4 клас. Літературне читання. Василь Сухомлинський "Не забувай про джерело"

Про матеріал

Літературне читання 4 клас

Тема. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело».

Мета:

  • -активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника;
  • -розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне;
  • -розвивати мовленнєву компетентність;
  • -удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком;
  • -відпрацювати навички правильного читання;
  • -коригувати мовлення учнів;
  • -виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки.

Обладнання: відео «Шацькі озера з висоти пташиного польоту», портрет В. Сухомлинського, підручник літературного читання 4 клас О. Я. Савченка, відео «Мавка», відеопрезентація «Краєвиди України».

Тип уроку: традиційний, урок вивчення нового матеріалу.

Зміст архіву
 Сухомлинського_1.jpg
 Сухомлинського_2.jpg
, чистомовки.png
Перегляд файлу

Літературне читання 4 клас

Тема. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Мета: 

-          активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника;

-          розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; 

-          розвивати мовленнєву компетентність; 

-          удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком; 

-          відпрацювати навички правильного читання; 

-          коригувати мовлення учнів;

-          виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки.

Обладнання: відео «Шацькі озера з висоти пташиного польоту», портрет В. Сухомлинського, підручник літературного читання 4 клас О. Я. Савченка, відео «Мавка», відеопрезентація «Краєвиди України».

Тип уроку: традиційний, урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Читання скоромовок

Великі мурахи грали у шахи, а маленькі мурашки – у шашки.

У діброві – дуби,  під дубами – гриби,  трава – між грибами, хмарки – над дубами.

Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі. Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.

III.  ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Виразне читання вірша під музичний супровід.

Конкурс на краще виразне читання вірша Ліни Костенко «Я хочу на озеро Світязь...» (під відеосупровід «Шацькі озера з висоти пташиного польоту». (3:44хв) 

  Які почуття викликав у вас вірш?

  Які картини ви уявляли, слухаючи його?

2. Дидактична гра «Правда, неправда».

       На території Волинської області знаходиться мальовниче озеро Світязь – центральна водойма системи Шацьких озер. (+)

       Світязь є найглибшим озером з усіх українських водойм. (+)

       Озеро Світязь штучного походження. (-; природного)

       Вода в озері дивує м’якістю, а також вона дуже каламутна. (-; прозора)

       В складі кришталево чистих вод міститься срібло. Після купання рани швидко гояться, а шкіра стає еластичною і м’якою. (+)

       У центрі Світязю височіє острів, площа якого складає близько 7 гектарів. (+)

       Озеро Світязь входить до 7 чудес України. (+)

IV.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  Багата наша Україна на річки, озера. Її неповторними краєвидами захоплюються як на території України, так і з-за кордоном. Любов і повага до рідного краю, його краси поєднуються в душі людини і утворюють одне ціле – гармонію людини і природи. 

Однак цю окрасу, гордість нашого народу потрібно шанувати, цінувати і оберігати, щоб ще наше і майбутнє покоління також могли милуватися, насолодитися нею.

Як кажуть у народі: «Хто не любить природи, той не любить і людини. Адже природа – це і є той будинок, в якому живе людина».

  Як ви думаєте, чи можна вважати таку народну думку істинною? Чи є важливим на сьогоднішній день питання збереження і охорони довкілля?

Сьогодні ми будемо працювати над твором Василя Сухомлинського «Не забувай про джерело». (с.75)

  Що вам відомо про цього письменника?

  Які його твори ми вже читали?

Пригадаймо декілька цікавих фактів про письменника:

       Василь Сухомлинський (1918-1970) – український педагог, публіцист, письменник, поет.

       Народився Василь Сухомлинський в селі Василівці в бідній селянській сім’ї. В родині було 4 дітей, і всі стали вчителями.

       У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села; працював викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі. Саме мати хлопчика спонукала його до педагогічної діяльності, бо бачила у ньому потенціал.

       У 1941 році під час Другої світової війни добровольцем пішов на фронт. На фронті Василь Олександрович був двічі поранений.

       У 25 років він працював директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищі.

       В.Сухомлинський був дуже ерудованим і володів кількома іноземними мовами. Він мав неабияку силу волі, вирізнявся надзвичайною скромністю, людяністю, працездатністю (вставав щодня о четвертій годині ранку й писав власні твори до восьмої). 

V.  СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над заголовком. Дидактична гра «Передбачення»

  Прочитайте заголовок.

  Яке це речення за метою висловлювання?

  Слухаючи твір, задумайтеся, чи вдало підібраний заголовок? Який ще заголовок ви можете запропонувати? 

             

2. Виразне читання оповідання вчителем

  Чи сподобався вам твір?

  Які слова були вам незнайомі?

       Пустир – незабудоване, запущене місце.

       Долина – рівна плоска місцевість, розташована між горбами чи горами.

       Бувальщина – щось дійсне, реальне; те, що справді було.

       Ставок – штучна водойма для зберігання води з метою водопостачання, зрошення, розведення риби

і водоплавної птиці, а також для санітарних і спортивних потреб.

 

       Битва під Жовтими Водами (19 квітня 1648 – 6 травня 1648) – битва між польськими військами Речі Посполитої і українськими козацько-селянськими військами Богдана Хмельницького, його татарськими союзниками в ході національно-визвольної війни 1648 – 1654 років.

       Мул – дуже подрібнена, розтерта земля попелястого кольору, що відкладається на дні рік, озер, морів.

       Балка – яр з пологими схилами.

       Ухвала – рішення.

       Кілок – груба палиця, загострена з одного кінця.    Неприкаяний – який не знаходить собі місця, притулку; який не знає, що робити, чим зайнятись.

 

       Околиця – віддалена від центру частина населеного пункту.

       Гріх – поганий, непорядний вчинок.

       Смеркати – темніти після заходу сонця; вечоріти, сутеніти.

       Мілкий – який має невелику глибину.

       Призвід – приклад для наслідування.

  Які почуття у вас викликав цей твір?

  Який настрій створив? Над чим ви замислилися?

  Які картини ви уявляли, слухаючи оповідання?

  Отож, на вашу думку, чи вдало підібраний заголовок? Який ще заголовок ви можете запропонувати?

3.  Релаксія (Перегляд відео «Мавка»)(1:47хв)

4.  Читання тексту учнями

5.  Дидактична гра «Голосування»

  Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то робите звук пальцями. Якщо речення неправильне – хлопаєте і зачитуєте правильно речення.

       - Дідусь (учитель) питає: «Бачите, діти, ось цей спалений сонцем пустир у долині?»

       + Ось тут, на місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок, аж до села, що розкинулось ген під горою.

       - На березі верби і берези (лише верби) росли.

       - Викопали тут ставок запорожці після битви під Берестечком (Жовтими Водами).

       - Над ставом, на вербових кілках, висіли великі мішки (дерев’яні відра).

       + Та ось хтозна-звідки приїхала в село сім’я – батько, мати, четверо синів і дві дочки. Усіх їх прозвали Неприкаяними.

       + Лихий призвід (приклад) –  людям заохота. Багато підлітків, а потім і дорослих стали приходити купатися після смеркання, щоб ніхто не бачив.

       + Кожному думалось: «На мій вік вистачить». Та ставок мілів, перетворювався на болото, заростав бур’яном.

       - Напившись води з криниці (без криниці), не забувайте про джерело, з якого вона витікає. 6. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання

  Що було на місці пустиря багато років тому?

  Яким був ставок?

  Що росло біля нього?

  Хто викопав ставок?

  Що ухвалили селяни на своїй раді?

  Як люди дотримували цієї ухвали?

  Хто приїхав до села хтозна-звідки?

  Як прозвали сім’ю? Чому?

  Що стали помічати старі люди?

  Як ви розумієте вислів «лихий призвід – людям заохота»?

  Що сталося зі ставком?

  Як ви розумієте вислів: «Одна людина залишає в лісі слід, сто чоловік – стежку, тисяча – пустелю.» Чи пов'язаний вислів з оповіданням?

  У яких словах виражена головна думка твору Василя Сухомлинського?

VI.  ПІДСУМОК УРОКУ

  З яким твором ми ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

  Які цікаві факти ви дізналися з біографії автора?

  До чого закликає нас Василь Сухомлинський?

Перегляд відеопрезентації «Краєвиди України». (3:42хв)

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання (с. 75- 76). Подумайте над відповідями на запитання після оповіданням.

 

0-Ak-BCn_Rw.jpg
0_vVifJzmEY.jpg
1XbhLjx4udk.jpg
1c7YOMZgDaw.jpg
22687927_1745761965720204_4212911069397657067_n.jpg
2VSdRAaOiow.jpg
2d6AhhFZrgw.jpg
2uVBaSGNAiQ.jpg
3O-QjNeg1FA.jpg
3SnctBpPzvw.jpg
3eDq7nnFmDk.jpg
3kIuEj-rQ3g.jpg
4bEjhi5cSBU.jpg
5_LdhWZSM4Q.jpg
6OOlgEaKJE0.jpg
91Pa6gG3r0E.jpg
9TJ9yJJSSl4.jpg
AYIaJs1hn6U.jpg
Cm6Fcscm8rE.jpg
Dq4KY2A50cs.jpg
EkkKu_50cMk.jpg
FP-2nG_WiN8.jpg
GXYFZ_Vh0ok.jpg
Gfvt3ZJF2bs.jpg
HD_fkGL3CSI.jpg
HEIxvy24BAs.jpg
IlBXgxtAu0k.jpg
JtbPpNh5ASg.jpg
KTqbeew4wTI.jpg
L2r5zYBTiDM.jpg
LDVpCiCCnlc.jpg
LP6-6WthAAI.jpg
MSkimaoppbg.jpg
N0t16XbYwKU.jpg
O0EFlV1Q5Yc.jpg
O1E-LW11d6I.jpg
O2dcBGCaem8.jpg
RYBVuGIrPbA.jpg
Rkxqu6U49y8.jpg
Screenshot_1.png
Screenshot_10.png
Screenshot_11.png
Screenshot_12.png
Screenshot_2.png
Screenshot_4.png
Screenshot_5.png
Screenshot_6.png
Screenshot_7.png
Screenshot_8.png
Screenshot_9.png
Sun33zOsHH4.jpg
U9pVr5bVbAI.jpg
Uw5oMq3nEJo.jpg
VzQBxPp4NUE.jpg
X7NMMl5PiaE.jpg
X9UaDRQSGQ8.jpg
a8dnwaq-O3c.jpg
aNJ26jLavC8.jpg
bzoa8eAM7YQ.jpg
cMIsGHwYyRc.jpg
d6j4Ep8VmIQ.jpg
dOQHng3rzWw.jpg
gHAGmi0OL5c.jpg
gd5dnorj64E.jpg
hiz0MBMU6bk.jpg
ho51VP9-iFs.jpg
m2xvh5e8C3Q.jpg
miEerHFGiic.jpg
nPNPAVvOWLw.jpg
phZzz2DSaqE.jpg
sh5K5y1oZsA.jpg
uS91Dg9XlZ4.jpg
vaxy6_WW6M0.jpg
wAj8NDBwNVU.jpg
yoHJdh0KJ18.jpg
zLNp2_iT6_A.jpg
zip
Додано
10 липня 2018
Переглядів
1830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку