Звіт про роботу над науково-методичною темою «Інтерактивні методи навчання як засіб формування м’яких навичок молодших школярів»

Про матеріал
Буде корисним для тих вчителів, які цікавляться питанням формування м’яких навичок молодших школярів.
Перегляд файлу

Звіт про роботу над науково-методичною темою

«Інтерактивні методи навчання

 як засіб формування м’яких навичок молодших школярів»

учителя початкових класів Ліцею №11 міста Новограда-Волинського

Бабич Алли Михайлівни

В сучасному світі для того щоб бути успішним недостатньо одних лише знань і досвіду. Потрібно ще дещо. Під цим дещо мають на особливі навички, які сьогодні називають «м’які навички»,  «гнучкі навички» або soft skills. Про них у нас заговорили не так давно. Але ту важливу роль, яку вони відіграють у нашому житті, важко переоцінити. Технології дуже змінили наше життя і будуть продовжувати змінювати його у майбутньому. Людям не потрібно виконувати рутинну роботу. На передній план виходять м’які навички. Я, як вчитель, прагну щоб мої вихованці швидко адаптувалися до складних ситуацій, були підготовлені до викликів майбутнього, стали успішними і віднайшли своє місце в житті. Тому цьому питання я приділила велику увагу і вирішила обрати проблемну тему «Інтерактивні методи навчання як засіб формування м’яких навичок молодших школярів»

Якщо всі навички розділи на дві категорії, то отримаємо: тверді навички (soft skills ) та м’які навички (hard skills) 

Тверді навички – це ті, які легко спостерігати, вимірювати і продемонструвати. Наприклад, розв’язувати математичні задачі, вміння читати, володіння іноземною мовою, вміння їздити на велосипеді тощо. Тверді навички необхідні, щоб ефективно займатися певним видом діяльності.

М’які навички – це соціальні навички. Їх так вочевидь виміряти як тверді неможливо, але саме вони допомагають найефективніше продемонструвати і застосувати тверді навички. М’які навички необхідні в будь-якому виді діяльності. У своїх вихованців я формую такі м’які навички:

  •                 Вміння працювати в команді – соціальний інтелект. Це вміння слухати, здатність бачити одну мету і знаходити точки дотику загальної ідеї з власними переконаннями, готовність надати допомогу іншим і підтримати їх в складній ситуації, вміння переконати і знайти компроміс.
  •                 Здатність навчатися протягом усього життя. Адже неможливо раз і назавжди чомусь навчитися. В наші дні освіта та розвиток – безперервний процес. І дитина засвоює це вміння, якщо постійно бачить приклади самонавчання і розвитку дорослих, які її оточують, – у школі та у сім’ї. Тому школа має навчати не тільки дітей, навчання має проходити й для вчителів, й бажано так, щоб учні могли спостерігати за цим процесом. Постійно намагаюся на власному прикладі показати дітям, що не боюсь помилитися, що ніхто не може бути носієм усіх знань світу.  Люблю дізнаватися щось нове і ділюсь своїми відкриттями з дітьми.
  •                 Здатність робити неупереджені висновки на основі аналізу – критичне мислення. Вчу дітей, що важливо вміти чути протилежну точку зору, вміти абстрагуватися від свого попереднього досвіду – ставити під сумнів вхідну інформацію й власні переконання чи запропоновану до вивчення догму. Основи критичного мислення закладаю, коли діти приходять до школи і у пошуках відповідей ставить багато запитань. Тому тут моє головне завдання – підтримувати допитливість. Також вчу дітей чітко доносити свою точку зору, аргументувати та відстоювати її.
  •                 Здатність постійно й оригінальним чином продукувати нові ідеї для вирішення конкретних проблем – креативне мислення. Вважаю, що найкращий спосіб допомогти дитині у цьому – реалізувати ідею або задум на практиці. Так тренується навичка пошуку вирішення проблем, прийняття рішень й відповідальності за результат. Звісно, паралельно необхідно розвиваю у учнів творчість і мислення «поза шаблонами» і чим краще вони «прокачані», тим оригінальніший результат креативного процесу дитина отримає. Тому дитині потрібен творчий простір та умови для експериментів й пізнання себе. Тому в навчальному середовищі класу створені осередки, які надають дитині свободу вибору. Вона має право на помилку, можливість зробити щось по-іншому, в інший спосіб і на свій розсуд. Має право на те, щоб спробувати себе у чомусь новому.
  •                 Швидко знаходити вихід з нестандартної ситуації й бачити оптимальний варіант рішення – адаптивність. Ця навичка не формується в умовах навчання «за інструкцією». Адаптивність – це про відкритість до нового, про здатність бачити складну ситуацію не як проблему, а як можливість розвитку. Сучасний світ – найкращий тренер з адаптивності, тому що саме життя штовхає нас до зони постійного розвитку. Я, як учитель, допомогаю дитині сформувати позитивне ставлення до змін в цілому. І в першу чергу завдяки позитивному сприйняттю помилок – без осуду, емоцій та страхів.
  •                 Емоційний інтелект – новий вид лідерства. Тут важливими аспектами є уважність та самоусвідомлення, співчуття до себе та інших, вміння довіряти та говорити відверто й без критики. Щоб допомогти дитині у розвитку емоційного, кожен день ми починаємо з ранкової зустрічі. Рефлексія – обов’язків етап кожного уроку. Це час, коли діти діляться своїми думками й емоціями, які отримали, підводять підсумки. Цей етап  допомгає дитям навчитися розпізнавати свої емоції та емоції інших, розуміти свою мотивацію й мотивацію інших та створювати міцні соціальні зв’язки.

Як же, де і коли потрібно розвивати м’які навички? Я вважаю, що їх треба розвивати із самого дитинства. Як зазначають психологи і педагоги, починати соціалізацію дитини слід із дошкільного віку. Тому на батьківських зборах я піднімаю це питання. І у цьому аспекті важливо розуміти, що головним джерелом для наслідування залишаються батьки. Саме вони (на підсвідомому рівні) закладають основи світосприйняття, розуміння моделі сім’ї, стосунків і т.д. Родина – це головне джерело знать про соціальні ролі та моделі поведінки. Яким же чином можливо розвинути м’які навички в учнів молодших класів?

Одним із засобів формування м’яких навичок у здобувачів освіти є інтерактивні методи навчання.

Інтерактивне навчання – це форма організації пізнавальної діяльності, коли всі учні залучені в процес пізнання. Їх спільна діяльність, засвоєння навчального матеріалу означає, що кожен вносить свій індивідуальний внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Відбувається це в доброзичливій атмосфері, при взаємній підтримці, що дозволяє учням не тільки отримати нові знання, а й розвинути свої soft skills: вміння вислухати думку іншого, оцінити різні точки зору, взяти участь у дискусіях, прийняти спільне рішення.

Інтерактивні методи навчання — це спосіб взаємодії усіх учасників навчально-виховного процесу, під час якого слухачі перестають грати пасивну роль і активно долучаються до роботи.

Під час організації інтерактивного навчання я дотримують наступних умов:

  •                 оптимальна активізація дітей;
  •                 спільна діяльність педагога та дітей у режимі рівноправного спілкування;
  •                 створення умов для переживання успіху кожним учасником педагогічної взаємодії;
  •                 обов’язкова рефлексія процесу навчання і виховання – осмислення доцільності обраних завдань, форм роботи, способів діяльності, причин невдач або досягнення цілей тощо.

Під час навчально-виховного процесу залежно від мети уроку  та форм організації навчальної діяльності учнів використовую такі інтерактивні технології:

  •                 технології кооперативного навчання: робота в парах, робота в малих групах,  «Два-чорити-усі разом», «Акваріум», ;
  •                 технології колективно-групового навчання: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Ажурна пилка», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ» ;
  •                 технології ситуативного моделювання: «Рольова гра», «Імітаційні ігри», «Драматизація», «Судове засідання»;
  •                 технології опрацювання дискусійних питань: «Прес», «Обери позицію», , «Зміни позицію», «Дискусія».

Мозковий штурм – часто вживаний мною спосіб продукування нових ідей для вирішення проблем. Цей метод дозволяє сформувати у дітей досвід колективної розумової діяльності, здатність вирішувати поставлені задачі.

З технологіями опрацювання дискусійних питань я починаю знайомити учнів на прикладі «Метода ПРЕС». Цей метод навчає виробляти й оформлювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стилістичній формі. Дискусії допомагають мені розвинути у дітей практичне мислення, дають можливість визначити власну позицію, формують навички відстоювати свою думку, а отже розвиває критичне мислення. Метод «Займи позицію» демонструє різноманіття поглядів на проблему, що вивчається, а «Зміни позицію»  - дозволяє стати на точку зору іншої людини, розвивати навички аргументації, активного слухання.

Одним з найбільш ефективних, на мою думку, методів по формуванню м’яких навичок є ділова гра. Вона допомагає активізувати учнів, підвищити їх самостійність, розкрити їх творчий потенціал, як особистісний: кожен учасник може оцінити свої можливості поодинці, а також у спільній діяльності з іншими. Діти отримують можливості для самоствердження і саморозвитку. Різновидом групового обговорення є технологія «Мікрофон», яка допомагає мені відпрацювати з учнями вміння говорити коротко, але по суті й переконливо. За допомогою технології «Дерево рішень» показала дітям як можна вирішити проблеми, проаналізувавши наявну проблему.

Працюючи над проблемною темою вже не перший рік, дійсно переконалася, що інтерактивне навчання є потужним інструментом в формуванні в учнів м’яких навичок. Воно підвищує мотивацію в вирішенні проблем, що обговорюються, дає емоційний поштовх, вчить працювати в команді, вносячи свій вклад в загальний результат. Учень відстоює свою точку зору, але при цьому чує інших, проявляє толерантність і доброзичливість. В інтерактивному навчанні кожна дитина може бути успішною.

 

 

 


Список використаних джерел:

1. Пометун Н.О., ПироженкоЛ.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – Київ, 2005

2. Пометун О.,Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика,досвід.-Київ., 2002

3. Hard Soft skills: 5 навичок, які допоможуть дитині стати затребуваною у майбутньому.- Режим доступу: https://osvitanova.com.ua/posts/2540-hard-soft-skills-5-navychok-iaki-dopomozhut-dytyni-staty-zatrebuvanoiu-u-maibutnomu

4. Соціальні навички та робота в команді у дитини. – Режим доступу: https://kalamar.ua/social-skillsand-teamwork-in-a-child/

doc
Додано
8 січня
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку