2 Уроки "Остап Вишня. Гумореска "Моя автобіогрфія". Усмішка "Сом""

Про матеріал
Для створення даних уроків було використано технологію змішаного навчання, зокрема модель "перевернутий клас". Саме це посприяло розвиткові дослідницьких навичок та критичного мислення. Під час уроків було задіяно інтерактивний плакат та учнівські смартфони.
Перегляд файлу

Садова.jpgСадова Ірина Сергіївна

Опорний заклад

«Торецька загальноосвітня 

школа  І-ІІІ ступенів № 

військово-цивільної адміністрації

міста Торецьк Донецької області

 

Українська література. 11 клас.

Змішане навчання. Перевернутий клас. Біоадекватні технології навчання

Тема: Остап Вишня. Трагічна творча  доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. Гумореска «Моя автобіографія». Усмішка «Сом».

Мета:

  • ознайомити із життям і творчістю великого гумориста;
  •     розвивати емоційний інтелект і здатність до емпатії через застосування методу сторітелінгу;
  • удосконалювати вміння й навички рецензування кінофільму;
  • сприяти формуванню читацьких компетентностей;
  • розвивати мовлення, мислення;
  • сприяти формуванню оптимістичного ставлення до життя.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма навчання: змішане навчання

Модель: «перевернутий клас»

Методи: сторітелінг, вільний мікрофон, кольорова палітра, робота в групах, презентація, смакова асоціація, асоціативний кущ, інтерактивні вправи: «Незакінчене речення», «Прикрашаємо вишню»,

літературний диктант, ілюстративний диктант.

Засоби навчання:

апаратні (ПК, смартфони);

мережні (інтерактивний плакат «Остап Вишня» (https://www.thinglink.com/scene/1003578014652432386 );

наочні (інструкція «Як написати рецензію на кінофільм», кольорові олівці, вафельні формочки з вишневим варенням, паперове вишневе дерево  та паперові вишні, таблички «Кольорова палітра уроку»).

Список використаних джерел:

  1. Авраменко О.М. Українська література : Міні-конспекти для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. К. : Грамота, 2012. С.104 – 107.
  2. Вишня Остап. Вишневі усмішки. Заборонені твори. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2016. С. 82 – 94, 370 – 377.
  3. Марченко А.С., Марченко О.Д. Українська література: Практичний довідник. Харків : ФОП Співак В.Л., 2010. С. 482 – 509.
  4. Росінська О.А. Сучасний довідник школяра і студента. Донецьк : ТОВ «ВКФ «БАО», 2009. С.38 – 40.
  5. Українська література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / Г.Ф. Семенюк та ін. К. : Освіта, 2011. С.125 – 138.

Перебіг уроку

Передурочний етап.

1. 1. Опрацювати матеріал підручника ( Українська література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / Г.Ф. Семенюк та ін. К.: Освіта, 2011. С.125 – 138.

1.2. Скласти хронологічну таблицю до біографії письменника.

2. Переглянути кінофільм «Із житія Остапа Вишні» (1991 р.) і написати рецензію на нього, послуговуючися рекомендованою інструкцією.

http://moviestape.net/ukrainian/3698-iz-zhytija-ostapa-vyshni.html

3. Прочитати гумореску «Моя автобіографія» й усмішку «Сом».

4. Групова робота:

- створити  «Цитатник» (Висловлювання видатних людей про Остапа Вишню та висловлювання Остапа Вишні);

- створити презентацію «Життя й творчість Остапа Вишні»;

-  написати паспорт твору «Моя автобіографія» Остапа Вишні;

- написати паспорт твору «Сом» Остапа Вишні.

Урочний етап.

І.1. Емоційне налаштування.

 Учням на початку уроку пропонується понюхати, а потім посмакувати вишневим варенням.

  • Які асоціації у вас виникли, коли ви побачили вишневе варення?
  • Що ви згадали, коли  вдихнули запах вишні?
  • Яка вишня на смак?
  • Чому, на вашу думку, Павло Губенко взяв собі такий псевдонім?
  •      Якою, на вашу думку, була людина з таким «ягідним» на смак псевдонімом?
  1. Обговорення проблемного питання «Яку тему нам необхідно вивчати сьогодні, щоб наші знання про Остапа Вишню стали вичерпними?»
  2. Повідомлення теми й мети.

ІІ.1. Асоціативний кущ «Остап Вишня – гуморист, «король українського тиражу», «поет полювання»…»

  1. Обговорення 2-х рецензій.
  2. Звіт груп:
  • презентація «Життя й творчість Остапа Вишні»;
  •      повідомлення «Людина на ім’я Остап Вишня» (узагальнення «Цитатника»);
  • паспорт твору «Моя автобіографія»;
  • паспорт твору «Сом».
  1. Сторітелінг (використовується з метою розвитку  емоційного інтелекту й здатності до емпатії).

Виступи-розповіді учнів «Я, Остап Вишня,…». Завдання: обов’язково включити цікаві факти про гумориста, його пригоди й ту епоху, про яку учні дізналися з кінофільму й уроку.

  1. Індивідуальна залікова робота (використання інтерактивного плаката «Остап Вишня»). Учні заходять за допомогою смартфонів за посиланням ):
  • літературний диктант № 1;
  • «Сузір’я знаменитостей в долі Остапа Вишні», що їх зв’язує.
  1. Інтерактивна вправа «Прикрашаємо вишню».

На дошці – паперове дерево вишні. Учням роздаються паперові вишні. Завдання: написати кілька речень на тему «Моє ставлення до Остапа Вишні».

  1.       Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон».

Учні, прикріплюючи вишню до дерева, обов’язково озвучують своє ставлення до гумориста.

ІІІ. Рефлексія

  1. Інтерактивна вправа «Кольорова палітра уроку». Учням роздаються аркуші паперу з таблицею. Завдання:  замалювати кольоровими олівцями квадратики, пояснивши свій вибір.

кінофільм

вишневе варення

рецензія

мікрофон

життя та творчість Остапа Вишні

звіт

паперова вишня

залік

сторітелінг

 

  1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
  • Продовжіть речення «Сьогодні на уроці…».

ІV. Домашнє завдання

  1. Накреслити в зошиті й заповнити таблицю «Жанри гумористично-сатиричних творів» (с. 134, підручник).

 

 

Жанр

Назва літературного твору, прізвище автора

Комедія

 

Соціально-побутова сатирична повість

 

Байка

 

Прозова гумореска

 

Віршована гумореска

 

Співомовка

 

Фейлетон

 

Сатиричний вірш

 

Усмішка

 

 

  1. Укласти «Глосарій «Гумористично-сатиричні твори».
  2. Розглянути картину Василя Перова «Рибалка».

Провести дослідження «Образ рибалки у творчості Остапа

Вишні та Василя Перова: спільне й відмінне».

  1. Підготувати творчий звіт (за бажанням) «Творча доля Остапа Вишні зіграла на струнах моєї душі» (ілюстрації, колажі, комікси, твори тощо)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

остап.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Репродукція картини В. Перова «Рибалка»

рамка.png 

перов.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська література. 11 клас.

Змішане навчання. Перевернутий клас

Тема: Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні. Гумореска «Моя автобіографія». Усмішка «Сом».

Мета:

  • поглибити знання про творчість письменника;
  • удосконалювати вміння й навички аналізу прозових творів;
  • розвивати дослідницькі навички;
  • сприяти розвиткові зв’язного мовлення  й критичного мислення;
  • сприяти формуванню оптимістичного ставлення до життя.

Тип уроку: комбінований.

Технологія: змішане навчання

Модель:«перевернутий клас»

Методи:робота в групах,

інтерактивні вправи: «Вільний мікрофон», «Незакінчене речення», дослідження, літературний диктант, малюнковий диктант, завдання на відповідність, пазл.

Обладнання: інтерактивний плакат «Остап Вишня» (https://www.thinglink.com/scene/1003578014652432386), пазл, учнівські смартфони, завдання для груп, шпаргалки.

Список використаних джерел:

  1. Авраменко О. М. Українська література : міні-конспекти для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Київ : Грамота, 2012. С.104 –107.
  2. Вишня Остап. Вишневі усмішки. Заборонені твори. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2016. С. 8294, 370 – 377.
  3. Марченко А. С., Марченко О. Д. Українська література : практичний довідник. Харків : ФОП Співак В.Л., 2010. С. 482 – 509.
  4. Росінська О. А. Сучасний довідник школяра і студента. Донецьк : ТОВ «ВКФ «БАО», 2009. С.38 – 40.
  5. Українська література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) [Г.Ф. Семенюк та ін.]. Київ : Освіта, 2011. С.125 – 138.

Перебіг уроку

І. Передурочний етап.

  •      накреслити в зошиті й заповнити таблицю «Жанри гумористично-сатиричних творів» (с. 134, підручник);

 

Жанр

Назва літературного твору, прізвище автора

Комедія

 

Соціально-побутова сатирична повість

 

Байка

 

Прозова гумореска

 

Віршована гумореска

 

Співомовка

 

Фейлетон

 

Сатиричний вірш

 

Усмішка

 

 

  • укласти «Глосарій «Гумористично-сатиричні твори»;
  •      розглянути картину Василя Перова «Рибалка». Провести дослідження «Образ рибалки в творчості Остапа Вишні та Василя Перова: спільне й відмінне»;
  •      підготувати творчий звіт (за бажанням) «Творча доля Остапа Вишні зіграла на струнах моєї душі» (ілюстрації, колажі, комікси, твори тощо).

ІІ. Урочний етап.

  1. Мотивація.
  2. Повідомлення теми й мети.
  3. Актуалізація опорних знань (учні заходять через свої смартфони на інтерактивний плакат, виконують і відправляють на електронну пошту вчителя): літературні диктанти № 2; № 3; № 4; малюнкові диктанти № 1; № 2; № 3; завдання на встановлення відповідностей.
  4. Дослідження (по групах, учні отримують завдання, шпаргалка за бажанням, бо знижує результат):

Завдання для І групи: дослідіть художні компоненти усмішки «Сом» Остапа Вишні. Підберіть цитати до кожного компонента. Зробіть висновок про жанрові особливості усмішок узагалі та конкретно про усмішку «Сом».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для ІІ групи: дослідіть  засоби творення комічного в гуморесці «Моя автобіографія» Остапа Вишні, підберіть цитати, зробіть висновок про використання засобів творення комічного Остапом Вишнею.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для ІІІ групи: дослідіть особливості індивідуального стилю гумориста. Підберіть приклади, зробіть висновок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для ІV групи: дослідіть жанрові особливості гуморески й усмішки на прикладі творів «Моя автобіографія» та «Сом». Зробіть висновки про спільне й відмінне, проілюструйте прикладами.

                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Звіт груп.

  1. Домашнє дослідження «Образ рибалки в творчості Остапа Вишні та Василя Перова: спільне й відмінне».
  2. Творчий звіт (за бажанням) «Творча доля Остапа Вишні зіграла на струнах моєї душі».
  3. Демонстрація коміксу  за усмішкою «Сом» Остапа Вишні.

ІІІ. Рефлексія.

  1. Пазл (через смартфон).
  2. Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон»:
  • Який урок мені дав Остап Вишня…
  1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»:
  • Сьогодні на уроці я…

ІV. Домашнє завдання: упорядкувати зошит – довідник до ЗНО з теми «Остап Вишня».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
28 грудня 2019
Переглядів
2387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку