Основою виховного процесу у 9-а класі є продовження формування громадянина,патріота, інтелектуально розвиненої особистості, що здатна самовиховання, яка керується загальнолюдськими цінностями, глибоко розуміє традиції свого народу та свідомо ставиться до їх збереження.
Для цього робота базувалась на підґрунті виховної системи закладу, яка сприяє успішному системному вихованню.
Принципи виховної роботи у 9-А класі
■ превентивний (запобігання негативних звичок);
■ принцип толерантності(створення безпечного середовища для креативного розвитку та контролю своїх вчинків,розвиток співпраці між учнями)
■ національної спрямованості(повага до символіки та відзначення державних свят);
■ гуманізації та демократизації,
■ творчої діяльності(участь у святкових заходах та оформлення стіннівок);
■ особистісно-орієнтований підхід;
■ системності(класна година кожного дня).
На початку навчального року на класних зборах було розподілено громадські доручення між учнями класу, і на посаду старости класу було обрано Троценко Іванну, пізніше переобрано Швидку Софію.Проведено соціальну паспортизацію класу.
У класі організоване виховне середовище для прояву і розвитку реальних і потенційних можливостей учнів, задоволення соціально цінних і особистісно значущих інтересів і потреб учнів.
Учні 9 класу приймали участь в громадському житті школи і класу.
Результатом роботи співпраці класного керівника та активу класу є демократичні стосунки у колективі, організація та проведення свят, виховних годин, конкурсів.
За період війни (15.03 – 03.06.2022 р.) дистанційно здійснювалася виховна діяльність. Згідно плану виховної роботи школи проводилися (у різних форматах) заплановані заходи. Для організації заходів користувались сервісами Google класс, Meet ,а для асинхронної -групою у Viber. Результати роботи публікувалися на сторінці сайту ліцею.
Протягом року було проведено цикл заходів та класних бесід,а саме:
Захід |
Мета і напрямок |
Результат |
Перший урок «День народження моєї держави. 30 років», Виховна година « День пам’яті трагедії Бабиного Яру» Перегляд відео до дня партизанської слави України |
Національно-патріотичне, набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу |
Закріплення знань про державну символіку України, ознайомлення із сторінками історії України |
Виховна година присвячена акції « 16 днів проти насильства», Цикл бесід “Стоп,булінг”, Корисні правила-поради для профілактики і подолання кібер-булінгу. |
Протидія булінгу,насиллю над дітьми ознайомити із поняттям булінгу,типами булінгу та неприпустимості булінгу в освітньому середовищі |
Попередження проявів насильства та агресії серед учнів закладу,створення безпечного середовища у класі, ознайомлення учнів із типами булінгу, ознайомлення із гарячими лініями допомоги у разі насилля. Налагодження стосунків та пошук ненасильницьких шляхів виходу із конфліктів |
Цикл бесід про Covid-19 Виховна година « Короновірус. Профілактика лікування» Виховна година «Заходи по запобіганню захворювання на грип» |
Профілактика Covid-19 Ознайомити учнів із COVID-19, шляхами передачі інфекції, сконцентрувати увагу учнів на тому, як діяти в контексті нового коронавірусу, обговорити важливість соціальної дистанції, миття рук та отримати знання, на які симптоми звернути увагу, щоби вчасно отримати медичну допомогу. |
Дотримання правил особистої гігієни та успішна профілактика хвороби, контроль стану здоров’я, відповідальне ставлення до власного здоров`я |
Інформхвилинка « Міжнародний день миру. |
Морально-етичне Дати історичну довідку про Міжнародний День Миру; |
Розвиток відповідальності за свої |
Всесвітній день подяки» |
формувати активну життєву позицію, виховувати розуміння того, що майбутнє світу залежить від справ і думок людини.учити розуміти цінність кожної людини та її внеску у класний колектив, та зокрема в суспільство |
думки,вчинки, розвиток звички вдячності |
|
Моральне виховання/ Формування в учнів почуття доброти та милосердя |
Викликання бажання робити добро |
Цикл бесід «Безпечна дорога» |
Превентивне виховання/ Розширювати знання учнів про правила поведінки пішоходів і водіїв в умовах вулиці . |
Дотримання правил дорожнього руху |
Відкритий захід “День захисника України” |
Національно- патріотичне виховання Формувати в учнів розуміння єдності і цілісності України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави, готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни |
Утвердження принципів патріотизму |
Святкування визначних дат видатних науковців і письменників України,зокрема Т.Шевченка, Л.Українки, М.Амосова, В.Вернадського |
Громадянське виховання/ закладання основ демократичної свідомості, розвиток відчуття поваги до здобутків українського народу |
Розвиток відповідального ставлення до своїх вчинків та повага до досягнень і здобутків українських діячів |
Класна година «Правила поведінки на онлайн уроках.Правила ділового листування з вчителями” |
Морально-етичне/ Знайомство з онлайн етикетом |
Підвищення інформативнокомунікативних навичок |
Етична виховна година спілкування «Доброчесність-с права честі кожного» Бесіда «Історичне минуле і сьогодення України-Україна вільна і єдина». |
Морально-етичне Сформувати уявлення про доброчесність та попедити наслідки недотримання правил академічної доброчесності |
Покращення творчих навичок та створення кодексу честі учня |
Виховна година « Ми пишаємося своїми запорізькими героями.Свято пам`яті Я.Пункіна |
Поглибити знання учнів про видатних земляків |
Підвищення мотивації до досягнення високих результатів у спорті |
Правила протипожежної безпеки. Безпечне поводження з газом вдома.Цикл бесід за планом |
Превентивне/ Сформувати необхідність дотримання правил пожежної безпеки у громадських приміщеннях |
Дотримання правил |
Калейдоскоп « Безпечний інтернет», присвячений до міжнародного дня безпечного інтернету. Булінг у інтернет –середовищі-не норма. |
Розширити й поглибити знання про безпечний Інтернет та соціальні мережі, сприяти обізнаності учнів про небезпеки |
Зберігання персональних даних у безпеці |
Виховна година “День чорнобильської трагедії”.Правила захисту від радіації |
Ціннісне ставлення до життя/ Познайомити учнів з однією із трагічних сторінок України; вшанувати пам'ять трагічно загиблих під час ліквідації наслідків аварії, жертв чорнобильської катастрофи; розкрити наслідки трагедії, щоб запобігти подібному лиху |
Розвиток почуття свідомості і гордості за героїв-ліквідаторів |
Участь в озелененні школи |
Екологічне виховання/ Створення естетичного та екологічно привабливого |
Виховання бережливого ставлення до школи, покращення |
|
простору біля навчального закладу |
екологічного стану м.Запоріжжя, висадження троянд |
Цикл бесід протягом навчального року |
Попередження дитячого травматизму забезпечення конституційного права кожного громадянина на охорону життя та здоров'я, підвищення рівня безпеки життєдіяльності населення |
Створення безпечного простору,своєчасне повідомлення про травмування під час тренувань або поза межами школи |
Ситуаційна година спілкування « Книги, які я читаю» Предметні тижні Конкурс “Соняшник”, он-лайн олімпіади “На урок” Мовний практикум « Правила граматики ти вивчай» |
Розумове виховання розвиток інтелектуальних здібностей дітей,розвиток мислення |
Формування наукового світогляду, підвищення рівня мотивації до читання наукової та художньої літератури |
Бесіда “Заборони і обмеження воєнного стану”; Інформхвилинка “Правила спілкування в соціальних мережах під час військового стану”, Он-лайн захід “День героїв”(23.05) Бесіда “Правила поводження з підозрілими та вибухонебезпечни ми предметами” Бесіда “Хімічна небезпека” |
Виховна робота у воєнному стані -формування українського патріота; -підняття моральної сили духу під час воєнного стану; -формування бережливого і відповідального ставлення до власного здоров’я; -надання психологічної підтримки учням 9-а класу; -допомога в адаптації ВПО; -формування якостей “українця-переможця”; -розвиток моральної стійкості в дитини; -інформаційна підтримка дітей з окупованих територій(протидія пропаганді). |
Реалізація прав дитину на безпечне освітнє онлайн-середовище, попередження дитячого травматизму під час воєнного стану,створення умов для психологічної стійкості, підвищення відчуття патріотизму. |
Висновки:
Виходячи з аналізу виховної роботи за 2021-2022 навчальний рік, слід відзначити, що протягом року було створено виховне середовище, де кожен учень мав можливість проявити свої здібності і таланти, виховні заходи дозволили гармонічно адаптуватися новоприбулим учням(зокрема Глотрову І.,Новицький Ю.).Учні активні, але в класі немає відчуття цілісного колективу.Для того,щоб довести виховні цілі до кінця активно використовувалась особистісна зорієнтованість на кожного учня.
На жаль, введення військового стану змінило вектор навчання та виховання, але попри все вдалося підтримувати дружні стосунки із вихованцями на відстані, залучати їх до он-лайн зустрічей та створення фрагментів робіт для загальношкільних проектів. Учням надано багато інструктажів,що дозволяють зберегти життя собі і тримати стійкий психологічний стан,попри зовнішні нестабільні обставини.
Виховна робота у класі має бути спрямована на формування відповідального ставлення до своїх обов’язків та поведінки, не дивлячись н форму навчання та місцезнаходження учнів, потрібно продовжити роботу щодо виховання активної громадської позиції,допомогти вихованцям(разом із психологом та батьками) розвивати лідерські якості через учнівське самоврядування в класі,формувати емоційний інтелект та психологічну стійкіість, сприяти тому, щоб зміст та форми колективної творчої діяльності допомагали кожному знайти себе та самовизначитися, відчувати себе важливою частиною колективу,а не відстороненою третьою особою.
Рекомендації на 2022-2023 н.р.
1. Орієнтувати учнів на активну громадську позицію та формувати внутрішню мотивацію до участі житті школи.
2. Продовжувати враховувати індивідуальні особливості та творчі здібності учнів.
3. Активно залучати учнів до конкурсів та відео-проектів школи
4. Співпрацювати з педагогом-організатором для поширення досвіду і розвитку самоврядування
5. Координувати роботу учнів та батьків згідно плану роботи закладу
6. Ввести елементи колективної творчої роботи для зміцнення і згуртування колективу
7. Продовжувати формувати цінності активного громадянина ,самоідентичність українця/українки.