Звук [й]. Позначення його буквами Й, й (ій). Друкування і письмо букв складів слів

Про матеріал
Розробка уроку з української мови за програмою Шияна Р.Б. для учнів 1 класу.
Перегляд файлу

Українська мова

 

Тема. Звук [й]. Позначення його буквами Й, й (ій). Друкування і письмо букв  складів слів

Мета:

  •          ознайомити  учнів з буквами Й, й, алфавітною назвою та  звуковим значенням;
  •          удосконалювати вміння робити звуковий та звуко-буквенний аналіз слів;
  •          формувати  навичку свідомого читання,  вміння складати розповіді за малюнком, правильно вживати форми звертання,
  •          розвивати логічне мислення;
  •          виховувати пізнавальний інтерес до природи рідного краю, бережне  ставлення до свого здоров’я.

 

Обладнання: конструктор Lego для побудови звукових моделей, предметні малюнки рибок, бджілок, квітів, відерця;  магнітна дошка з картками слів, індивідуальні картки

  

Хід уроку.

І.  Організація класу.

Доброго ранку, рідний клас!

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, Вкраїно моя!

Доброго ранку , рідна земля!

Зичим всім миру й тепла!

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Стежинка розчитування.

Вчитель.

Чистомовка

Ай-ай-ай

-Ми підемо в гай

Ій-ій-ій

Край чарівний мій

Вправа «Передбачення»

Яка буква завітає сьогодні на урок?

Літера чемна. У неї  добрий,  м'який характер. Завжди вітається, знімаючи свого капелюха.

Визначити слова, у яких чути звук [й]: рій, гай, соловей, йод.

Вчитель:

На місточку скоромовка

Сіроманця стріла вовка,

Скоро мовить вовк почав,

Ледь язик не поламав,

Бо була та скоромовка

Для Артема, не для вовка.

Звучить скоромовка Артема і всі її повторюють.

Йорж колючий,

Йод пекучий,

Хлопчик Йосип

Невезучий –

Йоржик Йосипа сколов,

Йод попік –

То ж будь здоров!

 

2. Гра "Піджмурки " (на швидкість)

 

Робота на індивідуальних картках, знайти слова, що «заховалися»

 

Пракдорибалгпракбьорибад                        Жбтрактририбаждлшорақти

Рприбаєхжздрибаблрактонжд                     Ракорнракрибаааапритпмбо

  •          Скільки разів зустрічається слово « рак »?
  •          Скільки разів зустрічається слово « риба » ?
  •          Яких слів більше?

1. Робота в групах.

Перша група виконує завдання рибок.

«Читалочки об'єднолочки»

Сойка, чайка, соловей – імена;

Марійка, Андрійко, Надійка, Матвій – птахи;

Йорж, короп, карась, лин – комахи ;

Бджола, бабка, метелик – риби.

 

Друга група виконує завдання рака.

«Читалочки- переставлялочки»

Перестав склади місцями й прочитай утворені слова.

Пи – ли                             ло – сі

Но – ра                              ла – пи

Ка – бан                            ди – во

Си – ро                              чай – ка

  •          Що означає вислів «пекти раків » ?

 

3. Гра «Живі слова »

Побудова графічних моделей складених речень.

Учні першого ряду підходять до столу беруть рибки, на яких написані слова із блакитного відерця і будують речення.

 

Вивчай, знай, рідний, і , ! , край.

Учні другого ряду підходять до столу беруть рибки, на яких написані слова із

червоного відерця і будують речення.

Надійка, казковий, світ, у, побачила, воді.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Відгадайте загадку. Стоїть завод у полі

                                   Який? А це секрет

                                   Цікаві комахи працюють в ньому

                                   Виготовляють мед.

(Вулик)

 

  •          Як називають тих комах, що виготовляють мед?

(Бджоли)

 

  •          А що ви знаєте про бджіл ?

Розповідь дітей та доповнення учителя.

Хвилинка - цікавинка.

Бджоли корисні не лише тим, що виготовляють мед, віск, а й тим, що запилюють рослини. Комахи мають п'ять очей. Розрізняють три кольори: білий, жовтий і синій. За одну хвилину бджола може відвідати 30-40 квіток.

 

Фізкультхвилинка.

                         Відео Руханка про Бджілку   https://www.youtube.com/watch?v=SfKOo53Bw_k&feature=shared 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  •          А сьогодні ми побуваємо на пасіці у діда Матвія.

1. Прочитаємо колонки слів, які запропонувала нам бджілка.

 

Вулики                пасіка                  поселимо

Лан                      поруч                    новий

Рій                      нектар                 гречаний

Йод                    йогурт                   йог

Йорш

2. Словникова робота.

(Пояснення вчителем слів лан, рій, гай, нектар, мед)

3. Робота з підручником стор.60

Гра входження в малюнок

Розглянемо картину. Яку подію можна відчути, що відбувається тут і зараз?

4. Робота в парах.

Звуко-буквенний аналіз слів: Матвій, Андрій, гречаний, липовий. При допомозі конструктора Lego

Гра перетворення.

Перетворитися в одного з героїв зображених на малюнку підручника с.60.

5. Побудова «Сенкану»

Край

Рідний, дорогий

Любити, берегти, цінувати

Я люблю рідний край.

6 Друкування літер, складів, слів.

V. Закріплення і усвідомлення матеріалу.

Різнорівневі завдання.

1 група «Найкращі фотографи»

Ще раз прочитати текст і назвати слова із звуком [й].

2 група «Букви вставляй – віршик читай»

Читають уривок із вірша О. Олеся «Бджілка і зозуля»

3-спів-л-  бдж-лк-    п-сню

В сизім     п-л-         зн-кл-

А зоз-л-     засм-т-л-сь,

Бо  р-б-ть    не     зв-кл-

3 група.

Прочитати оповідання В. Сухомлинського «У гості до конвалії»

  •          Як конвалія кличе бджіл?

Кмітливим на язичок.

Прочитати прислів'я:

лаБжо        лама        айт         ат           цюєпра

 

Розвиток мовлення

Добір підписів до малюнка в підручнику

Як це можна пояснити?

         Муху, бджолу нерідко можна побачити біля житла людини. Яку з цих комах можна віднести до свійських? Чому?

Вчитель. Уявіть но діти,

                  Що говорять квіти

                  Як із бджілками вітаються

                   Коли джмелику всміхаються.

Робота в парах.

Побудова діалогів "Розмова бджілки з квіткою "

 

V. Рефлексія

- Чого можна навчитися у бджілок? (працьовитості, старанності)

- Що нового дізналися на уроці?

 

Гра "Збери мед "

У бджілок картки зі словами: мед, рій, лан, вулик.

На квіточках слова: молодий, гречаний, новий, липовий.

Учням пропонується утворити пари слів.

Народні прикмети.

Якщо біла акація вся обліплена бджолами неодмінно чекайте дощу.

Використані джерела:

  1. Большакова І.О., Пристінська М.С. Українська мова. Буквар. Харків. Видавництво «Ранок». , с.78
  2.  Відео Руханка про Бджілку   https://www.youtube.com/watch?v=SfKOo53Bw_k&feature=shared 
  3. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р.Б. 1-2 клас (затверджена наказом МОН України від 12.08.2022 №743-22)

 

docx
Додав(-ла)
Алілуйко Ніна
Додано
19 листопада
Переглядів
21
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку