Звіт про виконання модифікованих програм для дітей з ООП в 3 класі
Для Коновалової Надії, учениці 3 класу, дитини з затримкою інтелектуального розвитку була розроблена командою супроводу індивідуальна програма розвитку.
Зміст, форми і методи навчально-виховної роботи в інклюзивному класі корекційно спрямовані. Це означає, що кожна тема, яку вивчає дитина, кожен метод, використаний вчителями, сприяє не лише засвоєнню знань, умінь і навичок, формуванню поведінки, а й спрямовується на виправлення особливостей розвитку.
Інклюзивний простір визначається як система структурних компонентів, в якій у досяжному для учня форматі реалізуються освітні та особисті відносини, забезпечуються можливості особистісного та соціального розвитку.
Дуже важливим моментом у роботі з такою дитиною є правильно обраний темп роботи, повторюваність, поглиблений індивідуальний та диференційований підхід, опора на сильні сторони учня, а також забезпечення обережності навчального процесу, щоб уникнути перевантаження і без того вразливої нервової системи. При навчанні дитини з ООП доводиться враховувати не лише психологічний стан, а й її здоров'я, настрій, бажання працювати.
Надя має інтелектуальні порушення важкого ступеня. Такі діти і вона в тому числі, має труднощі з концентрацією уваги, низька мотивація до якоїсь конкретної діяльності. Тому, її постійно потрібно підтримувати та заохочувати. У дівчинки середній рівень комунікації, пасивний словник більший за активний. Учениця все розуміє, але в своєму фразовому мовленні цих номінативних слів не використовує. Мислення конкретне та обежене своїм досвідом. Низька здатність до абстрагування та узагальнення. Емоційна сфера теж має свої порушення.
Найефективнішими формами роботи є використання комп'ютерних технологій, предметних малюнків, різноманітного дидактичного та роздаткового матеріалу.
Математика
• називає числа у межах 20 ( з опорою на таблицю чисел);
• розрізняє геометричні фігури-пряму, криву, відрізок; квадрат, трикутник, прямокутник, круг та креслить їх з допомогою дорослого.
• визначає знайомі геометричні фігури у фігурах простої конфігурації;
• позначає числа цифрами (за допомогою предметних малюнків, асистента);
• називає попереднє і наступне число до даного(з опорою на таблицю);
• пише цифри у зошитах у клітинку;
• розуміє зміст дій додавання та віднімання; розуміє число нуль як кількісну характеристику порожньої множини;
• будує відрізок заданої довжини в зошиті у клітинку з допомогою асистента вчителя;
• розв’язує проблемні ситуації зі свого життя, що містять групи пов’язаних між собою величин (довжини, маси, температури, часу, місткості (об’єму) ;
• розрізняє купюри номіналом 1грн, 2 грн, 5грн. 10грн, 20грн, 50грн, 100грн, 200грн, 500грн,1000грн.
та монети;
• розрізняє одноцифрові , двоцифрові числа і трицифрові числа;
• відмінно порівнює числа в межах 10 та тисячі (порівняння сотень);
• обчислює вирази за допомогою підручного матеріалу та асистента вчителя;
• прості задачі розв’язує з допомогою унаочнення з допомогою вчителя.
Читання
• виконує навчальні та ігрові дії відповідно до прослуханої інструкції;
• вчить невеличкі вірші за допомогою мнемотаблиці і дорослого.
• частково чи повністю переказує сюжетний текст букварного типу;
• усвідомлює зміст найпростіших текстів;
• з допомогою вчителя складає речення за ілюстраціями, навчальною ситуацією;
• називає літери українського алфавіту, може прочитати відкриті склади за допомогою вчителя або асистента .
Українська мова
• Самостійно впізнає і називає друковані літери.
• самостійно відповідає на запитання за ситуацією, малюнком та невеличким описом;
• знаходить малюнок, що схожий за змістом до прочитаного вчителем речення чи невеликого тексту;
• знає найпростіші українські формули мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання, українські форми звертання до дітей і дорослих;
• уважно слухає і розуміє вчителя, приступає до роботи відразу після його настанови; слухає відповіді однокласників;
• відповідає на запитання окремими словами й короткими реченнями;
• списує за зразком слова, речення, невеликі тексти
Для роботи з Яремчуком Олександром на 2023/2024 н. р. були поставлені такі завдання: розширення та збагачення словникового запасу; забезпечення емоційно-мотиваційного компоненту оволодіння рідною мовою; корекція мовленнєвих недоліків; вироблення навичок усного та писемного мовлення; формування гуманістичного світогляду; розвиток духовного світу; утвердження загальнолюдських морально-етичних орієнтирів; розвиток творчих і комунікативних здібностей, самостійного і критичного мислення, вміння аргументовано доводити власну думку; оволодіння вміннями і навичками охорони зору та слуху, розширення навичок самообслуговування; встановлення особистих взаємостосунків у сім’ї, групі, класі, громадських місцях; соціально-психологічна адаптація до умов життя.
Сашко адаптувався до навчання у 3 класі на середньому рівні. Хлопчик приймає участь у груповій роботі на уроках та позаурочний час, перебуває у дружніх стосунках з однокласниками, спостерігається збільшення рівня самооцінки. Саморегуляція та самоконтроль на середньому рівні, Саші важко зосередитись на завданні, він часто капризує, відволікається.
Учень виявив значний прогрес у навчанні, успішно оволодівши навичками складового читання та здатністю списувати з друкованого тексту. Але під час списування допускається помилок, пропускає букви, пише неохайно і неохоче. Потребує додаткових вказівок, заохочення. Недорозвинена дрібна моторика є суттєвою перешкодою при оволодінні графічними навичками. Саша пише в повільному темпі, знає всі писані літери, часто пропускає голосні літери, або закінчення слова.
Учень пише, як з допомогою дорослого так і самостійно. Списує з підручника малі за обсягом тексти (2-3 речення), при списуванні потрібно постійно підтримувати його увагу. Розрізняє на слух і на письмі питальні, окличні та розповідні речення; правильно інтонує їх.
Варто відзначити його здатність додавати і віднімати в межах 10 з використанням підручного матеріалу. Розрізняє та правильно називає геометричні фігури. Знає одиниці вимірювання довжини (сантиметр, дециметр, метр), маси (кілограм, центнер), місткості (літр), часу (доба, тиждень), проміжки часу (місяць, рік) та співвідношення між ними. Учень називає, читає, записує числа в межах 1000. Лічить сотнями, десятками, одиницями; розрізняє одноцифрові, двоцифрові і трицифрові числа, визначає у числі розряди.
Саша на контакт з педагогом іде, розуміє завдання, які ставляться перед ним, але потребує допомоги асистента вчителя і опору на наочний матеріал. Учень краще сприймає інформацію на слух, відповіді намагається формувати граматично правильно, але з допомогою асистента вчителя. Вправи та задачі розв’язує з допомогою асистента вчителя, таблиці множення не засвоїв. Додає і віднімає за допомогою підручного матеріалу. В дитини збільшився словниковий запас, покращився темп мовлення. Користується навичками фонематичного сприймання, розрізняє склади, слова різної структури, речення, тексти. Володіє окремими навичками орієнтації у навколишньому просторі. Читає повільно, монотонно. Інтонування речень, наголосів, логічних пауз під час читання дотримується частково, виявляє вибірковий інтерес до читання, потребує стимулу до діяльності. Розуміє фактичний зміст коротких прочитаних текстів. На запитання відповідає простими реченнями. Має труднощі під час складання усного діалогу відповідно до запропонованої ситуації спілкування. Але вступає в діалог на теми, які викликають зацікавлення. Складає речення, але не пов’язує в системну розповідь, не вчить вірші напам'ять. Недостатньо розуміє навчальні завдання, вказівки. У Саші виникають труднощі в оволодінні навчальними поняттями, термінами, труднощі у формуванні та формулюванні власних думок в процесі навчальної роботи.
Учень має гарну моторику, складає лего, пазли, працює з технікою. Проте, залишається на низькому рівні навчальна мотивація учня, дитина має середній рівень мислительних операцій, низький рівень концентрації уваги.
У 4 класі планую продовжити роботу над вдосконаленням фонематичного, граматичного, лексичного компонента мовлення. Над вдосконаленням діалогічного, монологічного та зв’язного мовлення. Вчити аналізувати тексти різних жанрів мовлення. Виділяти основну думку тексту, тему та усвідомлення причинно-наслідкових взаємозв’язків в тексті. Продовжити вчити описувати предмети, тварини у вивчених творах, роздумувати про вчинки героїв. Працювати над темпом, ритмом читання та письмом. Розвивати і вдосконалювати навички виконання математичних дій при розв’язуванні прикладів, розуміння змісту арифметичних задач різних типів і самостійно їх розв’язувати.
Ашихміна Аліна навчається в гімназії з листопада 2023 року. Типову освітню програму та навчальний план для учениці було розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи, Державного стандарту початкової освіти, з урахуванням Типових освітніх програм для закладів загальної середньої освіти, сучасних досягнень спеціальної педагогіки та психології щодо навчально-пізнавальних можливостей дитини.
На ІІ семестр 2023-2024 н.р. нами були поставлені такі завдання: розширення та збагачення словникового запасу; забезпечення емоційно-мотиваційного компоненту оволодіння рідною мовою; корекція мовленнєвих недоліків; вироблення навичок усного та писемного мовлення; формування гуманістичного світогляду; розвиток духовного світу; утвердження загальнолюдських морально-етичних орієнтирів; розвиток творчих і комунікативних здібностей, самостійного і критичного мислення, вміння аргументовано доводити власну думку; встановлення особистих взаємостосунків у сім’ї, класі, громадських місцях; формування інтересу до навчальної діяльності, врівноваження психоемоційного стану соціально-психологічна адаптація до умов життя.
Українська мова та читання
Вчить вірші напам'ять, але перед класом розповідає не охоче(з’явився страх, невпевненість), з яким ми успішно боремося. Зв’язне мовлення в стадії розвитку. На слух інформацію сприймає погано, по декілька раз перепитує завдання, намагається формувати речення граматично правильно, але з допомогою асистента вчителя. Знає, що таке однина, множина, власні та загальні назви, чим позначають на письмі ці частини мови. Знаходить малюнок, що схожий за змістом до прочитаного вчителем речення чи абзацу тексту. Знає найпростіші українські формули мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання, українські форми звертання до дітей і дорослих. Відповідає на запитання окремими словами й короткими реченнями. Пише під диктовку склади та двоскладові слова, але постійно перепитує як писати те, чи інше слово. Збільшився словниковий запас, покращився темп читання (але читання поскладове, замінює українські букви російськими). Складає словосполучення; речення самостійно скласти не може, не пов’язує в системну розповідь. Недостатньо розуміє навчальні завдання, вказівки. Виникають труднощі в оволодінні навчальними поняттями, термінами. Труднощі у формуванні та формулюванні власних думок в процесі навчальної роботи. Аліна списує з рукописного і друкованого тексту. Під диктовку тільки окремі літери склади.
Математика
Класний керівник Валентина КОЗЛЕНКО