5 мова Склад. Правила перенесення слів з рядка в рядок

Про матеріал
5 мова Склад. Правила перенесення слів з рядка в рядок.Це урок з підтемою про Святого Миколая. Урок-гра у формі змагання, простий у розумінні , проте об'ємний. Вчитель може викоритати по цій же темі матеріал з додатку та/або скоротити заняття.
Перегляд файлу

5 мова.

Тема: Склад. Правила перенесення слів з рядка в рядок

Мета: навчальна: поглибити знання п’ятикласників  про склад;  удосконалювати навички складоподілу, переносу слів із рядка в рядок; удосконалювати вміння правильно переносити слова з рядка в рядок;

розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, фонематичний слух; формувати вміння порівнювати і аналізувати предмети, події та явища; збагачувати, конкретизувати і поповнювати словниковий запас учнів;

виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія,

Правопис: уживання великої літери, подвоєння приголосних, перенос слів, правопис ненаголошених і наголошених голосних.
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення: правильна вимова наголошених і ненаголошених голосних; використання логічного наголосу для виділення у вимові смислового навантаження; засвоєння складних випадків слововживання.
Міжпредметні зв’язки: художня література, усна народна творчість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фішки, інформаційно-технічне забезпечення, демонстраційний та роздатковий матеріал,

Корекція: розумового розвитку, формування постави, сенсорної та особистісної сфери

Індивідуальна робота: …………………..

Словникова робота: склад, перенести з рядка в рядок, назви професій

Розвиток компетентностей:

Тип уроку: осмислення знань, формування на їх основних необхідних компетентностей, умінь і навичок;

Епіграф:  Листи в небесну   канцелярію до Миколи Чудотворця.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

І. Етап самовизначення до діяльності

1. Ознайомлення з епіграфом уроку.

- Сьогодні, поспішаючи до нас на урок, я подумала, що в житті ми багато поспішаємо, ми часто пишемо листи похапцем, не знаходимо часу на головне. Та й Листи бувають все частіше електронні, не писані від руки, а то й часто – просто до  небесної канцелярії з яким-небудь проханням,  яке  хочемо щоб було виконане якнайшвидше! Так? Чи ні?

-  А хто пояснить мені зміст слів «небесна канцелярія»?

-  Яку роль в українській  культурі  відіграє цей святий?

-  Чи готові ми попрацювати сьогодні у «Небесній канцелярії?»

Отож, Епіграфом  нашого уроку вислів: «Листи в Небесну канцелярію до Миколи Чудотворця».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

1.Слово вчителя.

- Так, Ви праві. Образ святого Миколая — це образ  улюбленого героя всіх дітей, який дарує подарунки та виконує бажання. А чи знаєте Ви, що і  в Україні є головна  Резиденція Св. Миколая,( що  розташована за адресою: Львів, вул. Богомольця,8  (код 681, перший поверх, Мальтійська служба допомоги )) А отже, він, живучи в сучасних умовах, і живе по-сучасному! Аякже! Йому ж надходять щодня ворохи листів і звернень, як електронних, так і звичних. І йому потрібні помічники. І вони в нього є: адміністратори, ком’юніті-менеджери, директ-менеджери і багато інших. Я зустріла одну таку панянку, ком’юніті-менеджера, що поспішала з листами до Св. Миколая і  запросила до нас у гості. Це пані Вікторія Анатоліїна. А тому ми можемо їй допомогти  з листами, так як вона дуже поспішала. А в кінці уроку вона хоче, щоб Ви відповіли: «Що  залежить  в житті людини від того, яка вона вправна, наскільки швидка  і кмітлива?» Спробуємо допомоги, діти?

2. Учитель оголошує тему уроку, учні записують у зошити.  

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

1.Поділ класу на групи. Мотивація такого поділу. Оскільки в Небесну канцелярію  потрібні помічники, давайте розділимося на відділи. Як  у офісах.

 

2.Знайомство зі змістом нових термінів і слів: Небесна канцелярія. Ком’юніті-менеджер , Небесна канцелярія. Директ-менеджер,  Небесна канцелярія. Адміністратор сторінки або спеціаліст по роботі з клієнтами в соцмережах.

 

3. Перевірка Д.З.  Давайте, підготуємо офіс для роботи і співпраці відділів.

Пригадаємо Д.З. – правила. Знайомимося з термінами.

 

Таймінг — від англ. «timing», в перекладі «хронометраж».
Спочатку часто використовувався у онлайн-іграх, де треба було відчути «таймінг» і застосувати певну здібність в конкретний момент. Згодом перекочувало у загальну розмовну мову.

 

І ЗАВДАННЯ: КОЖЕН  ВІДДІЛ або ГРУПА МАЄ ВІДПОВІСТИ НЕ МЕНШЕ НІЖ НА 4 ПИТАННЯ ПРАВИЛЬНО. На час! Таймінг!

  •           Працюємо на таймінг ( час)

Завдання:  «Магія перетворень слів» Питання до учнів:

1. Що таке склад? Наведіть приклади.

2. Які звуки повинні бути у складі?

3. Чим відрізняються наголошений і ненаголошений, відкитий і закритий склад?

4. Скільки складів у словах: ніч, ве-чір, Ми-ко-лай? (3-2-1, чи 1-2-3?)

5. Як визначити кількість складів у слові? (за голосними)

6. Поясніть, одна літера не може переноситись на наступний рядок. (так/ні) Наведіть приклад.

7. Що потрібно пам'ятати при переносі сполучень "дж" та "дз"? як 1 звук.

8. Чи можна переносити слова зі сполученням "ьо" та "йо" в наступний рядок? Так? (ні)

9. Як правильно переносити слова з буквою "й"? Відриваємо від складу? (ні)

10. Чи розриваються при перенесенні  апостроф та м’який знак?

11. Як правильно переносити слова з подвоєними літерами? Наведіть приклади для слова "життя" та "знання".

Практичне завдання індивідуально  (ООП)

  1. Якщо  всього вірно визначено 4 питання так/ні, записані у зошити. Звірити з усіма. 

Оцінка: всі 4 пит. -  2 бали, половина – 1 бал.

___________________________________________________

Критерії оцінювання учнів класу:

Не менше як 4 питання   правильно  - 4 б.

До 3 помилок , то тоді – 2б.

(Після виконання кожного завдання учні за поданими критеріями виставляють бали, заповнюючи «Картку самооцінювання»)

 

IV. ЕТАП ПЕРВИННОГО ЗАКРІПЛЕННЯ.

1.Слово вчителя.

  •           Ну що, закріпимо наші знання. Готові, діти допомагати

Св.. Миколаю? Тож працюймо якнайшвидше, пам’ятаєте наше питання.

І. Ось перший Лист…. Без привітання.., і без підпису…., а просто так:

 Читають охочі учні.

«…Святий Миколою! Святий Миколаю, Ну що це таке!? Я так втомився від цих уроків! Ніхто мені не допоможе! От що це, га? І мова рідна, і букви ніби знайомі, а завдання казна-яке! ..от…Знайди слова, які не можна розривати для пре,….ой, перено-су! От…. а вправа 220 ст. 88.»

І без підпису….

Слово вчителя.

  •           Діти, що це за хлопчик такий невихований, що в нього не так?

-    Ну що, не будемо турбувати Чудотворця через такі дрібниці, діти, згодні?  Навіть автора не вказав, і не подякував, і не попрощався…

- Можна йому так сказати: «Не вмієш підписати листи, то Миколай до тебе не прийде!?»

  •           Діти, кому передати листа в резиденції Св.Миколая?  Впізнали?  Це лист відділу  ком’юніті-менеджерам. (робота зі скаргами)
  •                    - Давайте, виявимо турботу про тих, хто слабший. Виконаємо вправу.

          - Діти, працюємо на час. У на 3 хвилинки. Адміністратори, - 2 учні, перевіряємо таймінг (ЧАС) і правильність виконання:

- Пригадаймо, що т. склад?

Відповіді учнів:

Склад — це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків.

 

- Перевіряємо вправу 220 стор.88. Виписуємо слова, які не можна розривати для переносу.

ПЕРЕВІРКА: читає відділ  ком’юніті-менеджерів. Інші – звіряють. Заповнюють картки сомооцінювання.

Герб, юнак, клас, сом, степ , лев, кран, скло.

 

Практичне завдання індивідуально  (ООП)

  1. Записати  учням  всього по 4 слова у зошити. Звірити з усіма. 

Оцінка: всі 4 слова -  2 бали, половина слів – 1 бал.

 

Критерії оцінювання учнів класу:

0 помилок    - 4 б.

До 3 помилок – 2б.

(Після виконання кожного завдання учні за поданими критеріями виставляють бали, заповнюючи «Картку самооцінювання»)

 

ІІ Другий Лист. Слово вчителя.

Наступний лист. Ой, а що це? Підпис…Св. Миколай…Він що сам собі пише? Подивимося… Читають учні.

«Шановна Пані амбасадорка!

Тут без Вас трапилася в моєму ПК така халепа...з отим відмиканням світла! СУЦІЛЬНА КАТАСТРОФА! Усі  Листи від малечі  та дорослих  і мої особисті справи так переплуталися, а мені не вистачає часу на це, щоб впорядкувати. Усі листи надважливі, а є термінові справи! Виклики! Молитовні благання! Сподіваюся, що Вам і моїй перекладачці вдасться навести лад! Дуже поспішаю на фронт, до ЗСУ, де на Півдні пекло, там хлопці чекають і моляться за мою підтримку!

Сподіваюся на Вашу вправність, пані-помічнице!

Ваш Св. Миколай»

ІІ.  Робота із  теками св.. Миколая.  

  •                       Наскільки це важливий лист, діти?
  •                       Що від того залежить, якщо вчасно не виконати прохання Чудотворця?
  •                       Чи є час у Святого Дідуся сидіти за гаджетом?
  •                       Діти, кому писав Святий Миколай?  Впізнали?  Це лист команді ком’юніті-менеджерам.
  •                       Хто така амбасадорка? Так, ця назва – фемінітив.

Слово вчителя:

Фемінітіви  — це слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду (які зазвичай використовуються до всіх людей незалежно від їхньої статі)

Слово «амбасадор» - перекладається з французької як «посол» або «посланець» і з’явилося в дипломатії. Відносно недавно цей термін перейшов в бізнес. Найчастіше таким послом стає зірка, спортсмен, музикант або блогер. Тобто амбасадор – це лідер, який уклав контракт з брендом і рекламує його товари.

СЛОВА НА КАРТЦІ. Працюємо  біля дошки. По 2 учні з відділу. Всі інші – працюють в зошитах.

Адміністратори : 1-складові слова, директ-менеджери - 2 складові слова, ком’юніті-менеджери -  3 складові слова.

Завдання: Визначте 1,2,3-складові слова. Запишіть і поділіть  на склади. Поставте  наголос. Таймінг (Час) – 3 хвилини запис, 3 хв. пояснення груп.

Виступ: ком’юніті-менеджерів , директ-менеджерів,  адміністраторів сторінки сайту резиденції Св. Миколая.

Свято,  сон,  дарунок, мрія, ніч, небеса, сани, рай, Ангели, Святий Миколай, Christmas, boots, stars, Santa Claus (Різдво, чобітки, зорі, Санта-Клаус)

Примітка: Святи́й Микола́й, також відомий як Санта-Клаус (англ. Santa Claus) — святковий персонаж, добрий чарівник, якого ототожнюють з образом Миколи Чудотворця.

 

Практичне завдання індивідуально  (ООП)

  1. Записати учням по 1 виду слів 1 скл,  2 скл,( для цього вони отримують мішечки, куди записують потрібні слова)

Чи вийшло  у вас заповнити святкові теки вірно для Чудотворця? Перевірмо?

 Є бажання? Зачитайте…

 

2. Сомооцінювання (Після виконання кожного завдання учні за поданими критеріями виставляють бали, заповнюючи «Картку самооцінювання»)

Критерії оцінювання учнів класу:

0 помилок    -   3б.

До 3 помилок – 1б.

 

Фізкультхвилинка (пальчикова гімнастика «Рідний дім». Оберніться до сусіда, доторкніться  своїми долонями одна об одну. Імітуйте пальцями будинок і дах. Хай живе наш рідний дім — Тепло й затишно у нім. Кінчики  пальців  торкаються (дах), кінчики мізинчиків торкаються один  одного, створю­ючи пряму лінію (балкон), поєднайте свої пальці на обох руках з сусідом, сплівши їх докупи (це сім’я) Або Придумайте гарні родинні побажання зі святом в пререддень св. Миколая, один учень – п’ять слів ( на правій руці, другий  - на лівій руці)

 

ІІІ.   ЕТАП САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ІЗ САМОПЕРЕВІРКОЮ.

А ось іще один Лист.  Але лист тривожний. Чому тривожний, бо він білий,  дітки, а це значить, що це молитва…   Читає вчитель.

"Святий Чудотворцю! Я тихо тобі помолюся за татуся… Він – мій Герой! Мій друг і порадник, мій захисник. І він теж  Миколай! Та ось уже пів року як пропав безвісти… Молю, почуй мене! Благаю, допоможи йому віднайти дорогу додому.

З надією і вірою в диво… Олеся і мама Катруся".

Слово вчителя. -    І адресат є і адреса... лише код пропущено, напевне не знають. Допоможемо їм? Швиденько тоді!

Практичне завдання індивідуально  (ООП)

  1. Записати з  учням  код. Звірити з усіма. 

Критерії оцінювання: вірно -  2 бали, є помилки – 1 бал.

 

    Чи  ж залежить  тут від нас, у цій ситуації хоч щось? А швидкість і вправність допоможуть отримати листа Чудотворцю вчасно? Так! Ми дізнаємося  код штаб-квартири Миколи Чудотворця.

Ну що, дітки, поспішімо, незабаром помічниця Миколая піде, а   ми не готові дати відповідь на питання «Чи  залежить і життя, і успішність людини в житті від того, яка вона вправна, наскільки швидка  і кмітлива?»

Адреса́т (одержувач) — це особа або організація, якій посилається поштове відправлення; одержувач. Конверт формату A5.

Робота з підручником.

  1. Лінгвістичне дослідження. Опираючись на  теоретичний  матеріал вправи 218 с. 87 пишемо «Кодовий диктант», перевірятимуть директ-менеджери.

Завдання: навпроти  літери записати  цифру. Так ми знатимемо код.

Слідкуємо: Таймінг! Таймінг! (Час!) Хто найшвидший? 1 хв..

Вчитель показує картку з поділеними для переносу словами. Учні повинні записати літеру, а поряд – номер правила, яке пояснює правильно чи неправильно перенесено  слова.

А – галу-ззя, галуз-зя,  жи-ття і жит-тя, зна-ння, знан-ня;

Б – вул.. Богомольця, 8 ; Св. Чудотворця;

В – ол-ень, ра-й; о-ко, га-й.

 

ВІДПОВІДЬ:  681.

  •           То ж яка адреса точна української резиденції Миколи Угодника?

Адреса Чудотворця: Львів, вул. Богомольця, 8  (код 681, перший поверх, Мальтійська служба допомоги )

  1. Перевіряють директ-менеджери: код - 681

Критерії оцінювання:

Час роботи 1 хв.   - 2 б.

Більше 1 хв. – 0,5 б.

  1. Підсумуємо.

Чи  готові члени і членкині відділів  відповісти на  питання: «Чи  залежить і життя, і успішність людини в житті від того, яка вона вправна, наскільки швидка  і кмітлива?» Що  від цього може залежати?

Відповіді учнів:

  •           Так, залежить часто вчасна допомога і підтримка іншої людини;
  •           Залежить  наша віра в справедливість і доброту;
  •           Залежить  навчання,  власні здобутки і віра в себе;
  •           Це наш бар’єр знань, умінь, розвитку;
  •           Залежить життя і смерть людини..

Вчитель: Молодці, дітки.  Звіряємо свої картки самооцінювання. Ну а тим, у кого результати не дуже, не вдовольняють Вас, скажу так: Знайте, «Той, хто робить помилки, - попереду того, хто не робить нічого. Помилки, якщо їх визнавати, обертаються з утрат на здобутки.» - говорив письменник Михайло Дочинець

Ви добре попрацювали, впорались і з цим листом.

 

    ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ.

1. Оцінка роботи учнів

1. «МІКРОФОН»

- Що дізналися нового на уроці? Нові слова, поняття?

- На які питання знайшли  відповіді?

- Що ж залежить від нашої вправності?

- Що таке лист і кому його пишуть?

  НАШЕ ІМ’Я, ЧЕСТЬ, НАВЧАННЯ І ЖИТТЯ.

 2. Зняття психологічної напруги:

Відгадайте загадки:

  1. Не ходжу я, а скакаю, бо нерівнi ноги маю. Через поле навмання перегнав би я й  коня!
  2. Б'ють мене старі і малі, у повітрі й  на землі. І від того не вмираю, лише весело стрибаю.    (Заєць. М'яч.)
  3. Здайте картки самооцінювання.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ:

  1. Слово вчителя. Пояснення Д.З.:

Завдання: Свої листи Святому Миколаю діточки залишають на підвіконниках, а Ангели вночі тихенько забирають ці конвертик в Небесну канцелярію. Ось і ще один Лист ... І він також білий, дітки, а це значить, що і це молитва…  Але…. цього листа Ви знайдете у своїх поштових скриньках. Прочитайте його і виконайте 1 із завдань.

1. Напишіть відповідь дівчинці від імені Чудотворця – це робота відділу ком’юніті-менеджерів,

2. Адміністратори складають оголошення чи проводять розіграш малюнків, щоб зібрати кошти для допомоги.

3.А директ-менеджери виконують впр. 221 – Завдання: розкажіть, чи погоджуєтеся Ви з думкою, що людина – найвища цінність?

4. Якщо ж завдання вам заскладні - то також приймаються особисті послання до Небесної канцелярії. Або впр. 224 письм..

 

Лист.

"Святий Миколаю! Мене звати Софія, мені одинадцять років. Я живу поряд з зоопарком. Прийшла зима. І моє велике бажання, щоб звірі там не голодували взимку,  а покинуті  котики і собачки в місті мали притулок! А ще - мій тато – льотчик! І він постійно на бойових вильотах. І я хочу попросити не за себе, а щоб Ти приніс  українським  Воїнам зброю, одяг, їжу, щоб їм було тепло і мали що їсти. Мені так боляче, коли я бачу, як хтось голодує. Та найбільше я хочу  завершення війни нашою перемогою! Дякую, що вислухав!

З повагою, учениця Стрільського ліцею, Софія."

2. Створення установки на відпочинок:

Годинник невтомний показує враз,

Що нашу роботу закінчити час.

Працювали ви добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі!

 

 

1

doc
Додано
3 січня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку