Звіт про роботу над науково-методичною темою
«Інтерактивні методи навчання
як засіб формування м’яких навичок молодших школярів»
учителя початкових класів Ліцею №11 міста Новограда-Волинського
Бабич Алли Михайлівни
В сучасному світі для того щоб бути успішним недостатньо одних лише знань і досвіду. Потрібно ще дещо. Під цим дещо мають на особливі навички, які сьогодні називають «м’які навички», «гнучкі навички» або soft skills. Про них у нас заговорили не так давно. Але ту важливу роль, яку вони відіграють у нашому житті, важко переоцінити. Технології дуже змінили наше життя і будуть продовжувати змінювати його у майбутньому. Людям не потрібно виконувати рутинну роботу. На передній план виходять м’які навички. Я, як вчитель, прагну щоб мої вихованці швидко адаптувалися до складних ситуацій, були підготовлені до викликів майбутнього, стали успішними і віднайшли своє місце в житті. Тому цьому питання я приділила велику увагу і вирішила обрати проблемну тему «Інтерактивні методи навчання як засіб формування м’яких навичок молодших школярів»
Якщо всі навички розділи на дві категорії, то отримаємо: тверді навички (soft skills ) та м’які навички (hard skills)
Тверді навички – це ті, які легко спостерігати, вимірювати і продемонструвати. Наприклад, розв’язувати математичні задачі, вміння читати, володіння іноземною мовою, вміння їздити на велосипеді тощо. Тверді навички необхідні, щоб ефективно займатися певним видом діяльності.
М’які навички – це соціальні навички. Їх так вочевидь виміряти як тверді неможливо, але саме вони допомагають найефективніше продемонструвати і застосувати тверді навички. М’які навички необхідні в будь-якому виді діяльності. У своїх вихованців я формую такі м’які навички:
Як же, де і коли потрібно розвивати м’які навички? Я вважаю, що їх треба розвивати із самого дитинства. Як зазначають психологи і педагоги, починати соціалізацію дитини слід із дошкільного віку. Тому на батьківських зборах я піднімаю це питання. І у цьому аспекті важливо розуміти, що головним джерелом для наслідування залишаються батьки. Саме вони (на підсвідомому рівні) закладають основи світосприйняття, розуміння моделі сім’ї, стосунків і т.д. Родина – це головне джерело знать про соціальні ролі та моделі поведінки. Яким же чином можливо розвинути м’які навички в учнів молодших класів?
Одним із засобів формування м’яких навичок у здобувачів освіти є інтерактивні методи навчання.
Інтерактивне навчання – це форма організації пізнавальної діяльності, коли всі учні залучені в процес пізнання. Їх спільна діяльність, засвоєння навчального матеріалу означає, що кожен вносить свій індивідуальний внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Відбувається це в доброзичливій атмосфері, при взаємній підтримці, що дозволяє учням не тільки отримати нові знання, а й розвинути свої soft skills: вміння вислухати думку іншого, оцінити різні точки зору, взяти участь у дискусіях, прийняти спільне рішення.
Інтерактивні методи навчання — це спосіб взаємодії усіх учасників навчально-виховного процесу, під час якого слухачі перестають грати пасивну роль і активно долучаються до роботи.
Під час організації інтерактивного навчання я дотримують наступних умов:
Під час навчально-виховного процесу залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів використовую такі інтерактивні технології:
Мозковий штурм – часто вживаний мною спосіб продукування нових ідей для вирішення проблем. Цей метод дозволяє сформувати у дітей досвід колективної розумової діяльності, здатність вирішувати поставлені задачі.
З технологіями опрацювання дискусійних питань я починаю знайомити учнів на прикладі «Метода ПРЕС». Цей метод навчає виробляти й оформлювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стилістичній формі. Дискусії допомагають мені розвинути у дітей практичне мислення, дають можливість визначити власну позицію, формують навички відстоювати свою думку, а отже розвиває критичне мислення. Метод «Займи позицію» демонструє різноманіття поглядів на проблему, що вивчається, а «Зміни позицію» - дозволяє стати на точку зору іншої людини, розвивати навички аргументації, активного слухання.
Одним з найбільш ефективних, на мою думку, методів по формуванню м’яких навичок є ділова гра. Вона допомагає активізувати учнів, підвищити їх самостійність, розкрити їх творчий потенціал, як особистісний: кожен учасник може оцінити свої можливості поодинці, а також у спільній діяльності з іншими. Діти отримують можливості для самоствердження і саморозвитку. Різновидом групового обговорення є технологія «Мікрофон», яка допомагає мені відпрацювати з учнями вміння говорити коротко, але по суті й переконливо. За допомогою технології «Дерево рішень» показала дітям як можна вирішити проблеми, проаналізувавши наявну проблему.
Працюючи над проблемною темою вже не перший рік, дійсно переконалася, що інтерактивне навчання є потужним інструментом в формуванні в учнів м’яких навичок. Воно підвищує мотивацію в вирішенні проблем, що обговорюються, дає емоційний поштовх, вчить працювати в команді, вносячи свій вклад в загальний результат. Учень відстоює свою точку зору, але при цьому чує інших, проявляє толерантність і доброзичливість. В інтерактивному навчанні кожна дитина може бути успішною.
Список використаних джерел:
2. Пометун О.,Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика,досвід.-Київ., 2002
4. Соціальні навички та робота в команді у дитини. – Режим доступу: https://kalamar.ua/social-skillsand-teamwork-in-a-child/