Садова Ірина Сергіївна
Опорний заклад
«Торецька загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів № 6»
військово-цивільної адміністрації
міста Торецьк Донецької області
Українська література. 11 клас.
Змішане навчання. Перевернутий клас. Біоадекватні технології навчання
Тема: Остап Вишня. Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. Гумореска «Моя автобіографія». Усмішка «Сом».
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма навчання: змішане навчання
Модель: «перевернутий клас»
Методи: сторітелінг, вільний мікрофон, кольорова палітра, робота в групах, презентація, смакова асоціація, асоціативний кущ, інтерактивні вправи: «Незакінчене речення», «Прикрашаємо вишню»,
літературний диктант, ілюстративний диктант.
Засоби навчання:
апаратні (ПК, смартфони);
мережні (інтерактивний плакат «Остап Вишня» (https://www.thinglink.com/scene/1003578014652432386 );
наочні (інструкція «Як написати рецензію на кінофільм», кольорові олівці, вафельні формочки з вишневим варенням, паперове вишневе дерево та паперові вишні, таблички «Кольорова палітра уроку»).
Список використаних джерел:
Перебіг уроку
Передурочний етап.
1. 1. Опрацювати матеріал підручника ( Українська література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / Г.Ф. Семенюк та ін. К.: Освіта, 2011. С.125 – 138.
1.2. Скласти хронологічну таблицю до біографії письменника.
2. Переглянути кінофільм «Із житія Остапа Вишні» (1991 р.) і написати рецензію на нього, послуговуючися рекомендованою інструкцією.
http://moviestape.net/ukrainian/3698-iz-zhytija-ostapa-vyshni.html
3. Прочитати гумореску «Моя автобіографія» й усмішку «Сом».
4. Групова робота:
- створити «Цитатник» (Висловлювання видатних людей про Остапа Вишню та висловлювання Остапа Вишні);
- створити презентацію «Життя й творчість Остапа Вишні»;
- написати паспорт твору «Моя автобіографія» Остапа Вишні;
- написати паспорт твору «Сом» Остапа Вишні.
Урочний етап.
І.1. Емоційне налаштування.
Учням на початку уроку пропонується понюхати, а потім посмакувати вишневим варенням.
ІІ.1. Асоціативний кущ «Остап Вишня – гуморист, «король українського тиражу», «поет полювання»…»
Виступи-розповіді учнів «Я, Остап Вишня,…». Завдання: обов’язково включити цікаві факти про гумориста, його пригоди й ту епоху, про яку учні дізналися з кінофільму й уроку.
На дошці – паперове дерево вишні. Учням роздаються паперові вишні. Завдання: написати кілька речень на тему «Моє ставлення до Остапа Вишні».
Учні, прикріплюючи вишню до дерева, обов’язково озвучують своє ставлення до гумориста.
ІІІ. Рефлексія
кінофільм |
вишневе варення |
рецензія |
мікрофон |
життя та творчість Остапа Вишні |
звіт |
паперова вишня |
залік |
сторітелінг |
ІV. Домашнє завдання
Жанр |
Назва літературного твору, прізвище автора |
Комедія |
|
Соціально-побутова сатирична повість |
|
Байка |
|
Прозова гумореска |
|
Віршована гумореска |
|
Співомовка |
|
Фейлетон |
|
Сатиричний вірш |
|
Усмішка |
|
Провести дослідження «Образ рибалки у творчості Остапа
Вишні та Василя Перова: спільне й відмінне».
Додатки
Репродукція картини В. Перова «Рибалка»
Українська література. 11 клас.
Змішане навчання. Перевернутий клас
Тема: Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні. Гумореска «Моя автобіографія». Усмішка «Сом».
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Технологія: змішане навчання
Модель:«перевернутий клас»
Методи:робота в групах,
інтерактивні вправи: «Вільний мікрофон», «Незакінчене речення», дослідження, літературний диктант, малюнковий диктант, завдання на відповідність, пазл.
Обладнання: інтерактивний плакат «Остап Вишня» (https://www.thinglink.com/scene/1003578014652432386), пазл, учнівські смартфони, завдання для груп, шпаргалки.
Список використаних джерел:
Перебіг уроку
І. Передурочний етап.
Жанр |
Назва літературного твору, прізвище автора |
Комедія |
|
Соціально-побутова сатирична повість |
|
Байка |
|
Прозова гумореска |
|
Віршована гумореска |
|
Співомовка |
|
Фейлетон |
|
Сатиричний вірш |
|
Усмішка |
|
ІІ. Урочний етап.
Завдання для І групи: дослідіть художні компоненти усмішки «Сом» Остапа Вишні. Підберіть цитати до кожного компонента. Зробіть висновок про жанрові особливості усмішок узагалі та конкретно про усмішку «Сом».
Завдання для ІІ групи: дослідіть засоби творення комічного в гуморесці «Моя автобіографія» Остапа Вишні, підберіть цитати, зробіть висновок про використання засобів творення комічного Остапом Вишнею.
Завдання для ІІІ групи: дослідіть особливості індивідуального стилю гумориста. Підберіть приклади, зробіть висновок.
Завдання для ІV групи: дослідіть жанрові особливості гуморески й усмішки на прикладі творів «Моя автобіографія» та «Сом». Зробіть висновки про спільне й відмінне, проілюструйте прикладами.
Звіт груп.
ІІІ. Рефлексія.
ІV. Домашнє завдання: упорядкувати зошит – довідник до ЗНО з теми «Остап Вишня».