5 мова.
Тема: Склад. Правила перенесення слів з рядка в рядок
Мета: навчальна: поглибити знання п’ятикласників про склад; удосконалювати навички складоподілу, переносу слів із рядка в рядок; удосконалювати вміння правильно переносити слова з рядка в рядок;
розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, фонематичний слух; формувати вміння порівнювати і аналізувати предмети, події та явища; збагачувати, конкретизувати і поповнювати словниковий запас учнів;
виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія,
Правопис: уживання великої літери, подвоєння приголосних, перенос слів, правопис ненаголошених і наголошених голосних.
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення: правильна вимова наголошених і ненаголошених голосних; використання логічного наголосу для виділення у вимові смислового навантаження; засвоєння складних випадків слововживання.
Міжпредметні зв’язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фішки, інформаційно-технічне забезпечення, демонстраційний та роздатковий матеріал,
Корекція: розумового розвитку, формування постави, сенсорної та особистісної сфери
Індивідуальна робота: …………………..
Словникова робота: склад, перенести з рядка в рядок, назви професій
Розвиток компетентностей:
Тип уроку: осмислення знань, формування на їх основних необхідних компетентностей, умінь і навичок;
Епіграф: Листи в небесну канцелярію до Миколи Чудотворця.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
І. Етап самовизначення до діяльності
1. Ознайомлення з епіграфом уроку.
- Сьогодні, поспішаючи до нас на урок, я подумала, що в житті ми багато поспішаємо, ми часто пишемо листи похапцем, не знаходимо часу на головне. Та й Листи бувають все частіше електронні, не писані від руки, а то й часто – просто до небесної канцелярії з яким-небудь проханням, яке хочемо щоб було виконане якнайшвидше! Так? Чи ні?
- А хто пояснить мені зміст слів «небесна канцелярія»?
- Яку роль в українській культурі відіграє цей святий?
- Чи готові ми попрацювати сьогодні у «Небесній канцелярії?»
Отож, Епіграфом нашого уроку вислів: «Листи в Небесну канцелярію до Миколи Чудотворця».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
1.Слово вчителя.
- Так, Ви праві. Образ святого Миколая — це образ улюбленого героя всіх дітей, який дарує подарунки та виконує бажання. А чи знаєте Ви, що і в Україні є головна Резиденція Св. Миколая,( що розташована за адресою: Львів, вул. Богомольця,8 (код 681, перший поверх, Мальтійська служба допомоги )) А отже, він, живучи в сучасних умовах, і живе по-сучасному! Аякже! Йому ж надходять щодня ворохи листів і звернень, як електронних, так і звичних. І йому потрібні помічники. І вони в нього є: адміністратори, ком’юніті-менеджери, директ-менеджери і багато інших. Я зустріла одну таку панянку, ком’юніті-менеджера, що поспішала з листами до Св. Миколая і запросила до нас у гості. Це пані Вікторія Анатоліїна. А тому ми можемо їй допомогти з листами, так як вона дуже поспішала. А в кінці уроку вона хоче, щоб Ви відповіли: «Що залежить в житті людини від того, яка вона вправна, наскільки швидка і кмітлива?» Спробуємо допомоги, діти?
2. Учитель оголошує тему уроку, учні записують у зошити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
1.Поділ класу на групи. Мотивація такого поділу. Оскільки в Небесну канцелярію потрібні помічники, давайте розділимося на відділи. Як у офісах.
2.Знайомство зі змістом нових термінів і слів: Небесна канцелярія. Ком’юніті-менеджер , Небесна канцелярія. Директ-менеджер, Небесна канцелярія. Адміністратор сторінки або спеціаліст по роботі з клієнтами в соцмережах.
3. Перевірка Д.З. Давайте, підготуємо офіс для роботи і співпраці відділів.
Пригадаємо Д.З. – правила. Знайомимося з термінами.
Таймінг — від англ. «timing», в перекладі «хронометраж».
Спочатку часто використовувався у онлайн-іграх, де треба було відчути «таймінг» і застосувати певну здібність в конкретний момент. Згодом перекочувало у загальну розмовну мову.
І ЗАВДАННЯ: КОЖЕН ВІДДІЛ або ГРУПА МАЄ ВІДПОВІСТИ НЕ МЕНШЕ НІЖ НА 4 ПИТАННЯ ПРАВИЛЬНО. На час! Таймінг!
Завдання: «Магія перетворень слів» Питання до учнів:
1. Що таке склад? Наведіть приклади.
2. Які звуки повинні бути у складі?
3. Чим відрізняються наголошений і ненаголошений, відкитий і закритий склад?
4. Скільки складів у словах: ніч, ве-чір, Ми-ко-лай? (3-2-1, чи 1-2-3?)
5. Як визначити кількість складів у слові? (за голосними)
6. Поясніть, одна літера не може переноситись на наступний рядок. (так/ні) Наведіть приклад.
7. Що потрібно пам'ятати при переносі сполучень "дж" та "дз"? як 1 звук.
8. Чи можна переносити слова зі сполученням "ьо" та "йо" в наступний рядок? Так? (ні)
9. Як правильно переносити слова з буквою "й"? Відриваємо від складу? (ні)
10. Чи розриваються при перенесенні апостроф та м’який знак?
11. Як правильно переносити слова з подвоєними літерами? Наведіть приклади для слова "життя" та "знання".
Практичне завдання індивідуально (ООП)
Оцінка: всі 4 пит. - 2 бали, половина – 1 бал.
___________________________________________________
Критерії оцінювання учнів класу:
Не менше як 4 питання правильно - 4 б.
До 3 помилок , то тоді – 2б.
(Після виконання кожного завдання учні за поданими критеріями виставляють бали, заповнюючи «Картку самооцінювання»)
IV. ЕТАП ПЕРВИННОГО ЗАКРІПЛЕННЯ.
1.Слово вчителя.
Св.. Миколаю? Тож працюймо якнайшвидше, пам’ятаєте наше питання.
І. Ось перший Лист…. Без привітання.., і без підпису…., а просто так:
Читають охочі учні.
«…Святий Миколою! Святий Миколаю, Ну що це таке!? Я так втомився від цих уроків! Ніхто мені не допоможе! От що це, га? І мова рідна, і букви ніби знайомі, а завдання казна-яке! ..от…Знайди слова, які не можна розривати для пре,….ой, перено-су! От…. а вправа 220 ст. 88.»
І без підпису….
Слово вчителя.
- Ну що, не будемо турбувати Чудотворця через такі дрібниці, діти, згодні? Навіть автора не вказав, і не подякував, і не попрощався…
- Можна йому так сказати: «Не вмієш підписати листи, то Миколай до тебе не прийде!?»
- Діти, працюємо на час. У на 3 хвилинки. Адміністратори, - 2 учні, перевіряємо таймінг (ЧАС) і правильність виконання:
- Пригадаймо, що т. склад?
Відповіді учнів:
Склад — це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків.
- Перевіряємо вправу 220 стор.88. Виписуємо слова, які не можна розривати для переносу.
ПЕРЕВІРКА: читає відділ ком’юніті-менеджерів. Інші – звіряють. Заповнюють картки сомооцінювання.
Герб, юнак, клас, сом, степ , лев, кран, скло.
Практичне завдання індивідуально (ООП)
Оцінка: всі 4 слова - 2 бали, половина слів – 1 бал.
Критерії оцінювання учнів класу:
0 помилок - 4 б.
До 3 помилок – 2б.
(Після виконання кожного завдання учні за поданими критеріями виставляють бали, заповнюючи «Картку самооцінювання»)
ІІ Другий Лист. Слово вчителя.
Наступний лист. Ой, а що це? Підпис…Св. Миколай…Він що сам собі пише? Подивимося… Читають учні.
«Шановна Пані амбасадорка!
Тут без Вас трапилася в моєму ПК така халепа...з отим відмиканням світла! СУЦІЛЬНА КАТАСТРОФА! Усі Листи від малечі та дорослих і мої особисті справи так переплуталися, а мені не вистачає часу на це, щоб впорядкувати. Усі листи надважливі, а є термінові справи! Виклики! Молитовні благання! Сподіваюся, що Вам і моїй перекладачці вдасться навести лад! Дуже поспішаю на фронт, до ЗСУ, де на Півдні пекло, там хлопці чекають і моляться за мою підтримку!
Сподіваюся на Вашу вправність, пані-помічнице!
Ваш Св. Миколай»
ІІ. Робота із теками св.. Миколая.
Слово вчителя:
Фемінітіви — це слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду (які зазвичай використовуються до всіх людей незалежно від їхньої статі)
Слово «амбасадор» - перекладається з французької як «посол» або «посланець» і з’явилося в дипломатії. Відносно недавно цей термін перейшов в бізнес. Найчастіше таким послом стає зірка, спортсмен, музикант або блогер. Тобто амбасадор – це лідер, який уклав контракт з брендом і рекламує його товари.
СЛОВА НА КАРТЦІ. Працюємо біля дошки. По 2 учні з відділу. Всі інші – працюють в зошитах.
Адміністратори : 1-складові слова, директ-менеджери - 2 складові слова, ком’юніті-менеджери - 3 складові слова.
Завдання: Визначте 1,2,3-складові слова. Запишіть і поділіть на склади. Поставте наголос. Таймінг (Час) – 3 хвилини запис, 3 хв. пояснення груп.
Виступ: ком’юніті-менеджерів , директ-менеджерів, адміністраторів сторінки сайту резиденції Св. Миколая.
Свято, сон, дарунок, мрія, ніч, небеса, сани, рай, Ангели, Святий Миколай, Christmas, boots, stars, Santa Claus (Різдво, чобітки, зорі, Санта-Клаус)
Примітка: Святи́й Микола́й, також відомий як Санта-Клаус (англ. Santa Claus) — святковий персонаж, добрий чарівник, якого ототожнюють з образом Миколи Чудотворця.
Практичне завдання індивідуально (ООП)
Чи вийшло у вас заповнити святкові теки вірно для Чудотворця? Перевірмо?
Є бажання? Зачитайте…
2. Сомооцінювання (Після виконання кожного завдання учні за поданими критеріями виставляють бали, заповнюючи «Картку самооцінювання»)
Критерії оцінювання учнів класу:
0 помилок - 3б.
До 3 помилок – 1б.
Фізкультхвилинка (пальчикова гімнастика «Рідний дім». Оберніться до сусіда, доторкніться своїми долонями одна об одну. Імітуйте пальцями будинок і дах. Хай живе наш рідний дім — Тепло й затишно у нім. Кінчики пальців торкаються (дах), кінчики мізинчиків торкаються один одного, створюючи пряму лінію (балкон), поєднайте свої пальці на обох руках з сусідом, сплівши їх докупи (це сім’я) Або Придумайте гарні родинні побажання зі святом в пререддень св. Миколая, один учень – п’ять слів ( на правій руці, другий - на лівій руці)
ІІІ. ЕТАП САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ІЗ САМОПЕРЕВІРКОЮ.
А ось іще один Лист. Але лист тривожний. Чому тривожний, бо він білий, дітки, а це значить, що це молитва… Читає вчитель.
"Святий Чудотворцю! Я тихо тобі помолюся за татуся… Він – мій Герой! Мій друг і порадник, мій захисник. І він теж Миколай! Та ось уже пів року як пропав безвісти… Молю, почуй мене! Благаю, допоможи йому віднайти дорогу додому.
З надією і вірою в диво… Олеся і мама Катруся".
Слово вчителя. - І адресат є і адреса... лише код пропущено, напевне не знають. Допоможемо їм? Швиденько тоді!
Практичне завдання індивідуально (ООП)
Критерії оцінювання: вірно - 2 бали, є помилки – 1 бал.
Чи ж залежить тут від нас, у цій ситуації хоч щось? А швидкість і вправність допоможуть отримати листа Чудотворцю вчасно? Так! Ми дізнаємося код штаб-квартири Миколи Чудотворця.
Ну що, дітки, поспішімо, незабаром помічниця Миколая піде, а ми не готові дати відповідь на питання «Чи залежить і життя, і успішність людини в житті від того, яка вона вправна, наскільки швидка і кмітлива?»
Адреса́т (одержувач) — це особа або організація, якій посилається поштове відправлення; одержувач. Конверт формату A5.
Робота з підручником.
Завдання: навпроти літери записати цифру. Так ми знатимемо код.
Слідкуємо: Таймінг! Таймінг! (Час!) Хто найшвидший? 1 хв..
Вчитель показує картку з поділеними для переносу словами. Учні повинні записати літеру, а поряд – номер правила, яке пояснює правильно чи неправильно перенесено слова.
А – галу-ззя, галуз-зя, жи-ття і жит-тя, зна-ння, знан-ня;
Б – вул.. Богомольця, 8 ; Св. Чудотворця;
В – ол-ень, ра-й; о-ко, га-й.
ВІДПОВІДЬ: 681.
Адреса Чудотворця: Львів, вул. Богомольця, 8 (код 681, перший поверх, Мальтійська служба допомоги )
Критерії оцінювання:
Час роботи 1 хв. - 2 б.
Більше 1 хв. – 0,5 б.
Чи готові члени і членкині відділів відповісти на питання: «Чи залежить і життя, і успішність людини в житті від того, яка вона вправна, наскільки швидка і кмітлива?» Що від цього може залежати?
Відповіді учнів:
Вчитель: Молодці, дітки. Звіряємо свої картки самооцінювання. Ну а тим, у кого результати не дуже, не вдовольняють Вас, скажу так: Знайте, «Той, хто робить помилки, - попереду того, хто не робить нічого. Помилки, якщо їх визнавати, обертаються з утрат на здобутки.» - говорив письменник Михайло Дочинець
Ви добре попрацювали, впорались і з цим листом.
VІ ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ.
1. Оцінка роботи учнів
1. «МІКРОФОН»
- Що дізналися нового на уроці? Нові слова, поняття?
- На які питання знайшли відповіді?
- Що ж залежить від нашої вправності?
- Що таке лист і кому його пишуть?
НАШЕ ІМ’Я, ЧЕСТЬ, НАВЧАННЯ І ЖИТТЯ.
2. Зняття психологічної напруги:
Відгадайте загадки:
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ:
Завдання: Свої листи Святому Миколаю діточки залишають на підвіконниках, а Ангели вночі тихенько забирають ці конвертик в Небесну канцелярію. Ось і ще один Лист ... І він також білий, дітки, а це значить, що і це молитва… Але…. цього листа Ви знайдете у своїх поштових скриньках. Прочитайте його і виконайте 1 із завдань.
1. Напишіть відповідь дівчинці від імені Чудотворця – це робота відділу ком’юніті-менеджерів,
2. Адміністратори складають оголошення чи проводять розіграш малюнків, щоб зібрати кошти для допомоги.
3.А директ-менеджери виконують впр. 221 – Завдання: розкажіть, чи погоджуєтеся Ви з думкою, що людина – найвища цінність?
4. Якщо ж завдання вам заскладні - то також приймаються особисті послання до Небесної канцелярії. Або впр. 224 письм..
Лист.
"Святий Миколаю! Мене звати Софія, мені одинадцять років. Я живу поряд з зоопарком. Прийшла зима. І моє велике бажання, щоб звірі там не голодували взимку, а покинуті котики і собачки в місті мали притулок! А ще - мій тато – льотчик! І він постійно на бойових вильотах. І я хочу попросити не за себе, а щоб Ти приніс українським Воїнам зброю, одяг, їжу, щоб їм було тепло і мали що їсти. Мені так боляче, коли я бачу, як хтось голодує. Та найбільше я хочу завершення війни нашою перемогою! Дякую, що вислухав!
З повагою, учениця Стрільського ліцею, Софія."
2. Створення установки на відпочинок:
Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.
Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі!
1