6 література Урок 35.. Урок радості. І. Жиленко. «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ
Мета: продовжити знайомство з творами Ірини Жиленко, ; вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; розвивати навички виразного та усвідомленого читання поезій, культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Забезпечення емоційної готовності уроку
2. Актуалізація опорних знань
Гра «Чи віриш ти?» у формі графічного диктанту , де відповіді «так» позначити плюсом, а відповіді «ні» - мінусом.
-
Чи віриш ти, що Ірина Жиленко народилась у 1941 році?
-
Чи віриш ти, що дитинство письменниці минуло в двох містах: Києві та Звенигороді?
-
Чи віриш ти, що І. Жиленко народилася на вулиці Хрещатик?
-
Чи віриш ти, що Ірина Жиленко має справжнє ім’я Іраїда?
-
Чи віриш ти, що доньку письменниця також назвала Іриною?
-
Чи віриш ти, що І. Жиленко створила новий поетичний жанр фіалки-вірші»?
-
Чи віриш ти, що Ірина Жиленко – лауреат двох державних премій?
-
Чи віриш ти, що назви кольорів повторюються у віршах І. Жиленко 1056 разів?
-
Чи віриш ти, що збірка спогадів поетеси мала назву «Хомо сапієнс» (Людина мисляча»)?
-
Чи віриш ти, що вірш, у якому Жиленко сформулювала свій життєвий девіз «любити землю, любити людей, любити працю і ранкові гомони..» називається «Радість»?
-
Чи віриш ти, що Хвору Жар-птицю годували лимонами?
-
Чи віриш ти, що очі Жар-птиці були, як вуглинки?
-
З якими відповідями ви не погодилися? Чому ви не повірили? Які відповіді на них є правильними?
-
А чи вірите ви, що Ірина Жиленко щаслива людина? ( Так, бо ….., ні, бо це може сказати лише вона сама)
-
Мотивація навчальної діяльності
-
А що особисто ви розумієте під словом «щастя»?
-
Обмін думками про щастя методом «Мікрофон» .
-
Познайомившись із поезіями Ірини Жиленко, спробуємо з’ясувати ,
Проблемне питання що ж треба робити , щоб бути щасливими?
-
Хотілося б, щоб цей урок також приніс вам радість пізнання нового, адже пізнавати нове завжди радісно, від усвідомлення того, яке місце в житті людини посідає дружба, доброта, краса, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що ж може врятувати сучасний світ
А допоможе нам словник Словникова робота
-
Протрюхикати – про коней: бігти дрібною риссю.
-
Буфет - шафа для зберігання посуду, столової білизни тощо.
-
Сервіз – набір посуду, розрахований на певну кількість осіб.
-
Маркіз - західно-європейский дворянський титул; його дружина – маркіза.
-
Франт – чоловік, що модно одягається.
-
Петлиця -обкидана нитками або нашивна петелька на вилогах пальта, піджака тощо
-
Реліквія - шанована річ, пов'язана з історичними або релігійними подіями минулого, сімейними традиціями. яку свято зберігають,
-
Традиції – досвід, звичаї, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично й передаються з покоління в покоління.
-
Каптур – головний убір.
-
Порцеляна- матеріал для виготовлення посуду, фарфор.
-
Символ – умовний знак якогось предмета, поняття або явища
-
ІІІ. Емоційне налаштування учнів на сприйняття теми
-
Метод «Мікрофон» - Що таке символ?
-
- Які народні символи ви знаєте?
-
Які державні символи ви знаєте?
-
- А символом чого, на вашу думку,є підкова?
-
Попрацювавши з віршем «Підкова», скажете, чи принесла підкова щастя дівчинці?
-
Спершу згадайте, яким ви бачили сніг взимку за сонячної погоди? Якого він був кольору?
-
А хочете, я покажу вам інші кольори снігу? (Читання поезії «Підкова»)
-
1.1. Виразне читання вірша вчителем (перегляд відео)
-
1.2. Самостійне читання твору учнями
-
Які відчуття викликав у вас цей вірш?
-
Якою ж показала нам красу зимової природи І. Жиленко? Якими кольорами переливався сніг?
-
А чому сніг такого кольору?
-
*Хто є головною героїнею твору?
-
Якою у творі описана підкова? Зачитати
-
* Які це художні засоби?
-
* Які ще тропи ще є в поезії? (Запам’ятовуймо й будемо використовувати у своїх творах)
-
Яке враження справила підкова на оточуючих?
-
З яким проханням звернулася лірична героїня твору до підкови?
-
Чому дівчинка поставила підкову на вікні, а не над дверима, де її зазвичай прибивають?
-
Яка ж основна думка поезії?
-
Для чого їй потрібна була шуба в Лапландії?
-
* А чи достатньо тільки тепло одягатися в шубу,щоб не застудитися?А ще що треба?
-
Якщо дівчинка знала, що підкова притягує щастя, то чому вона вирішила повернути її Дідові Морозу? Чи поділяєте ви її рішення?
-
Чи хотіли б ви дружити з цією дівчинкою? Чому? Які риси характеру їй притаманні?
-
Чи принесла підкова щастя дівчинці? ?
-
Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік? За що ми любимо це свято?
-
А що необхідно зробити для обов’язкового здійснення наших мрій?
-
Які образи вірша перегукуються з образами поезії «Жар-птиця»?
-
Фізкультхвилинка
-
Уявіть, що високо в небі летить Жар-птиця. Щоб вона звернула на вас увагу, треба її закликати жестами ( діти імітують жест звертання, розминаючи хребет, руки, випростовуючись).
-
Ой, дивіться, на парті лежать підкови, ану візьмімо і покладімо до конверта, низько вклонившись Дідові Морозу, щоб приніс щастя - мамі, татові, братикові, сестричці – всім рідним! Молодці!
-
А щоб сьогодні гном розказав вам гарну казку уві сні, треба щиро посміхнутися один одному на побажати чогось від усього серця!
* Хто такі гноми? Чи можуть вони принести щастя?
Гноми — вигадані істоти, які символізують землю. Назва походить від грецького слова «геномус», тобто «мешканець». Гномами керує щедрість, тому вони не підкоряються людям з корисливими помислами. Гноми — знавці й охоронці скарбів. Живуть вони у печерах, пеньках, шафах в замках, буфетах тощо. Найпростіше контактувати із гномами дітям, бо їхня природна свідомість ще чиста і відкрита для спілкування з невидимими світами.
Хто хоче більше дізнатися при гномів, у бібліотеці є чудові цікаві книжки (демонструю).
(Сакаріус Топеліус «Казка про старого гнома»,
«Білосніжка та семеро гномів»
Ганна Макуліна «Гном Тарасик»)
Звернемо увагу в поезії, чи приносить гном щастя в дім?
2.3.1. Виразне читання твору вчителем (перегляд відео) і учнями.
-
Як поетеса ставиться до гнома?
-
* Чому гнома можна вважати за сімейну реліквію?
-
Як гном виховує малят? Зачитати.
-
Чому з ним дружити не сором?
-
А що означає мати чемні манери?
-
Хто і для чого навчив гнома чемним манерам? Охарактеризуйте дружбу між гномом і маркізою.
-
Для чого вдягнув у петлицю троянду?
-
Для чого взяв цвіркуна – музиканта?
-
Прослухайте пісню про гнома і скажіть, чим він нагадує нашого персонажа.
Заповнення анкети Гра «Заповни анкету».
Завдання: заповнити жартівливу паспортну характеристику-анкету для гнома.
*Чи приносить гном щастя в дім?
*Чим схожі дівчинка і гном?
*Чи вірите ви в існування буфетних гномів?
ІV. Узагальнення уроку, закріплення вивченого
Ми познайомились із поезіями Ірини Жиленко, що ж з’ясували , Проблемне питання що ж треба робити , щоб бути щасливими?(За віршами І. Жиленко)
Побудова кластера
Даруй світло іншим;
Не бійтесь бути яскравим;
Сприймайте світ кольорово;
Якщо щасливий сам – зроби щасливим інших;
Стався до інших так, як хотів би, щоб ставилися до тебе.
Умій бачити диво в звичайних речах.
Вірте в чудеса, в дива.
V. Рефлексія та оцінювання Технологія «Незакінчене речення».
« Прочитавши вірші І.Жиленко, я зрозумів….,
відчув….,
подумав….
Домашнє завдання : виразно читати вірші с. 107-109.
Твір-роздум «Які риси персонажів творів Ірини Жиленко я хотів би виховати в собі?» (Роздум передбачає ще й відповідь «Чому?»)