Урок літературного читання 2 клас
Тема. Скринька цікавих і повчальних історій. Портрет у художньому творі. Володимир Сенцовський «Бабусин онучок»
Мета:
Обладнання: презентація, відео, підручник В. О. Науменко, робочий зошит «Робота над словниковими словами» М. С. Федіної
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Тема. Скринька цікавих і повчальних історій. Портрет у художньому творі. Володимир Сенцовський «Бабусин онучок» Мета:
- вдосконалювати техніку виразного читання;
- формувати в учнів уміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння твору, знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, які найвиразніше характеризують дійових осіб, допомагають уявити їхній стан, знаходити портрет героя;
- розвивати творчу уяву, фантазію;
- виховувати шанобливе ставлення до людей похилого віку.
Обладнання: презентація, відео, підручник В. О. Науменко, робочий зошит «Робота над словниковими словами» М. С. Федіної
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Летів горобчик, сів на стовпчик. Прибіг хлопчик, утік горобчик.
Дзижчить над житом жвавий жук, бо жовтий він вдягнув кожух.
Ар-ар-ар – кипить наш самовар.
Ор-ор-ор – ось червоний помідор.
Ир-ир-ир – мій тато командир.
Ур-ур-ур – на дереві сидить снігур.
3. Читайте, відповідайте: так чи не так?
Летить-летить їжак? (Не так!) Летить-летить літак? (Так!) Летить-летить шпак? ...
Летить-летить мак? ...
Летить-летить ґава? ...
Летить-летить кава? ...
Летить-летить лисиця? ...
Летить-летить синиця? ...
– Які цікаві відомості ви знаєте про письменницю Віру Артамонову?
(Народилася письменниця 31 серпня 1925 року м. Лебедині Сумської області в родині службовця. Під час Вітчизняної війни навчалася в медичному інституті та працювала в госпіталі. Віра Климівна – учасник Великої Вітчизняної війни, старший лейтенант медичної служби, нагороджена п'ятьма медалями.
Після війни Віра Артамонова працювала медсестрою, завідувала лікарською дільницею в селі Юрківка на Черкащині, була головним лікарем, завідувачкою міськвідділу охорони здоров'я.
Письменницьку діяльність розпочала в 1961 році, друкувалась у газетах та журналах. Творча біографія Віри Климівни увійшла в численні видання – енциклопедію жінок України, збірник дитячої літератури «Дивоцвіт».
Основна тема творчості Віри Артамонової – материнство, доля дружини. Поетеса глибоко розкриває тему життя під час війни, професії лікаря. У віршах цієї тендітної та мужньої жінки звучить гімн природі, обережне ставлення до найвідвертіших почуттів людини.)
Учні в групах розповідають складені продовження оповідання. Визначають краще оповідання. Презентують його всьому класу.
– Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням українського письменника Володимира Сенцовського, який у своїх творах для маленьких читачів оспівує красу рідного краю, чистоту душ і теплоту сердець українців.
1. Ознайомлення з біографією письменника.
– Володимир Іванович Сенцовський (Ященко) (22 липня 1952, с. Носелівка Борзнянського району Чернігівської області) – український письменник, журналіст. Член Національної спілки письменників і Національної спілки журналістів України.
Викладав рідне слово в сільській школі, понад 30 років працював у журналістиці.
Вірші й оповідання почав друкувати ще студентом. Перша книжка Володимира
Сенцовського побачила світ у видавництві «Веселка» 1983 року й називалася «Хлоп'ята з тополиної вулиці». Потім були «Оленка не хоче спати» (1988), «Дивеньранок» (1993), «Зелена неділя», «У затінку серця» та «Привези мені, тату, сонце» (1994), «Лицар і Попелюшка» (1996), «Любов моя – футбол» (1996), «Забілина альтанка» (1997), «Борзенка» (1998), «Тихий берег, шум ласкавих хвиль» (2004), «Несуть лелеки у дзьобах веселку», «Дванадцять місяців» (2005), «…І мої у синій маєчці літа» (2007), «Повість про велике кохання, яку я ще напишу…» (2008), «Народження Ікара» (2009).
У творчості Володимира Сенцовського домінує дитяча тематика, він автор оповідань, казок, віршів.
– Прочитайте заголовок (с. 121).
– Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?
– Чи є у вас бабуся?
– Як часто ви з нею спілкуєтеся?
3. Виразне читання оповідання вчителем (с. 121-124)
– Які почуття виникли у вас після прослуховування оповідання?
1) Довідкове бюро.
Ослінчик – переносна кімнатна лава для сидіння.
Сіни – нежила частина селянських хат і невеликих міських будинків, яка з’єднує жиле приміщення з ґанком, рундуком або ділить хату, будинок на дві половини.
Пелена – нижній край одягу (плаття, спідниці).
Рундук – те саме, що ґанок.
Хвацький – завзятий, запальний.
2) Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем.
Ступає соковиті щедрому гойднувся волосся подвір’я стривожилася обмурзаний бешкетник клопочеться сусідського свариться
1. Читання оповідання учнями «ланцюжком»
– Назвіть головних героїв оповідання.
За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля»– учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
– Як ви гадаєте, чому Андрійко запропонував бабусі вважати його внуком?
– Знайдіть у тексті опис бабусі.
– Чому автор порівнює її з маківкою?
– Розкажіть про Андрійка.
– Яким ви його уявляєте?
– Чи хотілося б вам дружити з цим хлопчиком?
– Яким зобразив хлопчика художник?
– Визначте основну думку оповідання.
– До яких учинків спонукає вас письменник?
– Створіть усний портрет своєї бабусі.
Гра «Закінчи речення» • Найбільше мені сподобалося...
• Я запам’ятав...
• Хочу навчитися...
• Урок завершую з... настроєм.
Дібрати запитання за змістом оповідання.