Зустріч 65. ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ?

Про матеріал
Зустріч 65. ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ? Мета: розповісти учням про розташування молекул у речовинах в різних станах; вчити досліджувати і характеризувати властивості твердих тіл, рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих до¬слідів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пізнавальну актив¬ність; виховувати спостережливість.
Перегляд файлу

Зустріч 65. ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ?

Мета: розповісти учням про розташування молекул у речовинах в різних станах; вчити досліджувати і характеризувати властивості твердих тіл, рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих до­слідів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пізнавальну актив­ність; виховувати спостережливість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 183)

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що?..

Тіла складаються з речовин.

Атомів різних речовин небагато, але їх з’єднань — молекул — багато тисяч.

Атоми складаються з молекул.

Молекули складаються з атомів.

Кожне нове з’єднання атомів створює нову речовину.

Слово атом з’явилося багато віків назад у Стародавній Греції.

Молекула означає неділимий.

3. Гра «Розподіл»

Розподіліть слова на три групи.

Вода, камінь, залізо, дим, сік, пара, машина, кухоль, молоко, повітряна куля, м’яч, стіл, ручка, сіль, книга, лимона, природний газ.

— За якою ознакою ви це зробите? (Камінь, залізо — тверді; вода, сік — рідкі; дим, пара — газоподібні.)

— Назвіть будь-які інші речовини, що належать до цих груп.

4. Робота за таблицею

— Що із записаного у таблиці ви вже знаєте?

— Що слід дізнатися?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 184–186)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Яку виняткову здатність має вода?

Робота в групах

Учитель пропонує учням позмагатися, яка група наведе більше прикладів речовин у твердому, рідкому та газоподібному станах.

— Як розташовані атоми або молекули у твердій речовині?

— Унаслідок чого тверді речовини зберігають свою форму?

— Як розташовані атоми або молекули у газоподібній речовині?

— Чому газоподібні речовини не зберігають своєї форми й об’єму?

— Чому рідини зберігають свій об’єм, але не зберігають форму?

Учитель пропонує учням роздивитися репродукцію картини сучасного українського художника Миколи Сироти «Молекули кольору» на с. 186 та по­яснити її назву.

— Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці «Сторінками Книги ко­рисних знань про природу».

2. Фізкультхвилинка

— Покажіть, як розташовані молекули в твердих, рідких, газоподібних ре­човинах.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практична робота

В учнів — пластилін і аркуш паперу.

— Найдрібніші, невидимі оком частки позначимо пластиліновими куль­ками. Виліпивши кульки, складіть їх разом. Вийшла модель шматочка цукру. На аркуші паперу намалюйте схематичний контур склянки з водою і помістіть туди «шматочок цукру». Потім, відділяючи від нього одну частку за одною, рівномірно розподіляють їх у склянці з водою. Так поступово увесь шматочок розчинився.

Покажіть за допомогою пластилінових кульок, як розташовані молекули в твердих, рідких, газоподібних речовинах.

2. Робота в парах

Тестування

1. Як розташовані молекули у твердих тілах?

а) Рухаються безладно у всіх напрямках, майже не притягуються одна до одної;

б) не розходяться на великі відстані;

в) розташовані в певному (суворому) порядку.

2. У якому стані може перебувати вода?

а) Тільки в рідкому;

б) у рідкому, твердому, газоподібному;

в) тільки в твердому.

3. Як розташовані молекули газу?

а) Рухаються безладно у всіх напрямках, майже не притягуються одна до одної;

б) не розходяться на великі відстані;

в) розташовані в певному порядку.

4. У яких тілах проміжки між частками найбільші?

а) У твердих тілах;

б) у рідких тілах;

в) у газоподібних тілах.

5. Які із зазначених властивостей належать газам?

а) Мають власну форму;

б) зберігають об’єм;

в) не мають власної форми і постійного об’єму.

6. У пляшці знаходиться вода об’ємом 0,2 л. Її переливають у колбу місткістю 0,5 літри. Чи зміниться об’єм води?

а) Не зміниться;

б) збільшиться;

в) зменшиться.

3. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— З чого складаються речовини?

— Чим відрізняються агрегатні стани один від одного? (Відстанню між мо­лекулами)

— Як розташовані молекули у твердих тілах?

— Як розташовані молекули у рідких тілах?

— Як розташовані молекули у газоподібних тілах?

— Доповніть речення.

Рідкі тіла зберігають об’єм, проте не зберігають...

Газоподібні тіла не зберігають... і не зберігають...

Тверді тіла зберігають і ..., і об’єм.

— Що відбувається при нагріванні твердої і рідкої речовини? (Відстані між молекулами збільшуються.)

— Що відбувається при охолодженні рідких і твердих речовин? (Відстані між молекулами зменшуються.)

— Чому газоподібні тіла змінюють об’єм, а рідини — ні?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 184–186.

 

 

doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку