Бесіда. Коротке, віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено повчальний зміст. Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. Основоположник жанру байки. Частина байки, в якій розповідається про події. Частина байки, в якій міститься повчання. Відображення одного предмета через інший. Мова, сповнена натяків, недомовок.
Номер слайду 3
Франція
Номер слайду 4
БІОГРАФІЯ Жан де Лафонтен народився у 1621 р. у французькому містечку Шато-Тьєррі в сім'ї чиновника. Здобувши несистематичну освіту, він деякий час працював чиновником, успадкувавши посаду свого батька. Але служба мало цікавила поета.
Номер слайду 5
Лафонтен залишив службу і переїхав до Парижа, де швидко здобув славу талановитого поета і став вести світське життя. Писати почав доволі пізно, коли йому вже виповнилося тридцять три роки. Життя поета, легке і безтурботне, нагадувало життя Цикади, героїні його байки «Цикада і Мурашка».
Номер слайду 6
Героями байок Лафонтена є люди, тварини, птахи, комахи, явища природи. Особливо французький байкар любив описувати звірів, найголовнішим з – поміж яких вважав Лева. Цар звірів у творах постає могутнім, величним, сильним, жорстоким, славолюбним. В образі Лева сучасники поета вбачали французького короля, у Вовкові, Лисиці, Леопарді – його придворних.
Номер слайду 7
Герої Лафонтена говорять такою ж вишуканою літературною мовою, що і французькі дворяни. Персонажі байок дуже культурні, високоосвічені. Лисиця знає навіть античну літературу, а Вовк знає етикет і мистецтво.
Номер слайду 8
У 1668 році з’явилися перші шість книг під назвою «Байки Езопа, перекладені на вірші добродієм де Лафонтеном». Байкарську спадщину Жана де Лафонтена складають 238 байок, вміщених у 12 збірках.
Номер слайду 9
Робота над змістом байки «Зачумлені звірі».
Номер слайду 10
Небесна кара, що її за гріх. Великий наслано на всіх,Чума — нещадна, люта сила,Спроможна все живе за день. До решти винищити, впень,Нещадно звірину косила. Не кожен хворий помирав,Та кожен дні лихої скрути. Хотів як-небудь перебути. Було звіроті не до справ: Уже не йшли на полювання. Ні хитрі лиси, ні вовки,І велелюбні голубки. Забули вже за любування. Лев скликав раду і сказав:"Напевно, кару Бог послав. Нам за чиюсь тяжку провину. У кого з нас найбільший гріх,Хай жертвує собою й від загину. Рятує всіх.Історія нас вчить: зі скрути. Не вийти без належної покути
Номер слайду 11
Покаймося ж, мов на духу, при всіх. У всіх своїх тяжких провинах. Я маю на душі великий гріх: Я стільки з'їв овець невинних!Куди подітись від гріха?Того ще мало: Я, бувало,З'їдав і пастуха. Я жертвую собою, як немаєУ вас гріхів. Та закликаю вас. Покаятись, як я, бо вмерти маєНайбільший грішник серед нас"."О царю! — каже Лис. — Сумлінність ваша може. Всім бути за взірець. Але хіба то гріх? Та, може,Ви, ївши тих дурних овець,Їм честь велику виявляли. А щодо пастухів — який то гріх?Вони нам стільки дозволяли,Що краще б їх поїсти всіх". Підлесники аплодували,А потім тигри та вовки. Себе картали залюбки.
Номер слайду 12
Та всіх їх так атестували,Що хижаки, розбійники — і ті,Здавалося, були святі,Та встав Осел: "Пригадую, давненькоІшов я лугом, травка зелененька,А я голодний — біс і спокусив: Я, грішний, жмутик і вкусив,А, щиро кажучи, не мав же права"."Ганьба! Ганьба!" — зарикала орава. А Вовк довів — учений писарчук! —Що цей Осел — падлюка із падлюк,Паршивий і коростявий — причина. Всіх напастей і лих. Та мало вішати таких!Він їв чужу траву! Проклята твар злочинна!Від них завжди чекай біди.І заревла громада: "Браво!"Отак і в нас: є гроші — маєш право,Немає — то під суд іди.
Номер слайду 13
Бесіда за змістом байки «Зачумлені звірі»Назвіть героїв байки. Яке лихо трапилося з лісовими звірами? Навіщо Лев скликав раду? Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев?Як Лис виправдовує Лева?Чому Лис виправдовує Лева? У чому полягає гріх Осла? Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? Яка мораль байки?
Номер слайду 14
Що таке тема твору? Визначте тему байки «Зачумлені звірі». Що називається ідеєю? Визначте ідею байки.
Номер слайду 15
Бесіда: Що зацікавило вас на уроці ?Про що нове дізналися ? Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?
Номер слайду 16
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯДекламування байок Езопа і Жана де Лафонтена. Намалювати ілюстрацію до одної із байок.