11 клас. Театральне мистецтво. Російський балет.

Про матеріал

Урок розширить уявлення учнів про балет як вид театрального мистецтва, ознайомить з видатними композиторами та виконавця російського балету та їх кращими творами.

Перегляд файлу

11 клас. Художня культура.

Розділ. Театральне мистецтво.

Тема. Російський  балет.

Мета:

            розширити  уявлення учнів про  балет як  вид театрального мистецтва, ознайомити  з видатними композиторами та  виконавця  російського балету та їх кращими творами;розвивати  навички пошукової роботи учнів, навички монологічного висловлювання; виховувати почуття прекрасного,захоплення мистецтвом дії, танцю, музики; зацікавити учнів мистецтвом балету,  збагачувати їх кругозір.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу,

 

Форма уроку: інтегрований,  «телепрограма» ,  журналістське дослідження.

Обладнання:    Портрети М.Петіпа, П.І.Чайковського, С.Прокоф'єва               

 І.Стравинського, М.Фокіна ,А.Істоміної,  В.Ніжинського, А.Павлової,

 Г.Уланової ,М.Плісецької,А.Волочкової,

 

  Відео  чи  зображення сцен з балету

П.І.Чайковського     «Лебедине озеро»,

С.Прокоф'єва « Ромео  і  Джульєтта»,

І . Стравинського «Петрушка»

 

Хід  уроку:

Організаційний момент.

Мотивація.

Вчитель:

        (На дошці – карта  Європи із відповідними  ілюстративними елементами.

   Художня культура  світу -  багатоколірна  й багатозвучна. Кожний регіон світу  особливий і прекрасний, а внесок  кожного народу до загальнолюдської  скарбниці -  своєрідний і неповторний.  Усвідомити і переконатись в  цьому нам  допомагає  карта,  яку ми оновлюємо на  кожному  уроці, вивчаючи європейські культурні регіони.

(Вчитель ставить  запитання,  учні відповідають за допомогою карти)

Що  світу  подарувала Греція ? Античну  скульптуру,  яка стала взірцем  для митців  усіх наступних  епох  й   театральне мистецтво;Італія дала  життя  багатьом мистецьким феноменам, але у нашій свідомості  вона  асоціюється перш за  все з образотворчим мистецтвом доби Ренесансу й трьома її титанами -  Леонардо  да Вінчі,  Мікеланджело Буанаротті  й Рафаелем Санті; Франція -  це імпресіонізм в  живописі та музиці, батьківщина  кінематографа й шансона; Іспанія  відкрила  світові  грандів живопису Ель Греко, Ф.Гойя і  С,Далі; Велика  Британія заснувала  новий стиль  саду, який призначений для  гармонійного  відпочинку й приватного життя, а також стала батьківщиною молодіжної  музики ХХ  століття, відкривши світові «Білтз»;  Німеччина  здійснила переворот  в історії європейської  кераміки, подарувавши Мейсенську  порцеляну, аНідерланди -   творчість «великих» голландців  Пітера Пауля Рубенса  та Рембранта; здобутком Австрії та  її вкладом в європейську культурну скарбницю стала спадщина композиторів – класиків віденської школи Франца Гайдна і  Вольфанга Амадея Моцарта й , звичайно, короля  вальсу – Йоганна Штрауса. 

    Сьогодні на  уроці  ми звернемо свою  увагу  до слов’янського регіону. Як відомо  слов’яни – група народів,  споріднені за  мовою та походженням – білоруси, українці, болгари,  поляки, росіяни,  серби тощо. Кожен з них   відкрив  свою сторінку у європейській культурній спадщині. Ми з вами  сьогодні  поринемо  у  світ  музично – театрального мистецтва  Росії,  тому  що  саме  російський балет -  унікальне  явище, він і нині  відомий в  усьому світі й жодна  країна досі не  може  зрівнятися з ним у  цій мистецькій царині.

 

(Звучить  пісня «Балет» у  виконанні А.Пугачової. На дошці ( або на екрані) світлини балетних  сцен).

Актуалізація опорних  знань.

 Пригадайте,  що ви знаєте про балет з уроків музичного мистецтва та інших  джерел інформації

(учні  працюють  в  групах, створюючи асоціативний  кущ чи опорний конспект. Група,  яка назвала найбільше  асоціацій, отримує певну кількість  балів.

 

  Автор пісні «Балет» , що прозвучала у   виконанні  Алли Пугачової,  дуже  вдало  відтворив, передав музикою і характером суть  цього виду  мистецтва – серйозний,  хвилюючий,  величний, пристрасний.

«Тіло ніколи не бреше» -  слова  американської танцівниці Марти Грем, яка створила  танець  модерн, можуть  бути  підтвердженням цього. Основа балету – танець і пантоміма. Тільки рухом тіла й виразом обличчя може заворожити глядача справжній артист балету, розповідаючи про людські переживання, думки, почуття та реальні події. Балет – мистецтво елітне, як і опера чи джаз – не кожен бодай  аз в житті бачив , а якщо й вдалося – то чи зрозумів, чи полюбив? Сьогодні на уроці ми лише трохи відкриємо завісу таємничості цього виду мистецтва, дізнаємось,  яка роль російського балету в становленні класичного танцю, пригадаємо імена видатних композиторів, танцівників, хореографів, переглянемо фрагменти балетних вистав.

Побудуємо урок у формі телепрограми, назву якій ви мали придумати вдома. Отже, ваші пропозиції… Ведучою програми буде…… Автори сюжетів («Співрозмовники») мають повідомлення, з якими познайомлять нас. Учні класу – і автори, і глядачі одночасно.

 

(Лунає музична заставка. Музичний фрагмент обумовлено завчасно).

 

Ведуча програми ( на фоні  музичного твору з   відомого балету)

 

Історія  балету  пов’язує   три європейські  країни.

Хоча мистецтво танцю існує вже кілька тисячоліть, балету всього біля 500 років. Балет зародився в Італії,в  епоху Відродження, де карнавали супроводжувались  веселими танцями. Але свого класичного  вигляду балет набув у Франції. Сам король Людовік  XIV видав  указ про заснування Королівської  академії танцю. ЇЇ директор – П’єр  Бошан – встановив 5 позицій класичного  танцю, тобто головні положення ніг, на яких засновується техніка  класичного танцю. Ми знаємо, що балерина танцює у спеціальному взутті – пуантах та й сценічний костюм досить незвичний – пачка. Вперше одягнула пачку й вийшла на сцену в пуантах італійська балерина Марія Тальйоні 3 червня 1830р.

    Поступово балет розвивався й поширювався по всьому світу. Історія  світового  балету зберегла  чимало  легендарних  імен. Найбільший  вклад у розвиток  цього виду мистецтв зробили російські танцівники, композитори,  хореографи. Саме на традиціях  російської балетної школи  виховувались танцівники  усього світу.

У нашій студії зібрались ті, хто може більше розповісти  нашим  слухачам про мистецтво балету, зокрема, російського, і я запрошую їх до розмови.


 

1 «співрозмовник»:

 

Хочу наголосити, що у Росії балет набув поширення у XVIII ст. Тут тривалий час працював один з представників французької шко­ли класичного танцю Шарль Дідло. На петербурзькій сцені він поставив чимало балетних спектаклів, у яких виступала, зокрема, й славнозвісна Авдотья Істоміна, чиє виконавське мистецтво оспівав  російський поет О. Пушкіну поемі "Евгений Онегин" ( Глава 1 ):


 

(читає )

Блистательна, полувоздушна,

Смычку волшебному послушна,

Толпою нимф окружена,

Стоит Истомина. Она,

Одной ногой касаясь пола,

Другою медленно кружит,

И вдруг прыжок, и вдруг летит,

Летит, как пух от уст Эола,

То стан совьет, то разовьет,

И быстрой ножкой ножку бьет.

                                                                        

Становлення російської школи кла­сичного танцю у XIX ст. пов'язане з діяльністю балетмейстера Маріуса Петіпа,француза  за  походженням, який прожив у Росії 63 роки і поставив на петер­бурзькій сцені понад 60 балетів, а та­кож з музикою Петра Чайковського (1840-1893) - ав­тора трьох знаменитих балетів: «Лебедине озеро», «Спляча   красуня»,«Лускунчик». До сьогодні кращі балети Петіпа ставляться на сценах світу як видатні зразки спадщини 19 століття. ("Спляча красуня", "Раймонда", "Лебедине озеро").

 

Отже,  російський балет XVIII - XIX ст. пов'язаний з іменами видатних особистостей у цій царині: Шарля Дідло. Авдотьї Істоміної, Маріуса Петіпа, Петра Чайковського. 

 

 

2 «співрозмовник»:

 Наступний період становлення російського балету - поч..ХХ ст..

Через  постійні радикальні зміни стилю цього російського за походженням композитора називають "Пікассо в музиці”. Ще його називали "Людиною тисяча одного стилю”, "Композитором-хамелеоном”, "Законодавцем музичних мод”, "Винахідником музичних страв на світовій кухні».  Ігор Стравінський – видатний новатор перш за все у сфері ритму в музиці. Такі складнощі ритмічної будови присутні власне музиці балетів Стравінського. Через це хореографам приходилось шукати нові засоби хореографічного втілення такої новаторської ритміки. Композитору пощастило: доля звела його з видатним хореографом-новатором Сєргієм Дягілєвим. Дягілєв запропонував Стравінському створити музику до фантастичного балету за мотивами народних казок про Жар-птицю та Кащея Безсмертного. Прем’єра балету «Жар-птиця» 25 червня 1910 р. в Парижі призвела до справжнього фурору і Стравінський наступного дня в буквальному розумінні проснувся знаменитим. В "Російських сезонах ” 1911 р. (13 червня), був представлений балет «Петрушка», в якому знайшов своє  відображення світ російської ярмарки з її бешкетними танцями. Головну партію в балеті виконував прославлений танцюрист Вацлав Ніжинський.

 

Ведуча.

Зараз, у наш час, імена українців, які за різних обставин змушені були  виїхати за кордон, на щастя, повертаються до нас. Серед них - Вацлав Ніжинський.

 

2 «співрозмовник»:

Так, критики називали цього неперевершеного артиста «восьмим чудом світу», найвище відзначаючи його талант танцівника. Поціновувачі таланту  В. Ніжинського вважали його найвидатнішим танцівником, який колись жив на землі. Коли він — Бог балету — зависав у стрибку високо над сценою, здавалось, що людина здатна дійсно стати невагомою. «Він спростував усі закони рівноваги й перевернув їх з ніг на голову, він нагадує намальовану на стелі людську постать, він легко почуває себе в повітряному просторі…» — у захваті писав про В. Ніжинського французький сюрреаліст Жан Кокто.

 

Найвідоміші балети за участю В. Ніжинського - «Весна священна» і «Петрушка»  

І горя Стравінського.  Балет  став однією з  найкращих робіт   ще одного  видатного хореографа   М.ФокІна.  Цей спектакль не покинув сцену досі. Балетмейстера Михайла Фокіна вважають засновником  сучасного класичного романтичного балету.

 

Балет «Весна Священна» було  створено     за два роки, прем’єра 1913 р. вперше в історії музики спровокувала бійку серед глядачів. Схиляюсь  до думки, що на психіку «непідготовленої»  глядацької аудиторії «новий ритм» музики композитора-новатора подіяв так, як діють на сьогоднішню молодь ламані ритми певних стилів сучасної електронної музики.

Отже, російський балет поч. ХХ століття модернізували  І. Стравінський, В.Ніжинський, М.Фокін
 

3 «співрозмовник»:

 

Так, шановані колеги. Проте цей період неможливо уявити без ще одного імені . Я ж розпочну своє повідомлення словами сучасника:

«Анна Павлова ніколи не  вражала своєю технікою,  вона зачаровувала  своїм натхненням. Хотілося лише  милуватися нею, забуваючи про  усі правила  танцю,  аби разом  нею відлітати в далину чарами її священного  танцю!».

 

До А.Павлової в  балеті панував  віртуозний  блиск,  культ танцювальної техніки. Велика  балерина 19- 20ст. створила  еталонні образи  високої  духовності,  краси, щирості. Саме  для  неї  Михайло Фокін створив танець «Вмираючий лебідь» на музику К.Сен – Санса ( Звучить  мелодія твору  як фон  розповіді), який  усе життя залишався самим  улюбленим  концертним номером   балерини.

 

4 «співрозмовник»:

Славу російського балету на світовій музично-театральній арені при­множив інший вихованець петербурзь­кої школи, учень М. Римського-Корсакова Сергій Прокоф'єв. Танцювальність завжди була прита­манна музиці С. Прокоф'єва, який на­голошував: «Я не люблю бути в стані, я люблю бути в русі». Вершинним до­сягненням композитора вважають ве­ликий балет-трагедію «Ромео і Джульєтта», який завдяки новаторській трактовці хореографії та  симфонічним прийомам музичного розвитку став геніальним втіленням шекспірівських глибоко психологічних образів, загаль­нолюдських конфліктів.

 

(Прослуховування твору С.Прокоф'єва: Монтеккі і Капулетті з балету «Ромео і Джульєтта».)

 

На сюжети російських народних казок С. Прокоф'єв створив яскраво національні балети «Казка про блазня» і «Оповідь про кам'яну квітку», в класичних традиціях написано поетич­ну «Попелюшку».

Незабутні прокоф'євські образи Джульєтти й Попелюшки втілила на музично-театральній сцені Галина Уланова, одна з найславетніших балерин за всю історію балету. Актриса збагатила традиції лірико-романтичного танцю Анни Павлової, сповнила характеристики хорео­графічних героїв психологізмом, особли­вою поетичністю, багатою гамою емоцій­них нюансів. Героїням Уланової — неперевершеного майстра пластичних де­талей — притаманні зовнішня скромність і велика внутрішня сила. Про те, наскільки шанованою  була творчість  балерини у світі свідчить той  факт, що у  столиці  Швеції  Стокгольмі  перед  старим будинком Музею танцю споруджено    скульптурний пам’ятник  з бронзи. У ньому  втілено  образ  російської балерини в партії Лебедя з балету П.І.Чайковського «Лебедине озеро»



 

5 «співрозмовник»:

Славу своїх видатних попередників гідно продовжують сучасні артисти російського балету. Образи Майї Плісецької («Кармен-сюїта» Р. Щедріна), Катерини Максимової та Володимира Васильєва («Спартак» А. Хачатуряна), Ніни Ананіашвілі («Жізель» А.Адана) та багатьох інших солістів Великого театру і Санкт-Петербурзького театру опери та балету викликають справжнє захоплення гля­дачів.

 Нині російський балет відомий в усьому світі, жодна країна не може зрівнятися з ним у цій мистецькій ца­рині. Найбільш  відома    російська балерина  й  суспільний діяч А. Волочкова.

 

Ведуча.

Наша програма  завершується. Маємо надію,  що  вона  викликала  у  вас інтерес до такого неповторного мистецтва, як  балет,  збагатила  ваш духовний світ, зацікавила і спонукала до  подальшого ознайомлення з  мистецьким феноменом російського балету, збагатила  ваш духовний світ. Дякую. нашим співрозмовникам, які надали цікаву інформацію й  змістовну.  До наступної зустрічі в  ефірі!

(Лунає  музична заставка).

 

ПІДСУМОК.

 

Вчитель.

Отож,  доповнимо  ваші   асоціативні  кущі,  які ви   складали на початку  уроку, новими знаннями  про  російський. балет

 

Домашнє завдання:

1)Обміркувати  питання для проведення  дискусії на наступному  уроці:

а)     «Що сприяло світовій славі  російського  балету»

в)    «В чому  краса  російського  балету»

2) Переглянути на  youtube  балетний  номер у виконанні сучасних російських танцівників балету  й  написати газетну замітку – відгук на нього.          

 

 

3). Знайти у  словнику значення  термінів: 

Адажіо,

Па –де –де,   

па-де-труа,   

варіації,  

лібрето.

 

 

Література:

1).Климова Л.В. Художня культура. 11 клас: академічний рівень, профільний рівень. Підручник. — К.: Літера ЛТД, 2011. — 192 с. 

 2) Н.Є.Миропольська, Л.М.Масол, О.В.Гайдамака.  Художня культура 11 клас. Видавництво «Освіта»

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку