Дану розробку заняття можна використати на заняттях гуртків туристичного напряму і на підсумковому уроці з географії при вивченні теми План і карта..
10. Підсумкове практичне заняття. Змагання юних топографів.
Мета навчальна: поглибити та закріпити теоретичні знання з основ топографії;
виховати дисципліну, працелюбність, підвищення туристської майстерності учасників змагань.
Обладнання: компас, курвиметр, друковані матеріали.
Тип заняття: контрольне
Місце проведення змагань: змагання проводяться у приміщенні ЦТКУМ.
Учасники: вихованці гуртка «Юні туристи-краєзнавці», вік: 9-12 років.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Вітальне слово до учасників змагань.
ІІ. Представлення суддів змагань (це вихованці гуртка «Спортивне орієнтування Основного рівня навчання).
ІІІ. Програма змагань
2. «Таємниця топографічного знаку»:
Завдання: записати правильний варіант назви топографічного знаку.
Оцінювання:
1варіант
|
2 варіант
|
3. «Пам’ять карти»
Учасники отримують карту форматом А4.
Завдання: після вивчення впродовж 5хв. ділянки карти скласти її по пам’яті з розрізаних квадратів.
Оцінювання: за кожний квадрат вірно складеної карти – 1 бал. У випадку якщо карта не складена повністю – результат зараховується лише по одній частині цільноскладеної карти (найбільшій чи вказаній командою).
Завдання:
Оцінювання:
1 бал знімається:
Вправа. На плані місцевості відстань від мосту через річку Вирву вздовж автомобільної дороги до перехрестя з ґрунтовою дорогою становить 6 см. Якою буде ця відстань (у метрах) на місцевості?
5. «Володіння компасом та рух за азимутом»
Завдання: визначити азимут до вказаних населених пунктів
Оцінювання: вірно визначений азимут – 10 балів.
Вправа. Визначте азимут, за яким пройде траса водогону вздовж стежки в напрямку від річки Андоги до загону для худоби.
А = 90
Вправа. Визначте абсолютну висоту, на якій знаходиться гирло річки Вирви (у метрах).
7. «Орієнтування за місцевими ознаками»
Завдання: дати відповіді на тестові запитання з орієнтування за місцевими ознаками.
Оцінювання: кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.Гриби краще ростуть з північного боку дерева, пенька, чагарника.
2. Лісові ягоди в період дозрівання набувають раніше забарвлення з південної сторони. Значить, північ буде в протилежній стороні.
3. Мохи та лишайники не люблять тепло і світло, а тому вони завжди ростуть з тіньової сторони. Значить, там, де мох і лишайник, північна сторона.
4. Мурашники обов'язково розташовуються з південного боку дерева, пенька, чагарника. Мурахи люблять тепло, тому й будують житла на південній стороні.
5. Дошки фронтонів будинків з північного боку темніші і нерідко покриті зеленуватим лишайником.
6. Вівтарі православних церков і каплиць звернені на схід, а дзвіниці на захід.
7. Хрести церков стоять у площині північ південь.
8. У горах сніг швидше тане на південних схилах
9. Восени птахи летять на південь, навесні на північ.
10. Соняшник - це теплолюбива рослина і його капелюшки при цвітінні завжди повернені в одному напрямку до сонця. Вранці капелюшки звернені до сходу. Опівдні - строго на південь. Увечері - до заходу. Цей цикл повторюється і в похмуру погоду. Все це відноситься тільки до маленьких бутонам (зав'язь капелюшків).
Вправа. Спробуйте знайти профіль кожного горба, що відповідає горизонталям на площині.
Відповідь:
ІV. Оцінювання результатів
Зразок протоколу
№ з/п
|
П.І.учасника |
Конкурси |
|||||||||
Топографічний лист |
Таємниця топографічного знаку |
Пам'ять карти |
Карта і вимірювання відстаней на ній |
Володіння компасом та рух за азимутом |
Читання рельєфу |
Орієнтування за місцевими ознаками |
Гостре око |
Бали |
Місце |
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Нагородження переможців
Переможці змагань нагороджуються грамотами ЦТКУМ.