Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звук [ ж ]. Позначення його буквами «Ж», «ж». Дзвінка вимова звука [ ж ] у кінці складів та слів. Читання складів, слів.
Мета: ознайомити учнів з буквами «Ж», «ж» (же), їх назвою та звуковим звучанням; формувати в учнів літературну вимову слів із звуком [ ж ], розвивати увагу, пам`ять, мислення і мовлення, пізнавальні здібності учнів, збагачувати словниковий запас учнів; познайомити з комахами, які потребують охорони, виховувати бережне ставлення до природи, прагнення охороняти її, бути її другом.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна
Обладнання: набірне полотно з літерами, фішки для звукового аналізу, складові таблиці, малюнки зі словами, презентація «Літера Ж»
Хід уроку
І Організація класу
ІІ. Мовленнєва розминка
1.Робота над чистомовкою
Вітерець у лузі: ш-ш-шш.
Повзе вуж у траві: с-с-с.
Придетів жук: ж-ж-ж.
Пролетів птах: шук-шук-шук.
Запихкав їжачок: пих-пих-пих.
Забриніла бджілка: дж-дж-дж.
Дзюркоче вода у струмочку: дз-дз-дз.
2. Робота над скоромовкою
☺ Жатка жвава жито жне,
жатку жнець не дожене.
☺Синиці сіно сушили,
Сороки солому носили.
☺У сестрички Люби
Випадають зуби.
І говорить Люба:
- Я тепер бежжуба.
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Гра «Мозковий штурм»
– Назвати букви, які позначають голосні звуки.
2. Читання за Букварем
3. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Хто до нас сьогодні завітав у гості?
Слайд 2
1.Читання тексту вчителем за Букварем
2. Обговорення тексту
- Куди забрів Вінні-Пух?
- Який був дуб?
- Що росло на дубі?
- Що почув Вінні-Пух?
- Як дзижчали бджоли?
- Уявіть себе бджілками – повторіть „ж-ж-ж-ж-ж” (весело, сумно, голосно, тихо, повільно, швидко)
3. Виділення звука [ ж ]
- Який звук чується в дзижчанні бджілок?
- Який цей звук?
Звук [ ж ] ніколи не буває мякий, лише перед [і] у нього вимова помякшена.
4. Знайомство з літерою „Ж”.
Порівняння великої та малої літер
Слайд 3
5. Хвилинка фантазії
Слайд 4,5
- На що схожа літера „Ж”
- Я взяла нитки червоні
І зв`язала дві букви К.
Вмить з`явилась на долоні
Буква, схожа на жука.
Слайд 6
- Стала сніжинка літерою «ж»?
Сонце її не розтопить уже. (Сніжинка).
6. Гра „ Яка буква зайва?
Слайд 7
7. Назвіть слова зі звуком [ ж ]
Слайд 8
8. Гра „Впіймай звук”
Слайд 9
9. Відгадайте загадку і дізнаєтеся від кого ви отримаєте наступне завдання
Слайд №10
10. Утворення та читання складів з буквою «же»
Слайд 11
11. Вивчення скоромовки за допомогою методу ейдетики. Змагання в проказуванні скоромовки.
Жовтий жук у житі жив,
Жук із жабою дружив,
Жартувати жук любив –
Жабу жук завжди дражнив.
12. Читання слів
Слайд 12
13.Фізкультхвилинка
Бджілки вікна відчинили
І швиденько полетіли:
Хто на луки. Хто на поле.
Мед у вулик носять бджоли.
- Бджоли, до вулика!
14. Аналітико – синтетичні вправи.
Відгадування загадок. Складання слів-відгадок
а) Сам чорний, та не ворон.
Є роги, та не бик.
Є шість ніг без копит.
Крила має і літає.
Летить – виє, сяде – землю риє.( Жук).
б) У зеленому жакеті,
галасує в очереті,
хоч і плавати мастак,
і не риба, і не рак. (Жаба).
в) Лиш торкнись до колючок –
Він згортається в клубок.
Не вгадаєте ніяк? Підкажіть!
Це …. . (Їжак).
V Робота за Букварем. ( с.133).
1. Робота з „віночком” намальованих предметів
2.Читання за Букварем
а)читання променевих таблиць;
б) читання слів у стовпчиках;
в) читання слів ( словникова робота);
г) читання тексту сильними учнями
д) обговорення змісту за запитаннями
- Що робив Вінні-Пух?
- Яку пісеньку він співав?
- Коли ви найбільше хвилювалися?
VІ Підсумок уроку.