2 к л а с
ІІ семестр
Тема № 3. Джерела музичного мистецтва
Розділ. Подорож з піснею, танцем, маршем
Урок 22
Тема уроку. Подорож з маршем
Мета: Сприяти розвитку наступних компетенцій:
Навчально-пізнавальної – визначити особливості маршу залежно від проникнення в музичні жанри.
Навчити розпізнавати зміну характеру музики в залежності від музичного жанру, типу музичного образу.
Визначити роль Кози (як персонажа та дійової особи) в народних казках, піснях, музичних виставах.
Ціннісно-смислової - на прикладі опери М. Лисенка «Коза-дереза» формувати уявлення про особливості оперного жанру та оперної драматургії, про розвиток дії в музичному спектаклі.
Компетенції особистісного самовдосконалення – формувати навички самостійного оцінювання музичних творів.
Розвивати відчуття ритму, слухову активність, музично-творчі здібності (вокальні, акторські), уяву, фантазію;
Виховувати емоційну чутливість до музики, почуття доброти, співчуття, мужності, непримиримості до зла.
Соціально-комуникативної – розвивати почуття партнерства, вміння спілкуватися у групі однокласників.
Загальнокультурної – формувати інтегративне мислення – розуміння учнями зв’язків музики з іншими видами мистецтва та життям.
Виховувати любов до класичної музики.
Музичний ряд: фрагменти з опери М. Лисенка «Коза-дереза»: пісня Кози, хор «Ходім, братці, воювати», український народний танець «Козачок»
Літературний ряд: українська народна казка «Коза-дереза»
Візуальний ряд: відеофрагмент «Ходім, братці, воювати», ілюстрації, плакат з трьома «китами», мультимедійні блоки.
Наочні посібники: портрет М. Лисенка, поспівки, нотна сходинка, нотна хрестоматія.
Обладнання уроку: музичний інструмент, магнітні палички, кольорові смужки, комп’ютер, мультимедійний проектор.
ТИП УРОКУ: урок-подорож з елементами рольової гри.
Структура уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
VІ. «Вокально-ритмічна зарядка»
VІІ. Основна частина уроку:
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання (творча робота).
ХІД УРОКУ
Учні заходять до класу під музичний супровід українського народного танцю «Козачок».
І.Організаційний момент.
Музичне вітання
Вчитель: Урок музики почався
Кожен з нас приготувався
Ми готові вже співати
Грати і марширувати
Проспівав дзвінок,
Починається урок.
Добрий день!
Діти: Добрий день!
Вчитель: Давайте привітаємо гостей на нашому уроці:
Разом з дітьми співаємо вітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Мене звуть Євген Миколайович. На сьогоднішнім уроці я буду вашим учителем музики.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Пригадаймо тему другого семестру (вказати на тему на дошці). Ми з вами продовжуємо подорожувати з піснею, танцем, маршем. (показати на плакаті трьох «китів»).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
На минулому уроці ви розпочали подорожувати з третім «китом» і сьогодні ми продовжимо цю подорож. Тема нашого уроку «Подорож з маршем»
Наприкінці уроку ви зможете відповісти на запитання:
А допоможе нам знайти відповіді на ці питання музика видатного українського композитора Миколи Лисенка з опери «Коза-Дереза», а саме пісенька Кози і хор «Ходім, братці, воювати».
У вас на столах кольорові палички, до яких ми будемо звертатися протягом уроку.
І так, у подорож.
VІ. «Вокально-ритмічна зарядка»
(повторити ТА ТІ-ТІ)
2 |
І |
П |
П |
І |
І |
П |
І |
П |
(на дошці магнітними паличками викладено ритм пісні Кози)
І ряд – говорить.
ІІ ряд – плескає
ІІІ ряд – крокує на сильну долю
(Усі разом все виконують і допомагають вчителю співати)
Гра «Композитор»
Учитель: У вас на партах лежать кольорові палички. Пропоную вам удвох скласти ритмічний малюнок, потім один учень читає ритмічний малюнок, інший – його або плескає, або відстукує (виконують разом).
VІІ. Основна частина уроку.
Полюбляють всі казки
І дорослі, і малі.
Наша подорож привела нас до української народної казки «Коза-дереза». (показати книжку). Козу назвали Дерезою, бо дереза – це колючий кущ. Чому саме так? Це ми з вами узнаємо, коли звернемося до казки.
Учитель: Жили собі дід та баба. Купив якось дід на базарі козу. Любив її, шанував, а вона була хитра, брехлива, зла, як колючий кущ. Прогнав дід колу.
Побігла вона до лісу. Натрапила там на хатинку лисички та зайняла її.
Лисичка пішла за квіточками, що прикрасити у хатинці, а коли повернулася – здивувалася, хто ж це у її хатинці. Прослухайте, що відповіла Лисичці Коза. Зверніть, будь ласка, увагу на характер Кози та тип музики.
(слухання пісні Кози).
Учитель: Так, це пісня з інтонаціями маршу. Зараз ми з вами її розучимо разом із рухами, а допоможе нам у цьому___________________.
(розучування пісні).
Коза у нас щось не дуже зла, а може це й гарно.
Що ж було далі? Звернемося до казки.
Лисичка дуже плакала, що в неї відтепер немає хатки. Зайчик, вовчик, ведмідь (слайд ) хотіли їй допомогти, але Коза всіх залякала. Вони розгубилися, бо не знали, що це за звір такий. І тільки рак-неборак допоміг прогнати Козу.
У житті небораками називали людей, становище та дії яких викликали співчуття.
Учитель: Дійсно, хоч рак і маленький і незграбний – він не побоявся Кози-Дерези. Він зібрав усіх звірів і сказав: «Ходім, братці, воювати» і вони прогнали козу.
Видатний український композитор Микола Лисенко на мотив цієї казки написав чудову дитячу оперу, яка має назву «Коза-Дереза». Свою любов до дітей він виразив ще у двох операх: «Пан Коцький» та «Зима і Весна».
Давайте згадаємо, що ж таке опера? ( це велика музична вистава, у якій дійові особи не говорять, а співають) (слайд )
Зараз ми з вами прослухаємо та побачимо, як співали усі рятівники Лисички, яких зібрав рак-неборак, у виконанні вихованців Київської музичної школи ім. М.Лисенка.(демонстрація відео)
Під час слухання зверніть увагу, який тип, «кит» буде звучати.
(Слухання «Ходім, братці, воювати»)
Фізкультхвилинка. Гра «Військова гра»
Вибрати із класу одного учня, він показує класу різні «військові» рухи: крокує на місці, робить повороти вліво-вправо, віддає честь (ця гра проходить по принципу відлуння).
VІІІ. Підсумок уроку.
Учитель: Наша з вами подорож закінчується. Я гадаю, що вже ми з вами можемо відповісти на запитання, які ми поставили на початку уроку.
Підніміть, будь ласка, ті кольорові палички, які відповідають вашому настрою зараз. Бачу, що вам наша подорож сподобалась.
Мені також було дуже приємно з вами подорожувати, однак, нажаль, наш урок закінчується. Ви розумні та талановиті учні. За роботу на уроці усі ви отримуєте по 10 балів, а ___________________________________________
по 12 балів.
ІХ. Домашнє завдання (творча робота).
На спогад про наш сьогоднішній урок пропоную вам творчу роботу. Намалюйте вдома свою власну Козу-дерезу.
Я бажаю вам усього найкращого.
Музичне прощання. Вихід під марш «Ходім, братці, воювати»
1