План - конспект з основ здоровя у 6 класі на тему: "Звички і здоров'я. Психічний розвиток підлітка та ознаки гармонійного розвитку. Потреби людини, їх розвиток з віком."
Створений згідно чинної програми з урахуванням вікових особливостей учнів.
6-Б клас 23.11.2018 Візантій Вікторія Степаніна
Тема №6
Звички і здоров’я. Психічний розвиток підлітка та ознаки гармонійного розвитку. Потреби людини, їх розвиток з віком.
Мета:
Навчальна: дізнатися про особливості психічного розвитку підлітків, ознаки гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток, потреби людини, їх розвиток з віком
Розвиваюча: розвинути вміння наводити приклади потреб людини.
Виховна: виховати вміння виявляти толерантне ставлення один до одного.
Обладнання: підручник, зошит, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор, програмне забезпечення.
Методи навчання: метод проектів, стимулювання критичного мислення, самостійна робота, групова робота, індивідуально-групова.
Методи та методичні прийоми: бесіди, робота з підручником, робота із роздатковим матеріалом.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Знайомство . Учні по – черзі відповідають на запитання : «Чого ти можеш навчити інших?»
(Сенс питання у тому, щоб навчити дитину: життя крутиться не лише навколо неї і її інтересів. Питання також допоможе дитині почуватись цінною і сповненою сил. Покаже їй, що вона особлива і має що запропонувати іншим. Це формує відчуття впевненості в собі, і заохочує до навчання.)
Підсумок: життя – це про всіх нас і про те, як ми можемо допомогти один одному.
2. Прийом шпаргалка
Моє особисте відкриття Я знаю більше
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Піщаний годинник». На окремі аркуші паперу учні пишуть свої очікування від уроку і прикріплюють на верхню частину зображеного піщаного годинника.
ІІІ. Мотивація навальної діяльності
Вправа «Наболіло»
Учні в довільній формі називають свої проблеми , що заважають вільному спілкуванню з оточуючими людьми.
(орієнтовні відповіді:
Учитель записує їх на дощі. Підсумовує , формулює проблемне питання уроку разом з учнями.
Що ж саме заважає нашому комфорту?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Міні-лекція
Відомо, що підлітковий період — це час, коли суперечності розвитку набирають особливої гостроти, що зумовлено специфічними явищами, які свідчать про перехід від дитинства до дорослості. Саме в цей період дитина усвідомлює свою індивідуальність, змінює ставлення до навколишнього світу, до себе, до інших людей, відбувається перебудова потреб і мотивів, поведінки. Водночас змінюються вимоги суспільства до підлітка. У зв’язку з цим молоді необхідно погоджувати свої потреби з очікуваннями оточуючих та вимогами соціальних норм.
Підлітковий вік починається зі швидкого «стрибка зросту», під час якого змінюються пропорції тіла, стан шкіри і волосся. Відбуваються зміни емоційного стану, з ’являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями.
Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою, є цілком природними і нормальними.
Робота з підручником.
Ознаки гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток:
• фізичне благополуччя — це добрий фізичний стан організму, в якому злагоджено функціонують усі органи. Організм легко пристосовується до змін довкілля, активно опирається хворобам;
• психічне благополуччя — це вміння правильно й об’єктивно сприймати довколдшній світ;
• соціальне благополуччя - це взаєморозуміння в стосунках з людьми, які тебе оточують;
• духовне благополуччя — це прагнення стати особистістю, відповідальною за себе та інших, робити добрі справи.
Складові гармонійного розвитку, як і складові здоров’я, тісно пов’язані, впливають і доповнюють одна одну. Через надмірне захоплення в житті чимось одним іноді виникають проблеми. Тому намагайся розвиватися гармонійно.
У підлітковому відбуваються зміни емоційного стану, з ’являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями. Тому важливо навчитися правильно задовольняти їх.
Потреба — це те, що необхідно для забезпечення життя і діяльності людини та її розвитку.
Найпоширенішою класифікацією потреб є піраміда американського психолога XX століття Абрахама Маслоу.
У самій основі Піраміди потреб А. Маслоу лежать фізіологічні потреби. Їх задоволення необхідно для фізичного існування людини. Як ви зрозуміли, це потреби в кисні, воді, їжі, відпочинку, сні, житло. Рівнем вище розташовуються екзистенційні потреби, вони ще називаються потребами в безпеці. Щоб жити спокійно людині потрібно бути впевненим в тому, що: якщо він захворіє, то лікарі вилікують; поліція врятує від злочинців; на нього не налетить метеорит; завтра не станеться війна і т.д. Загальними словами в цю групу відносяться потреби в стабільності, захищеності, безпеки.
На наступному рівні знаходяться соціальні потреби. Що потрібно ситому, одягненому, впевненому в завтрашньому дні людині? Вірно, йому потрібно мати сім’ю, друзів, закінчити школу, вступити до ВНЗ мрії, знайти роботу до душі. Над соціальними потребами стоять престижні. Це прагнення до влади, кар’єрному зростанню і багатства. На найвищому рівні духовні потреби: в пізнанні, досягненні гармонії і краси, творчості та самореалізації. Їх задоволення сприяє розвитку особистості, духовному зростанню і досконалості.
Психологи класифікують потреби людини на справжні і уявні. До справжнім відносяться розумні потреби, що приносять людині і суспільству користь (наприклад, потреби в їжі, праці, пізнанні). А уявними є потреби нерозумні, що ведуть до деградації людини (наприклад, потреби в курінні, алкоголі).
Вправа
Встановіть відповідність(з’єднайте стрілками )між потребами та ознаками гармонійного розвитку людини.
Потреби Ознаки
фізичне благополуччя
психічне благополуччя
соціальне благополуччя
духовне благополуччя
Хвилинка розвантаження
«Цифри»
Запропонуйте учням «написати» цифри незвичайним способом:
Цифру 1 «пишемо» носом,
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
V. Закріплення знань учнів
Складання колективного проекту та його обговорення.
Метод для розвитку критичного мислення Fishbone
«Я знаю чого хочу! Я знаю як це досягти!»
Для успішного виконання проекту учнів класу ділять на 4 групи:
1 група – фізіологічні потреби
2 група – потреба безпеки
3 група – соціальні потреби
4 група – потреба в повазі
Необхідні матеріали :
- 4 будь – які жіночі журнали
- 4 ватмани
- ножиці, клей, маркери
Презентація роботи доповідачем.
Підсумки уроку
Повертається увага до піщаного годинника. Учні звіряються и всі їхні очікування реалізувалися, якщо так, то переліплюють листок в нижню частину годинника.
Упродовж життя людина зазнає багато змін, які можуть бути корисними або шкідливими для здоров’я. Його не можна просто взяти і вимкнути. Але я вам дам набір інструментів, щоб давати раду з реальним життям. Що це за інструменти? Це – 7 звичок, або іншими словами, сім рис, спільних для всіх щасливих та успішних підлітків у світі.
(відео)
Мабуть у вас з’явилося запитання, що таке звичка, - А, це вже тема вашого наступного уроку.
VI. Домашнє завдання
Тож, на домашнє завдання потрібно:
• викликають незадоволення постійні поради дорослих, як одягатися;
• компанія вирішила піти на дискотеку, одна з дівчаток не пішла, бо готувалася до контрольної роботи. Інші образилися і перестали з нею дружити;
• дорослі цікавляться успіхами в школі, підлітки вважають такий контроль недоречним, різко реагують на запитання.