Звук [а], позначення його буквою а

Про матеріал

На даному уроці в учнів можна сформувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з буквами Аа і звуком [а]; вчити знаходити і чути звук [а] в мовленні, виділяти і знаходити букву в звукових моделях слів, моделювати букву; називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель. Розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів. Виховувати інтерес до читання, працелюбність.

Перегляд файлу

Тема. Звук [а], позначення його буквами “А”,“а”. Виділення звука [а]  у словах. Складання речень за поданими графічними моделями.

Мета: формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з буквами Аа і звуком [а]; вчити знаходити і чути звук [а] в мовленні, виділяти і знаходити букву в звукових моделях слів, моделювати букву; називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель. Розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів. Виховувати інтерес до читання, працелюбність.

Обладнання: презентація, проектор, ноутбук, фішки для звукового аналізу, індивідуальні картки, олівці (фломастери), Буквар.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

— Діти, усміхніться до мене, подаруйте усмішку одне одному, поверніться до гостей і подаруйте їм теж посмішку, і тоді ми з гарним настроєм почнемо урок.

G:\фото з уроку буква а\fvwH1b3uU1U.jpg

II. Вправи для вдосконалення читацьких навичок.

1.Артикуляційна зарядка.

а) «Квіти»

Як духмяно пахнуть квіти!

Задоволені всі діти.

Кожен з них відчути рад

Цей чудовий аромат.

Глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи слова: «Чудово!», «Який аромат!» тощо.

б) Гребінець

Гребінець не поспішав,

Наші губи розчесав.

 Нижніми зубами «розчесати» верхню губу, а потім верхніми зубами – нижню.

 Рахунок: 1 – 2.

в) Каченя

Наче дзьоб у каченяти,

Губи вмію випинати.

 Випнути губи, розтягнуті, наче в посмішці.

 Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

2. Звукові аналітико-синтетичні вправи.

а) Назвати перший звук у словах:

Страус, акула, лікар, акваріум, дерево.

б) Виділення із слів кінцевого звука.

Вода, гриби, вуж, мороз.

II. Актуалізація опорних знань

1 Гра «Знайдіть спільний звук»

— Роздивіться малюнки, промовте слова, визначте спільний звук, що зустрічається в кожному слові. (Звук [а])

(Ананас, абрикос, акваріум, акула).

 

 

2. Гра «Полювання»

Учитель читає вірш, а діти уважно слухають. Коли чують слово зі зву­ком [а], плескають у долоні.

Автобус їде по алеї,

Акація цвіте в садку,

А ми, зібравшись під нею,

Абетку вивчили легку.

— Назвіть слова, у яких зустрівся звук [а].

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні, діти, ми вирушимо у подорож. Рухатимемось ми на чарівному поїзді. Разом з нами подорожуватиме буква, що позначає звук [а]. Це буква А.

Отже, для того, щоб подорож наша була цікава і корисна нам потрібні ваші міцні знання та розумні відповіді.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з буквою А. Розглядування її в Букварику або на демонстраційних зразках

— Голосний звук [а] на письмі позначається буквами Аа. Роз­дивіться їх.

— Але чому їх дві? (Одна — велика, друга маленька — рядкова.)

— Коли ми користуватимемося великою? (На початку речен­ня, у назвах імен.)

G:\фото з уроку буква а\7Zz2gcEQ17M.jpg— Коли ми користуватимемося рядковою? (Коли пишемо слова в реченні.)

2. Характеристика звука [а]

— Який це звук: голосний чи приголосний? Доведіть. (Голосний. Він співається, вимовляється легко. Повітря не зустрічає на шляху перешкод.)

 

3. Гра «На що схожа буква А

а) Фантазування. Варіанти образів букви А, що пропонуються дітьми

 

А яка ж та буква А?

Що нагадує вона?

Досить схожих є прикмет:

Мов шпаківня, мов намет,

Мов курінь, що на баштані,

Буква А здалася Тані.

б) Розгляд малюнків

4. Фізкультхвилинка

   Під музику діти виконують вправи.

G:\фото з уроку буква а\9dBlGeVtq_I.jpg

5. Створення образу букви А

— Давайте розглянемо, з яких елементів складається буква А.

— Спробуйте показати цю букву за допомогою частин свого тіла.

— Утворіть групи з 2 учнів і зобразіть цю букву.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за підручником (с. 20). Аналіз звукових моделей слів

— Розгорніть буквар на с. 22, роздивіться малюнки у  верхній частині сторінки. Що тут зображено? (Абрикос, ананас, апельсин.) Назвіть перший звук кожного слова.

— До яких слів намальовано схеми на малюнках про Африку?

Учні роблять повний звуковий аналіз слів АКУЛА, ЖИРАФА, ПАЛЬМА, СОВА з опорою на схеми, подані в підручнику біля малюнків, виокремлюють звук [а] у словах.

2. Читання з буквами А а (с. 21 букваря).

G:\фото з уроку буква а\o1v0gVLp2oo.jpgУчитель друкує на дошці: А-а-а!

 — Рисочки між буквами позначають, що звук треба протягнути, а знак оклику вказує на відповідну окличну інтонацію.

Із якою саме інтонацією треба читати вигук, підкажуть малюнки на дошці.

Учні розглядають малюнки: дівчинка заколисує ляльку, плаче хлопчик із перев’язаним пальцем, дівчинка співає в  мікрофон, хлопчик відкриває рота на прийомі в лікаря. Для кожної мовленнєвої ситуації діти добирають інтонацію читання.

 

2.  Музична хвилинка

Слухання пісні Червоної Шапочки з музичного фільму «При­годи Червоної Шапочки».

А-а-а! — крокодили, бегемоти,

А-а-а! — мавпенята, кашалоти

А-а-а! — і зелений попугай.

G:\фото з уроку буква а\HuOXYXJqKlg.jpg3. Розвиток мовлення. (с. 23).

 

 — Роздивіться малюнок у букварі .

Хто тут зображений? (Мама і тато з немовлям у візочку, діти на ігровому майданчику.)

— Що там відбувається?

— Які почуття передають обличчя героїв малюнка?

— Які звуки, на вашу думку, вимовляють вони?

G:\фото з уроку буква а\F2iTU-yL29c.jpg— Як граються діти? Складіть речення за схемою.

 |________ ________ __ ________ .

 (Хлопчик сидить на гойдалці.

Дівчинка стрибає через скакалку.

Хлопчик грає на барабані).

4.  Вправа «Захований предмет»

 

 

C:\Users\Tanya&Pasha\Desktop\8febeae60d6b37bf7e52a9ca960b9ebd.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Розфарбувати ті частини малюнка, де є буква А, синім кольором. Який предмет заховався?

VI. Підсумок уроку

  • Подорож  наша добігає кінця. Скажіть, що цікавого ви ді­зналися про букву А? (Відповіді учнів.)

— Букві А дуже сподобалися гості, такі розумні, уважні. Тому вона вирішила вам розкрити секрет: в алфавіті вона стоїть най­першою.

А також запрошує вас заспівати прощальну пісеньку:

В алфавіті А — найперша!

В алфавіті А — найлегша!

Ширше ротик розкривай,

Букву А ти проспівай:

— А-а-а-а!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горлач Людмила Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 січня 2019
Переглядів
11301
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку