звіт: проблемна тема

Про матеріал
проблемна тема: розвиток ключових компетентностей у курсі шкільної географічної освіти
Перегляд файлу

Виховання не тільки повинно розвивати розум людини і дати їй певний обсяг відомостей, а й має запалити в ній жадобу до серйозної праці, без якої життя її не може бути ні гідним, ні щасливим.

               К.Д. Ушинський

Я обрала проблему "Формування ключових компетентностей учнів, а саме екологічної компетентності у курсі шкільної географічної освіти», яка сьогодні є дуже актуальною.   

 Навчатися протягом усього життя, формулювати, висловлювати, доводити власну думку, здійснювати захист своїх громадянських прав та інтересів, розробляти й реалізовувати соціальні проекти індивідуальних і групових дій - це те, що повинні діти взяти з собою в життя. Сам термін “ключові компетентності” вказує на те, що вони є “ключем”, підставою для інших, більш конкретних і предметно орієнтованих питань.

Компетенція” в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.

Компетентність забезпечується комплексним поєднанням усіх структурних компонентів - знань, діяльності, особистісних якостей.

Загальна структура компетентності може бути такою:

Знання

 

Діяльність

 

 

 

 

 глибокі

 

використання знань у стандартних ситуаціях

 

 

 

 

систематичні    

 

використання знань у нестандартних ситуаціях

 

 

 

багатофункціональні

 

компетентність, уміння і навички,  особистісні якості, цінні установки. мотивація діяльності

 

Вчені вивели формулу компетентності, яку ми вчителі, що творчо працюють і цікавляться трансформаційними процесами в сучасному суспільстві повинні взяти за основу.

Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення.

У своїй діяльності розвиваю різні групи компетентностей у школярів, а саме:

Формуючи інформаційну компетентність – використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків; стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет); консультую учнів як працювати з підручником,  картою, легендою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів; формую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення; залучаю школярів до дослідницької та пошукової діяльності; організовую екскурсії (Херсонський краєзнавчий і природничий музеї).

Комунікативна компетентність – провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (конференції, семінари); залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів; використовую на уроках інтерактивні методи (метод «мозковий штурм», «мікрофон»); заохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури, роботи з картою.

Соціальна компетентність – використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей; залучаю дітей до проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-телепередач, ігор, конференцій; постійно залучаю учнів до природоохоронної роботи. Вважаю необхідним вивчення  і врахування  життєвого  досвіду учнів, їх інтересів.

Розвиваючи мовленнєву компетентність, використовую завдання: надати усну або письмову характеристику об’єктів, явищ, подій; скласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці; навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію; складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів; готувати доповіді, реферати, складати тези, розгорнутий та опорний конспекти й будувати відповідь на цій основі, робити висновки.

Полікультурна компетентність – під час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв); використовую випереджувальні завдання з метою створення учнями візитних карток – презентацій країн світу; стимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в періодиці.

Компетентність самоосвіти та саморозвитку – формую і розвиваю інтерес до предмета; залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури; розвиваю уміння працювати з текстом, картою; залучаю дітей до самостійного складання структурно – логічних схем, таблиць; здійснюю обов’язковий зворотній зв’язок в процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проектів, презентацій; залучаю учнів активно готуватися до участі в олімпіадах.

Компетентність продуктивної творчої діяльності – навчаю учнів розв’язувати проблеми,працюючи індивідуально та в групах;  заохочую ініціативу учнів; залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам; залучаю учнів до підготовки і проведення предметних тижнів, участі у дослідницько-пошуковій діяльності (експедиціях «Малі річки – життя України», «Україна – моя Батьківщина» та інших конкурсах).

Картографічна компетентність – навчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі; працюю над формуванням вмінь роботи з картами,  умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу; провожу картографічні розминки, групові змагання біля карти.

Розвиваючи інтелектуальну та логічну компетентність, допомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами на­вчально-пізнавальної діяльності, навчаю їх вчитися;  привчаю їх працювати над  встановленням  логічних зв’язків,  прослідковувати головну думку; намагаюсь якомога  частіше використовувати питання «чому?», щоб на­вчити мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; привчаю учнів думати та діяти самостійно.

На уроках даю змогу учням зрозуміти, що кожна людина, знайде своє місце сьогодні, якщо навчиться знаходити шляхи, що необхідні для реалізації її життєвих пла­нів.

Тому, під час викладання географії я застосовую такі форми і методи, які збуджують творчість учнів, створюють емоційне піднесення, викликають захоплення навчальним процесом. Докладаю всіх зусиль, щоб урок був цікавим, зрозумілим, вмотивованим. Вважаю, що основний матеріал учні мають засвоїти на уроці. Планую систему різнотипних уроків, кожен з яких має свою модель, схему.

9 клас, тема "Принципи розміщення й географія галузей машинобудування. Тенденції, проблеми і перспективи розвитку".

Учням пропоную завдання: "Напишіть свої прогнози щодо майбутнього машинобудування. На контур України вчепіть кожен свою "ідею", при цьому вкажіть регіони, для яких ви передбачили цю "перспективу". На мою думку, це і цікаво, і ефективно. Під час проведення таких уроків наголошую про актуальність теми на сучасному етапі: проводжу паралель між минулим і теперішнім.

Намагаюсь постійно привертати увагу учнів до господарських, глобальних проблем людства, визначати місце і роль держави у світовій політиці та економіці, звертаю увагу на екологічні проблеми та їх рішення (ваші пропозиції). А учні, вже з моєю допомогою, розвивають економічне мислення шляхом засвоєння програмних понять, встановлюють причинно-наслідкові зв’язки і виробляють спеціальні навички, зокрема, вміння працювати самостійно на уроках.

Такий прийом забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у середовищі. Це дає можливість розкрити низку здібностей школярів, що виявляються у швидкості, глибині та міцності оволодіння засобами і прийомами діяльності, такими як:

  •                   умінням слухати, сприймати і відтворювати інформацію;
  •                   вести діалог;
  •                   брати участь у дискусіях;
  •                   вести переговори;
  •                   уміння переконувати і відстоювати свою точку зору, тобто спілкуватися.

Для розвитку активності на уроках географії пропоную учням роботу з підручником і географічною картою, додатковою літературою, статистичним матеріалом, пошук інформації в Інтернеті.

Напередодні вивчення теми пропоную таке завдання:

  •                   Підготуйте інформацію про підприємства виробничої сфери у нашому населеному пункті. З’ясуйте, в яких галузях працюють ваші батьки. Що вам відомо про продукцію, яку вони виробляють?

На практиці я застосовую такі методи роботи, які дають результат. Учні, яких навчаю, вміють застосовувати набуті знання, виділяти головне, складати тези і план прочитаного, конспектувати текст, складати схеми, таблиці за текстом підручника, писати реферати і доповіді з допомогою додаткової літератури, працювати з малюнками, самостійно виконувати завдання з підручника, розробляти презентації в електронному варіанті.

Отримані навички роботи дають змогу продовжити розвиток пізнавальної самостійності учнів при проведенні практичних робіт, а також формують картографічні вміння: читання карт і їх аналіз, складання картосхем. Аналіз діаграм, таблиць і карт сприяє формуванню вміння робити висновки світоглядного характеру. Графічні вміння передбачають володіння методами оформлення цифрової та словесної інформації у вигляді графіків, діаграм, таблиць, картограм у електронному варіанті. Таким чином, формую ще одну – інформаційну компетентність.

Для мене і моїх учнів навчальні заняття – постійний пошук, спільна праця, в основі якої довіра та бажання досягнути високого результату.

При вивченні "Економічної та соціальної географії України" використовую метод проектів. Це один із способів реалізації певного завдання шкільної програми, що належить до групи активних методів навчання. Його суть полягає у самостійному виконанні учнями завдань під наглядом вчителя. Учень бере на себе відповідальність за власне навчання. Він вибирає теми, над якими буде працювати, використовує різні джерела інформації, розподіляє завдання між членами групи, проводить дослідження, збирає матеріали, опрацьовує їх, селекціонує, аналізує і, на завершення, представляє результати своєї роботи.

Я консультую, спостерігаю за ритмом і порядком роботи над проектом, стимулюю до подальших дій і підтримую учнів у їхній діяльності. Дуже вдало у вигляді дебатів, дискусії пройшла презентація проекту "Проблеми і перспективи розвитку транспорту України". До цього заходу залучаю учнів 9 класів, їхніми волонтерами виступають учні 10 і 11 класів.

Велику увагу надаю позакласній роботі, роботі з обдарованими дітьми. Вже стало традицією проводити "День Європи в школі". До організації свята залучаю учнів старших класів, які виступають в ролі волонтерів. Надзвичайно прискіпливо добираю текстовий матеріал, що відображає загальнолюдські цінності – толерантну поведінку, міжкультурне спілкування. Отже, не тільки на уроках географії, а й під час проведення позакласної роботи формую ключові компетенції учня:

  •              стимулюю особистісний ріст і підвищую особисту значимість учня (мотиваційна);
  •              допомагаю учням усвідомлювати себе членом суспільства, жителем свого регіону, громадянином України, жителем планети Земля (ціннісно-нормативна);
  •              формую вміння вести самостійний пошук, відбір інформації, її перетворення та аналіз (інформаційно-пізнавальна);
  •              розвиваю вміння взаємодіяти з людьми, працювати в колективі (комунікативна);
  •              готую до усвідомлення вибору подальшої професійної траєкторії, відповідно до власних інтересів та можливостей (громадянська).

У цьому й полягає суть реалізації проблеми "Формування ключових компетентностей школяра, а саме екологічної компетентності у курсі шкільної географічної освітиˮ, над якою працюю вже декілька років. А в житті керуюся принципом: "Учитель, на мою думку, не має права бути звичайним, він вимушений бути особливим. А це так не просто…".

Яким способом я на уроках географії розвиваю у учнів екологічну  компетентність?

На кожному уроці, з кожної теми формується конкретна система екологічних знань, яка подається способом ретельно обдуманого підбору форм та методів роботи. Наведу декілька прикладів фрагментів уроків.

   У 6 класі при вивченні курсу «Загальна географія» у розділі «Вступ» проводжу з учнями бесіду щодо позитивного ставлення до природи в місцевості, де вони проживають, пропоную навести  приклади позитивного і негативного впливу на природу (можливості попередження негативних наслідків), організовуємо роботу з очищення в саду, окремих ділянок лісу і аналізуємо вплив діяльності людини на природні комплекси у вигляді польових звітів.

У 7 класі, за курс «Географія материків та океанів», у розділі «Антарктида»  ми розглядаємо на диспутах та семінарах екологічні проблеми материка, міжнародне співробітництво в справі охорони природи Антарктиди.

На уроках у 8 класі «Фізична географія України» у розділі «Рослинний покрив»  діти створюють різноманітні проекти про охорону та збереження рослинності свого краю, вплив господарської діяльності людини на рослинність, її охорона та відтворення, позитивні та негативні  приклади впливу людини на рослинність.

 Економічна і соціальна географія України та світу характеризується майже тотожними поняттями -  екологічні проблеми галузей господарства на всіх етапах виробництва (причини, шляхи розв′язання), екологічний фактор розвитку і розміщення галузей господарства, екологічно чисті технології, еколого-економічний підхід до розв′язання протиріч у системі «природа-людина-виробництво», соціальний аспект екології галузей господарства, які під час уроку розглядаються на конференціях, судах, ділових іграх,створення мультимедійних презентацій. .

Свою тему реалізовую через різні форми діяльності: заняття, уроки, роботу на природі, де використовуються такі види роботи як: навчальна, ігрова, трудова, театральна (рольова) та творча діяльність.

У своїй роботі з підвищення екологічної свідомості учнів використовую такі методи та прийоми: метод асоціацій, метод емпатії, прийом «Якщо…», метод «Павутина», «Міф чи реальність», «Мозкова атака», інтерактивні завдання «Павучок», складання кросвордів, ребусів, міні-творів тощо. Метод асоціацій, який базується на теорії, що основою навчання є асоціації з певним терміном чи об’єктом, що вивчається, використовую, наприклад, при вивченні у 7 класі екологічних проблем Світового океану та їх негативного впливу на життя людини. Метод емпатії – відчуття людиною іншого об’єкта(дерева, тварини) і допомагає передати відчуття, стан, переживання об’єкта (наприклад, рольові ігри при вивченні у 8 класі про вплив людини на тваринний і рослинний світ, де діти грають ролі зникаючих видів ). Прийом «Якщо ...» учням пропонується описати ситуацію, ніби спрогнозувати, використовую при вивченні несприятливих природних явищ. Прийом «Мозковий штурм» допомагає знаходити нові рішення, вчить застосовувати набуті знання в практиці, де залучаються всі учні. Дуже вдало такий метод мені допомагає у вивченні теми «Населення», де розглядається взаємозалежність стану навколишнього середовища  і населення, знаходження екологічних причин міграцій.

   Невід′ємною складовою щодо впровадження екологічної компетентності на уроках географії являються використання таких інновацій, як метод проектів, інфомаційно-комунікативні  технології та дидактичні електронні посібники .

 Моє професійне кредо: хочеш змінити світ – проведи урок. Тому я вважаю, що працюючи у подальшому над цією темою, підбираючи  найбільш вдалі  підходи до уроків, прагнучи до їх вдосконалення, урізноманітнення завдань, я подолаю недоліки і учні будуть повноцінно володіти екологічною  компетентністю, яка істотно вплине на якість нашого з вами майбутнього життя.

 

Прізвище, ім’я учня

Тема

Рік

Результати

1.

Безух Віта

«Профілактика зору молодших школярів засобами фізичного виховання»

2015

ІІІ

2.

Кузнецова Руслана

«Вплив паління на формування особистості підлітка»

2015

ІІІ

3.

Махтей Анжела

Оцінка демографічної ситуації на прикладі міста Каховки

2015

ІІ

4.

Мальчук Аліна

«Вплив паління на формування особистості підлітка»

2016

ІІ

5.

Поплавських Вероніка

“Плоскостопість – проблема сучасності”

2017

ІІІ

5.

Зазуля Каріна

«Вегетаріанство – стиль життя»

2018

ІІ

6.

Макогонюк Альона

«Комп’ютер – шкода та користь»

2019

ІІ

Результати участі участі учнів в конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 березня 2020
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку