Урок розширить уявлення учнів про балет як вид театрального мистецтва, ознайомить з видатними композиторами та виконавця російського балету та їх кращими творами.
11 клас. Художня культура.
Розділ. Театральне мистецтво.
Тема. Російський балет.
Мета:
розширити уявлення учнів про балет як вид театрального мистецтва, ознайомити з видатними композиторами та виконавця російського балету та їх кращими творами;розвивати навички пошукової роботи учнів, навички монологічного висловлювання; виховувати почуття прекрасного,захоплення мистецтвом дії, танцю, музики; зацікавити учнів мистецтвом балету, збагачувати їх кругозір.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу,
Форма уроку: інтегрований, «телепрограма» , журналістське дослідження.
Обладнання: Портрети М.Петіпа, П.І.Чайковського, С.Прокоф'єва
І.Стравинського, М.Фокіна ,А.Істоміної, В.Ніжинського, А.Павлової,
Г.Уланової ,М.Плісецької,А.Волочкової,
Відео чи зображення сцен з балету
П.І.Чайковського «Лебедине озеро»,
С.Прокоф'єва « Ромео і Джульєтта»,
І . Стравинського «Петрушка»
Хід уроку:
Організаційний момент.
Мотивація.
Вчитель:
(На дошці – карта Європи із відповідними ілюстративними елементами.
Художня культура світу - багатоколірна й багатозвучна. Кожний регіон світу особливий і прекрасний, а внесок кожного народу до загальнолюдської скарбниці - своєрідний і неповторний. Усвідомити і переконатись в цьому нам допомагає карта, яку ми оновлюємо на кожному уроці, вивчаючи європейські культурні регіони.
(Вчитель ставить запитання, учні відповідають за допомогою карти)
Що світу подарувала Греція ? Античну скульптуру, яка стала взірцем для митців усіх наступних епох й театральне мистецтво;Італія дала життя багатьом мистецьким феноменам, але у нашій свідомості вона асоціюється перш за все з образотворчим мистецтвом доби Ренесансу й трьома її титанами - Леонардо да Вінчі, Мікеланджело Буанаротті й Рафаелем Санті; Франція - це імпресіонізм в живописі та музиці, батьківщина кінематографа й шансона; Іспанія відкрила світові грандів живопису Ель Греко, Ф.Гойя і С,Далі; Велика Британія заснувала новий стиль саду, який призначений для гармонійного відпочинку й приватного життя, а також стала батьківщиною молодіжної музики ХХ століття, відкривши світові «Білтз»; Німеччина здійснила переворот в історії європейської кераміки, подарувавши Мейсенську порцеляну, аНідерланди - творчість «великих» голландців Пітера Пауля Рубенса та Рембранта; здобутком Австрії та її вкладом в європейську культурну скарбницю стала спадщина композиторів – класиків віденської школи Франца Гайдна і Вольфанга Амадея Моцарта й , звичайно, короля вальсу – Йоганна Штрауса.
Сьогодні на уроці ми звернемо свою увагу до слов’янського регіону. Як відомо слов’яни – група народів, споріднені за мовою та походженням – білоруси, українці, болгари, поляки, росіяни, серби тощо. Кожен з них відкрив свою сторінку у європейській культурній спадщині. Ми з вами сьогодні поринемо у світ музично – театрального мистецтва Росії, тому що саме російський балет - унікальне явище, він і нині відомий в усьому світі й жодна країна досі не може зрівнятися з ним у цій мистецькій царині.
(Звучить пісня «Балет» у виконанні А.Пугачової. На дошці ( або на екрані) світлини балетних сцен).
Актуалізація опорних знань.
Пригадайте, що ви знаєте про балет з уроків музичного мистецтва та інших джерел інформації
(учні працюють в групах, створюючи асоціативний кущ чи опорний конспект. Група, яка назвала найбільше асоціацій, отримує певну кількість балів.
Автор пісні «Балет» , що прозвучала у виконанні Алли Пугачової, дуже вдало відтворив, передав музикою і характером суть цього виду мистецтва – серйозний, хвилюючий, величний, пристрасний.
«Тіло ніколи не бреше» - слова американської танцівниці Марти Грем, яка створила танець модерн, можуть бути підтвердженням цього. Основа балету – танець і пантоміма. Тільки рухом тіла й виразом обличчя може заворожити глядача справжній артист балету, розповідаючи про людські переживання, думки, почуття та реальні події. Балет – мистецтво елітне, як і опера чи джаз – не кожен бодай аз в житті бачив , а якщо й вдалося – то чи зрозумів, чи полюбив? Сьогодні на уроці ми лише трохи відкриємо завісу таємничості цього виду мистецтва, дізнаємось, яка роль російського балету в становленні класичного танцю, пригадаємо імена видатних композиторів, танцівників, хореографів, переглянемо фрагменти балетних вистав.
Побудуємо урок у формі телепрограми, назву якій ви мали придумати вдома. Отже, ваші пропозиції… Ведучою програми буде…… Автори сюжетів («Співрозмовники») мають повідомлення, з якими познайомлять нас. Учні класу – і автори, і глядачі одночасно.
(Лунає музична заставка. Музичний фрагмент обумовлено завчасно).
Ведуча програми ( на фоні музичного твору з відомого балету)
Історія балету пов’язує три європейські країни.
Хоча мистецтво танцю існує вже кілька тисячоліть, балету всього біля 500 років. Балет зародився в Італії,в епоху Відродження, де карнавали супроводжувались веселими танцями. Але свого класичного вигляду балет набув у Франції. Сам король Людовік XIV видав указ про заснування Королівської академії танцю. ЇЇ директор – П’єр Бошан – встановив 5 позицій класичного танцю, тобто головні положення ніг, на яких засновується техніка класичного танцю. Ми знаємо, що балерина танцює у спеціальному взутті – пуантах та й сценічний костюм досить незвичний – пачка. Вперше одягнула пачку й вийшла на сцену в пуантах італійська балерина Марія Тальйоні 3 червня 1830р.
Поступово балет розвивався й поширювався по всьому світу. Історія світового балету зберегла чимало легендарних імен. Найбільший вклад у розвиток цього виду мистецтв зробили російські танцівники, композитори, хореографи. Саме на традиціях російської балетної школи виховувались танцівники усього світу.
У нашій студії зібрались ті, хто може більше розповісти нашим слухачам про мистецтво балету, зокрема, російського, і я запрошую їх до розмови.
1 «співрозмовник»:
Хочу наголосити, що у Росії балет набув поширення у XVIII ст. Тут тривалий час працював один з представників французької школи класичного танцю Шарль Дідло. На петербурзькій сцені він поставив чимало балетних спектаклів, у яких виступала, зокрема, й славнозвісна Авдотья Істоміна, чиє виконавське мистецтво оспівав російський поет О. Пушкіну поемі "Евгений Онегин" ( Глава 1 ):
(читає )
Блистательна, полувоздушна,
Смычку волшебному послушна,
Толпою нимф окружена,
Стоит Истомина. Она,
Одной ногой касаясь пола,
Другою медленно кружит,
И вдруг прыжок, и вдруг летит,
Летит, как пух от уст Эола,
То стан совьет, то разовьет,
И быстрой ножкой ножку бьет.
Становлення російської школи класичного танцю у XIX ст. пов'язане з діяльністю балетмейстера Маріуса Петіпа,француза за походженням, який прожив у Росії 63 роки і поставив на петербурзькій сцені понад 60 балетів, а також з музикою Петра Чайковського (1840-1893) - автора трьох знаменитих балетів: «Лебедине озеро», «Спляча красуня»,«Лускунчик». До сьогодні кращі балети Петіпа ставляться на сценах світу як видатні зразки спадщини 19 століття. ("Спляча красуня", "Раймонда", "Лебедине озеро").
Отже, російський балет XVIII - XIX ст. пов'язаний з іменами видатних особистостей у цій царині: Шарля Дідло. Авдотьї Істоміної, Маріуса Петіпа, Петра Чайковського.
2 «співрозмовник»:
Наступний період становлення російського балету - поч..ХХ ст..
Через постійні радикальні зміни стилю цього російського за походженням композитора називають "Пікассо в музиці”. Ще його називали "Людиною тисяча одного стилю”, "Композитором-хамелеоном”, "Законодавцем музичних мод”, "Винахідником музичних страв на світовій кухні». Ігор Стравінський – видатний новатор перш за все у сфері ритму в музиці. Такі складнощі ритмічної будови присутні власне музиці балетів Стравінського. Через це хореографам приходилось шукати нові засоби хореографічного втілення такої новаторської ритміки. Композитору пощастило: доля звела його з видатним хореографом-новатором Сєргієм Дягілєвим. Дягілєв запропонував Стравінському створити музику до фантастичного балету за мотивами народних казок про Жар-птицю та Кащея Безсмертного. Прем’єра балету «Жар-птиця» 25 червня 1910 р. в Парижі призвела до справжнього фурору і Стравінський наступного дня в буквальному розумінні проснувся знаменитим. В "Російських сезонах ” 1911 р. (13 червня), був представлений балет «Петрушка», в якому знайшов своє відображення світ російської ярмарки з її бешкетними танцями. Головну партію в балеті виконував прославлений танцюрист Вацлав Ніжинський.
Ведуча.
Зараз, у наш час, імена українців, які за різних обставин змушені були виїхати за кордон, на щастя, повертаються до нас. Серед них - Вацлав Ніжинський.
2 «співрозмовник»:
Так, критики називали цього неперевершеного артиста «восьмим чудом світу», найвище відзначаючи його талант танцівника. Поціновувачі таланту В. Ніжинського вважали його найвидатнішим танцівником, який колись жив на землі. Коли він — Бог балету — зависав у стрибку високо над сценою, здавалось, що людина здатна дійсно стати невагомою. «Він спростував усі закони рівноваги й перевернув їх з ніг на голову, він нагадує намальовану на стелі людську постать, він легко почуває себе в повітряному просторі…» — у захваті писав про В. Ніжинського французький сюрреаліст Жан Кокто.
Найвідоміші балети за участю В. Ніжинського - «Весна священна» і «Петрушка»
І горя Стравінського. Балет став однією з найкращих робіт ще одного видатного хореографа – М.ФокІна. Цей спектакль не покинув сцену досі. Балетмейстера Михайла Фокіна вважають засновником сучасного класичного романтичного балету.
Балет «Весна Священна» було створено за два роки, прем’єра 1913 р. вперше в історії музики спровокувала бійку серед глядачів. Схиляюсь до думки, що на психіку «непідготовленої» глядацької аудиторії «новий ритм» музики композитора-новатора подіяв так, як діють на сьогоднішню молодь ламані ритми певних стилів сучасної електронної музики.
Отже, російський балет поч. ХХ століття модернізували І. Стравінський, В.Ніжинський, М.Фокін
3 «співрозмовник»:
Так, шановані колеги. Проте цей період неможливо уявити без ще одного імені . Я ж розпочну своє повідомлення словами сучасника:
«Анна Павлова ніколи не вражала своєю технікою, вона зачаровувала своїм натхненням. Хотілося лише милуватися нею, забуваючи про усі правила танцю, аби разом нею відлітати в далину чарами її священного танцю!».
До А.Павлової в балеті панував віртуозний блиск, культ танцювальної техніки. Велика балерина 19- 20ст. створила еталонні образи високої духовності, краси, щирості. Саме для неї Михайло Фокін створив танець «Вмираючий лебідь» на музику К.Сен – Санса ( Звучить мелодія твору як фон розповіді), який усе життя залишався самим улюбленим концертним номером балерини.
4 «співрозмовник»:
Славу російського балету на світовій музично-театральній арені примножив інший вихованець петербурзької школи, учень М. Римського-Корсакова Сергій Прокоф'єв. Танцювальність завжди була притаманна музиці С. Прокоф'єва, який наголошував: «Я не люблю бути в стані, я люблю бути в русі». Вершинним досягненням композитора вважають великий балет-трагедію «Ромео і Джульєтта», який завдяки новаторській трактовці хореографії та симфонічним прийомам музичного розвитку став геніальним втіленням шекспірівських глибоко психологічних образів, загальнолюдських конфліктів.
(Прослуховування твору С.Прокоф'єва: Монтеккі і Капулетті з балету «Ромео і Джульєтта».)
На сюжети російських народних казок С. Прокоф'єв створив яскраво національні балети «Казка про блазня» і «Оповідь про кам'яну квітку», в класичних традиціях написано поетичну «Попелюшку».
Незабутні прокоф'євські образи Джульєтти й Попелюшки втілила на музично-театральній сцені Галина Уланова, одна з найславетніших балерин за всю історію балету. Актриса збагатила традиції лірико-романтичного танцю Анни Павлової, сповнила характеристики хореографічних героїв психологізмом, особливою поетичністю, багатою гамою емоційних нюансів. Героїням Уланової — неперевершеного майстра пластичних деталей — притаманні зовнішня скромність і велика внутрішня сила. Про те, наскільки шанованою була творчість балерини у світі свідчить той факт, що у столиці Швеції Стокгольмі перед старим будинком Музею танцю споруджено скульптурний пам’ятник з бронзи. У ньому втілено образ російської балерини в партії Лебедя з балету П.І.Чайковського «Лебедине озеро»
5 «співрозмовник»:
Славу своїх видатних попередників гідно продовжують сучасні артисти російського балету. Образи Майї Плісецької («Кармен-сюїта» Р. Щедріна), Катерини Максимової та Володимира Васильєва («Спартак» А. Хачатуряна), Ніни Ананіашвілі («Жізель» А.Адана) та багатьох інших солістів Великого театру і Санкт-Петербурзького театру опери та балету викликають справжнє захоплення глядачів.
Нині російський балет відомий в усьому світі, жодна країна не може зрівнятися з ним у цій мистецькій царині. Найбільш відома російська балерина й суспільний діяч А. Волочкова.
Ведуча.
Наша програма завершується. Маємо надію, що вона викликала у вас інтерес до такого неповторного мистецтва, як балет, збагатила ваш духовний світ, зацікавила і спонукала до подальшого ознайомлення з мистецьким феноменом російського балету, збагатила ваш духовний світ. Дякую. нашим співрозмовникам, які надали цікаву інформацію й змістовну. До наступної зустрічі в ефірі!
(Лунає музична заставка).
ПІДСУМОК.
Вчитель.
Отож, доповнимо ваші асоціативні кущі, які ви складали на початку уроку, новими знаннями про російський. балет
Домашнє завдання:
1)Обміркувати питання для проведення дискусії на наступному уроці:
а) «Що сприяло світовій славі російського балету»
в) «В чому краса російського балету»
2) Переглянути на youtube балетний номер у виконанні сучасних російських танцівників балету й написати газетну замітку – відгук на нього.
3). Знайти у словнику значення термінів:
Адажіо,
Па –де –де,
па-де-труа,
варіації,
лібрето.
Література:
1).Климова Л.В. Художня культура. 11 клас: академічний рівень, профільний рівень. Підручник. — К.: Літера ЛТД, 2011. — 192 с.
2) Н.Є.Миропольська, Л.М.Масол, О.В.Гайдамака. Художня культура 11 клас. Видавництво «Освіта»