10 клас Тема: «Людина або все, або ніщо». Аналіз вирішення проблеми сенсу життя людини у часовому та полікультурному просторі: Гете «Фауст» - епоха Просвітництва

Про матеріал
Основна мета уроку - розкрити ідейно-естетичну суть твору; розвивати вміння учнів висловлювати особисте ставлення до проблем та дійових осіб твору; розвивати логічне мислення; монологічне мовлення й уміння працювати в групі; формувати етичні погляди на світ. Пропонується виконання творчих завдань, складання сенканів, вправа "Усний ланцюг реплік". Старшокласники вчаться аналізувати події, робити та аргументувати власні висновки.
Перегляд файлу

9 клас

Тема:«Людина або все, абоніщо». Аналіз вирішення проблеми сенсу життя людини у часовому та полікультурному просторі: Гете «Фауст» - епоха Просвітництва

Мета: формування ключових компетентностей: розкрити ідейно-естетичну суть твору; розвивати вміння учнів висловлювати особисте ставлення до проблем та дійових осіб твору; розвивати  логічне мислення; монологічне мовлення й уміння працювати в групі; формувати етичні погляди на світ.

Епіграфи:

Яка користь людині, якщо вона заволодіє всім світом, а душі своїй нашкодить?

   Євангеліє від Матвія

Головне в житті людини, стимул її розвитку – прагнення до щастя.

   Д.Дідро

Перебіг уроку

І. Проблемa

(звучить музика Баха (фуга), що переходить у «Шторм».

Здобувач освіти читає монолог «Спочатку було Слово…»)

Вчитель: Ми прочитали І частину твору Гете «Фaуст». Зрозуміло, це книга не для відпочинку і розвaги. Чесно кажучи, осягнути її не кожному під силу. Про що ж трaгедія «Фaуст»? Сам Гете казав: «Я не можу висловити одним реченням ідею твору. Хіба це можливо – строкате, різнобарвне життя нанизати на тонкий шнурочок тільки одніє їідеї». Це так. Але не можна не помітити – всі сцени книги об’єднує те, що головний герой шукає смисл (сенс) людського буття, і, за це він ладен віддати душу самому дияволу. Шлях душі Фауста (на відміну від Данте) можна показати так:

 

 

Душа Фауста       Рай

 

 

мусила        опинилася

опинитися    

 

      ПЕКЛО

 

В останню мить душа злетіла. То значить Фауст, а з ним і Гете, відкрили істину для себе, знайшли відповідь на вічне запитання: навіщо живелюдина на світі? Давайте спробуємо й ми осягнути цю істину. Порівняти зі своїми ідеалами.

Найшляхетніший шлях пізнання – РОЗДУМ. Допоможе нам текст трагедії, що відтворив досвід генія Гете. Необхідно спиратися і на власний, 14-річний досвід. Що може бути кращим за гру думки, радість відкриття? Просвітителі були б задоволені. Я СПОКУШАЮ ВАС ПІЗНАТИ ІСТИНУ.  Тож за мною, друзі! «Будете, як Бог, знати добро і зло…» (звертаю увагу на цю фразу, записану на дошці, звучить «Шторм» Баха)

Запишіть тему уроку.

П Актуалізація опорних знань.

Експрес-опитування

- Які сюжетні лінії використав Гете для написання трагедії «Фауст»?

- Поет використав лише фабулу творів чи їх сюжети повністю?

- Якими є особливості жанру твору?

- Кого можна назвати головними героями твору і чому?

- Які проблеми розглядаються в трагедії?

- Як ви думаєте, для чого автор увів у трагедію жіночий образ?

П. Робота в групах.

Ви об’єдналися в групи. На столах у вас лежать листки із завданнями, маркери.  Оберіть спікера, тайм-спікера. Робіть поміткиу листках само- оцінювання. Ви маєте підготувати презентації своїх питань.

Завдання для групи 1

І)

  1. Опрацювати «Пролог на небі»; підготувати виразне читання його у ролях.
  2. Скласти схему системи образів «Прологу на небі».
  3. Визначити ідейний і композиційний зміст «Прологу…»
  4. Проаналізувати ставлення до світу та людини учасників «Прологу…»

П) Фауст:

а) дібрати слово-символ;  в)відшукати ключовий монолог;

б)Знайти цитату-символ;                   г) скласти сенкан

   д) оформитиопорну схему - конспект

 

Завдання для групи 2

І)

  1. Скільки життів мав Фауст? Якою булла його мета у кожному житті?
  2. Чи був Фауст послідовним у досягненні мети свого життя?
  3. Порівняйте два монологи Фауста (з І частини «Ніч» та з 2 частини 5 дії (останній)).

Підготуйте виразне читання монологів.

П) Мефістофель

а) дібрати слово-символ;  в) відшукати ключовий монолог;

б) знайти цитату-символ;                   г) скласти сенкан

   д) оформитиопорну схему - конспект

Завдання для групи 3

І)

  1. Прослідкувати основні етапи другого життя Фауста.
  2. Яким виявився результат експерименту, задуманого Богом і Мефістофелем?
  3. Які думки стосовно людини у «Пролозі…» вдалося підтвердити, а які було спростовано?
  4. Що недооцінив Мефістофель у Фаусті?
  5. Підтвердження своїм думкам знайдіть у тексті та підготуйте його виразне читання.

 

П) Маргарита

а) дібрати слово-символ;  в) відшукати ключовий монолог;

б) знайти цитату-символ;                   г) склaсти сенкан

   д) оформити опорну схему - конспект

Учитель. Боротьба добра і зла відбувається і на землі, і в людській душі. Земним утіленням добра є людинa. Але її душу спотворює зіткнення зі злом. Ці важливі істини допоміг нам усвідомити Й.В.Гете.

О.Анікст, дослідник творчості Гете, зазначав: «Треба було мати такий поетичний талант, щоб одягнути всю життєву драму Фауста у вірші надзвичайної сили і краси».

V. Робота творчих груп: афоризми трагедії «Фауст»

Aфоризми

«Спинись, хвилино, гарна ти…»

 «Лиш той життя і волі гідний,

Хтоб’ється день у день за них…»

«Мистецтво довге, вік короткий…»

«Теорія завжди, мій друже, сіра, а древо жизні – золоте…»

 «Цінуйте час, він не стоїть на місці,

Зумійте  з нього взять якомога більш користі…»

«Хто хоче діяти, нехай забуде спокій…»

Ш. Рольовa гра «Я щасливий»

Завдання командам: уявіть, коли ваш герой міг би вигукнути: «Спинись, мить, прекрасна ти!»?

Отже, презентуйте момент щастя очима героя. Записати сенкан про кожного героя.

Сенкани

Фауст      Мефістофель

Учений, невгамовний.   Підступний, іронічний.

Розмірковує, пізнає, захоплюєтья.             Спокушає, сміється, ігнорує.

Шукаєістину, сенсжиття.   Він дух протиріччя, заперечення.

Шукачістини     Диявол

Маргарита

Скромна, жіночна.

Кохає, вірить, страждає.

Її думками керуєкохання.

Жінка.

ІV. Усний ланцюг реплік.

  • А яке ваше уявлення про щастя?

Поміркуйте і запишіть на листочках слова – відповіді на запитання: «Що хочете від життя? Про що мрієте?

(Звучить мелодія Вагнера, діти вивішують на дошці відповіді)

Це сенс життя пересічних людей, таких як ви і я.

Існує сенс життя вищий

(Здобувачі освти читають діалог Бога і Мефістофеля «Ти знаєш Фауста?»)

Вчитель: справді, лише одна людина мучиться, шукає. Це доктор Фауст. Хто ж він? Мефістофель вважає його «хворим», сам Фауст думає про себе як про людину-дурня, мешканці селища говорять про нього – він надзвичайний – перекладає Біблію.

По-своєму правий Фауст, котрий вбачає сенс життя в більшому, ніж юрба. А хіба юрба пішла далеко від правди? Що ж вибрати? Ти вибираєш своє – те, що хочеш, залежно від ступеня розвитку душі. Розвито кдуші – пошук, блукання, помилки. Фауст не ідеальний, але в пошуках істини він не звертає зі шляху. Проаналізуємо взаємини Гретхен і Фауста.

(Школярі аналізують уривки «Перша зустріч» і «Фауст і Гретхен в саду». Відзначають, що ставлення Фауста до дівчини змінилося – це вже любов!)

Сцена 1       Сцена 2

Ница чуттєвість; хтивий потяг («дівка») Високі душевні переживання («серденько…любов моя»)

V. Підсумок

До теми уроку було запропоновано декілька епіграфів. Який, на ваш погляд, найвлучніше відображає головну думку сьогоднішнього уроку?

Аргументуйте свою відповідь.

Що вибрати? Є щось спільне між Фаустом і вами, 14-річними юнаками та дівчатами? Це пошук сенс убуття. Що вибрати?

Перегляд відеоролику «4 притчі»

Все в твоїх руках. Кожни має осягнути власну істину, яка зробить щасливим сааме його.

Універсальної істини не існує. Ті слова, якими я спокушала вас на початку уроку :

«Будете, як Бог, знати  добро і зло» - іронія. Але все одно ми мусимо вибирати.

VІ. Заповнення листків самооцінювання.

Лист самооцінки роботигрупи

ПІ учня

Брав активну участь в роботігрупи (3бали)

Доповнював

(2 бали)

Озвучуваввідповіді

(7 балів)

Оцінка

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання: дібрати цитатний матеріал до образу Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації (за бажанням скласти план характеристики).

 

Використані джерела:

1. Трагедії Гете «Фауст»: Зарубіжна література в навчальних закладах», 2004, № 1, с.8.

2. Олена Серова. Філософія музики у творчості Йоганна Вольфганга Гете

3. Шалагінов Б. Б. Шлях Ґете: Життя. Філософія. Творчість. – Харків: Ранок, 2003 (287 с.)

4. Шалагінов Б. Б. Естетика Й. В. Ґете: Дослідження. – К.:Вежа, 2002

 (149 с.)

5.Якимович Т. К. Ґете Йоганн Вольфганг // Українська літературна енциклопедія. — Т.  1. — К., 1988. — С. 416—417.

6.О. М. Ніколенко, О.В.Орлова, Н.О.Любарець. Зарубіжна література. 10 клас: Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: «Грамота», 2018.

7.О.Г. Куцінко. Усі уроки зарубіжної літератури 9 клас. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009.

 

docx
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
1033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку