Урок розвитку зв'язного мовлення .6 клас
Подоріж Маленького принца Всесвітом.
Мета: формувати навички планування розповіді, уміння послідовно переказувати художній текс, систематизувати набуті знання; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати культуру мовлення, свідоме ставлення до життя, відповідальність за свої вчинки.
Обладнання: карта подорожі Маленького принца Всесвітом.
Міжпредметні зв’язки: з образотворчим мистецтвом, астрономією.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- З попередніх уроків я дізналася, що ви дуже любите подорожувати. Чи готові ви здійснити уявну мандрівку разом з Маленьким принцем?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Бесіда за запитаннями:
- Як ви гадаєте, чому автор відправляє свого героя у подорож?
- Як ця мандрівка змінила характери юнаків Діка Сенда і Джима Гокінса?
- Чому принц залишив свою планету?
- Що означає слово «планета»?
- Як змальовано планети у казці?
- Що об'єднує жителів усіх планет?
2. Захист «Карт подорожі Маленького принца Всесвітом» (перевірка творчого домашнього завдання)
- Проведіть екскурсію планетами. Справжньому екскурсоводу треба знати секрети опису, щоб тебе зрозуміли, уявили, про що ти розповідаєш.
- Пригадайте, які типи мовлення вам відомі. Розкрийте поняття «опис». Які стилі мовлення використовуються в описах?
( Опис – це висловлювання, в якому йдеться про ознаки предмета. Вони можуть бути одноразовими або постійними. До опису можна поставити одне із запитань:який? яка? яке? які? В описі подаються ознаки всього предмета та його частин ).
- З яких структурних елементів складається опис?
1. Загальне враження від предмета мовлення.
2. Ознаки предмета мовлення.
3. Оцінка предмета мовлення.
3. Робота зі схемою побудови опису.
Загальне вражен- Власне опис Узагальнення
ня від побаченого (висновок)
Опис може бути складений у науковому або художньому стилі.
Мета наукового опису – забезпечити точність інформації про предмет і його розмір, форму, вагу тощо.
Мета художнього опису – створити образ предмета, викликати до нього певне ставлення.
Художній опис:
Щоб описати планету, потрібно вказати:
1.Яка вона за розміром.
2.На місце розташування на ній предметів, героїв.
3.Назвати та описати предмети, тварин, рослини, людей, які перебувають на планеті.
4.Опис планети бажано будувати за схемою:
Де? Що? Як це? Що?
4.Усний опис планет, які відвідав Маленький принц( із взаємоаналізом)
5.Робота зі схемою подорожі Маленького принца.
- Чому Маленький принц швидко залишав астероїди?
- Чому на карті нашої подорожі віс планети, навіть Земля, мають однакову форму, розрізняються лише за розмірами?
( Усі вони чужі герою, на Землі здобув друзів, дізнався найбільше, але порівнював щоразу всі планети зі своїм домом, рідна планета була найдорожча серцю Маленького принца)
- Знайдіть у тексті опис рідної планети Маленького принца. Чому на схемі вона за розміром найбільша? (див. Додаток 5)
7. Самостійна робота з таблицею ( заповнити за поданими параметрами)
Житель планети |
Уособлення рис характеру |
Образи - символи |
Король |
Влада |
Трон, мантія, пацюк |
Честолюбець |
Пихатість |
Оплески, капелюх |
Пияк |
Втеча від проблем |
Подорожні пляшки |
Бізнесмен |
Прагнення до збагачення |
Цифри |
Ліхтарник |
Відповідальність |
Ліхтар |
Географ |
Обмеженість |
Книжка |
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
ІV. Домашнє завдання. З'ясувати значення алегоричних образів лиса, змії, троянди, живої води, стрілочника, баобаба.