Гоцій В. В.
7
КЛАС
ЗОШИТ
для практичних занять
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
1
Упорядник: Гоцій Володимир Володимирович вчитель історії вищої кваліфікаційної категорії Бубнівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів. Наркевицької селищної ради Волочиського району Хмельницької області.
Рецензент: Піонтковський Анатолій Якович вчитель історії вищої кваліфікаційної категорії Бубнівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів. Наркевицької селищної ради Волочиського району Хмельницької області.
Зошит для практичних занять з історії України. 7 клас
Посібник «Зошит для практичних занять з історії України. 7 клас» розроблений для виконання учнями 7 класу завдань під час проведення практичних занять. Він розроблений згідно нового Державного стандарту (2016) та нової програми з історії (2017). В «зошиті» розроблено 7 практичних занять, в яких майже відсутні завдання репродуктивного характеру. Натомість, основна увага приділена роботі з атласом та контурною картою, історичними документами, візуальними джерелами. Також до кожного практичного заняття додається робота з навчальними відеороликами, які учні зможуть знайти за допомогою мережі Інтернет. В разі її відсутності навчальні відеоролики можна знайти в додатках.
Даний посібник буде цікавий для вчителів історії під час проведення практичних занять на уроках історії України у 7 класі.
2
«Практикум «Історія України.7 клас» - посібник, який створено з метою раціонального використання часу на уроці та розвитку навичок самостійної та
дослідницької роботи.
звичайно, при умові існування підключення до мережі інтернет. Засобами можуть слугувати телефони, смартфони, планшети тощо. Основною умовою роботи з відео-джерелами є наявність в учнів навушників задля того, аби не заважати іншим учням. В разі відсутності підключення до мережі інтернет навчальні відеоролики додаються до практикуму на електронному носії, що дає змогу встановити їх на кожному (в залежності від кількості учнів в класі) ПК. Додатки позначені в алфавітному порядку (великими літерами), в порядку розгляду і умовно їх можна поділити на два види: вище згадані навчальні відеоролики та мапи, які потрібні для виконання завдань на контурних картах. Останні, для зручності розташовані після кожного практичного заняття.
Для успішного виконання практичних занять всі завдання виконуй поетапно.
3
Позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст………………………………………………..……………………6
Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого: здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого…………………………………11
Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого……………………………..15
Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру,
Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави………………..23
напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр…………………….27
позначити на контурній карті територію українських удільних князівств
4
|
Номер |
|
|
|
уроку за |
|
|
Розділ навчальної |
календа- |
Тема практичного заняття |
|
програми |
рним |
|
|
|
|
||
|
плану- |
|
|
|
ванням |
|
|
Розділ І. ВИНИКНЕННЯ |
|
Позначити на контурній карті територію |
|
ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ- |
6 |
розселення слов’янських племен на теренах |
|
України та їхніх сусідів, напрямки походів |
|
||
УКРАЇНИ |
|
|
|
|
київських князів ІХ–Х ст.; |
|
|
|
|
|
|
Розділ ІІ. КИЇВСКА |
|
Внутрішня і зовнішня політика Володимира |
|
ДЕРЖАВА (РУСЬ- |
8 |
Великого: здійснити уявну подорож Києвом |
|
часів Володимира Великого |
|
||
УКРАЇНА) |
|
|
|
|
|
|
|
наприкінці X – у першій |
|
|
|
9 |
Київська держава (Русь-Україна) за |
|
|
половині XI ст. |
|
||
Ярослава Мудрого: здійснити уявну |
|
||
|
|
||
|
|
подорож Києвом часів Ярослава Мудрого. |
|
Розділ ІІІ. КИЇВСКА |
|
Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о |
|
ДЕРЖАВА (РУСЬ- |
|
полку Ігоревім» та іншими доступними |
|
УКРАЇНА) |
|
джерелами) характерні для Володимира |
|
19 |
Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря |
|
|
у другій половині ХІ — |
|
||
Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси |
|
||
першій половині ХІІІ ст. |
|
|
|
|
характеру, а також ставлення до цього князя |
|
|
|
|
його сучасників; висловити та обґрунтувати |
|
|
|
власну думку про цього князя. |
|
Розділ IV. КОРОЛІВСТВО |
23 |
Король Данило – будівничий Галицько- |
|
РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО |
Волинської держави. |
|
|
|
|
||
ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА) |
|
|
|
|
позначити на контурній карті територію |
|
|
|
|
|
|
|
26 |
Королівства Руського, території держав – |
|
|
сусідів Королівства Руського, напрямки |
|
|
|
|
монгольських походів на Русь у 1239– |
|
|
|
1242рр. |
|
|
|
|
|
Розділ V. РУСЬКІ УДІЛЬНІ |
|
позначити на контурній карті територію |
|
КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ |
|
українських удільних князівств у складі |
|
СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. |
33 |
сусідніх держав, територію Кримського |
|
ханства, місця подій, що визначили |
|
||
КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
|
||
|
інкорпорацію князівств південно-західної |
|
|
(друга половина ХІV—ХV |
|
|
|
|
Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх |
|
|
ст.) |
|
держав. |
|
5
Дата:___________ Оцінка________
Практичне заняття №1
Позначити на контурній карті територію розселення слов’янських
племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст.
1.Окресліть сучасні кордони України.
2.Підпишіть
назви
східнослов’янсь
ких племен –
предків
українців.
на контурну карту торгівельний шлях «Із варяг у греки», підпишіть річки й моря, якими він пролягав.
4.Підпишіть міста Київ та Константинопо ль (Царгород).
межі держави князя Олега.
каганат, племена: в’ятичі, печеніги, косоги, яси.
6
Слов’яни - ______________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Віче - ___________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Велике переселення слов’ян - ______________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
7
1)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
2)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
3)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
4)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
8
Дата:___________ Оцінка________
Практичне заняття № 2
Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого:
здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого
1.) Назвіть держави та народи, що межували з Київською Русю на початку ХІ століття:
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
2.) Позначте, проти яких слов’янських племен здійснював походи князь Володимир?
3.) Позначте території, які були приєднані до Київської Русі за часів князювання Володимира?
4.) Позначте, які племена нападали на Київську Русь за часів князювання Володимира?
5.) Біля міста де Володимир прийняв хрещення вкажіть дату цієї події.
11
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
Володимира Великого |
Володимира Великого |
|
|
|
|
«І почав княжити Володимир у Києві один, і поставив кумирів на горі за тюремним двором : Перуна дерев’яного, а голова його срібна, а вус золотий, і Хорса, і Дажбога, і Стрибога, і Сімаргла, і Мокош. І жертви їм приносили, називаючи Богами. І приводили до них синів своїх,
1.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
2.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
12
4.Робота з документами «Повість минулих літ».
«...Було ж у Володимира 12 синів: од Рогнеди з Полоцька, яку він поселив на Либеді, — сини Ізяслав, Мстислав, Ярослав, Всеволод і дві дочки, від грекині він мав Святополка, від чехині
— Вишеслава, а ще від однієї — Святослава і Мстислава, а від болгарки — Бориса й Гліба. Посадив їх Володимир правити — одного в Новгороді, іншого в Полоцьку, а ще інших у Турові, Ростові, на древлянській землі і в Тмуторокані. І сказав Володимир: «Не добре, що мало городів коло Києва». І став будувати міста на Десні, на Острі і на Трубежі, на Сулі і на Стугні. І почав набирати кращих дружинників од слов'ян і од кривичів, од чуді, од в'ятичів і заселяти нові міста, бо тоді була війна з печенігами. І воював з ними Володимир, і перемагав...»
Запитання:
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
IV. Складання портрета Володимира Великого
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
13
Практичне заняття № 3
Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого
1.) Позначте
кордони Русі-
України за князювання Ярослава; заштрихуйте території, які він приєднав.
2.) Підпишіть
міста Київ, Чернігів, Полоцьк,
Новгород та Тьмутаракань.
3.) Підкресліть назву міста де
Ярослав правив перед
вокняжінням у Києві.
4.) Зафарбуйте володіння чернігівського князя Мстислава
приєднані до Київської держави
5.) На карті Європи позначте та підпишіть Русь-Україну і країну де королевою стала
дочка Ярослава Мудрого Анна.
15
Ярослав же, як ми вже сказали, любив книги, багато їх написав і поклав їх у церкві Святої Софії, яку сам збудував. Оздобив її золотом, сріблом і посудинами церковними, і возносять у ній врочисті співи в призначену годину…
Запитання :
їх.
1.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
2.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
3.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
3. Опрацюйте писемне історичне джерело «Повість минулих літ» про битву князя Ярослава з печенігами біля Києва» та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток Є «Правління Ярослава Мудрого» https://www.youtube.com/watch?v=pxF7fggaQAs )
Запитання
1.)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
2.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
16
3.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
17
Практичне заняття №4
Тема: Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими
доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя.
(Додаток З) виконайте завдання:
1.) Позначте напрямки походів Володимира Мономаха.
2.) Нанесіть на контурну
карту похід сіверського князя Ігоря Святославовича проти полвців та позначте рік його проведення.
3.) Позначте місця та роки найважливіших битв руських князів проти половців.
2. Робота з писемним
історичним джерелом. Опрацюйте фрагмент «Слова…» та дайте відповіді на запитання.
«Галицький Осмомисле Ярославе! Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі, підперши Гори Угорські (тобто Карпати) своїми залізними полками, заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота Дунаю, справляючи суди аж до Дунаю! Гроза твоя по землях тече! Ти одчиняєш ворота київські; стріляєш з батьківського золотого стола салтанів по далеких землях!»
Запитання:
1.) Про кого з історичних діячів говориться в фрагменті твору?
2.) Як автор говорить про князя?
3.) Про які риси його характеру можемо дізнатися з уривку?
1.)______________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
2.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
20
3.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
підручника) та дайте відповіді на запитання.
1.) Як автор описує хід бою?
2.) Як говорить про княжих дружинників?
3.) Чим закінчився похід?
4.) Як цю поразку сприйняли жителі Києва та Чернігова?
5.) Про які риси характеру князя дізнаємося з твору?
1.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
2.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
4.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
5.)______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
«Ярослав Галицький Осмомисл» https://www.youtube.comwatchv=BxNMSd_Bvqs ; Додаток І Повчання Володимира Мономаха https://www.youtube.comwatchv=R52bu38n7TU ; Додаток Ї «Слово О Полку Игореве.» https://www.youtube.comwatchv=QoTZ8k1lOq0 ) і порівняйте на власний вибір двох історичних діячів.
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
21
Практичне заняття №5
Тема: Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави.
1.)Позначте на карті кордони Галицько-Волинської держави за правління Данила Галицького.
2.)Порівняйте територію Галицько-Волинської держави за Данила Галицького: А) з територією Русі – України за правління Ярослава Мудрого; Б) сучасними кордонами України.
23
А)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Б)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
4.) Позначте місце і рік першої битви русько-половецьких військ із монголо-татарами.
5.) Позначте місце і рік остаточної перемоги військ Данила Галицького над хрестоносцями.
2.Дай визначення поняттям:
Князь – король___________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Боярська опозиція________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Політика:
а) внутрішня ___________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ б) зовнішня_____________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________
1.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
24
2.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
3.________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Хан прислав посла свого до Данила й Василька: “Дай Галич!”. І Данило був у печалі великій, тому що не укріпив він був землі своєї городами. І, порадившися з братом своїм, поїхав він до Батия...
О, лихіша лиха честь татарськая! Данило Романович, що був князем великим, володів із братом своїм Руською землею, Києвом, і Володимиром, і Галичем, і іншими краями, нині сидить на колінах і холопом себе називає! А вони данини хотять, і погрози ідуть, [і] він життя не надіється! О, лиха ти, честь татарськая!
Літопис Руський / За Іпатіївським списком переклав Леонід Махновец
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Волинська держава за часів короля Данила (Додаток К https://www.youtube.comwatchv=6Bh9gNSZH68 ) складіть історичний портрет Данила Галицького.
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
25
Практичне заняття №6
Тема: позначити на контурній карті територію Королівства Руського,
території держав – сусідів Королівства Руського,
напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.;
виконайте завдання:
а.) 1237 – 1238 рр.; б.) 1239р.; в.) 1240 – 1242рр..
2.) Нанесіть на карту місця найбільших перемог монголо-татар над військами руських
князів.
3.) Позначте кордон Золотої Орди який проходив по території Русі-України та надпишіть столицю Золотої Орди.
2.Працюємо з атласом: За допомогою карти-атласа «Українські землі у 1245 – 1340 рр.
Галицько-Волинська держава» (Додаток М) виконайте завдання:
1.) Вкажіть межі поділу галицько-волинської спадщини після смерті Данила Галицького: а) Василько Романович; б) Лев Данилович; в) Юрій Данилович; г) Шварно Данилович. 2.) Королівство Руське за правління Юрія Львовича (1301 – 1308).
3.) Королівство Руське за правління Юрія ІІ Болеслава (1325 – 1340).
4.) Позначте та підпишіть кордони держав-сусідів Королівства Руського.
27
3.Опрацюйте писемне історичне джерело та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток Н «Монгольська навала» https://www.youtube.comwatchv=2L2mDW4FK2 ) та прокоментуйте дані документи:
«Вони (золотоординці) ні з ким не укладали мир, окрім тих, що підкорялися їм, бо... мають від Чингізхана наказ підпорядкувати собі всі народи... І ось, що вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм заманеться, на війну і давати десятину з усього - як з людей, так і з речей... Чоловіків, що мають дружин, забирали з собою, так само чинили з жінками, у яких не було законних мужів... Іншим же, за ординськими звичаями, переписавши їх, наказували, щоб кожен, як малий, так і дорослий, навіть одноденне немовля, бідне й багате, платили данину...
Хто не заплатить данину, залишається у рабстві...» _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________
4.Опрацюйте писемне історичне джерело «ІЗ ЛИСТА ПАПИ БЕНЕДИКТА XII ДО КРАКІВСЬКОГО РИМО-КАТОЛИЦЬКОГО ЄПИСКОПА (1341 Р.)» та перегляньте навчальний відеоролик (Додаток О «Галицько-Волинська держава 1199-1340. Руське королівство». https://www.youtube.comwatchv=cr6bdU_r__I ) і дайте відповідь на запитання:
28
«Із поданого до нас прохання цього короля (Казимира III, 1341 р.) ми нещодавно довідалися, що коли схизматський (православний) народ русинів за допомогою отрути вбив Болеслава, князя Русі, сина віруючих батьків і двоюрідного родича згаданого короля, а також деяких інших християн, які були слухняними цьому князеві за його життя, тоді король, уражений цим злочином і прагнучи помститися за кривду християнської віри, напав зі своїм військом на Руську землю, щоб завоювати цей народ, який і йому самому завдав багато шкоди...
Виконуючи його доручення, король уклав договір із цим старостою (Дмитром Дядьком), який засвідчив присягою, що збереже за старостою і народом усі їхні обряди, права і звичаї. Проте король висловлює сумнів, чи діятиме він тим самим згідно з волею Бога. Тому він просив, щоб ми ласкаво звільнили його від цієї присяги. Дбаючи про спасіння душі згаданого короля і маючи до тебе особливе довір’я в Возі, ми доручаємо апостольською грамотою, щоб ти нашою владою звільнив короля від присяги дотримуватися хибного договору, призначивши йому відповідну спасенну покуту.»
1)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
2)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
3)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
4)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
5)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
6)_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
29
Практичне заняття №7
Тема: позначити на контурній карті територію українських удільних князівств у складі
сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили
інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав.
1.) Позначте кордони Королівства Руського станом на 1340р.
2.) Позначте територію Польського королівства
3.)Зафарбуйте
територію Великого князівства Литовського станом на 1341р.
4.) Обведіть межі та
підпишіть столиці
руських удільних князівств.
2. Дай визначення поняттям:
Васальна
залежність_______________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Ясир____________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Московія________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Кревська унія____________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
32
1.) Позначте територію Великого князівства Литовського у
1432 році.
2.) Нанесіть на карту місце і рік Вількомирської битви.
3.) Зафарбуйте різними кольорами та підпишіть назви країн: Польща
(1450-і 33т...),
Велике князівство Московське (на
1487р.), Кримське ханство, Угорщина.
4.) Позначте межу територій приєднаних до Великого князівства Московського на
1514р..
5.) Позначте території завойовані Османською імперією у Північному Причорномор’ї та на Кримському півострові із зазначенням років.
6.) Нанесіть на карту напрямки походів кримських татар на українські землі.
XIV – XV 33т..» https://www.youtube.comwatchv=XBdLFVEFUMM ; та Додаток Т «Утворення Кримського ханства» https://www.youtube.com/watch?v=7p6HMmRzEvc ) і
порівняйтевпливцихдвохдержавнаукраїнськіземлі:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
33
ПАМ`ЯТКИ УЧНЯМ ДЛЯ РОБОТИ ЗІСТОРИЧНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ «Пам’ятка як працювати з історичною картою»
«Пам’ятка як працювати з пам’яткою фольклору – як джерелом інформації»
36
«Пам’ятка як вивчати діяльність історичного діяча»
«Пам’ятка як вивчаючи матеріал про історичні події та явища»
«Пам’ятка як працювати з історичним документом»
6.Прочитайте текст документа, визначте значення понять і термінів, що містяться в ньому.
7.Висловіть власну думку щодо даного історичного документа.
37
«Пам’ятка для характеристики історичного діяча»
38
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
2015.
2001.
39