Зошит "для практичних робіт з хімії"

Про матеріал

Робота містить практичні роботи для 9-го класу з поглибленим вивченням хімії, які були апробовані у 2017-2018 навчальному році. Практичні роботи розроблені відповідно до діючої програми з хімії, затвердженої Міністерством освіти і науки України.

Посібник містить табель і графік успішності виконання практичних робіт, розробки 10 практичних робіт, 4 додатки, які необхідні для планування і аналізу роботи. Кожна практична робота містить детальний протокол проведення роботи, графу спостереження, рівняння реакцій, висновки, а також додаткові теоретичні завдання до роботи.

Посібник призначений для вчителів хімії, учнів 9-го класу з поглибленим вивченням хімії, абітурієнтів та студентів.

Перегляд файлу

 

Результати виконаних робіт

№ роботи

Назва роботи

Самооцінка учня

Оцінка вчителя

Теоретична підготовка до роботи

Дотримання правил ТБ

Виконання

роботи

Оформлення роботи

Загальна оцінка

1

Практична робота 1. Приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини

 

 

 

 

 

 

2

Практична робота 2. Приготування розчину солі із заданою молярною концентрацією розчиненої речовини

 

 

 

 

 

 

3

Практична робота. 3. Приготування розчину солі з молярною концентрацією еквівалентів розчиненюї речовини

 

 

 

 

 

 

4

Практична робота. 4.Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах

 

 

 

 

 

 

5

Практична робота.  5. Розв’язування експериментальних задач на визначення рН розчинів і гідроліз солей

 

 

 

 

 

 

6

Практична робота № 6. Розв᾿язування експериентальних задач

 

 

 

 

 

 

7

Практична робота 7.

Окисно-відновні реакції

 

 

 

 

 

 

8

Практична робота 8. Дослідження впливу різних чинників на швидкість хімічної реакції

 

 

 

 

 

 

9

Практична робота 9.

Оборотні і необоротні реакції

 

 

 

 

 

 

10

Практична робота 10. Властивості етанової кислоти

 

 

 

 

 

 

11

Практична робота 11. Розв᾿язування експериментальних задач

 

 

 

 

 

 

12

Практична робота 12. Виявлення органічних сполук у харчових продуктах

 

 

 

 

 

 

 

 

Графік успішності

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№1

№2

№3

№4

№5

№6

№7

№8

№9

№10

№11

№12

 

 

 

 

 

Оцінка

 

Дата _____________                                     

Практична робота №1

Тема роботи: Виготовлення розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини

Мета роботи: виготовити запропоновані розчини солей, провівши необхіді розрахунки; продовжити формувати вміння працювати з мірним посудом, терезами, реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки безпеки

 

Обладнання і реактиви:  натрій хлорид, барій хлорид,  мідний купорос, дистильована вода, циліндри, мірні пробірки, лійки, колби, склянні палички.

               З правилами техніки безпеки ознайомлений___, зобов’язуюсь виконувати __________________________

 

 

Хід роботи

Розрахунки

Результат

Дослід 1

З води і кристалічної речовини  виготовити  50г   11% розчину  кухонної  солі, провести необхідні розрахунки.

Порядок виконання:

1.Обчисліть масу солі необхідної для приготування розчину (розрахунки записати у вигляді задачі).

2. Зважте на терезах  наважку солі

.3. Відміряйте необхідний об’єм води.

4. Помістіть у колбу зважену наважку і додайте виміряний об’єм води, перемішайте її вміст до повного розчинення солі.

 

 

 

 

 

Розчин №1

Дано:                                    Розв’язок:

 

 

Для  приготування розчину №1  (50г 11% розчину)

треба взяти________г  натрій хлориду  і ______мл води

 

 

 

 

Дослід 2

Виготовити 60г 15% розчину  купрум(ІІ)сульфату з кристалогідрату і води, провівши необхідні розрахунки.

Розчин №2

Дано:                                    Розв’язок:

 

 

Для  приготування розчину №2 (60г 15% розчину купрум(ІІ) сульфату)

 треба взяти________г  мідного купоросу    і______мл води

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове  завдання

Провести розрахунки для виготовлення 60г 15% розчину  барій хлориду з 10% та 30% розчину цієї ж солі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка

 

    Дата _____________                                                                                                                                               

Практична робота № 2

Тема роботи: Приготування розчину солі з заданою молярною концентрацією  розчиненої речовини

Мета роботи: виготовити розчин солі   із заданою молярною концентрацією, провівши необхідні розрахунки; продовжити формувати вміння працювати з мірним посудом, терезами, реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки безпеки

 

Обладнання і реактиви:   натрій карбонат, дистильована вода, циліндри, мірні пробірки, лійки, колби, скляні палички.

              

                      З правилами техніки безпеки ознайомлен___, зобов’язуюсь виконувати __________________________

 

Хід роботи

Розрахунки

Результат

Дослід 1

З води і кристалічної речовини  виготовити  50мл  децимолярного

 (0,1 М) розчину  натрій карбонату, здійснивши  необхідні розрахунки.

Порядок виконання:

1.Обчисліть масу солі необхідної для приготування розчину (розрахунки записати у вигляді задачі).

2. Зважте на терезах  наважку солі

3. Висипте зважену сіль у мірну колбу відповідного об’єму

4. Добавте в мірну колбу дистильовану воду на 1/2  її об’єму, перемішайте її вміст до повного розчинення солі, додайте води до позначеної риски.

 

 

 

Розчин №1

Дано:                                    Розв’язок:

 

 

Для  приготування розчину №1

(50 мл 0,1М розчину натрій карбонату)  

треба взяти________г  натрій карбонату  і ______мл води

 

 

 

 

Розрахункова задача:

Визначте молярну концентрацію солі в розчині, одержаному при розчиненні 50 г калій сульфату у воді об’ємом 250 мл, якщо густина добутого розчину становить 1,1 г/мл

.

 

Дано:                                    Розв’язок:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­______

 

Додаткове  завдання

Обчисліть молярну концентрацію натрій карбонату у розчині, якщо масова частка солі дорівнює 16%, а густина розчину 1,17г/см3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка

 

    Дата _____________                                                                                                                                               

Практична робота №3

Тема роботи: Приготування розчину солі з заданою молярною концентрацією еквівалентів  розчиненої речовини

Мета роботи: виготовити розчин солі   із заданою молярною концентрацієюеквівалентів, провівши необхідні розрахунки; продовжити формувати вміння працювати з мірним посудом, терезами, реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання і реактиви:   кобальт(ІІ) сульфат, дистильована вода, циліндри, мірні пробірки, лійки, колби, скляні палички.

             

З прав     З праилами техніки безпеки ознайомлен___, зобов’язуюсь виконувати __________________________

 

Хід роботи

Розрахунки

Результат

Дослід 1

З води і кристалічної речовини  виготовити  50мл  децинормального

 (0,1н) розчину  кобальт(ІІ)сульфату, здійснивши  необхідні розрахунки.

Порядок виконання:

1.Обчисліть масу солі необхідної для приготування розчину (розрахунки записати у вигляді задачі).

2. Зважте на терезах  наважку солі

3. Висипте зважену сіль у мірну колбу відповідного об’єму

4. Добавте в мірну колбу дистильовану воду на 1/2  її об’єму, перемішайте її вміст до повного розчинення солі, додайте води до позначеної риски.

 

 

 

Розчин №1

Дано:                                    Розв’язок:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для  приготування розчину №1(50 мл 0,1н розчину кобальт(ІІ)сульфату)

треба взяти________г  кобальт(ІІ)сульфату  і ______мл води

 

 

 

 

Розрахункова задача:

Визначте молярну концентрацію еквівалента хлороводню  в розчині, одержаному при зливанні 300 мл 0,2н. та 600 см3 0,7 н. розчинів хлоридної кислоти.

 

Дано:                                    Розв’язок:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове завдання:

Обчисліть молярну концентрацію еквівалентів натрій карбонату у розчині, якщо масова частка солі дорівнює 16%, а густина розчину 1,17г/см3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Дата _____________                                                                                                                        

Оцінка

 

Практична робота № 4

Тема роботи: Реакції йонного обміну між розчинами електролітів

Мета роботи: дослідити умови пербігу реакцій у розчинах електролітів, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання: штатив з пробірками або  планшетки, скляні палички, піпетки

Реактиви: розчини натрій хлориду, калій броміду і натрій йодиду, арґентум(І)нітрату, натрій гідроксиду, хлоридної  кислоти, сульфатної кислоти, фенолфталеїн.

в            З правилами техніки безпеки ознайомлений(а),

              зобов’язуюсь виконувати __________________________________________________

 

Завдання

Виконати досліди, результати записати у таблицю

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Написати рівняння у молекулярній, повній і скороченій йонних формах

Висновки

1.Реакції, що відбуваються з утворенням осаду

У три пронумеровані пробірки налийте по 1-2мл розчинів солей:

 І—натрій хлориду,

у ІІ— калій броміду,

у ІІІ—натрій йодиду. До кожної додати по декілька крапель арґентум(І)нітрату.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№1

 

 

 

 

№2

 

 

 

 

№3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Реакції, що відбуваються з виділенням газу

У пробірку помістіть  трохи крейди, додайте по краплям розчин сульфатної кислоти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Реакції, що відбуваються з утворенням малодисоційованої речовини

У пробірку  налийте 1-2мл розчину натрій гідроксиду, додайте 1-2краплі фенолфталеїну. Що спостерігаєте? Доливайте краплями хлоридну кислоту до знебарвлення рідини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Загальний висновок.

Реакції  між розчинами електролітів відбуваються за таких умов:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додаткове завдання:

 Підберіть  два приклади реакцій до запропонованої схеми:

Н++ СО32-→Н2О+СО2

 

 

 

 

 

 

 

 

   Дата _____________          

Оцінка

 

Практична робота № 5

Тема роботи: Розв’язування експериментальних задач на визначення рН розчинів і гідроліз солей

 

Мета роботи: розвязати запропоновані експериментальні задачі, визначивши рН розчинів, визначити як гідролізують різні солі, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання: штатив з пробірками або планшетки, скляні палички

Реактиви: універсальний індикатор,дистильована вода,  розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, натрій карбонату, барій хлориду, ферум(ІІ) сульфату

 

               З правилами техніки безпеки ознайомлен___, зобов’язуюсь виконувати ________________________________

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

Дослід 1.

Визначення рН розчинів

Нанесіть на універсальний індикатор  паличкою  або піпеткою 1-2краплі  запропонованого розчину. Порівняйте забарвлення вологої плями на папірці з кольоровою шкалою. Зробіть висновок про рН розчину.

Що спостерігаєте?

№1

 

 

 

 

№2

 

 

 

 

 

№3

 

 

 

 

Написати рівняння реакції дисоціації

 

рН кислоти

 

 

 

 

 

 

рН лугу

 

 

 

 

 

 

рН води

 

 

 

 

 

 

 

     Дослід 2

Гідроліз солей

В три пронумеровані пробірки налийте по 1мл розчинів: у І-натрій карбонат, у ІІ-ферум(ІІ)сульфат, у ІІІ-барій хлорид. За допомогою смужок універсального індикатора визначте рН кожного розчину.

 

Що спостерігаєте?

№1

 

 

 

 

№2

 

 

 

 

 

№3

 

 

 

 

Написати рівняння  гідролізу у молекулярній, повній і скороченій йонних формах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Висновок.

рН кислоти може бути в межах________________________, рН лугу____________________________, рН води________________________

Гідроліз-це процес________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Солі, утворені сильною основою і сильною кислотою у водному розчині__________________________________________________________

Солі, утворені сильною основою і слабкою кислотою у водному розчині__________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________
Солі утворені слабкою основою і сильною кислотою у водному розчині___________________________________________________________
 

Додаткове завдання:

 Визначте за рівняннями гідролізу рН розчину питної соди і кухонної солі.

 

 

 

 

 

Оцінка

 

   Дата _____________          

Практична робота № 6

Тема роботи: Розв’язування експериментальних задач

Мета роботи: розвязати експериментальні задачі, довівши наявність певних катіонів та аніонів, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки 

Обладнання: штатив з пробірками або  планшетки, скляні палички, піпетки

Реактиви: розчини купрум(ІІ)сульфату, барій хлориду, арґентум нітрату, натрій хлориду, сульфатної кислоти, натрій гідроксиду

в

          З правилами техніки безпеки ознайомлен___,  зобов’язуюсь виконувати __________________________________________________

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій                  (написати в молекулярній, повній і скороченій йонній формі)

Висновки

 

  Дослід 1.

Визначення речовин

 В чотирьох пронумерованих пробірках містяться розчини купрум (ІІ) сульфату, барій хлориду,арґентум нітрату, ферум(ІІІ)хлориду. Доведіть наявність кожного з них.

В першу аліквоту додаю___________

____________________________

№1

№2

№3

№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В пробірці

№__

 

В другу аліквоту додаю____________

____________________________

№1

№2

№3

№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В пробірці

№____

 

В третю аліквоту додаю__________

____________________________

№1

№2

№3

№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В пробірці

№____

 

В четверту аліквоту додаю________
____________________________

№1

№2

№3

№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В пробірці

№____

 

Дослід 2.

Добування речовин

Здійснити наступні перетворення:

Купрум(ІІ)сульфат→купрум(ІІ)

гідроксид→купрум(ІІ)оксид

1)До розчину купрум(ІІ) сульфату додаю___________
_________________________,

утворюється______________
_________________________.

2)При ___________________

утворюється______________
_________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розрахункова задача

Обчислити кількість речовини йонів Феруму і сульфат-йонів, які містяться в розчині ферум(ІІІ)сульфату масою 200г з масовою часткою солі 20%, якщо ступінь дисоціації електроліту 90%.

Дано:

 

 

 

 

Знайти:

 

 

 

Розв’язання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: в розчині

 

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

Загальний висновок

Реактивом на катіон Купрум(2+) є_________________________________________________________________________________________
Реактивом на катіон Барію  є_____________________________________________________________________________________________
Реактивом на катіон Аргентум(+) є________________________________________________________________________________________
Реактивом на катіон Ферум(3+) є__________________________________________________________________________________________
Реактивом на Хлорид-аніон  є______________________________________________________________________________________________

Реактивом на Сульфат-аніон є____________________________________________________________________________________________
Купрум(ІІ)гідроксид можна добути________________________________________________________________________________________,

а купрум(ІІ) оксид______________________________________________________________________________________________________.

 

Додаткове завдання:

 

 Як в домашніх умовах розрізнити питну соду, кухонну сіль і цукор?Відповідь аргументуйте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка

 

 Дата_____________   

Практична робота № 7

 

                                                      Тема роботи: Окисно-відновні реакції

 

Мета роботи: Закріпити знання і уявлення щодо визначення реакцій, які відбуваються із зміною ступеня окиснення атомів елементів, закріпити вміння складати окисно-відновний біланс, визначати окисники та відновники, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання: хімічний стакан, плоскодонні конічні колби, піпетки, пінцет або нитки, наждак

Реактиви: розчини купрум(ІІ)сульфат, калій перманганат, натрій нітрит, ферум(ІІ) сульфат, сульфатна кислота, залізний цвях, дистильована вода

                З правилами техніки безпеки ознайомлен____, зобов’язуюсь виконувати­­­­­_____________

 

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Складіть окисно-відновний баланс

Висновки

Дослід 1.

Взаємодія металів  з розчинами солей

Візьміть попередньо зачищений наждаком залізний цвях. Опустіть його у стакан з розчином купрум(ІІ) сульфату. Через 3-5хв вийміть цвях з розчину. Що спостерігаєте на його поверхні? Знову опустіть цвях у стакан до зміни кольору розчину солі. Яким став колір розчину?Чому?

Який колір має розчин купрум(ІІ)сульфату?

________________________
________________________

Що спостерігаєте на поверхні залізного цвяха?
________________________
________________________
Яким став колір розчину?

_______________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Окисником є
______________,

а відновником -

_______________.
Окиснюється
_______________,

відновлюється
_______________.

Дослід 2.

Дослідження окисно-відновних властивостей калій перманганату

В конічну плоскодонну колбу за допомогою піпетки помістіть 2мл розчину калій перманганату. Додайте 5 крапель розчину сульфатної кислоти. По краплях додавайте розчин ферум(ІІ)сульфату до зміни забарвлення. Вміст колби перемішуйте після додавання кожної краплі розчину ферум(ІІ)сульфату.

 

 

Який колір має розчин калій перманганату?

________________________
Який колір має розчин ферум(ІІ) сульфат?
________________________

Які зміни кольору відбулися в результаті експерименту?
________________________
________________________
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Калій перманганат у кислому середовищі виступає

_______________
_______________,

 

ферум(ІІ)сульфат

_______________
_____________

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчи________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Загальний висновок

BD10263_Окиснення—це  процес__________________________________________________________________________________________________

BD10263_Відновлення—це процес_________________________________________________________________________________________________

BD10263_Відновник в результаті реакції ____________________, _________________ електрони.

BD10263_Окисник в результаті реакції _____________________, __________________електрони.

Залізо в окисно-відновних реакціях виступає ___________________ і _________________, а катіони Сu2+  виступають ________________ і_________________.
Калій перманганат у кислому середовищі виступає_____________________ і _________________до ___________________,

а ферум(ІІ)сульфат _____________________ і _________________відповідно до

 

BD10263_Окисниками в хімічних реакціях виступають елементи з __________________ступенем окиснення, а відновниками елементи з

________________ступенем окисненням

Додаткове завдання:

 

Написати рівняння розкладу калій перманганату. Урівняти реакцію методом окисно-відновного балансу.

 

 

 

 

 

 

Оцінка

 

Дата__________          

Практична робота № 8

Тема роботи: Дослідження впливу різних чинників на швидкість хімічної реакції

Мета роботи: дослідити, як різні чинники впливають на швидкість хімічної реакції, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання та реактиви: зразки металів(магній, цинк, мідь), порошок і гранули цинку, хлорид на кислота(концентрована і розбавлена),розчин пероксиду водню(пергідроль), сульфатна кислота, манган(ІV)оксид, тіосульфат натрію,  сульфатна кислота, штатив з пробірками, нагрівальний прилад, шпателі, пінцети, скіпка дерев’яна, водяна баня з льодом, гаряча водяна баня.

                

                    З правилами техніки безпеки ознайомлен____, зобов’язуюсь виконувати­­­­­_____________

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

1.Вплив природи реагуючих речовин

У три пронумеровані пробірки помістіть метали: магній, цинк і мідь. До кожного додайте 1-2мл розчину хлоридної

кислоти

 

 

 

Яка інтенсивність виділення газу?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Вплив концентрації реагуючих  речовин

У першу пробірку налийте 1-2мл розбавленої хлоридної кислоти, у другу—1-2мл концентрованої хлоридної кислоти. До кожної пробірки одночасно додайте по 1 гранулі цинку.

 

Яка інтенсивність виділення газу?

 

 

3.Вплив прощі поверхні реагуючих речовин

У дві пронумеровані пробірки налийте по 2мл  хлоридної кислоти. Одночасно внесіть у першу пробірку порошок цинку, у другу—гранули цинку.

Яка інтенсивність виділення газу?

 

 

4.Вплив температури

Налийте у три пронумеровані пробірки по 1-2мл розчину натрій тіосільфату, і у інші три—розчин сульфатної кислоти. Сформуйте 3 пари взаємодії. Першу пару речовин помістіть у кристалізатор з льодом, ІІ—залиште за кімнатної температури, ІІІ-на гарячу водяну баню. Зачекайте 10хв. Витягніть розчини і змішайте пари розчинів одночасно.

 

 

 

5. Вплив каталізаторів

У пробірку налийте 2мл розчину пероксиду водню, долийте 2мл сульфатної кислоти, додайте кілька кристаликів манган(ІV )

оксиду. Внесіть у пробірку тліючу скіпку.

 

Який газ виділяється? Як це перевірити?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчив_______________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Загальний висновок

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове завдання:

Як  зміниться  швидкість хімічної реакції  утворення амоніаку з простих речовин, якщо концентрацію водню збільшити втричі.  водн

 

 

 

 

 

 

Оцінка

 

Дата__________          

Практична робота № 9

Тема роботи:  Оборотні і необоротні реакції

Мета роботи: дослідити умови перебігу оборотних і необоротних реакцій, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання та реактиви: розчини:кобальт (ІІ) сульфат, алюміній нітрат, натрій карбонат, хлоридна кислота, натрій гідроксид, калій дихромат; штатив з пробірками,  піпетки.

                    З правилами техніки безпеки ознайомлен____, зобов’язуюсь виконувати­­­­­_____________

 

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

1.Необоротні реакції, які відбуваються з утворенням нерозчинної речовини

У дві пронумеровані пробірки  налийте 1-2мл  розчинів: у І- кобальт (ІІ) сульфат,у ІІ- алюміній нітрат. До кожної  долийте 1-2мл розчину  натрій гідроксиду.

 

№1

 

 

 

№2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Необоротними є реакції, під час яких

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Необоротні реакції, які відбуваються з утворенням газоподібної речовини

У  пробірку налийте 1-2млрозчину натрій карбонату, по краплям додавайте розчин хлоридної кислоти .

 

 

 

Необоротними є реакції, під час яких

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Необоротні реакції, які відбуваються з утворенням слабкого електроліту

У пробірку налийте 1-2мл розчину натрій карбонату, додайте кілька крапель фенолфталеїну. По краплям додавайте розчин хлоридної кислоти.

 

 

 

 

Необоротними є реакції , під час яких

 

4.Оборотні реакції

Налийте у дві пронумеровані пробірки по 2-3мл розчину калій дихромату. Першу залиште для контролю. У другу додайте кілька крапель розчину лугу до зміни забарвлення. Потім додайте по краплях розчин хлоридної кислоти до зміни забарвлення. Дослід повторіть.

 

 

Оборотними є реакції,  під час яких

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я навчився(лась)_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________

Загальний висновок

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове завдання:

Як вплине на зміщеня хімічної рівноваги реакції

2+N2→2NH3; ΔН= -92кДж. а)підвищення тиску;

 б)зменшення температури.

Відповідь поясніть.

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата__________

Оцінка

 

Практична робота № 10

Тема:   Властивості етанової кислоти

Мета: дослідити властивості етанової кислоти, продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання:  Штатив з пробірками або планшетки, шпатель, піпетки.

Реактиви:  індикатор метилоранж, фенолфталеїн, лакмус, порошок магнію, натрій карбонат(порошок) , розчин етанової кислоти(0,1М)

           

              З правилами техніки безпеки ознайомлен____, зобов’язуюсь виконувати­­­­­_____________

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

№ 1. Дія на індикатори

   У три пронумеповані пробірки чи лунки планшетки налийте розчин етанової кислоти, додайте індикатори: у І-Метилоранж, у ІІ-фенол-фталеїн, у ІІІ- лакмус, у 

ІV-універсальний.

 

№1

 

№2

 

№3

 

№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ 2 Взаємодія з металами

У дві пронумеровані пробірки налийте по 1 мл розчину етанової кислоти, у І додайте порошок магнію, у ІІ- мідний дріт.

 

 

 

№1

 

№2

 

 

 

 

 

Складіть окисно-відновний баланс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№3. Взаємодія із сіллю

У дві пробірки налийте по 1мл розчину етанової кислоти. В першу додайте порошок натрій карбонату, а в другу—порошок натрій хлориду..

 

 

 

 

 

№1

 

 

 

 

№2

 

 

 

 

 

Складіть молекулярні й йонні реакцій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

 

Під час  виконання практичної роботи я  навчи_______________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Загальний висновок:______________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове завдання:

 

Здійснити перетворення:

 C2Н6C2Н4C2Н5 ОН → CН3СНО→ CН3СООН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка

 

Дата__________

Практична робота № 11

Тема:  Розв᾿язування експериментальних задач

  Мета: ознайомитися з властивостями етанолу, етанової кислоти, гліцеролу, глюкози; продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

  Обладнання:  Штатив з пробірками, піпетки, нагрівальний прилад, водяна баня

Реактиви: розчин етанолу, етанової кислоти, гліцеролц, глюкози, мідна дротинка, ферум(ІІІ)хлорид,купрум(ІІ)сульфат, натрій гідроксид, аміачний розчин срібла, дистильована вода.

            З правилами техніки безпеки ознайомлен____, зобов’язуюсь виконувати­­­­­_____________

 

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

№1 Окиснення етанолу

 У пробірку налийте 2мл концентрованого розчину етанолу. Мідну дротинку прокаліть у полумї пальника до появи чорного забарвлення. Прожарену мідну дротинку опустіть у розвин етанолу до появи запаху.

 

Що відувається із мідною дротинкою при прожарюванні?

 

 

 

Який запах відчувається?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Якісна реакція на етанову кислоту

У пробірку налийте 3краплі етанової кислоти і з краплі води, розчин нейтралізуйте розчином лугу, перевірте лакмісовим папарцем.  Додайте 2-3 краплі ферум(ІІІ) хлориду і нагрійте до кипіння до утворення осаду.

 Якого кольору утворюється осад?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№3. Властивості гліцеролу

 До розчину гліцеролу додайте свіжовиготовлений осад купрум(ІІ)гідроксиду до розчинення осаду.

 

 

 

Чому осад розчиняється?

 

 

№4 Окиснення глюкози

В пробірну налийте 1-2мл розчину глюкози, додайте 1 мл аміачного розчину срібла, суміш поставте на водяну баню до утворення осаду на стінках пробірки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я  навчи_______________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Загальний висновок:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове завдання:

Обчисліть масу естеру, яку можна добути з атанолу масою 46г і етанової кислоти масою 60г, якщо вихід продукту реакціїт 80%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата__________

Оцінка

 

Практична робота № 12

Тема:  Виявлення органічних сполук у харчових продуктах

Мета: виявити органічні продукти в харчових продуктах; продовжити формувати вміння працювати з хімічним  посудом та реактивами; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у протоколі, виконувати досліди з дотриманням правил техніки

Обладнання:  штатив з пробірками, склянні палички, предметні скельця, шпатель, хімічний стакан, мірні пробірки

Реактиви: зразки харчових продуктів(картопля, білий хліб, сосиски, ковбаса, яблуко, варені макарони, тощо), розчин йоду, молоко, розчин етанолу, концентрована нітратна кислота

 

            З правилами техніки безпеки ознайомлен____, зобов’язуюсь виконувати­­­­­_____________

 

Виконайте завдання, результати роботи оформіть у вигляді таблиці.

Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій  

Висновки

1)Виявлення крохмалю у харчових продуктах»

Визначте за якісною реакцією на йод чи міститься крохмаль у запропонованих харчових продуктах

(картопля, білий хліб, сосиски, ковбаса, яблуко, варені макарони, тощо). Для цього на зразок продукту нанесіль декілька крапель розчину йоду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Виявлення білка в молоці

У хімічний стакан налийте 5мл молока, додайте 10мл води і 1мл етанолу. Суміш перемішатйе, вайте відстоятися і профільтруйте. Осад на фільтрі промийте, висушіть у сушильній шафі, а потім дадайте по краплям коцентрований розчин нітратної кислоти.

Якого кольору осад?

 

 

 

 

 

 

Яке забарвлення утворюєтся при додаванні нітратної кислоти?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок про те, чого ви навчилися у ході практичної роботи.

Під час  виконання практичної роботи я  навчи_______________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

Загальний висновок:__________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткове завдання:

 Аміноетанова кислота масою 30г прореагувала з натрій гідроксидом. Яка маса натрій гідрокисду вступила в реакцію?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. О. Березан. Збірник задач з хімії.-Тернопіль:Підручники і посібники,2006.-302с.
  2. А.М. Бутенко. Хімія для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії: підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів._Х.: Гімназія, 2017.-320с,іл.
  3. Н.М. Буринська, В.М.Депутат, Г.Ф. Сударева, Н.Н. Чайченко. « Хімія » Профільний рівень.Київ. :« Педагогічна думка ». 2010.
  4. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти  ( від 14 січня 2004 р. № 24 )
  5. Правила безпеки під час проведення навчально – виховного процесу в кабінетах фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів.( наказ МНС від 16.07 2012  № 902 ).
  6. М.М.Савчин. Збірник задач з неорганічної хімії.Для загальноосвітніх шкіл, ліцеїв і гімназій.8-10класи.-Львів:ВНТЛ-Класика,2004.-160с.
  7. О.Г.Ярошенко. Збірник задач і вправ з хімії:Навчальний посібник./О.Г.Япрошенко.-К.:Видавничий дім «Освіта»,2015.-272с.

 

Інтернет-сайти:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток№1

 

 

I:\tablelem.jpg

 

 

Додаток №2

 

I:\Period_syst_dovga_opt.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3

 

I:\A886093FA5A98ACAC2256FAA00388B1E_rozchin.gif

 

 

 

 

Додаток №4

 

I:\index.jpg

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Галета Оксана Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Golomb Oleksandr
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Хімія для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії 9 клас (Бутенко А.М.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
7189
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку