблиці для визначення основного обміну, які складаються із двох частин А і Б).

ХІД РОБОТИ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1 . 

- визначити за допомогою ростоміра зріст людини;

- визначити за допомогою медичних важелів масу тіла;

- для визначення основного обміну потрібно знати вік (повних років) і стать людини;

- вибрати, залежно від статі потрібну таблицю:

    -у таблиці А знайти вагу людини, проти неї число;

    -у таблиці Б – по горизонталі знайти зріст людини, по вертикалі – його вік;

- скласти І і ІІ цифри ( сума цифр – величина основного обміну, який має бути у людини відповідно її статі, віку, зросту та ваги) – це стандартні показники;

- у таблицю занести свої показники і порівняти з нормограмами:

 

Показники

СТАТЬ

ВІК

ЗРІСТ

МАСА

нормограма

 

 

 

 

власні показники

 

 

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

( одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. На обмін вуглеводів впливає гормон:

  А) інсулін;

  Б) адреналін;

  В) тироксин.

2. Куди надходять гормони внутрішньої секреції:

  А) у зовнішнє середовище;

  Б) у порожнину тіла;

  В) у кров.

3. Білки розщеплюються до:

  А) моносахаридів;

  Б) амінокислот;

  В) гліцерину.

4. Запасна енергетична речовина, яка міститься у печінці:

  А) крохмаль;

  Б) клітковина;

  В) глікоген.

5. Розщеплення жирів у ШКТ починається у:

  А) ротовій порожнині;

  Б) шлунку;

  В) тонкому кишечнику.

6. Ферменти за своєю хімічною природою:

  А) жири;

  Б) білки;

  В) вуглеводи.

7. Кисень поглинається організмом для:

  А) синтезу АТФ;

  Б) його охолодження;

  В) виділення вуглекислого газу.

8. У тонкому кишечнику ШКТ відбувається :

  А) подрібнення їжі;

  Б) розщеплення білків і жирів;

  В) всмоктування.

9. У товстому кишечнику всмоктуються:

  А) амінокислоти;

  Б) глюкоза;

  В) вода із розчиненими в ній солями.

10. Кінцевими продуктами розщеплення білків є:

  А) вуглекислий газ і вода;

  Б) амінокислоти;

  В) азотисті зєднання.

11. Основним депо жирів у організмі людини є:

  А) печінка, мязи;

  Б) підшкірна клітковина;

  В) таких місць у організмі немає.

12. Депо вуглеводів - це:

  А) серце;

  Б) печінка та скелетні мязи;

  В) підшкірна клітковина шкіри.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,25 балів)

1.Що таке основний обмін? Та фактори, які на нього впливають.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Розкрити поняття « раціональне харчування», « енергетичний баланс».

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Скільки калорій повинна витрачати людина на добу?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Куди витрачається енергія, яка вивільняється завдяки основному обміну?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ

(одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Чому при згорянні білків та жирів у лабораторії вивільняється більше тепла, ніж при згорянні такої ж кількості їх у організмі?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Поясніть із фізіологічної точки зору зміст прислів’їв:

- «Ненажера риє собі могилу ложкою»;

- «Насичене пузо глухе до навчання».

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання .

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лавренко Олена Костянтинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
1474
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку