Зустріч 66. ЯК ЛЮДИНА ЗАСТОСОВУЄ РІЗНОМАНІТНІ РЕЧОВИНИ ТА МАТЕРІАЛИ?
Мета: дати учням уявлення про різноманітність речовин у природі; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 186)
2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному.
Речовини можуть переходити з одного агрегатного стану в інший, при цьому змінюється відстань між їх молекулами.
Речовини не можуть змінювати колір, запах, смак.
Усі предмети навколо нас складаються з речовин.
При охолодженні і нагріванні речовини переходять з одного стану в інший.
3. Індивідуальне завдання
— Підкресліть червоним олівцем тверді речовини, синім — рідкі, зеленим — газоподібні.
Вуглекислий газ, сіль, залізо, мідь, водень, срібло, молоко, вода.
4. Бесіда
— Що таке тіло? Які бувають тіла? Наведіть приклади.
— Наведіть приклади природних, штучних і небесних тіл.
— Що таке речовини? (Це те, з чого складаються тіла.)
— З чого складаються речовини? (Речовини складаються з часток — молекул і атомів.)
— Що ви можете розповісти про частки?
— Які бувають речовини? (Тверді, рідкі і газоподібні)
— Наведіть приклади.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітні речовини та матеріали, з яких люди здавна виготовляють необхідні предмети для своїх потреб.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 187–190)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
— Прочитайте розповідь козака Подорожника.
— Доведіть, що наші далекі предки застосовували речовини зі свого дов- кілля як матеріали для виготовлення необхідних предметів.
— Розкажіть, яке застосування має деревина.
— Розкажіть, як люди навчилися створювати матеріали, яких не було в природі.
— Що в наш час замінює природні деревину, метали, граніт та інше каміння, хутро й рослинні волокна?
— Прочитайте запитання козака Подорожника.
— Які відповіді ви дасте на його запитання?
Робота в Дослідницькій лабораторії
— Учні працюють за завданнями підручника.
— На що наголосила розумниця Дзвіночка?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу».
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальна робота
— Назвіть предмети одним словом.
склянка, банка, карафа, тарілка;
ложки, чайник, ніж, каструля.
(Меблі. Місткості (для рідини). Посуд)
— Що об’єднує ці три групи предметів? (Це предмети, виготовлені людиною, або речі.)
— З чого людина виготовляє речі? (З різних матеріалів)
— Поміркуйте, з яких матеріалів зроблені предмети кожної групи? Доберіть потрібне слово: дерев’яні, металеві, скляні. (Предмети першої групи дерев’яні, другої — скляні, третьої — металеві.)
— Звідки ж людина взяла матеріали для виготовлення цих речей? (Це природні матеріали.)
— Назвіть декілька вам відомих природних матеріалів.
— Спробуйте на дотик визначити цукор, сіль, крохмаль.
— Чи можна зробити те саме, смакуючи речовину? (Невідому речовину не слід смакувати, оскільки вона може виявитися отруйною.)
3. Робота в групах
Назвати предмети з металу. (Кнопка, ключ, ножиці, скріпка, лінійка)
Назвати предмети зі скла. (Склянка, фігурка, блюдце, чарка, банка)
Назвати предмети з деревини. (Лінійка, олівець, шахи, гребінець)
Назвати предмети з пластмаси. (Гребінець, ручка, лінійка, прищіпка, пробка)
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового і цікавого дізналися для себе?
— Від чого залежать властивості речовин?
— Які речовини були відсутні в природі і були винайдені людиною?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 187–190.