ЗВІТ
про стан виховної роботи в ліцеї за
2022/2023 рік навчання
Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості учня, створенню ситуації успіху та самореалізації дитини. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання дітей: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин.
Основою виховного процесу у закладі є людина як найвища цінність.
Виховна система закладу - це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання.
Можливість реалізації нових цілей виховання потребує відповідної його перебудови, впровадження сучасних виховних моделей, використання активних, цікавих форм і методів у виховному процесі.
Виховна робота протягом 2022/2023 навчального року була спрямована на виконання завдань, поставлених Конвенцію про права дитини, Законом України «Про охорону дитинства», Законом України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 "Про деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти", основними орієнтирами виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України, лист МОН «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні » від 1305.2022 р. No 1/5119-22, концепція патріатичного виховання державна цільова соціальна прорграма національно-патріотичного виховання на період до 2025 року. Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі (СХВАЛЕНО Указом Президента України від 25 травня 2020 року № 195/2020), Концепція «Безпечна і дружня до дитини школа».
Основною метою у вихованні здобувачів освіти у 2022/2023 навчальному році є продовження формування громадянина, патріота, інтелектуально розвиненої, духовно і морально зрілої особистості, готової протистояти ворогам Батьківщини та асоціальним впливам, вміння вирішувати особисті проблеми, творити себе і оточуючий світ.
Головним завданням є національно – патріотичне виховання молоді на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей.
Пріоритетними напрямками є формування гармонійно розвиненої і національно свідомої особистості, здатної до саморозвитку, наділеної глибокою громадянською відповідальністю, високими духовними якостями, родинними і патріотичними почуттями.
Виховна діяльність здійснювалась у відповідності до наступних ключових напрямів:
Виховна робота в ліцеї здійснюється за такими орієнтирами:
В межах цих орієнтирів проводяться шкільні свята і виховні заходи. Виховну роботу здійснювали на створення сприятливих умов для всебічного розвитку дітей, їх адаптації в соціумі, формування демократичного світогляду, ціннісних орієнтирів, засвоєння морально - етичних норм, сприйняття власної індивідуальності, впевненості в собі, на усвідомленому виборі саме здорового способу життя, через пропаганду духовних надбань українського народу, через заходи, спрямовані на виховання любові до рідної землі, на осмислення самовизначення у виборі професії.
Виховна робота в закладі проводилась з урахуванням науково-методичної проблеми школи: «Формування морально-духовної, життєво компетентної особистості. Яка успішно самореалізовується в соціумі як громадянин, патріот, сім’янин, професіонал».
Для реалізації проблемної теми було розроблено план виховної роботи, який охоплює всі напрями виховання, включає в себе календарні, традиційні шкільні свята, різноманітні заходи. На позакласних заходах класні керівники виховують національну самосвідомість, патріотизм, формують фізичну та екологічну культуру, здоровий спосіб життя, та створюють умови для розвитку творчої особистості.
З 01.09. 2023 р. організація виховної роботи під час воєнного стану в закладі проводилась онлайн.
Організація освітнього процесу в умовах воєнного стану потребувала іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи. Основним цільовим напрямом було забезпечення безпекової складової здоров’я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя.
Особливо важливим стало, продовжити формувати громадянанина-партіота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, який здатний побудувати суспільство. У сучасних умовах патріотичне виховання молодого покоління набуває особливої актуальності, тому патріоричне виховання є важливою складовою загального виховного процесу. Тому для співпраці з учнями та батьками залишився Google Classroom, а також раніше створені групи у Viber. Виховна робота під час військового стану проходила у формі відеоуроків, спілкування, обговорення цікавих постерів, інтернет-конкурсів, перегляду суспільних проєктів.
Результати роботи публікувалися на сторінці нашого ліцею у Фейсбук та на сайті закладу.
Проведено такі заходи:
- Відповідно до Указу Президента України №143/2022 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії росії проти України» у закладі щоденно о 9.00 проводиться загальнонаціональна хвилина мовчання;
- день Знань. Свято Першого дзвоника та Єдиний урок для здобувачів освіти 1-11-х класів на тему: «МИ УКРАЇНЦІ: ЧЕСТЬ І СЛАВА НЕЗЛАМНИМ!»;
- участь у благодійних акціях воїнам ООС: листи на підтримку бойового духу воїнів, що захищають Україну, виготовлення невеличких сувенірів, подарунків, малюнків;
- відеопривітання до Дня працівників освіти і науки України на тему: “Вітаєм Вас, учителі!”;
- участь у заходах, присвячених відзначенню 77-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників;
- участь в районному етапі військово-патріотичної гри «Джура»;
- Виховні години, бесіди, інтелектуальна-розважальна гра «Гідні бути українціми»;
до Дня Гідності і Свободи;
- загальношкільний флешмоб «Запали свічку пам’яті», бесіди, презентації, уроки пам'яті, виставка дитячих малюнків гуртка до Дня пам'яті жертв Голодомору та політичних репресій;
- перегляд кінофільму «СНІД – небезпечне захворювання», Бесіда на тему: «Здоров’я – це сучасно», інформаційна хвилина на тему: «Скажемо наркоманії - НІ», перегляд презентації на тему: «Що треба знати про СНІД», конкурс малюнків та плакатів «СНІДу-НІ!» до Всесвітньому дню боротьби зі СНІДом;
- інформаційна година на тему: «Історія створення Збройних сил України», урок мужності на тему: «На варті Вітчизни», виховні години та бесіди на теми: «Вірні сини Батьківщини», «Життя української армії» заходи, присвячені Дню Збройних Сил України;
- виставка малюнків до Дня Збройних сил України;
- міжнародна правозахисна акція "16 днів проти насилля" розпочата у 1991 році. Ініціатори обрали датою початку акції, 25 листопада - Міжнародний день боротьби з насиллям та датою її завершення 10 грудня - Міжнародний день захисту прав людини.- Година спілкування до Дня пам’яті і примирення;
- привітання молодших учнів до Дня Святого Миколая;
- виставка новорічних малюнків та поробок учнів Старовірівського ліцею;
- онлайн вітання З Новим роком від колективу Старовірівського ліцею!;
- засідання «круглих столів» на тему: «Соборна. Вільна. Неподільна», години спілкування на тему: ”Захід, схід – одна країна! Це – соборна Україна”, урок державності на тему: «Шлях до незалежності», виставка малюнків на тему: «Україна є, була і буде!», часть у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній гри «Сокіл» («Джура») в онлайн-вікторині, Книжкова виставка за темою: «України – соборна держава» з нагоди Дня Соборності України;
- засідання «круглих столів» на тему: «Крути – подвиг і трагедія», бесіди на тему: «Крути: і сум, і біль, і вічна слава», Виставка малюнків на тему: «Україна: обпалений цвіт», книжкова виставка за темою: «Крути – бій за майбутнє» з нагоди Дня пам’яті героїв Крут, учні ліцею вшанували пам'ять школярів, студентів та курсантів, загиблих під Крутами 29 січня 1918 року в боротьбі за незалежність, підготували та виконали вірші, присвячені героям;
- 7 лютого 2023 року у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day) під гаслом “Разом для найкращого Інтернету”. Це буде вже 20 День безпечного Інтернету. В нашому закладі традиційно було проведено низьку онлайн -заходів: учні 2 класу виконали тренувальні вправи за темою на платформі LearningsApp, учні 3-4 класів взяли участь у квест-грі, вікторину пройшли учні 6 класу, тренінг з безпечного спілкування з учнями 8 класу, учні 5 класу створили спільний проєкт у Google презентаціях, де дослідили проблеми інформаційної безпеки, учні 9 класу повторити відомості з теми: "Інформаційна безпека" та вправно попрацювати в інтерактивних онлайн зошитах. Діти активні, кмітливі та обізнані!!! Отже "Разом для найкращого Інтернету";
- 8 лютого серед учнів 11 класу була проведена профорієнтаційна робота, випускницею ліцею Алієвою Айгюн, а нині студенткою Національного університету імені В. Н. Каразіна;
- інформаційні п'ятихвилинки на тему: "Одвічний біль ... інтернаціональний обов'язок", виховні години на тему: "Афганістан - це пам'ять минулих років" до Дня вшанування пам'яті воїнів – інтернаціоналістів;
- до Дня єднання проведено онлайн виставку малюнків на тему: "Єднання - це любов". До цього дня в Старовірівському ліцеї в онлайн режимі були проведені такі заходи: інтерактивна презентація (теоретичний матеріал та практичні завдання), флешмоб у підтримку єдності всього українського народу і нашої держави під гаслом «Україна єднає світ!», виховні години, бесіди, години спілкування у з тем: «Моя Україна єдина!», «Сила країни у єдності», «Україна понад усе!»;
- урок патріотичного виховання на тему: «Небесна сотня у наших серцях», перегляд презентацій «Уже ніхто не знищить Україну, в тобі, в мені, у кожному із нас…», виховна година на тему: «Герої не вмирають» до Дня Героїв Небесної Сотні;
- участь у заходах до Дня рідної мови: відеоповідомлення та читанням віршів про рідну мову, хвилинки – цікавинки на тему: «Українська мова в світі», конкурси скоромовок-спотиканок на уроках читання на тему: «Хто зможе повторити», виховні години на тему: «Плекаймо рідну мову», у шкільній бібліотеці ліцею оформлено книжкову виставку "Мова - духовний скарб нації", брали участь у написанні Всеукраїнського радіодиктанту;
- 24 лютого 2023 року до річниці російської повномоштабної війні в Україні в ліцеї в онлайн режимі відбувся загальношкільний захід "365 днів незламності". Учні ліцею переглянули відеоролики з інформацією про події, які пережили українці за цей рік війни. О 09.00 годині учні та педагоги вшанували хвилиною мовчання пам'ять загиблих у війні росії проти України;
- в роковини російсько -української війни учні 5 класу долучилися до акції "Лист в майбутнє, в якій діти розповіли про свої плани коли настане Перемога;
- святкова програма на тему: «Усім жінкам присвячується!»: сюрприз – привітання, створення листівки-вітання та поробок, Відеопривітання;
- Проведення онлайн виховних годин та бесід до дня народження Великого Кобзаря (9 березня) та Всесвітнього дня поезії (21 березня) з учнями ліцеї проведено такі заходи: літературно-мистецьке свято на тему :«Борець, поет усіх часів і народів…» (душевні читання творів автора) (5-11 класи), виставка малюнків до творів Т.Г. Шевченка на тему: «Шевченків світ у буянні фарб, сплетінні ліній» (5-9 класи), інформаційні хвилинки за темою: «Незабутній Шевченко» (1-5 класи), перегляд художніх фільмів про Т.Г. Шевченка (5-8 класів);
- до Всесвітнього та Всеукраїнського дня боротьби із захворюванням на туберкульоз: в ліцеї медичною сестрою було проведено такі заходи: інформаційно-освітні заходи з дітьми (заняття, бесіди, виховні години) на теми: «Туберкульоз – небезпечне інфекційне захворювання», «Що таке туберкульоз та причини його виникнення», «Туберкульоз страшна проблема людства», заняття з аплікації « Біла ромашка – символ здоров’я» , виставка дитячих малюнків щодо пропаганди здорового способу життя;
- учні ліцею приєдналися до акції з підняттям «Білої картки» з нагоди Міжнародного дня спорту на благо розвитку та миру, та висловили своє особисте бажання жити та сприяти миру!;
- до Всесвітнього Дня води в ліцею пройшли виховні заходи: для учнів начальних класів проведений виховний захід «Вода в житті людини». Діти ознайомилися із значенням холодної джерелиці в людському житті, легендами, віршами, прислів’ями, приказками, піснями, що стосуються води, з учнями старших класів проведено виховну годину на тему: «Кожна краплина має значення». Даний захід сприяв розширенню уявлень учнів про роль води в житті людей, поглибили знання про водні ресурси, закріпили знання про функцію води в організмі, вирішили проблемне питання «До чого може призвести безвідповідальна поведінка?», дали відповіді на запитання вікторини «Вода для життя» та склали пам’ятку «Збереження водних багатств».Виставка малюнків «живі краплинки»;
- проведення виховний захід до Всесвітньому Дню здоров'я на тему: «Правильне харчування - основа здорового і міцного організму!»;
- до Всесвiтнього дня космонавтики у ліцеї були проведені різноманітні онлайн-заходи: виставка малюнків, тематичні години спілкування, перегляд відеофільму про першого космонавта незалежної України, героя України Леоніда Каденюка;
- до Всесвітнього день довкілля учні 9 класу виконали міні – проєкти на тему: «Охорона довкілля»;
- до Всесвітнього дня книги у шкільній бібліотеці ліцею було оформлено книжкову виставку «Джерело мудрості»;
- проведення годин пам’яті на тему: «Твій біль, Україно, - Чорнобиль», «Чорнобиль: біль Землі і душі», демонстрація ролику трагедії на Чорнобильській АЕС, організація віртуальної подорожі по Чорнобилю і При́п'яті до Дня Чорнобильської трагедії;
- з нагоди відзначення Дня пам’яті та примирення і перемоги над нацизмом у Другій світовій війні в ліцеї було проведено заходи: виховна година на тему: «Вічна пам'ять і слава нашим героям», бесіда на тему: «Пам’ятаємо перемагаємо!», уроки мужності на тему: «Вічна пам’ять героям» (2, 5-11 класи) , тематична виставка у шкільній бібліотеці на тему: «Ми пам’ятаємо….», флешмоб «День пам’яті та примирення. Пам’ятаємо! Перемагаємо!»;
- день матері: виготовилення різноманітних листівок та святкові привітання! ,челендж "Читаю для мами";
- онлайн-флешмобі до Дня вишиванки «Вишиванка – оберіг українського народу».
- останній дзвоник (онлайн). Відеопривітання від учнів 11 класу.
Проводилася цілеспрямована профілактична робота з безпеки життєдіяльності. Класні керівники проводять бесіди зі здобувачами освіти з попередження всіх видів травматизму та записують бесіди до класних журналів, а перед початком зимових та літніх канікул проводиться первинний інструктаж із записом в журнал інструктажів. Інформацію з безпеки життєдіяльності доведені до відома батьків у класних групах та розміщенні на класній сторінці у Classroom.
23 березня для учнів 9 -11 класів ліцею була проведена лекція фахівцем міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування ДСНС України щодо мінної безпеки.
24 березня учні початкових класів ліцею прослухали онлайн-лекцію, в межах соціального проєкту «Безпека в дії», який започаткували Укргазвидобування, Інститут партнерства та сталого розвитку і ювенальна превенція Національної поліції України. Діти прослухали інформацію про правила безпечної поведінки на дорогах в темний час доби, особливо за умови відсутності електроенергії та освітлення на вулицях міст і селищ. Після лекції, було оголошено про конкурс малюнків у якому діти залюбки взяли участь! За результатами конкурсу серед понад 600 робіт було відзначено учня 3 класу Амеліна Мірона.
4 квітня учні 5 класу взяли участь у написанні радіодиктанта на тему: “Спільно до безпеки”, організованого Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), Міністерством освіти та науки, Державною службою України з надзвичайних ситуацій та Центром з протимінної діяльності. Звучав він на хвилях “Українського радіо” голосом Пса Патрона. Учні дізналися, як поводитися із вибухонебезпечними предметами.
Організовано та проведено конкурси та виставки творчих робіт учнів, спрямовані на виявлення та самореалізацію обдарованих дітей, а саме:
- участь у конкурсі образотворчого мистецтва до Дня Землі;
- участь у конкурсі дитячого малюнку на тему "Я у безпеці з МВС";
- участь у конкурсі образотворчого мистецтва "Таланти третього тисячоліття", у номінаціях:
- станковий живопис;
- малюнок;
- графіка;
- декоративно-ужиткове мистецтво.
- участь в онлайн виставці дитячих творчих малюнків і плакатів «Тіні незабутого Чорнобилі»;
- участь у Всеукраїнському конкурсі «Новорічна композиція».
Інструменти дистанційного виховання.
При організації дистанційної виховної роботи, а саме вибору сервісів , підбору засобів комунікації, заклад освіти орієнтується на технічні можливості: не тільки власні, але й можливості учнів та вчителів.
Найефективніші і найзручніші онлайн-застосунки щодо організації спільної діяльності класного керівника та учнів:
Освітня платформа Сlasstime (режим доступу ). Онлайн заходи з учнями на платформі Google Classroom.
Орієнтовна структура цієї платформи має такі елементи: клас, у якому навчаються учні; навчальна чи виховна тема, посилання на електронні ресурси, які рекомендовано для засвоєння, практичні завдання для виконання, терміни їх виконання; посилання та час проведення вебінару (за необхідності); адреса електронної пошти вихователя, на яку потрібно надіслати результати роботи. Освітні спільноти Facebook - центр виховної роботи, які підтримують тему виховної роботи. Школа стала її членом та створила свою спільноту.
Із початком дистанційного навчання і учні, і вчителі заглибились у освітній процес. Щодня педагоги роблять усе, щоб донести до дітей навчальний матеріал, а учні – вчасно засвоїти його і здати необхідні роботи.
Онлайн-бесіди. Для тих, хто звик спілкуватися в чатах, в oнлайн-групах педагогів/батьків/учнів в телеграм, Viber проводилися тематичні онлайн-бесіди. Консультування (індивідуальне, групове) ─ невід'ємна складова виховної роботи. (онлайн режим, Skype режимі, Вайбер, телефонний режим, листування електронною поштою та інші).
Запропоновані дітям для організації змістовного дозвілля позаурочний час:
1.Читання цікавих книжок та журналів.
2.Огляд дитячої літератури на каналі YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=mdH7KbUgj5o
Наші виховні задачі.
Розвивати учня відповідно до його інтересів і нахилів.
Духовно збагачувати.
Навчити відповідати за вчинки, знати права та обов’язки.
Бути патріотом.
Постійно самовдосконалюватись.
Вести здоровий спосіб життя.
Отже, використання освітніх платформ сприяє активізації навчально-виховної діяльності учнів, підвищенню мотивації до навчання, сприяє розвитку логічного мислення і пам’яті. Використання у виховних заходах інструментів дистанційної освіти дозволить сформувати пізнавальний інтерес, інформаційну культуру, забезпечити високий рівень наочності, а виховний процес взаємодії між учнями та вчителем зробити ефективним. Опрацьовано алгоритм взаємодії класного керівника щодо організації дистанційної виховної роботи з учнями на період військового стану.
Хочеться відмітити різні форми участі вихованців у обговореннях: відео, презентації, буктрейлери, фото та жваве коментування цікавих тем, роботу над індивідуальними проектами.
Завдання педагога – не просто навчити, дати знання з певного предмета, забезпечити виконання навчальної програми, а заспокоїти, порадити, дати життєві орієнтири.
Значну увагу протягом року приділяли профілактиці булінгу, кібербулінгу
у шкільному середовищі та роботі з попередження випадків торгівлі людьми.
Усі заходи сприяють поліпшенню умов навчання, розвитку та виховання дітей. З учнями ліцею, схильними до девіантної поведінки та пропусків навчальних занять без поважних причин, проводиться планомірна робота щодо охоплення їх навчанням та позаурочною діяльністю.
Приділялася увага роботі з попередження наркоманії, алкоголізму, боротьбі з тютюнопалінням серед неповнолітніх. З метою профілактики та пропаганди здорового способу життя, боротьби з наркоманією та СНІДом, відповідно до річного плану роботи проводилися тематичні заходи. Під час виховних годин класні керівники застосовували активні методи роботи, використовували методику колективної творчої діяльності.
На постійному контролі знаходиться відвідування учнями ліцей. У зв’язку з воєнним станом, у закладі було запроваджено звітування по відсутнім в онлайн форматі. Також, у зв’язку з воєнними діями та оголошеним військовим станом у країні та необхідністю евакуюватися з небезпечних регіонів питання контролю за дітьми стало особливо гостро. Тому адміністрація ліцею тримала на постійному контролі пересування сімей і дітей в ній. Класними керівниками налагоджений тісний контакт з кожною сім’єю. Проводився щоденний моніторинг за пересуванням сімей і дітей в них. Кожного ранку класні керівники звітували щодо пересування і навчання дітей. Кожний понеділок, середу, п’ятницю інформацію щодо учасників навчального процесу ліцею передавалась до відділу освіти, культури, молоді та спорту Старовірівської с.р.
Профорієнтаційна робота в 2022/2023 навчальному році проводилася в дистанційном форматі. Випускники познайомилися:
- 9 травня відбувся профорієнтаційний захід із представником факультету журналістики Національного університету «Одеська юридична академія»;
- ДЕНЬ ВІДКРИТИХ ДВЕРЕЙ - ХАРКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ .
23 травня 2023, 15:00 Часовий пояс: Europe/Kiev Контактна інформація для зустрічі у Google Meet Посилання на відеозустріч: https://meet.google.com/pzv-crgr-pdr;
Усю виховну роботу колектив спрямовував на те, щоб допомогти здобувачам освіти розкрити свої творчі здібності, позбавитися комплексів та страхів, порозумітися між собою, пізнати один одного краще. Плануємо всім педагогічним колективом продовжити роботу в усіх напрямках у наступному навчальному році. Внаслідок системи навчально-виховних заходів, які проводяться в навчальному закладі, сформувалась модель випускника – самодостатнього, цілеспрямованого, патріотично налаштованого, освіченого, творчого, різносторонньо розвинутого українця, громадянина своєї держави.
У закладі розвинена художня самодіяльність, учасники якої беруть активну участь у всіх загальношкільних заходах, що проводяться в ліцеї, а також активно демонструють свої таланти під час заходів, що організовуються поза межами закладу.
З метою об’єднання зусиль педагогічного та учнівського колективів для добрих і корисних справ, щоб зробити шкільне життя змістовнішим і цікавішим, у закладі організовано дитячо-юнацьку організацію-об’єднання учні 1-4-х класів «Країні барвінковій», 5-11-х класів – в «Новій Україні», яка працює за такими секторами: дисципліни і навчання; відпочинку, інформації, спортивної і краєзнавчої роботи; праці і порядку, є волонтерський загін «Надія», який проводить агітаційну та просвітницьку діяльність щодо здорового способу життя та попередження СНІДу.
В закладі працюють гурток: «Образотворче мистецтво», крім того учні ліцею відвідують секції з футболу Відсоткова зайнятість учнів у гуртах і секціях 60%.
Підсумовуючи, слід зазначити, що всі вихованці ліцею протягом року були задіяні в навчально-виховному процесі.
Виховна робота в 2022/2023 навчальному році була направлена на створення сприятливих умов для всебічного розвитку дітей на кожному з вікових етапів, їх адаптації в соціумі, формування демократичного світогляду, ціннісних орієнтирів, засвоєння морально - етичних норм, сприйняття власної індивідуальності, впевненості в собі, на усвідомленому виборі здорового способу життя, на осмислення самовизначення у виборі професії, на пропаганду духовних надбань українського народу, на виховання любові до рідної землі, мови, на формування правової культури, негативного ставлення до протиправних діянь, розвиток учнівського самоврядування, співпрацю з батьками.