Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звуки [ц], [ц], позначення їх буквами «Ц» «ц». Читання складів, слів
Мета: ознайомити учнів з буквою ц, її назвою та звуковим значенням; формувати вміння читати склади, слова з буквою «це»; відпрацьовувати вміння працювати з реченнями, текстом; вчити аналізувати прочитане, відповідати на питання за змістом тексту; збагачувати словниковий запас; розвивати фонематичний слух, уважність, спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до читання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна
Обладнання: набірне полотно з літерами, складові таблиці, малюнки зі словами, картки-слова, картки-«блискавки», презентація «Літера Ц»
Хід уроку
І Організація класу
А тепер, сідайте, діти.
Домовляймось – не шуміти.
Руку гарно піднімати.
Чітко в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
Краще знання здобувати.
ІІ Мовленнєва розминка
1. Гра «Хто що промовляє»
Пригадайте, діти, вмить,
Як пшениченька шумить: ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзюрчить: джр-джр-джр!
Як бджола в гайку бринить: дз-дз-дз!
Як змія сичить: с-с-с!
А як коник цокотить:
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
2. Читання скоромовок «дощиком»
☺ Жатка жвава жито жне,
жатку жнець не дожене.
☺Синиці сіно сушили,
Сороки солому носили.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1. Відгадування загадки
- Щоб дізнатися куди ми з вами сьогодні вирушимо, відгадайте загадку
Слайд 2
3. Вимова і характеристика звука
Слайд 3
4.Гра «Впіймай звук»
А цирк який цікавий!
В нім цілий день вистави.
Танцюють в цирку циркачі –
Гірські цапи-бородачі.
Слайд 4
5. Послухай і запам’ятай слова із звуком [ц], визначити позицію звука у слові. Складання звукових схем слів цирк, цікаво
Слайд 5
6. Назвати слова зі звуком
Слайд 6
7. Аналіз структури друкованої букви, порівняння великої та малої літер, визначення місця букви в абетці[ц]
Слайд 7
8. Хвилинка фантазії
Слайд 8
9. Читання складів
Слайди 9-10
10. Читання слів
Слайд 11
11. Відгадайте загадку і дізнаєтеся від кого отримаєте наступне завдання
Слайди 12-13
12. Розучування скоромовки
Слайд 14
13. Фізкультхвилинка
Виростем великі,
Яблук нарвемо.
У плетені кошики
Ми їх складемо.
ІV Робота за Букварем
1.Читання «променевих» таблиць
2. Читання слів у «ланцюжку»
3. Читання слів у стовпчиках
4. Робота над віршем Вадима Слєпцова
- Читання вчителем
- Бесіда за запитаннями
V Підсумок уроку
Гра «Продовж речення»
- На наступному уроці хочу краще навчитися…