Зошит для практичних робіт з історії України. 7 клас

Про матеріал
Посібник «Зошит для практичних занять з історії України. 7 клас» розроблений для виконання учнями 7 класу завдань під час проведення практичних занять. Він розроблений згідно нового Державного стандарту (2016) та нової програми з історії (2017). В «зошиті» розроблено 7 практичних занять, в яких майже відсутні завдання репродуктивного характеру. Натомість, основна увага приділена роботі з атласом та контурною картою, історичними документами, візуальними джерелами. Також до кожного практичного заняття додається робота з навчальними відеороликами, які учні зможуть знайти за допомогою мережі Інтернет. В разі її відсутності навчальні відеоролики можна знайти в додатках. Даний посібник буде цікавий для вчителів історії під час проведення практичних занять на уроках історії України у 7 класі.
Перегляд файлу

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гоцій В. В.

7

 

 

 

 

 

 

КЛАС

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗОШИТ

 

для практичних занять

  • історії України

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

 

 

 

 

1


Упорядник: Гоцій Володимир Володимирович вчитель історії вищої кваліфікаційної категорії Бубнівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів. Наркевицької селищної ради Волочиського району Хмельницької області.

 

Рецензент: Піонтковський Анатолій Якович вчитель історії вищої кваліфікаційної категорії Бубнівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів. Наркевицької селищної ради Волочиського району Хмельницької області.

 

 

 

 

 

 

 

Зошит для практичних занять з історії України. 7 клас

 

 

 

Посібник «Зошит для практичних занять з історії України. 7 клас» розроблений для виконання учнями 7 класу завдань під час проведення практичних занять. Він розроблений згідно нового Державного стандарту (2016) та нової програми з історії (2017). В «зошиті» розроблено 7 практичних занять, в яких майже відсутні завдання репродуктивного характеру. Натомість, основна увага приділена роботі з атласом та контурною картою, історичними документами, візуальними джерелами. Також до кожного практичного заняття додається робота з навчальними відеороликами, які учні зможуть знайти за допомогою мережі Інтернет. В разі її відсутності навчальні відеоролики можна знайти в додатках.

 

Даний посібник буде цікавий для вчителів історії під час проведення практичних занять на уроках історії України у 7 класі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2


ДОРОГИЙ ДРУЖЕ!

 

  •      7 класі ми продовжимо вивчати історію України, яка є логічним продовженням історії стародавнього світу, новим етапом розвитку ключових та предметних компетентностей у вас, учнів. Це перший систематичний курс вітчизняної історії, мета якого — показати особливості розвитку українських земель даного історичного періоду, зокрема процеси становлення і розбудови Київської та Галицько­Волинської держав, Кримського ханства, політичний статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та інших держав, особливості соціально-економічного становища та структури середньовічного суспільства на території України, здобутки української культури в ІХ—ХV ст.

 

«Практикум «Історія України.7 клас» - посібник, який створено з метою раціонального використання часу на уроці та розвитку навичок самостійної та

 

дослідницької роботи.

 

  • зошиті розміщено посилання на інтернет джерела. Це сприяє більшій самостійності учня у дослідженні певного завдання практичної роботи,

 

звичайно, при умові існування підключення до мережі інтернет. Засобами можуть слугувати телефони, смартфони, планшети тощо. Основною умовою роботи з відео-джерелами є наявність в учнів навушників задля того, аби не заважати іншим учням. В разі відсутності підключення до мережі інтернет навчальні відеоролики додаються до практикуму на електронному носії, що дає змогу встановити їх на кожному (в залежності від кількості учнів в класі) ПК. Додатки позначені в алфавітному порядку (великими літерами), в порядку розгляду і умовно їх можна поділити на два види: вище згадані навчальні відеоролики та мапи, які потрібні для виконання завдань на контурних картах. Останні, для зручності розташовані після кожного практичного заняття.

 

Для успішного виконання практичних занять всі завдання виконуй поетапно.

 

 

 

 

 

 

 

3


ЗМІСТ.

 

 

  1. ПЛАНУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ………………………………….5

 

  1. Практичне заняття №1:

 

Позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст………………………………………………..……………………6

 

  1. Практичне заняття №2:

 

Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого: здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого…………………………………11

 

  1. Практичне заняття №3:

Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого……………………………..15

 

  1. Практичне заняття №4:

 

Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру,

 

  • також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя…………………………………………………..20

 

  1. Практичне заняття №5:

 

Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави………………..23

 

 

  1. Практичне заняття №6: позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського,

 

напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр…………………….27

 

 

  1. Практичне заняття №7:

 

позначити на контурній карті територію українських удільних князівств

 

  • складі сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав…………………………………………………………..32

 

  1. ПАМ`ЯТКИ УЧНЯМ ДЛЯ РОБОТИ З ІСТОРИЧНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ…36

 

  1. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………..39

 

 

 

 

 

4


ПЛАНУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

 

 

 

 

Номер

 

 

 

уроку за

 

 

Розділ навчальної

календа-

Тема практичного заняття

 

програми

рним

 

 

 

 

плану-

 

 

 

ванням

 

 

Розділ І. ВИНИКНЕННЯ

 

Позначити на контурній карті територію

 

ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-

6

розселення слов’янських племен на теренах

 

України та їхніх сусідів, напрямки походів

 

УКРАЇНИ

 

 

 

київських князів ІХ–Х ст.;

 

 

 

 

Розділ ІІ. КИЇВСКА

 

Внутрішня і зовнішня політика Володимира

 

ДЕРЖАВА (РУСЬ-

8

Великого: здійснити уявну подорож Києвом

 

часів Володимира Великого

 

УКРАЇНА)

 

 

 

 

 

наприкінці X – у першій

 

 

 

9

Київська держава (Русь-Україна) за

 

половині XI ст.

 

Ярослава Мудрого: здійснити уявну

 

 

 

 

 

подорож Києвом часів Ярослава Мудрого.

 

Розділ ІІІ. КИЇВСКА

 

Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о

 

ДЕРЖАВА (РУСЬ-

 

полку Ігоревім» та іншими доступними

 

УКРАЇНА)

 

джерелами) характерні для Володимира

 

19

Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря

 

у другій половині ХІ —

 

Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси

 

першій половині ХІІІ ст.

 

 

 

характеру, а також ставлення до цього князя

 

 

 

його сучасників; висловити та обґрунтувати

 

 

 

власну думку про цього князя.

 

Розділ IV. КОРОЛІВСТВО

23

Король Данило – будівничий Галицько-

 

РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО­

Волинської держави.

 

 

 

ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА)

 

 

 

 

позначити на контурній карті територію

 

 

 

 

 

26

Королівства Руського, території держав –

 

 

сусідів Королівства Руського, напрямки

 

 

 

монгольських походів на Русь у 1239–

 

 

 

1242рр.

 

 

 

 

 

Розділ V. РУСЬКІ УДІЛЬНІ

 

позначити на контурній карті територію

 

КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ

 

українських удільних князівств у складі

 

СУСІДНІХ ДЕРЖАВ.

33

сусідніх держав, територію Кримського

 

ханства, місця подій, що визначили

 

КРИМСЬКЕ ХАНСТВО

 

 

інкорпорацію князівств південно-західної

 

(друга половина ХІV—ХV

 

 

 

Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх

 

ст.)

 

держав.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5


Дата:___________ Оцінка________

 

Практичне заняття №1

Позначити на контурній карті територію розселення слов’янських

племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст.

 

  1. Використовуючи карти атласу «Утворення Київської Русі. Перші князі.» (Додаток А), виконайте наступні завдання:

 

 

 

1.Окресліть сучасні кордони України.

2.Підпишіть

 

назви

 

східнослов’янсь

 

ких племен –

 

предків

 

українців.

 

  1. Нанесіть

 

на контурну карту торгівельний шлях «Із варяг у греки», підпишіть річки й моря, якими він пролягав.

 

4.Підпишіть міста Київ та Константинопо ль (Царгород).

  1. Обведіть

 

межі держави князя Олега.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Використовуючи карти атласу «Київська Русь за князювання Ольги та Святослава» (додаток Б), виконайте наступні завдання:

 

  1. Підпишіть  держави:  Боспорське  царство,  Візантійська  імперія,  Хозарський

 

каганат, племена: в’ятичі, печеніги, косоги, яси.

 

  1. Позначте напрямки походів князів Олега, Ігоря, Святослава та роки, коли вони відбулись.

 

 

 

6


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Дай визначення поняттям:

 

Слов’яни - ______________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

Віче - ___________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

Велике переселення слов’ян - ______________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

7


  1.   Робота з історичним документом. Опрацюйте уривок із «Повісті минулих літ» Нестора Літописця та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток В, https://www.youtube.com/watch?v=JPORAywwNRk) «Князь Святослав») та дайте відповіді на запитання:

 

  1. Чому Святослава порівнюють з Олександром Македонським?

 

  1. На які риси Святослава звертає увагу літописець?

 

  1. За що докоряли кияни Святославові?

 

  1. Висловіть власне ставлення до постаті князя Святослава. Свою точку зору обґрунтуйте.

 

  • рік 6472 (964), коли Святослав виріс і змужнів, став він збирати багато воїнів хоробрих, і легко ходив у походи, багато воював. У походах же не возив за собою ні возів, ні казанів, не варив м’яса, але, тонко нарізавши конину, або зверину, або яловичину і зажаривши на вугіллі, так їв; не мав він і шатра, але спав, постилаючи пітник із сідлом під голову, — такими ж були і всі інші його воїни. …І послали кияни до Святослава зі словами: «Ти, князь шукаєш чужої землі і про неї піклуєшся, а свою покинув, а нас трохи не захопили печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо не прийдеш і не захистиш нас, то візьмуть-таки нас. Невже не шкода тобі своєї вітчизни, старої матері, дітей своїх?» Почувши це, Святослав із дружиною швидко сів на коней і повернувся до Києва; вітав матір свою і дітей і засмучувався багато про те, що трапилося з ними від печенігів. І зібрав воїнів, і вигнав печенігів у поля, і наступив мир.

 

1)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

2)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

3)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

4)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

 

8


Додаток А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9


Додаток Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10


Дата:___________ Оцінка________

 

Практичне заняття № 2

 

Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого:

 

здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого

 

  1.   Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Київська держава за князювання Володимира Великого» (Додаток Г) дайте відповідь на запитання та виконайте завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.) Назвіть держави та народи, що межували з Київською Русю на початку ХІ століття:

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

2.) Позначте, проти яких слов’янських племен здійснював походи князь Володимир?

 

3.) Позначте території, які були приєднані до Київської Русі за часів князювання Володимира?

 

4.) Позначте, які племена нападали на Київську Русь за часів князювання Володимира?

 

5.) Біля міста де Володимир прийняв хрещення вкажіть дату цієї події.

 

11


  1. Робота з підручником Опрацюйте матеріал підручника та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток Д https://www.youtube.com/watch?v=t8MyiapremE ) про внутрішню і зовнішню політику Володимира Великого і заповніть таблицю

 

Внутрішня політика

Зовнішня політика

Володимира Великого

Володимира Великого

 

 

 

 

 

 

  1. Запровадження християнства: Робота з документами «Повість минулих літ».

 

«І почав княжити Володимир у Києві один, і поставив кумирів на горі за тюремним двором : Перуна дерев’яного, а голова його срібна, а вус золотий, і Хорса, і Дажбога, і Стрибога, і Сімаргла, і Мокош. І жертви їм приносили, називаючи Богами. І приводили до них синів своїх,

 

  • жертви приносили бісам, і оскверняли землю требами своїми. І осквернялася требами земля Руська і гора та.» Запитання: 1. У чому полягала суть першої реформи про встановлення «Володимирового шестибожжя»?

 

  1. Якому богові і чому шанували більше за інших?

 

1.________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

2.________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

12


4.Робота з документами «Повість минулих літ».

 

«...Було ж у Володимира 12 синів: од Рогнеди з Полоцька, яку він поселив на Либеді, — сини Ізяслав, Мстислав, Ярослав, Всеволод і дві дочки, від грекині він мав Святополка, від чехині

 

— Вишеслава, а ще від однієї — Святослава і Мстислава, а від болгарки — Бориса й Гліба. Посадив їх Володимир правити — одного в Новгороді, іншого в Полоцьку, а ще інших у Турові, Ростові, на древлянській землі і в Тмуторокані. І сказав Володимир: «Не добре, що мало городів коло Києва». І став будувати міста на Десні, на Острі і на Трубежі, на Сулі і на Стугні. І почав набирати кращих дружинників од слов'ян і од кривичів, од чуді, од в'ятичів і заселяти нові міста, бо тоді була війна з печенігами. І воював з ними Володимир, і перемагав...»

 

Запитання:

 

  1. Проаналізувавши джерело, з'ясуйте, про яку реформу князя Володимира йдеться.

 

  1.                Кого у джерелі названо основним ворогом держави? Що зробив князь Володимир, щоб убезпечити кордони держави?

 

  1. ___________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

  1. ___________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

IV. Складання портрета Володимира Великого

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

13


Додаток Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14


Дата:______ Оцінка________

 

Практичне заняття № 3

Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого

 

  1.   Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Київська держава за князювання Ярослава Мудрого» (Додаток Е) виконайте завдання:

 

1.) Позначте

 

кордони Русі-

 

України за князювання Ярослава; заштрихуйте території, які він приєднав.

 

2.) Підпишіть

 

міста Київ, Чернігів, Полоцьк,

 

Новгород та Тьмутаракань.

 

3.) Підкресліть назву міста де

 

Ярослав правив перед

 

вокняжінням у Києві.

 

4.) Зафарбуйте володіння чернігівського князя Мстислава

 

приєднані до Київської держави

 

  • 1034 році.

 

5.) На карті Європи позначте та підпишіть Русь-Україну і країну де королевою стала

 

дочка Ярослава Мудрого Анна.

 

 

  1. Робота з писемним історичним джерелом Уривок з літопису «Повість минулих літ» .

 

  • літо 1037р. заклав Ярослав місто велике, біля того міста Золоті ворота. Заклав і церкву Святої Софії, митрополичу, потім церкву на Золотих воротах, а потім монастир Святого Георгія і Святої Ірини. І стала при ньому віра християнська плодитися й поширюватися, і ченці-чорноризці помножуватися, монастирі й храми будуватися і возвеличуватися. Любив Ярослав книги, читав їх часто і вдень і вночі. І зібрав скорописців багато, і перекладали вони з грецького на слов’янське письмо. Написали вони книг велику силу, ними повчаються віруючі люди й тішаться плодами глибокої мудрості…

 

 

15


Ярослав же, як ми вже сказали, любив книги, багато їх написав і поклав їх у церкві Святої Софії, яку сам збудував. Оздобив її золотом, сріблом і посудинами церковними, і возносять у ній врочисті співи в призначену годину…

 

Запитання :

  1. Яка сторона діяльності князя Ярослава висвітлена в тексті?
  2. Як ви гадаєте, чому князь приділяв велику увагу розбудові Києва?
  3. Чи знаєте ви пам’ятки культури епохи Ярослава, що збереглися до наших днів? Назвіть

їх.

1.________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

2.________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

3.________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

3. Опрацюйте писемне історичне джерело «Повість минулих літ» про битву князя Ярослава з печенігами біля Києва» та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток Є «Правління Ярослава Мудрого» https://www.youtube.com/watch?v=pxF7fggaQAs )

 

  • коли ж Ярослав перебував у Новгороді, то прийшла йому вість, що печеніги стоять, обложивши Київ. І Ярослав, зібравши воїв многих, варягів і словен, прийшов до Києва і ввійшов у город свій.

 

  • було ж печенігів без числа. Ярослав тоді виступив із города, приготував до бою дружину. І поставив він варягів посередині, а на правій стороні киян, а на лівім крилі — новгородців, і стали вони перед городом. А печеніги почали йти на приступ, і зступилися вони на тім місці, де ото є нині свята Софія, митрополія руська; бо тоді це було поле поза городом. І сталася січа люта, і ледве одолів під вечір Ярослав, і побігли печеніги в різні боки, і не знали вони, куди втікати, і ті, втікаючи, тонули в ріці Ситомлі, а інші — в інших ріках. І так погинули вони, а решта їх десь розбіглась і до сьогодні.

 

Запитання

 

  1. Як князь Ярослав розташував свої війська?

 

  1. Де відбулася битва?

 

  1. Яким був результат битви?

 

1.)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

2.________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

16


3.________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

  1.   Спираючись на карту «Київ у Х(ХІ)—XIII ст.» (Додаток Ж), складіть маршрут екскурсії містом. Визначте три-чотири зупинки. А оглянувши подані ілюстрації, складіть розповідь про побачене під час подорожі Києвом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

17


Додаток Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18


 

 

 

 

 

 

Додаток Ж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19


Дата:______ Оцінка________

 

Практичне заняття №4

 

Тема: Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими

 

доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя.

 

  1.    Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Київська Русь за князювання Володимира Мономаха та Мстислава Володимировича»

 

(Додаток З) виконайте завдання:

 

 

 

 

 

 

 

1.) Позначте напрямки походів Володимира Мономаха.

 

2.) Нанесіть на контурну

 

карту похід сіверського князя Ігоря Святославовича проти полвців та позначте рік його проведення.

 

3.) Позначте місця та роки найважливіших битв руських князів проти половців.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота з писемним

історичним джерелом. Опрацюйте фрагмент «Слова…» та дайте відповіді на запитання.

 

«Галицький Осмомисле Ярославе! Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі, підперши Гори Угорські (тобто Карпати) своїми залізними полками, заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота Дунаю, справляючи суди аж до Дунаю! Гроза твоя по землях тече! Ти одчиняєш ворота київські; стріляєш з батьківського золотого стола салтанів по далеких землях!»

 

Запитання:

1.)  Про кого з історичних діячів говориться  в фрагменті твору?

2.)  Як автор говорить про князя?

 

3.)  Про які риси його характеру можемо дізнатися з уривку?

1.)______________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

2.)______________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

20


3.)______________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

  1. Робота з писемним історичним джерелом. Опрацюйте уривки зі «Слова…» (с. 112 – 113

підручника) та дайте відповіді на запитання.

1.) Як автор описує хід бою?

 

2.) Як говорить про княжих дружинників?

3.) Чим закінчився похід?

4.) Як цю поразку сприйняли жителі Києва та Чернігова?

5.) Про які риси характеру князя дізнаємося з твору?

1.)______________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

2.)______________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

3.)______________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

4.)______________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________

5.)______________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

 

  1. Робота  з  історичними  відео-джерелами.  Перегляньте  3  навчальні  відеоролики  (Додаток  И

 

«Ярослав Галицький Осмомисл» https://www.youtube.comwatchv=BxNMSd_Bvqs ; Додаток І Повчання Володимира Мономаха https://www.youtube.comwatchv=R52bu38n7TU ; Додаток Ї «Слово О Полку Игореве.» https://www.youtube.comwatchv=QoTZ8k1lOq0 ) і порівняйте на власний вибір двох історичних діячів.

 

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

21


Додаток З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22


Дата:______ Оцінка________

 

 

Практичне заняття №5

 

Тема: Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави.

 

  1.           Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Українські землі у 1199 -1240 рр. Галицько-Волинська держава» (Додаток Й) дайте відповідь на запитання та виконайте завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.)Позначте на карті кордони Галицько-Волинської держави за правління Данила Галицького.

 

2.)Порівняйте територію Галицько-Волинської держави за Данила Галицького: А) з територією Русі – України за правління Ярослава Мудрого; Б) сучасними кордонами України.

 

23


А)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

Б)_______________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

 

4.) Позначте місце і рік першої битви русько-половецьких військ із монголо-татарами.

 

5.) Позначте місце і рік остаточної перемоги військ Данила Галицького над хрестоносцями.

 

2.Дай визначення поняттям:

Князь – король___________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

Боярська опозиція________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Політика:

 

а) внутрішня ___________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ б) зовнішня_____________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________

 

  1. Проведіть будь ласка аналіз схеми та дайте відповідь на запитання:
  1. Із якими державами Данило Галицький підтримував зв’язки?

 

  1.                На якому напрямку Данило Галицький проявив найбільшу активність? Чим це було зумовлено?

 

  1.                Як пов’язані між собою дві події: подорож Данила Галицького у Золоту Орду і його коронація у місті Дорогочин?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

24


2.________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

3.________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

  1. Поміркуйте, у чому цінність джерела, стисло викладіть своє ставлення до описаних подій та діячів.

 

Хан прислав посла свого до Данила й Василька: “Дай Галич!”. І Данило був у печалі великій, тому що не укріпив він був землі своєї городами. І, порадившися з братом своїм, поїхав він до Батия...

 

  • поклонився він за обичаєм їх, і ввійшов у вежу його. Він, [Батий], сказав: «Данило! Чому ти єси давно не прийшов? Але якщо нині ти прийшов єси, - то й се добре. Чи п'єш ти чорне молоко, наше пиття, кобилячий кумис?». І він сказав: «Досі я не пив. А нині ти велиш - я п'ю». Він тоді сказав: «Ти вже наш - таки, татарин. Пий наше пиття!». І він, [Данило], випивши, поклонився за обичаєм їх...

 

О, лихіша лиха честь татарськая! Данило Романович, що був князем великим, володів із братом своїм Руською землею, Києвом, і Володимиром, і Галичем, і іншими краями, нині сидить на колінах і холопом себе називає! А вони данини хотять, і погрози ідуть, [і] він життя не надіється! О, лиха ти, честь татарськая!

Літопис Руський / За Іпатіївським списком переклав Леонід Махновец

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

  1. За   допомогою   тексту   підручника   та   навчального   відеоролика   Галицько

 

Волинська держава за часів короля Данила (Додаток К https://www.youtube.comwatchv=6Bh9gNSZH68 ) складіть історичний портрет Данила Галицького.

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

25


 

Додаток Й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26


Дата:______ Оцінка________

 

 

Практичне заняття №6

Тема: позначити на контурній карті територію Королівства Руського,

території держав – сусідів Королівства Руського,

напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.;

  1. Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Монгольська навала на Русь» (Додаток Л)

 

виконайте завдання:

  1. Позначте напрямки походів монголо-татар на землі Русі:

а.) 1237 – 1238 рр.; б.) 1239р.; в.) 1240 – 1242рр..

2.) Нанесіть на карту місця найбільших перемог монголо-татар над військами руських

князів.

 

3.) Позначте кордон Золотої Орди який проходив по території Русі-України та надпишіть столицю Золотої Орди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Працюємо  з  атласом:  За  допомогою  карти-атласа  «Українські  землі  у 1245    1340  рр.

Галицько-Волинська держава» (Додаток М) виконайте завдання:

 

1.) Вкажіть межі поділу галицько-волинської спадщини після смерті Данила Галицького: а) Василько Романович; б) Лев Данилович; в) Юрій Данилович; г) Шварно Данилович. 2.) Королівство Руське за правління Юрія Львовича (1301 – 1308).

 

3.) Королівство Руське за правління Юрія ІІ Болеслава (1325 – 1340).

4.) Позначте та підпишіть кордони держав-сусідів Королівства Руського.

 

27


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Опрацюйте писемне історичне джерело та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток Н «Монгольська навала» https://www.youtube.comwatchv=2L2mDW4FK2 ) та прокоментуйте дані документи:

 

«Вони (золотоординці) ні з ким не укладали мир, окрім тих, що підкорялися їм, бо... мають від Чингізхана наказ підпорядкувати собі всі народи... І ось, що вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм заманеться, на війну і давати десятину з усього - як з людей, так і з речей... Чоловіків, що мають дружин, забирали з собою, так само чинили з жінками, у яких не було законних мужів... Іншим же, за ординськими звичаями, переписавши їх, наказували, щоб кожен, як малий, так і дорослий, навіть одноденне немовля, бідне й багате, платили данину...

 

Хто не заплатить данину, залишається у рабстві...» _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________

 

4.Опрацюйте писемне історичне джерело «ІЗ ЛИСТА ПАПИ БЕНЕДИКТА XII ДО КРАКІВСЬКОГО РИМО-КАТОЛИЦЬКОГО ЄПИСКОПА (1341 Р.)» та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток О «Галицько-Волинська держава 1199-1340. Руське королівство». https://www.youtube.comwatchv=cr6bdU_r__I ) і дайте відповідь на запитання:

 

28


«Із поданого до нас прохання цього короля (Казимира III, 1341 р.) ми нещодавно довідалися, що коли схизматський (православний) народ русинів за допомогою отрути вбив Болеслава, князя Русі, сина віруючих батьків і двоюрідного родича згаданого короля, а також деяких інших християн, які були слухняними цьому князеві за його життя, тоді король, уражений цим злочином і прагнучи помститися за кривду християнської віри, напав зі своїм військом на Руську землю, щоб завоювати цей народ, який і йому самому завдав багато шкоди...

 

Виконуючи його доручення, король уклав договір із цим старостою (Дмитром Дядьком), який засвідчив присягою, що збереже за старостою і народом усі їхні обряди, права і звичаї. Проте король висловлює сумнів, чи діятиме він тим самим згідно з волею Бога. Тому він просив, щоб ми ласкаво звільнили його від цієї присяги. Дбаючи про спасіння душі згаданого короля і маючи до тебе особливе довір’я в Возі, ми доручаємо апостольською грамотою, щоб ти нашою владою звільнив короля від присяги дотримуватися хибного договору, призначивши йому відповідну спасенну покуту.»

 

  1. Чим католицька церква обумовлює втручання польського короля в справи Галичини?
  2. У чому ви вбачаєте справжню мету польського втручання?
  3. Що мав на меті Казимир III, укладаючи угоду з Дмитром Дядьком?
  4. Чому Казимир III відмовився від угоди з Дядьком?
  5. Як до цієї ситуації поставився Папа Римський?
  6. Висловіть власне ставлення до долі Королівства Руського.

1)_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

2)_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

3)_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

4)_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

5)_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

6)_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

29


Додаток Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30


 

Додаток М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31


Дата:______ Оцінка________

 

Практичне заняття №7

 

Тема: позначити на контурній карті територію українських удільних князівств у складі

 

сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили

 

інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав.

 

  1. Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (1340 – 1392рр.» (Додаток П) виконайте завдання:

 

 

 

 

 

1.) Позначте кордони Королівства Руського станом на 1340р.

 

2.) Позначте територію Польського королівства

 

  • 1340р.

3.)Зафарбуйте

 

територію Великого князівства Литовського станом на 1341р.

 

4.) Обведіть межі та

підпишіть столиці

 

руських удільних князівств.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Дай визначення поняттям:

 

Васальна

залежність_______________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Ясир____________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Московія________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Кревська унія____________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

 

32


  1. Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (1431 - 1514рр.)» (Додаток Р) виконайте завдання:

 

1.) Позначте територію Великого князівства Литовського у

1432 році.

 

2.) Нанесіть на карту місце і рік Вількомирської битви.

 

3.) Зафарбуйте різними кольорами та підпишіть назви країн: Польща

(1450-і 33т...),

 

Велике князівство Московське (на

 

1487р.), Кримське ханство, Угорщина.

 

4.) Позначте межу територій приєднаних до Великого князівства Московського на

 

1514р..

 

5.) Позначте території завойовані Османською імперією у Північному Причорномор’ї та на Кримському півострові із зазначенням років.

 

6.) Нанесіть на карту напрямки походів кримських татар на українські землі.

  1. Перегляньте навчальні відеоролики (Додаток С  «Україна під владою Литви та Польщі в

 

XIV – XV 33т..» https://www.youtube.comwatchv=XBdLFVEFUMM ; та Додаток Т «Утворення Кримського ханства» https://www.youtube.com/watch?v=7p6HMmRzEvc ) і

 

порівняйтевпливцихдвохдержавнаукраїнськіземлі:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

 

 

33


Додаток П

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34


 

Додаток Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35


ПАМ`ЯТКИ УЧНЯМ ДЛЯ РОБОТИ ЗІСТОРИЧНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ «Пам’ятка як працювати з історичною картою»

 

  1. Прочитайте назву необхідної карти.

 

  1. Карта починається з, так званої, легенди - таблички в нижній її частині, яка містить умовні позначки. Познайомтеся з кожним умовним знаком легенди, прочитайте його.

 

  1.     Знайдіть на карті умовні позначки, зазначені в легенді, докладніше зупиніться на тих, які вам необхідні при вивченні конкретного питання.

 

  1.          Показуючи на карті місто, селище, обов'язково назвіть його місцезнаходження (наприклад, місто Київ у X ст. знаходилося на правому березі р. Дніпро в центральній його течії).

 

  1.     Недостатньо показувати кордони держави (або територію розселення народів), їх потрібно описувати. Треба називати річки, моря, гори, які служили природним кордоном.

 

  1. Перед роботою з настінною картою добре вивчіть таку саму карту в атласі, підручнику або посібнику. Знайдіть усю інформацію, яка вас цікавить.

 

  1. При роботі з настінною картою необхідно стояти ліворуч від карти, у правій руці тримаючи указку.

 

 

«Пам’ятка як працювати з пам’яткою фольклору – як джерелом інформації»

 

  1. Уважно прочитайте текст джерела історичної інформації.

 

  1.               Визначте, яким народом складений текст джерела і до якої групи населення належать головні персонажі.

 

  1.               Встановіть час появи даного джерела. Як можна охарактеризувати той історичний період, коли було складене джерело? Що ви про нього знаєте?

 

  1.               Визначте, про яку конкретну історичну особу або подію йде мова в тексті джерела?

 

  1.               Наскільки правдиво в джерелі висвітлені історичні події? Спробуйте довести свої міркування. Знайдіть у тексті ті місця, що допоможуть аргументувати вашу думку.

 

  1.               Що є нереальним в тексті джерела? З якою метою, на ваш погляд, автор (автори) вдалися до вигадки?

 

  1. Чим дане джерело інформації збагатило ваші знання?

 

  1.               На які міркування наштовхує вас зміст даного джерела? Які висновки можна зробити?

 

36


 

 

 

«Пам’ятка як вивчати діяльність історичного діяча»

 

 

  1. Про кого йдеться?

 

  1. Коли і в якій країни жив історичний діяч?

 

  1. Які його риси характеру та погляди відомі?

 

  1. 3 чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

 

  1. Які вчинки і дії цієї особи відомі?

 

  1. Яким є ваше ставлення до цієї історичної особи?

 

 

«Пам’ятка як вивчаючи матеріал про історичні події та явища»

 

 

  1. Що відбулося?

 

  1. Де і коли це сталося?

 

  1. Хто, на вашу думку, брав участь у цих подіях? Чи всіх учасників названо?

 

  1. Яких груп людей у суспільстві стосуються дані події та явища?

 

  1. Які причини цієї події?

 

  1. Які наслідки події можна визначити?

 

  1. Чи це поодинока подія? Чи одна з багатьох подібних?

 

  1. Яке історичне явище відображає ця подія (разом з іншими, подібними до неї)?

 

 

 

«Пам’ятка як працювати з історичним документом»

 

 

  1. З’ясуйте походження документа.

 

  1. Хто його автор.

 

  1. За яких історичних обставин він з’явився?

 

  1. Що являє собою документ за змістом і формою (опис історичної події сучасником, оцінка події істориком, законодавчий акт тощо .

 

  1. З’ясуйте, яке завдання до документа ви повинні виконати і що для цього потрібно.

 

6.Прочитайте текст документа, визначте значення понять і термінів, що містяться в ньому.

 

7.Висловіть власну думку щодо даного історичного документа.

 

37


 

«Пам’ятка для характеристики історичного діяча»

 

  1.              Встановіть, коли та в якій країні жив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.

 

  1.              Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?

 

  1. Інтереси якої суспільної верстви він виражав?

 

  1. Назвіть основні наслідки його діяльності.

 

  1.              Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38


 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Баханов К.О. Лабораторно-практичні роботи у викладанні історії України – К.: Генеза, 1996.

 

  1. Гісем О.В. Історія України 7 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан,

 

2015.

 

  1. Камбалова Я. Методичні аспекти створення навчально – методичного комплекту з історії. / Історія в школах України. – 2009 - №5.

 

  1. Кульбаба Л.М. Ігрові креативні технології на уроках історії в 12 річній школі. Розробка уроків. – Хмельницький, 2007.

 

  1. Лях Р., Темірова Н. Історія України. Підручник для 7 класу. – К.: Генеза,

 

2001.

 

  1.   О.П. Мокрогуз, А. О. Єрмоленко Історія України. Розробки уроків 7 клас. Ранок, 2007.

 

  1. Історія України. Всесвітня історія 5–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

  1. Атлас. Історія України 7 клас. – Картографія, 2013.

 

  1. http://ukrmap.su

 

  1. https://www.youtube.com/watch?v=JPORAywwNRk

 

  1. https://www.youtube.com/watch?v=t8MyiapremE

 

  1. https://www.youtube.com/watch?v=pxF7fggaQAs

 

  1. https://www.youtube.comwatchv=BxNMSd_Bvqs

 

  1. https://www.youtube.comwatchv=R52bu38n7TU

 

  1. https://www.youtube.comwatchv=cr6bdU_r__I

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

39

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Олегович Владислав
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бровченко Яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Борова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Павлюк Ганна Ігорівна
    Дякую за Вашу розробку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Білецька Анастасія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Волкова Вікторія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Станкова Ярослава Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
17062
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку