План роботи
вокального гуртка « Веселі нотки»
на 2021-2022 навчальний рік
керівник
Складено відповідно до Навчальної програми вокального мистецтва / Н.З.Чернікова Початковий рівень,рекомендованої МОН України
( лист від 08.04.2016 р. № 1\11-4657)
Навчальні програми з позашкільної освіти художньо-естетичний напрям (вокальний, хореографічний, музичний, театральний, цирковий профілі) Випуск 1 / Заг. ред. Шкура Г.А., Биковський Т.В. - К.: Український державний центр позашкільної освіти, 2016. - С.40 – 68
Посилання на Програму
http://udcpo.com.ua/PDF/METOD/zb_rnik_tanc.pdf
Пояснювальна записка
Пісня супроводжує дитину із самого раннього віку, пісня, як народна, так і сучасна, вчить премудрості життя, спілкування, допомагає розібратися в життєвих проблемах, сповнює серце дитини почуттям любові до людей, до природи, до рідної землі, до батьків, розповідає про наші святині, про чисті й ніжні почуття. Метою навчальної програми є формування компетентностей особистості у процесі опанування вокального мистецтва. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальна – забезпечення навчання основам професійного вокального співу; основним поняттям і термінам музичної грамоти; правилам гігієни й охорони голосу;
практична – оволодіння нотною грамотою, розвиток вокального, гармонічного та мелодичного слуху; удосконалювання мовнного апарату; формування вокальної артикуляції, співочого дихання, музичної пам’яті; формування діяльності голосового апарату з основними властивостями співочого голосу; творча – забезпечення індивідуальних вокальних здібностей; формування музично-естетичного смаку; прагнення до гармонії, уміння бачити її в музиці, людині, навколишньому світі; психологічному вивільненню та творчому розкриттю особистості через виконавський досвід;
соціальна – виховання громадянської свідомості, національної гідності через виконання кращих творів вітчизняної музики; глибокого почуття любові до музики, пісні, рідного краю, рідної мови; формування навиків професійної взаємодії в колективі, прагнення до створення комфортного, доброзичливого психологічного клімату.
На заняттях гуртка розвиваються творчі здібності дітей, виховується глибоке почуття любові до пісні, до музики. Окрім розучування пісень програмою передбачено засвоєння вихованцями основ нотної грамоти, слухання музики та музично-ритмічна творчість. Окрім розвиваючих і навчальних завдань вирішується ще одне важливе завдання – оздоровчо-корекційне. Дихальні вправи, що використовуються на заняттях, допомагають оздоровити органи дихання. Спів благотворно впливає на розвиток голосу і допомагає будувати плавне і безперервне мовлення. Програма початкового рівня передбачає загальний розвиток дітей, виявлення їхніх здібностей, нахилів, розкриття вокально-хорових можливостей, пробудження інтересу до творчої діяльності.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Вокального гуртка «Веселі нотки »
2 години на тиждень
№ п/п |
Тема |
Кількість годин |
||
разом |
теорія |
практика |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
|
|
2 |
Оволодіння виконавськими навичками. |
10 |
|
|
3 |
Робота над вокальними творами |
40 |
|
|
5 |
Формування та розвиток сценічних навичок. Індивідуальна робота |
12 |
|
|
6 |
Музично – ритмічна творчість. |
3 |
|
|
7 |
Участь у святах та концертах |
3 |
|
|
8 |
Підсумкове заняття |
1 |
|
|
|
Разом |
70 |
|
|
Програма
Вступ (1 год.) Ознайомлення з планом роботи гуртка, організаційні питання. Правила поведінки на заняттях та в громадських місцях, безпечна дорога до місця проведення занять. Зовнішній вигляд виконавця, сценічний костюм, його відмінність від побутового та святкового.
Розділ 1. Оволодіння виконавськими навичками (10 год.) Знайомство з голосовим апаратом, правильна співоча постава (положення тулуба, рук, ніг, голови, шиї під час співу), дихання, діафрагма, співочі регістри, діапазон, тембр, лад, розмір, ритм, ведення звуку: legato та non legato. Правила та поради з гігієни голосу.
Практична частина. Вправи на формування чіткої дикції та артикуляції, співочого дихання (спокійний вдих, затримка вдиху перед початком співу – люфт-пауза, вироблення рівномірного видиху), визначення на слух висоти звуку, вміння повторити заданий звук, вирівнювання, утримання звуку, вправи на правильне співоче формування голосних звуків у поєднані із приголосними, вправи на вирівнювання голосних «і-е-а-о-у» у поєднанні із різними приголосними, вправи на розвиток колективного співу (унісон), ведення звуку: legato та non legato. Виконання елементарних вокальних вправ у повільному темпі.
Розділ 2. Робота над вокальними творами (40 год.)
2.1. Демонстрація вокального твору. Демонстрація, виконання вокального твору, які супроводжуються розповіддю про цей твір, проводиться, як правило, самим педагогом та використовується як вступне заняття при знайомстві з музичним репертуаром. Навчання вмінню аналізувати та коротко характеризувати вокальний твір.
2.2. Розучування музичного та поетичного текстів. Ознайомлення із музичним та поетичним текстами.
Практична частина. Вивчення музичного та поетичного текстів. Робота з текстами пісень як з окремою від музичного супроводу прозою.
2.3. Робота над вокальною партією. Вивчення вокальної партії. Практична частина. Послідовне та поетапне відтворення вокальної партії. Чистота інтонування
2.4. Виразність виконання. Слуховий контроль та самоконтроль за якістю свого вокального звучання.
Практична частина. Продовження роботи над удосконаленням вокально-технічних навичок та засвоєнням вокального репертуару. Розвиток творчих здібностей, прагнення до самостійності в осмисленні трактування твору.
Розділ 3. Формування та розвиток сценічних навичок (12 год.)
Ознайомлення з поняттями: ознаки сценічної дії, сценічна уява, художній образ, сценічний та побутовий костюм, драматургія, сценічна мова, рух та постава. Жести, поводження з мікрофоном, виразна міміка, ритмізована хода, танцювальні рухи та хореографічні композиції. Практична частина. Робота над скоромовками, чітке читання тексту повільно з подальшим прискоренням до темпу скоромовок; асоціативні та пластичні ігри, рухові імпровізації, вправи на розвиток образних уявлень. Вироблення відчуття впевненості та артистичності під час виступу, подолання психологічного бар’єру перед виступом, глядачем, залою. Вироблення уміння невимушено поводитись на сцені.
Розділ 4. Музично-ритмічна творчість (3 год.) Єдність сприйняття музики і рухів. Ознайомлення із правилами проведення музично-дидактичних та народних пісенних ігор. Практична частина. Вираження змісту, характерних особливостей музичного твору через певні танцювальні та ритмічні рухи у найрізноманітніших їхніх поєднаннях. Музично-дидактичні ігри.
Розділ 5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (3 год.) Розповіді про музичні твори, композиторів. Підготовка до свят. Проведення бесід загальноосвітнього характеру.
Практична частина. Екскурсії, участь у виставках, конкурсах, святах. Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.
Підсумок (1 год.)
2 год. на тиждень. 70 год. на рік.
№ |
Тема, зміст програми. Зміст роботи на І семестр |
Год. |
Дата |
1 |
Вступне заняття. Виявлення вокальних можливостей учнів на початковому етапі. Музика у житті людини. Репертуарний план на навчальний рік |
|
|
3 |
Поняття про співочу поставу, вокальне дихання, діапазон і гнучкість голосу. Знайомство з піснею. |
|
|
4 |
Поняття про співочу поставу, вокальне дихання, діапазон і гнучкість голосу. Розучування пісні. |
|
|
5 |
Робота над диханням. Практичне застосування вправ на розвиток діапазону. Розучування пісні. |
|
|
6 |
Слухання музики. Робота над технікою співу. |
|
|
7 |
Робота над вправами на дикцію , артикуляцію. Розучування пісні. |
|
|
8 |
Робота над голосними, приголосними, виконання вправ на дихання. Хореографічна підготовка. Виконання пісні |
|
|
9 |
Елементи вокального співу. Робота над вокальними навичками в ансамблі. Знайомство та розучування пісні |
|
|
10 |
Робота над технікою співу, над правильним звукоутворенням. Розучування пісні |
|
|
11 |
Практичне застосування розспівок. Розучування пісні |
|
|
12 |
Виконання вправ, спів окремих інтервалів, робота над чистотою інтонування знайомих мелодій. Хореографічна підготовка. |
|
|
13 |
Знайомство та робота над музичним твором. |
|
|
14 |
Слухання музики. |
|
|
15 |
Розучування нового співочого матеріалу. |
|
|
16 |
Робота над чіткою звуковимовою, словникова робота. Нотна грамота. |
|
|
17 |
Робота над формуванням однотипних голосних звуків, диханням. |
|
|
18 |
Формування природного звучання голосу. |
|
|
19 |
Робота над інтонуванням пісні. |
|
|
20 |
Робота над ритмом і ритмічним ансамблем. |
|
|
21 |
Розучування співочого матеріалу. |
|
|
22 |
Робота над строєм - унісоном. |
|
|
23 |
Розвиток навичок співу нон легато. |
|
|
24 |
Робота над інтонуванням мелодій. |
|
|
25 |
Поняття форте, піано, димінуендо і крещендо. |
|
|
26 |
Робота над динамікою і динамічним ансамблем. |
|
|
27 |
Розучування пісень. |
|
|
28 |
Робота над темпом. Нотна грамота. |
|
|
29 |
Інтонаційна робота в піснях. |
|
|
30 |
Розвиток ритмічності і навичок ритмічного спів в ансамблі. |
|
|
31 |
Формування вмінь і навичок виразного, осмисленого виконання пісенного матеріалу. |
|
|
32 |
Індивідуальні заняття. Робота з солістами. |
|
|
33 |
Індивідуальні заняття. Робота з солістами. |
|
|
34 |
Виконання вивчених пісень. Заняття – концерт. |
|
|
35 |
Хореографічне заняття. Дитяча дискотека. |
|
|
№ |
Тема, зміст програми. Зміст роботи на ІІ семестр |
Год. |
Дата |
1 |
Робота над диханням, практичне застосування вправ на розвиток діапазону. Робота над вправами на дикція, артикуляцію. |
|
|
2 |
Робота над закріпленням єдиної манери звукоутворення. |
|
|
3 |
Формування природного звучання дитячого голосу. Розвиток ритмічного ансамблю. |
|
|
4 |
Робота над сценічними рухами. |
|
|
5 |
Робота з фонограмою. Робота з мікрофонами. |
|
|
6 |
Робота над динамічним ансамблем, чистотою інтонування в творах. |
|
|
7 |
Робота над вокальною технікою. Робота над виразністю співу, над динамічними відтінками. |
|
|
8 |
Розвиток динамічного слуху. Спів без інструментального супроводу. |
|
|
9 |
Робота над ансамблем, над закінченням музичних фраз. Вироблення навичок двоголосного співу. |
|
|
10 |
Бесіди про композиторів, прослуховування творів, їх аналіз. |
|
|
11 |
Індивідуальні заняття з учнями, які не встигають за програмою. |
|
|
12 |
Розучування пісні. Нотна грамота. |
|
|
13 |
Словникова робота, робота над чіткою звуковимовою, дикцією. Інтонаційна робота в піснях. |
|
|
14 |
Розвиток рухливості голосового апарату, робота з мікрофонами. |
|
|
15 |
Робота над закріпленням єдиної манери звукоутворення. Робота над строєм, робота з солістами. |
|
|
16 |
Робота над голосними, приголосними, виконання вправ на дихання. |
|
|
17 |
Індивідуальна робота з солістами. Робота над темповим ансамблем, робота з фонограмою. |
|
|
18 |
Робота над сценічними рухами, робота з мікрофонами, з фонограмою. |
|
|
19 |
Організація рухової активності дітей. Робота над сценічними рухами. |
|
|
20 |
Робота над виразністю співу, над динамічними відтінками. |
|
|
21 |
Знайомство з новими піснями, розучування пісні. Формування природного звучання голосу. |
|
|
22 |
Робота над правильним інтонуванням в пісні. Робота над ритмічним ансамблем. Нотна грамота. |
|
|
23 |
Робота над диханням, практичне застосування вправ на розвиток діапазону. Робота над вправами на дикція, артикуляцію. |
|
|
24 |
Робота над закріпленням єдиної манери звукоутворення. |
|
|
25 |
Робота з фонограмою. Робота з мікрофонами. |
|
|
26 |
Робота над динамічним ансамблем, чистотою інтонування в творах. Нотна грамота. |
|
|
27 |
Робота над вокальною технікою. Робота над виразністю співу, над динамічними відтінками. |
|
|
28 |
Розвиток динамічного слуху. Спів без інструментального супроводу. |
|
|
29 |
Робота над ансамблем, над закінченням музичних фраз. Вироблення навичок двоголосного співу. |
|
|
30 |
Бесіди про композиторів, прослуховування творів, їх аналіз. |
|
|
31 |
Словникова робота, робота над чіткою звуковимовою, дикцією. Хореографічна підготовка. |
|
|
32 |
Розвиток рухливості голосового апарату, робота з мікрофонами. Виконання вивчених творів. |
|
|
33 |
Робота над сценічними рухами, робота з мікрофонами, з фонограмою
|
|
|
34 |
Індивідуальна робота з солістами. Робота над темповим ансамблем, робота з фонограмою. |
|
|
35 |
Підсумкове заняття. |
|
|
Орієнтовний репертуар для виконання
Українські народні пісні та колядки та пісні сучасних українських композиторів.
І семестр
II семестр
1. Вокальні вправи на оволодіння чіткої дикції в творах рухливого характеру
2. Українські колядки та щедрівки
3. М. Ведмедеря «Веснянка»
4. Н. Май «Не давайте суму жити»
5. М. Тарасенко «Мамине свято»
6. Май Н. «Диво-дівчинка»
А. Мігай « Пісня олівця»
7. Н. Шевченко «Вишиванки»
8. Н. Май «Казкові сни»
9. О. Янушкевич «Пісня про добро»