Урок. Міфологія та релігія. Наукове бачення світу

Про матеріал

Презентацію розроблено відповідно до змісту підручника для 5 класу закладів загальної середньої освіти «Вступ до історії України та громадянської освіти» / І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І.О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 256 с. : іл.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Міфологія та релігія. Наукове бачення світу. Тема: Урок 32

Номер слайду 2

В школі справу хоч яку. Починаєм по дзвінку. Тож хвилини не втрачаєм,Все нове запам’ятаєм.

Номер слайду 3

Пригадайте, що таке міфи і легенди? Які ви знаєте міфи і легенди українського народу? Чому, на вашу думку, з’являються міфи і легенди?На основі вашого життєвого досвіду, набутих раніше знань поясніть значення слів, наведених у хмаринці.

Номер слайду 4

План уроку1. Міфологія.2. Релігія і атеїзм.

Номер слайду 5

Baртo запам'ятати!Міф (від грец. — розповідь) — це розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і різних фантастичних істот. Міфологія — сукупність пов’язаних міфів певних людських спільнот (наприклад, давньогрецька міфологія).

Номер слайду 6

Із перших сторінок нашого підручника ви могли дізнатися про легенди і міфи. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Термін «міф» у різних випадках може мати різні значення. Часом він виступає як давнє уявлення про світ, яке виникало у людини в процесі його освоєння. Виникли міфи на зорі людства.

Номер слайду 7

Міфи є частиною культури та відображаються у фольклорі, у художніх творах. Вони існують у всіх народів, зокрема і в українців. Є міфи, у яких йдеться про походження світу та його майбутнє, про народних героїв та моральні цінності, про боротьбу добра і зла.

Номер слайду 8

Читаємо й розуміємо Прочитайте український міф про дерево життя. Дерево Життя. Коли почав творитися наш світ, ще не було ні землі, ні неба, ні сонця. А було безмежне синє море. З нього піднявся острів Буян. На острові виросло Першодерево — Дерево Життя. Його кора засяяла золотом. Гілки вкрилися чудовими квітами й чарівними плодами. На листі заблищала срібна роса. Полинули пахощі. Піднімалася з синього моря земля. Росло Дерево і сіяло життя. Земля вкривалася зеленими лугами, густими лісами. Летіли від Дерева Життя птахи, бігли звірі, розходилися в усі боки люди. Розростався світ, росло Першодерево. Від нього пішли трави і квіти, кущі й дерева, плоди й насіння. Світ став таким великим, що вже ніхто не знає, де росте Дерево Життя. Але люди про нього не забули. Українки вишивають Дерево Життя на рушниках, а його чарівні квіти — на сорочках. Дерево життя на українській вишиванці1. Доведіть уривками з тексту що міф життєвий.2. Як ставляться до дерева життя українці.3. Пригадайте, ми вже зустрічалися з поняттям «Родове дерево». На вашу думку, що спільного, а що — відмінного між Родовим деревом і Деревом життя з українського міфу?

Номер слайду 9

Пізнавально й цікаво. В українській міфології на відміну від деяких народів немає чіткого розподілу на злих і добрих духів. Наші предки вважали, що добро і зло, яке несуть духи визначається не так природою духів, як їхньою роллю в тій чи іншій ситуації. За допомогою міфу людина впорядковує навколишній світ і вносить у нього сенс: на початковому історичному етапі міф — це не вигадка чи фантазія, а засіб сформувати картину світу.

Номер слайду 10

Поміркуймо!На думку давньогрецького історика Геродота: «Міфи — це відображення історичних подій». Чи погоджуєтесь ви з думкою вченого? Відповідь обґрунтуйте.

Номер слайду 11

Baртo запам'ятати!Релігія — особливе уявлення людей про світ, що базується на віруваннях і системі духовних і моральних цінностей, які скеровують поведінку людей. Найпоширеніші у світі релігії: християнство (найпоширеніша релігія), іслам, буддизм. Існують також національні релігії — індуїзм, сінтоїзм, юдаїзм. Атеїзм — світогляд, який характеризується відсутністю віри в існування будь-яких богів, духів, інших надприродних істот тощо.

Номер слайду 12

Релігія — це набір цінностей і світоглядів, які встановлюють відношення людства до моралі й духовності. Чимало релігій мають розповіді, символи, традиції і священні історії, які призначені давати сенс життя або пояснювати походження життя чи Всесвіту.

Номер слайду 13

Поняття «атеїзм» з’явилося в часи середньовіччя, як зневажливий епітет, що застосовувався щодо людини або вчення, що перебували в конфлікті з поширеним тоді християнським єдинобожжям. І лише пізніше це слово почало означати певну філософську позицію. З поширенням свободи переконань, цей термін почав набувати конкретнішого значення і використовуватися атеїстами для самовизначення.

Номер слайду 14

Діємо: практичні завдання1. Розгляньте карту і визначте, які релігійні вчення належать до найбільш поширених у світі. 2. Як ви розумієте, у чому полягає відмінність між світовими і національними релігіями? Які з представлених релігій є світовими, а які — національними?3. За допомогою додаткових джерел інформації дізнайтеся, які з представлених на карті релігій належать до монотеїстичних,а які — до політеїстичних.

Номер слайду 15

Діємо: практичні завдання. Уважно розгляньте матеріали щодо відношення до віросповідання в Україні та розподіл релігій по країнах і дайте відповіді на запитання. Відношення до віросповідання1. Чому більшість людей у світі відносить себе до віруючих?2. У яких регіонах світу поширені національні релігії?3. На вашу думку, чи зміниться строкатість карти через 50-100 років?4. Наскільки суспільство готове жити в полірелігійному світі?5. Як ви розумієте поняття «релігійна толерантність»? Чи є актуальним це поняття в сучасному світі?

Номер слайду 16

Різні релігії і вірування давно існували в європейському регіоні. Під час деяких історичних періодів Європа надала притулок переслідуваним релігійним групам і сприяла процвітанню різноманіттю релігій і вірувань. Однак в інших випадках релігійні громади ставали жертвами фанатизму. У XIV ст. в Європі вибухнула епідемія страшної хвороби — чуми, яка охопила весь континент. Чума мала катастрофічні наслідки. В Європі загинуло до половини всього населення. Смертність серед євреїв виявилася значно нижчою, ніж серед представників інших народів. Це слугувало «аргументом» у покладанні провини за епідемію на євреїв. Менша смертність не вперше дратувала місцевих жителів та їхніх правителів. Подібне відбувалося ще в стародавні часи. Але таке явище можна пояснити. В закритих єврейських громадах був дещо вищий рівень гігієни, що визначала релігійна традиція. Попри походження християнства від юдаїзму, християнські священники звинувачували євреїв у багатьох гріхах і спрямовували проти них вірян. Європу вразили єврейські погроми, а часом євреїв масово страчували. Поміркуймо!Яке значення в житті сучасної людини має релігія?Як запобігти релігійній нетерпимості?

Номер слайду 17

Мовою документів. Конституція України. Стаття 35 Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров’я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей. Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа — від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов’язкова. Ніхто не може бути увільнений від своїх обов’язків перед державою або відмовитися від виконання законів за мотивами релігійних переконань. У разі якщо виконання військового обов’язку суперечить релігійним переконанням громадянина, виконання цього обов’язку має бути замінене альтернативною (невійськовою) службою.

Номер слайду 18

1. Що включає в себе право на свободу світогляду й віросповідання?2. У яких випадках право на свободу світогляду і віросповідання може бути обмежене?3. Яка релігія може бути визнана державою як обов’язкова?4. Чи можна звільнитися від виконання військового обов’язку за мотивами релігійних переконань?

Номер слайду 19

Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Історія. Що вивчає наука «Історія»» — уявно поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху. Усно дайте відповіді на поставлені запитання.

Номер слайду 20

Запитання і завданняhttps://cutt.ly/u. Pt. Oq0 UВиконайте онлайн-вправу. Кросворд навпаки. Уявіть себе розробником кросвордів — складіть запитання до запропонованого кросворда. Пам’ятайте, що запитання мають бути простими і допомагати швидко відгадати слово.

Номер слайду 21

Домашнє завдання 1. Опрацювати § 32.2. Підготуйте презентацію «Сучасні релігії світу»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рубежанська Юлія Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
11 березня
Переглядів
957
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку