Тема : Органи кровообігу : серце і судини . Будова серця.
Мета : сформувати в учнів поняття про органи кровоносної системи ; вивчити будову , розташування та пераметри серця ; ознайомити учнів з властивостями серцевого м’яза ; навчати школярів цінувати людську досконалість , розвивати любов до мистецтва і поезії , виховувати відповідальне ставлення до себе і свого здоров’я .
Тип уроку : інтегрований урок з мовою та літературою .
Обладнання : таблиці : “Будова серця” , “Кровоносна система” , “ Внутрішні органи “; муляж серця людини
І . Емоційне налаштування класу .
ІІ. Мотивація :
Учитель . Щоб з’ясувати про що ми сьогодні будемо говорити , я зачитаю вам вірш поета Едуарда Міжелайтіса :
Яблоко с багрово-красной кожей ?
Может быть меж рёбер и аортой
Бьётся шар , на шар земной похожий ?
Уменьшается в его пределы
Потому , что нет ему покоя ,
До всего есть дело …
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку .
До якої фізіологічної системи належить даний орган ? Які ще органи входять до її складу ? ( Актуалізація знань з зоології 7-го класу ) . Отже , сьогодні ми починаємо вивчати кровоносну, або як її ще називають, серцево-судинну систему людини . І більш детально зупинимося на її центральному органі – серці .
ІV. Вивчення нового матеріалу .
Син : Цікаво , а усередині серця що-небудь є , чи там порожньо , як у мішку ?
Батько: Ні , серце не порожнє , а дуже складне і цікаве . Воно розділене навпіл стінкою .
Син : На дві кімнатки ?
Батько : На дві двоповерхові квартирки , а над кожною – передня . У ліву приходить у гості тільки червона кров , а в праву – темна . Коли передні наповняться , серце видавлює кров у кімнатки . Коли воно стискується , дверцята зачиняються , і гості залишають серце .
Син : А з правої кімнати куди ж темна кров іде ?
Батько : У легені . Замінює вуглекислий газ на кисень . Кров стає червоною і знову потрапляє в серце .
Син : Знову у свій правий будиночок ?
Батько : Ні в якому разі ! Тепер у лівий .
Син : Виявляється , кров увесь час ходить у гості з лівого будиночка в
правий , а з правого – в лівий ?
Батько : Цілком правильно !
Син : Невже серце таке складне ?
Батько : Звичайно ! І досить сильне . Один його удар може підкинути склянку води на один метр ! Але якщо цього силача не тренувати , він швидко виснажиться .
Учитель : Так про будову серця розповідав батько своєму маленькому сину . Але ви вже навчаєтесь у 9 класі і про серце маєте знати значно більше . (Розповідає про оболонки серця , камери і клапани , використовуючи таблицю і підручник )
Учитель . Часто ми можемо почути такий вислів “ серце у п’ятах “ . Скажіть , якому стану організму він відповідає ? ( Страху ) А чи може серце справді бути у п’ятах ? Як в мові називаються вислови такого типу ? ( Метафори ) . А давайте з’ясуємо де насправді знаходиться серце . ( Робота з таблицею “Внутрішні органи людини “)
Завдання : Показати на таблиці серце . Назвати відділ скелету і порожнину тіла в яких знаходиться серце .
Учитель . З серцем , як правило пов’язують кохання , прив’язаність , ненависть , тобто різні сердечні справи . Це виражено різними літературними джерелами і найперш народними прислів’ями і приказками .
Учні зачитують прислів’я і приказки про серце ( випереджувальні домашні завдання ) :
Можливо хтось з вас знає ще якісь приказки . ( Учні доповнюють )
А от в народних піснях для назв серця часто вживають такі слова “серденько”, “серденятко”, “серденя”, а ще “серце-дівчино”. Як в українській мові називають такі форми слів ? ( зменшувально-пестливі ) . На підтвердження дівчатка підготували сьогодні віночок українських пісень :
Вийди до мене, моє серденько !
Ой , вийди , вийди , та не барися –
Моє серденько розвеселися .” / “ Сонце низенько ... “ /
Чом твоє серденько колюче терня ?
А якими тільки властивостями і якостями не наділяють серце поети та письменники у своїх творах ( Учні зачитують уривки віршів )
Что смутило жизнь мою ? теснится в сердце грусть ,
Жизнью новой ты забилось , одну молитву чудную
Я тебя не узнаю . Твержу я наизусть .
Всё прошло , чем ты пылало ( М. Лермонтов )
Что любило и желало ,
Весь покой , любовь к труду .
Как попало ты в беду ?
( М. Гете )
И бьётся , и бурлит , Я сердце вьюгой закрутил .
И так же дорогие Я бросил сердце с белых гор
Жемчужины таит ! Оно лежит на дне…
( А. Майков ) ( А. Блок )
Отже , діти , якими літературними словами ми можемо охарактеризувати серце?
Відповіді учнів : добре , золоте , кам’яне , зле , ніжне , щире , терпляче і інші ...
Ви знаєте , що в літературній мові всі ці слова – то фарби мови , художні визначення або яким терміном їх називають ? ( Епітети ) А які ще метафори можна вжити по відношенню до серця ? Що може робити серце ?
Відповіді учнів : сумувати , плакати , чекати , вірити , радіти , співати , страждати , від щастя стрибати , завмирати .
Але найгірше , діти , коли у людини замість серця – шматок льоду . В якому літературному творі ви це зустрічали ? ( “Снігова королева “)
Отже , ми бачимо якими неймовірними можливостями наділяють серце творці , а яке ж воно насправді . Які властивості притаманні серцю ?
4. Властивості серцевого м’яза . ( Розповідь учителя зі складанням схеми )
збудливість провідність скоротливість автоматизм
- Самостійна робота з підручником : знайти і зачитати визначення кожного терміна .
- Проблемне питання : Завдяки яким особливостям будови серця можливі такі властивості ? ( Завдяки наявності в серці серцевої м’язевої тканини та власної нервової системи )
- Формулювання висновків про взаємозв’язок будови серця з його функціями .
5. Коронарна система , її призначення . ( Бесіда , аналіз малюнка )
V. Закріплення вивченого матеріалу .
1) Робота з тестами ст.. 68 ( взаємоперевірка )
2) Взаємоопитування по вивченій темі
VI. Домашнє завдання : параграф 23.
Тема : Робота серця і серцевий цикл.
Мета : вивчивши серцевий цикл , встановити причину інтенсивної роботи серця ; познайомити учнів з механізмом нейрогуморальної регуляції роботи серця і встановити його пристосувальний характер ; формувати в учнів вміння розв’язувати біологічні задачі ; розвивати творчо-пошуковий хід мислення і навички давати оцінку процесам і явищам ; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я .
Тип уроку : урок засвоєння нових знань і формування навичок та вмінь .
Обладнання : таблиці : “Будова серця” , “Кровоносна система”, “Робота серця“; муляж серця людини .
Хід уроку .
І . Організаційний момент . Психологічне налаштування .
ІІ. Повторення вивченого матеріалу .
рівня ).
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
Тема уроку записана на дошці . Для мотивації створюється проблемна ситуація:
“ Не дивлячись на невелику вагу ( приблизно 300 г , що складає 0,5% ваги тіла ) серце переганяє за добу біля 7 тисяч літрів крові . Це рівнозначно підняттю залізничного вагона на висоту 1 метр .
Щоб впевнено і правильно відповідати на ці питання , треба познайомитися з
механізмом роботи серця і його регуляцією .
ІV. Вивчення нового матеріалу :
Завдання : зробіть висновок про причини високої працездатності серця протягом усього життя .( проблемно-пошукове завдання , відповідь можна відшукати у підручнику )
Проблема : То чому ж , на вашу думку , ми саме серце наділяємо здатністю хвилюватися , радіти , любити , боятися ? Чи однаково поводить себе серце у всіх цих випадках ?
( периферична автономна нервова система , симпатичний відділ – підсилює роботу серця , парасимпатичний – послаблює )
Регуляція роботи серця
нервова гуморальна
автономна надниркові залози
симпатичний парасимпатичний адреналін норадреналін
( блукаючий нерв ) Са , К
V. Закріплення вивченого матеріалу , вироблення навичок і вмінь .
а)тому , що серцевий м’яз добре постачається кров’ю
б) тому , що стінки шлуночків товсті ;
в) тому , що фази роботи серця чергуються з відпочинком;
а) регулюючою роллю нервової системи ;
б) гуморальною регуляцією роботи серця ;
в) переважанням гуморальної регуляції над нервовою ;
г) переважанням нервової регуляції .
а) серце зупиниться ;
б) серцеві скорочення посиляться і стануть частішими ;
в) серцеві скорочення уповільняться ;
г) робота серця не зміниться .
а) праве передсердя , правий шлуночок , ліве передсердя , лівий шлуночок ;
б) ліве передсердя , лівий шлуночок , праве передсердя , правий шлуночок .
в) праве передсердя , ліве передсердя , правий шлуночок , лівий шлуночок ;
г) правий шлуночок , лівий шлуночок , праве передсердя , ліве передсердя.
VІ . Домащнє завдання :
Параграф 24 вивчити ;
Всі учні – тести після параграфа ;
Дост . і вис. рівень – завдання творчого характеру після параграфа .
За бажанням : повідомлення про вчених – Мігель Сервет і Вільям Гарвей.
скорочення скорочення загальне розслаблення
передсердь шлуночків 0,4 сек
0,1 сек. 0,3 сек
Тривалість роботи передсердь – 0,1 сек ., тривалість відпочинку – 0,8 – 0,1 = 0,7 сек.
Тривалість роботи шлуночків – 0,3 сек., тривалість відпочинку – 0,8 – 0,3 = 0,5 сек.
Причина витривалості серця ?
Тема : Судинна система. Велике і мале кола кровообігу .
Мета : вивчити склад судинної системи людини , різновиди судин , їх будову та властивості ; прослідкувати шлях крові по організму та встановити склад великого та малого кіл кровообігу; розвивати в учнів уявлення про історію вивчення кровоносної системи ; продовжувати формувати навички самостійної роботи та вміння співпрацювати .
Тип уроку : урок засвоєння нових знань і формування навичок та вмінь .
Обладнання : таблиці : “Кровоносна система” .
Хід уроку .
І. Емоційне налаштування на роботу .
ІІ. Перевірка домашнього завдання .
1.Самостійна робота ( біологічний диктант ) по темі :
“ Будова та робота серця “
( симпатичний )
2. Гра “Оратор “ ( учень виходить на клас бере табличку з терміном і дає
йому пояснення , не називаючи , так , щоб інші учні зрозуміли про що
йдеться ) :
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
Учитель : Рух крові в організмі людини відбувається безперервно по 160 млрд. судин , загальна довжина яких 80 000 км. Кров доходить до кожної клітини нашого тіла . Великі артерії витримують тиск 2 000 кПа . Якщо прослідкувати шлях міченого атома по двох колах кровообігу , то він проходить його за 25-28 с. Був час , коли люди не мали конкретних уявлень про рух крові в організмі . Сьогодні ж кровообіг вивчений детально і на сьогоднішньому уроці ви зможете отримати відповіді на всі питання по цій темі .
Записує тему уроку на дошці , учні – в зошит .
ІV . Засвоєння системи нових знань .
1. Історія формування уявлень про кровообіг в науці протягом кількох
тисячоліть . ( повідомлення учнів – випереджувальні домашні завдання )
2. Кровоносні судини , їх класифікація ( Бесіда зі складанням схеми )
Судини
артерії вени капіляри
3. Характеристика судин ( самостійна робота з підручником , заповнення таблиці у робочому зошиті на ст. 54 – ІІ і ІІІ колонки )
Питання :
а) Які зміни відбуваються з кров’ю у малому колі кровообігу ?
б) Якими особливостями складу крові пояснюються ці зміни ?
Завдання :
а) Прослідкувати хід крові по великому колу .
б) Які зміни відбуваються з кров’ю у великому колі кровообігу ?
V. Закріплення вивченого матеріалу .
2. Розв’яжіть тести :
1. Артерії – це судини , по яких :
а) кров тече від серця ; б) кров тече до серця .
2. Яка кров тече по легеневих артеріях ?
а) артеріальна ; б) венозна .
3. Будь-яке коло кровообігу починається з :
а) передсердя ; б) шлуночка .
4. Артерії – це судини , які :
а) мають клапани ; б) мають тонкі еластичні стінки ;
в) мають міцну тришарову будову .
5. Вени – це судини , які :
а) мають клапани ; б) мають тонкі еластичні стінки ;
в) мають міцну тришарову будову .
6. Кров стає артеріальною в:
а) аорті ; б) артеріях ; в) капілярах органів ; г) капілярах легень .
7. Кров у серце надходить :
а) безперервно ; б) порціями .
VІ . Домашнє завдання .
Параграф 29 вивчити .
Робота в робочому зошиті ( ст.54-55 )
Скласти словник уроку .
Історія уявлень про кровообіг.
1. З давніх часів питання кровообігу привертали увагу лікарів , мислителів , учених . Ще Гіппократ та Аристотель , які жили 2 500 років тому , вивчали кровообіг . У їх працях знаходимо пояснення , що вени і артерії – дві самостійні системи , не сполучені між собою .
2. У ІІ ст. н.е. римський лікар і природодослідник Гален докладно описав рух крові. Центром кровообігу він вважав печінку , де з їжі утворюється “живильна кров” , яка в лівій половині серця змішується з частинками повітря , що надходять з легень . Така запалена кров тече по тілу , приносячи органам “життя і тепло”.
3. Великий вклад у наукове обґрунтування системи кровообігу зробив італійський учений епохи Відродження Андреа Чезальпіні . Він склав загальну схему кровообігу , довів існування капілярів , вперше помітив , що обмін газів відбува-ється в дрібних кровоносних судинах , які щільно підходять до легеневих пухирців.
4. Іспанський вчений Мігель Сервет відкрив мале коло кровообігу . Сміливий вчений виступив проти заборони церкви вивчати людський організм . У 1553 р. він був спалений клерикалами в Женеві .
5. Велике коло кровообігу відкрив англійський вчений Вільям Гарвей . Велика заслуга цього вченого полягає в тому , що він уперше продемонстрував схему кровообігу . Гарвей вивчив і використав для доведення кровообігу механіку , гідравліку , математику .
6. Італійський біолог і лікар Марчеллло Мальпігі – один з основоположників мікроскопічної анатомії , відкрив капілярний кровообіг , розвинувши вчення Гарвея , у схемі якого не було капілярів . Завдяки зусиллям багатьох учених світу ми отримали повну картину кровообігу .
7. Четверо вчених були удостоєні високої честі : за їхній науковий подвиг – відкриття кровообігу – їм були споруджені монументи : у Мадриді – Мігелю Сервету , у Болоньї – Карло Руїні , у Пізі – Андреа Чезальпіні , а в Англії – кілька монументів Вільяму Гарвею .
Тема : Лімфатична система . Рух крові по судинах . Нейрогуморальна регуляція кровообігу.
Мета : встановити закономірності руху крові по судинах , її швидкості , тиску ; розвивати вміння в учнів оцінювати дані явища з точки зору різних наук , встановлювати міжпредметні зв’язки ; вивчити природу пульсу та з’ясувати регуляцію його частоти ; формувати в учнів практичні навички та вміння ; виховувати усвідомлення про безальтернативну необхідність ведення здорового способу життя .
Тип уроку : інтегрований з фізикою .
Обладнання : таблиці : “Кровоносна система” ; сфігмоманометр
І. Емоційне налаштування . Психологічна розрядка.
А тінь невідомості зразу ж покинем
Хай обрії нові відкриє вам час :
Знання ці згодяться в житті вам не раз .
ІІ. Повторення вивченого матеріалу :
І варіант : артерії ; ІІ варіант : вени ; ІІІ варіант : капіляри .
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
“ Пульс , перевірте у нього пульс ... “ – такі слова часто чуємо ми , коли людина втрачає свідомість або зазнає певних ушкоджень . Досвідчений лікар-фахівець , поклавши руку на пульс людини , може поставити попередній діагноз , який після детального обстеження , як правило підтверджується . Як же виникає пульс людини ? Чому він буває різним ? Яку інформацію про стан організму несе ? На всі ці та інші питання ми отримаємо відповіді на протязі сьогоднішнього уроку. А допоможе нам у цьому вчитель фізики , яка присутня на уроці і допоможе нам збагнути деякі фізичні особливості цих процесів .
ІV. Вивчення нового матеріалу .
а) Пошукова бесіда з повторенням матеріалу , вивченого на попередніх
уроках:
б) Робота з мал..80 у підручнику на ст. 99:
2 . Тиск як одна з причин руху крові в організмі людини . ( вчитель проводить актуалізацію знань , набутих учнями з курсу фізики 7 класу ) .
3. Поняття про артеріальний тиск , його коливання та порушення. Вимірювання тиску . ( Розповідь учителя з демонстрацією прилада сфігмоманометра та принципу його роботи ).
4. Артеріальний пульс його зв’язок з тиском , інформація яку він несе .
а) самостійна робота з підручником ;
б) вироблення практичних навичок вимірювання пульсу у себе та свого
сусіда по парті .
5. Швидкість руху крові по судинах , її залежність від різних факторів .
а) розповідь учителя , опрацювання формули : V1/ V2 = S2/ S1 ,
де V – швидкість руху рідини ; а S – площа поперечного перерізу судини.
б)розв’язування задачі :
в) Пошукова бесіда :
6. Регуляція кровообігу ( бесіда зі складанням схеми )
Регуляція кровообігу
нервова гуморальна
- симпатичний - надниркові
- парасимпатичний залози ( адреналін )
7. Лімфатична система , її складові . Значення лімфи в організмі та в процесі
кровообігу ( Бесіда , робота з малюнком 82 , ст. 101 ):
V. Закріплення знань , вмінь і навичок:
VІ . Домашнє завдання :
Параграф 30 вивчити .
1 питання – сер. рівень
2 питання – висок. рівень
3 питання – дост. рівень
Р.S. До наступного уроку по групах підготувати аптечку із засобами зупинки кровотеч : бинт , йод , джгут .
Вибіркові диктанти .
Тема : Судинна система .
І варіант : артерії . ІІ варіант : вени . ІІІ варіант : капіляри .
Відповіді . артерії – 1, 2, 12, 15. вени – 5, 7, 13 . капіляри – 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 14.
Тема : Клітини крові .
І варіант : еритроцит ; ІІ варіант : лейкоцит .
Тема : Кровотечі . Види кровотеч .
Мета : ознайомити учнів з різними типами кровотеч , їх характерними рисами; вивчити прийоми надання першої долікарської допомоги , звернути увагу на анатомо-фізіологічне обґрунтування заходів першої допомоги , їх оперативність ; розвивати в учнів вміння працювати в групах , надавати
взаємодопомогу ; розвивати відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей .
Тип уроку : урок формування навичок та вмінь ( урок-мандрівка)
Обладнання : таблички “ Типи пов’язок “ , бинт , йод , перекис водню , джгут .
Хід уроку .
І. Емоційне налаштування до сприйняття нового матеріалу .
ІІ. Повторення вивченого матеріалу :
дати їм визначення .
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
Сьогодні у нас з вами урок незвичайний - це урок-мандрівка . Мандрувати ми будемо чотирма потягами , а наприкінці уроку подивимось чий потяг привезе найбільше вантажу у вигляді балів на станцію “ Підсумкова “. Команда першого потягу – “ Артерії “ , команда другого – “Вени “ , третього – “Капіляри” і четвертий потяг везе команду під назвою “Серце” . Всі потяги проїдуть такі станції – “Опорна” , “ Нова “ , “ Практична “ і на станції “Підсумкова “ ми підведемо підсумок і визначимо найшвидший і найуспішніший потяг .
ІV. Основна частина уроку .
а) Які причини виникнення кровотеч ?
б) Як організм може себе захистити від втрат крові ?
в) Як може вплинути на стан людини незначна втрата крові ? Яка кількість втраченої крові вважається незначною ?
г) Який вплив на стан здоров’я людини має значна втрата крові ? Втрата якого об’єму крові вважається значною ?
а) Які бувають кровотечі ?
б) Як розрізняють різні види кровотеч ?
в) Які кровотечі найнебезпечніші для життя людини ? Чому ?
г) Чому в разі будь-якої кровотечі діяти потрібно дуже швидко ?
Вчитель роздає картки із зазначенням виду кровотечі , при якій необхідно надати допомогу потерпілому .Учні працюють з інструктивними картками у робочому зошиті , імітуючи надання першої допомоги у разі різних крово-теч. По закінченні роботи кожна група звітує , обґрунтовуючи послідовність своїх дій .
Завдання для роботи в групах :
І група : надайте допомогу потерпілому , в якого ушкоджена артерія плечового відділу лівої руки .
ІІ група : надайте допомогу потерпілому , в разі венозної кровотечі правого передпліччя .
ІІІ група : у потерпілого капілярна кровотеча великого пальця правої руки . Надайте йому допомогу .
ІV група : надайте допомогу потерпілому у якого спостерігається венозна кровотеча долоні лівої руки .
В робочому зошиті у якості висновку до практичної роботи учні обґрунтовують і пояснюють свої дії під час надання першої допомоги .
а) Чи отримали ви користь від сьогоднішнього уроку ? Яку саме ?
б) Що вам найбільше запам’яталось і справило на вас враження ?
в) Чи важливо , на вашу думку , добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку ?
V. Домащнє завдання :
вивчити параграф 31 ; параграф 32 прочитати і підготувати по ньому питання .
Закінчити висновок до практичної роботи .
Тема : Порушення діяльності серцево-судинної системи. Способи запобігання серцево-судинним захворюванням
Мета : сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .
Тип уроку : комбінований ( з елементами рольової гри )
Обладнання : таблиці “ Кровоносна система “ , “ Будова серця “ , “ Кров “ .
І. Організаційний момент .
ІІ. Повторення вивченого матеріалу .
1) Самостійна робота учнів з високим рівнем : скласти синкан до терміна “кровотеча”.
2) Достатній і середній рівень : дидактична гра “ Впізнай кровотечу “ ( учні по черзі витягують картки з характеристикою певної кровотечі , їх задача розпізнати її ) :
а) Щоб зупинити цю кровотечу , слід тимчасово притиснути ушкоджену
судину , знезаразити рану і накласти тиснучу пов’язку . ( Венозна)
б) Щоб зупинити цю кровотечу , слід вище місця поранення швидко
притиснути пальцем ушкоджену судину в точках , де прощупується
пульс і накласти джгут . ( Артеріальна )
в) Людина , в якої виникла ця кровотеча , стає блідою , виступає
холодний піт , пульс частішає і слабне . До ймовірного місця
кровотечі прикладають холодний компрес . ( Внутрішня )
г) Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя , подібного до
фонтану . Кров має яскраво-червоний колір . У цьому разі діяти треба
негайно . (Артеріальна)
д) У разі цієї кровотечі , особливо коли ушкоджені великі судини , зсідання крові не здатне швидко зупинити її , кров витікає рівномірно і має темний колір. ( Венозна )
г) Ця кровотеча виникає при незначному пораненні . Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється . ( Капілярна ) .
3) Пошукова бесіда :
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація навч. діяльності.
Вчитель зачитує учням вірш Р. Гамзатова :
... Тебя я помучил немало ,
Как вспомню , ни ночи , ни дня
Со мной ты покоя не знало ,
Прости , моё сердце , меня .
Как плетью , ах , будь я неладен ,
Твоё подгонял колотьё .
За то , что я был беспощаден ,
Прости меня , сердце моё .
За то , что железным ты мнилось
И мог подставлять под копьё
Тебя я , безумью на милость ,
Прости меня , сердце моё .
Кружит , как над полем сраженья ,
Порой над тобой вороньё .
За подвиги долготерпенья
Прости меня , сердце моё!
А що потрібно робити , щоб не просити вибачення ми з’ясуємо сьогодні на уроці .
IV. Вивчення нового матеріалу .
( Розповідь учителя , запис тез ) :
Хвороби серцево-судинної системи
хвороби серця хвороби артерій хвороби вен
...... ..... ....
Завдання : уважно слухаючи кожного “лікаря” , записувати назви хвороб під кожним заголовком схеми .
V. Узагальнення та систематизація знань учнів .
1 ) Висловлювання думок методом “Мікрофон” :
2 ) Визнач хворобу за симптомами :
а) лікарю , у цього хворого спостерігається порушення тонусу судин , у результаті чого порушується і кровообіг . Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя , часто спостерігаються неврози. (Дистонія)
б) лікарю , в цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу , наслідком якого є окремі розлади його функцій . Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин , що супроводжується крововиливами в мозок . ( Інсульт )
в) лікарю , обстеження довели , що в цього хворого ущільнилися стінки артерій , звузився їхній просвіт і часто утворюються тромби . Він довго хворіє на гіпертонічну хворобу та страждає від ожиріння . (Атеросклероз)
г) лікарю , у цього хворого підвищений артеріальний тиск . Його основна робота пов’язана з перевантаженням , негативними емоціями та напруженою розумовою працею . (Гіпертонія)
д) лікарю , при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен . Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів , що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск . (Варикозне розширення вен )
3) Бліц – турнір :
VІ. Домашнє завдання :
Параграф 32 вивчити , 27 – 32 повторити .
Виконати завдання в кінці теми у підручнику ( по рівнях )
Урок 1.
Тема : Загальна характеристика вищих спорових рослин.
Мета : сформувати знання про вищі спорові рослини як перші наземні рослини, ознайомити з ознаками їх більш високої організації порівняно з водоростями , особливостями їх розмноження ; розвивати в учнів вміння порівнювати біологічні об’єкти і процеси , робити логічні висновки ; здійснювати екологічне виховання .
Тип уроку : урок засвоєння нових знань .
Обладнання : таблиця « Мохоподібні» , гербарні зразки вищих спорових рослин .
Хід уроку
І. Організаційний момент .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
1. Актуалізація опорних знань .
2. Проблемно-пошукові запитання :
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку .
ІV. Засвоєння системи нових знань .
Нестатеве покоління
Спори
Особини статевого покоління
Сперматозоїди + Яйцеклітини
Зигота
V. Осмислення та закріплення вивченого матеріалу :
1) Робота в парах : взаємна постановка питань із взаємооцінюванням .
2) Вправа « Продовж речення» :
VІ. Домашнє завдання : параграф 40 опрацювати
Ст.. 158 питання « Поміркуйте»
Підготувати повідомлення про значення мохів .
Уроки 2 - 3
Тема : Мохоподібні . Середовища їх існування , пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 12. Будова мохоподібних . Відділи Плауноподібні та Хвощеподібні . Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 13. Будова плауна булавоподібного і хвоща польового
Мета : сформувати знання про характерні особливості мохів , плаунів та хвощів , ускладнення їхньої організації порівняно з водоростями ; продовжувати розвивати вміння працювати з навчальною літературою , порівнювати та формулювати висновки ; формувати лабораторні навички ; виховувати бережливе ставлення до природи .
Тип уроку : урок засвоєння нових знань та формування вмінь .
Обладнання : гербарні екземпляри спорових рослин , таблиці «Політрих звичайний», «Хвощі та плауни»
Хід уроку
І. Організаційний момент .
ІІ. Повторення вивченого матеріалу :
А. Біологічний диктант ( на дошці записані терміни , учитель зачитує питання відповіді на які учні обирають з переліку )
Терміни :
1. статеве покоління 6. тканина
2. зигота 7. основна тканина
3. нестатеве покоління 8. провідна тканина
4. рівноспорові рослини 9. твірна тканина
5. різноспорові рослини 10. покривна тканина .
Запитання :
Б. Проблемні питання :
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
Сьогодні ми розглянемо відділи рослин , які здаються дуже різними , але водночас мають багато спільних рис , так як належать до вищих спорових рослин . Наша задача виділити ці ознаки і пояснити їх .
ІV. Засвоєння системи нових знань .
Ознаки |
Мохоподібні |
Плауноподібні |
Хвощеподібні |
1. Життєва форма |
Трави |
Трави |
Трави |
2. Покоління , що переважає у життєвому циклі |
Статеве ( гаметофіт ) |
Нестатеве ( спорофіт) |
Нестатеве ( спорофіт) |
3. Будова статевого покоління |
Стебло , листки , ризоїди |
Дрібний заросток дводомний |
Дрібна зелена пластинка дводомна |
4. Будова нестатевого покоління |
Коробочка з ніжкою |
Корінь , пагін (стебло, лускоподібні листки ) |
Кореневище , два типи пагонів (весняний , літній ) |
5. Способи розмноження |
Статевий , інколи вегетативний |
Вегетативний , рідше статевий |
Вегетативний , рідше статевий |
6. Поширення у природі |
Зволожені місця |
Зволожені місця |
Поля , луки |
V. Осмислення і закріплення вивченого матеріалу . Формування навичок і вмінь
1) Виконання Л / р №№ 12, 13 ( згідно інструктивних карток у робочому зошиті)
2) Гра « Спіймай помилку у шпаргалці» ( учитель зачитує текст «шпаргалки» ; учні знаходять і виправляють помилки )
« Шпаргалка» : Мохи – це нижчі спорові рослини . У їхньому життєвому циклі переважає нестатеве покоління . Їх тіло побудоване з кореня і пагона. Коренями мохи кріпляться до грунту . Мохи поширені скрізь . Для процесу запліднення їм потрібен вітер . У мохів з'являються провідні і механічні тканини .
VІ. Підведення підсумків уроку .
VІІ. Домашнє завдання : параграфи 41 , 43 опрацювати
Урок 4 – 5
Тема : Відділ Папоротеподібні . Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 14. Будова щитника чоловічого або чоловічої папороті .
Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини .
Мета : сформувати знання про особливості будови та життєдіяльності папоротей, їхні спільні та відмінні риси з іншими споровими рослинами ; визначити місце папоротей у системі рослинного світу , їх походження ; продовжувати розвивати вміння здійснювати пошукову діяльність , робити порівняльний аналіз, проводити лабораторне дослідження ; виховувати любов до природи , бережливе ставлення до її багатств .
Тип уроку : засвоєння нових знань , формування вмінь .
Обладнання : гербарні зразки папоротей , таблиця «Папороть щитник чоловічий»
Хід уроку
І. Повторення вивченого матеріалу :
1) Гра « Біологічний футбол» по термінах та поняттях минулого уроку ( сер. рівень )
2) Робота з картками ( дост. і вис. рівень )
3) Проблемно-пошукові запитання :
ІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
Проблемні питання :
ІІІ. Засвоєння системи нових знань :
а) самостійна робота з підручником « Читання з позначками» : + - це я вже знаю ; - про це я дізнався і зрозумів ; ? – потребую пояснення
б) на основі отриманих знань заповнити таблицю ( індивідуальна робота з колективним обговоренням )
Ознаки |
Папоротеподібні |
1. Життєва форма |
|
2. Покоління , що переважає у життєвому циклі |
|
3. Будова статевого покоління |
|
4. Будова нестатевого покоління |
|
5. Способи розмноження |
|
6. Поширення у природі |
|
а) розповідь учителя з демонструванням гербарних зразків ;
б) рідкісні та зникаючі папоротеподібні ( опрацювання додаткової літератури , обговорення , ознайомлення з кольоровими ілюстраціями )
ІV. Формування навичок і вмінь :
V. Осмислення і закріплення вивченого матеріалу . Поглиблення набутих знань :
1. Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини ( самостійна робота з підручником по варіантах , складання схеми )
Значення вищих спорових рослин
Мохів Плаунів Хвощів Папоротей
……. ……. ……. ………..
2. Роль давніх викопних спорових рослин в утворенні паливних ресурсів та формуванні сучасної атмосфери ( робота з ілюстраціями підручника , пошукова бесіда )
3. Негативне значення вищих спорових рослин ( запис тез , обговорення ) :
VІ. Підведення підсумків уроку :
VІІ. Домашнє завдання : параграфи 40 – 43 повторити
Урок 6.
Тема : Урок узагальнення знань по темі « Вищі спорові рослини» .
Мета : визначити ступінь сформованості знань з вивченої теми ; навчати розпіз-навати представників відділів вищих спорових рослин ; поглиблювати та удоско-налювати вміння виявляти ознаки рослин , порівнювати їх , робити висновки ; розвивати навички логічного мислення , пізнавальний інтерес ; виховувати бережливе ставлення до природи , культуру спілкування .
Обладнання : таблиці «Зелений мох. Зозулин льон», « Хвощі та плауни» , «Щитник чоловічий» , гербарні зразки , дидактичні картки .
Тип уроку : урок узагальнення і систематизації знань .
Хід уроку
І. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .
ІІ. Актуалізація опорних знань :
Гра « Лист з помилками»
Вчитель. Зараз я вам зачитаю лист від барона Мюнхаузена , який , як ви знаєте , любить трохи прикрасити дійсність . Тому в його листі є деякі біологічні помилки . За кожну знайдену і виправлену помилку – 1 бал .
Нещодавно я повернувся з подорожу навколо світу , де бачив багато цікаво про вищі спорові рослини . Мене вразив світ цих переважно деревовидних рослин . Особливо деревовидні плауни , які народності Африки вживають в їжу . Я з'ясував, що в усіх спорових у життєвому циклі переважає гаметофіт ( крім папоротей ) . В Україні я потрапив у кам’яновугільну шахту і дізнався , що кам'яне вугілля утворилося з давніх мохів . А також я дізнався , що сучасні папороті теж утворюють горючі сланці і в Україні їх найбільше у Криму . А в Японії хвощі використовують як декоративні рослини , висаджують у горщики і милуються ними , я й собі прихопив декілька . В Китаї зі спор мохів виготовляють піротехніку ( ракети , феєрверки ) , я був у захваті . Може я щось трішки наплутав – не ображайтеся . Ваш Мюнхаузен .
ІІІ. Повторення основного теоретичного матеріалу .
Варіант 1 .
а) мохоподібних ; б) папоротеподібних ; в) хвощеподібних ; г) плауноподібних .
2. Нестатеве покоління переважає у :
а) сфагнуму ; б) щитника ; в) зозулиного льону ; г) марсилії .
3. У папоротей корені та пагони мають рослини :
а) статевого покоління ; б) нестатевого покоління .
4. Мохоподібні мають :
а) корені ; б) ризоїди ; в) кореневища .
5. Утворіть пари – рослина та її відділ :
1-ламінарія А – Мохоподібні
2-сфагнум Б – Хвощеподібні
3-хвощ польовий В – Папоротеподібні
4-орляк Г – Плауноподібні
5-селагінела
6. Спорангії у папоротей називаються ….
7. Рівноспорові рослини – це ті , які …
Варіант 2 .
а) спорангіях ; б) заростках ; в) гаметофітах .
2. Торф утворився із залишків :
а)щитника чоловічого ; б) сфагнуму ; в) плауна булавовидного .
3. До Червоної книги України занесено :
а) хвощ польовий ; б) плаун булавовидний ; в) сальвінія плаваюча ; г) сфагнум .
4. У плауна є такі органи :
а) вайї ; б) додаткові корені ; в) голчасті листки ; г) спороносні колоски .
5. Утворіть пари – рослина та її відділ :
1-хвощ болотяний А – Мохоподібні
2- щитник чоловічий Б – Хвощеподібні
3-дикран В – Папоротеподібні
4-філофора Г – Плауноподібні
5-баранець
6. До ґрунту мохи кріпляться ….
7. Гаметофіт – це …
ІV. Узагальнення і систематизація знань .
Гра-подорож «Значення вищих спорових рослин» ( учитель роздає кожній парті картки , на яких записано назву зупинки . Учні , працюючи в парі , зазначають , які вищі спорові і яке значення мають для цієї зупинки . правильна відповідь з наведенням прикладів – 2 бала ; доповнення до відповіді іншої парти – 1 бал )
Зупинки :
V. Підведення підсумків :
VІ. Оцінювання учнів .
VІІ. Домашнє завдання : підготувати цікавий матеріал про хвойні рослини .
Управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації
Вінницький обласний інститут післядипломної освіти
педагогічних працівників
Відділ освіти Погребищенської районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Погребищенська СЗШ І – ІІІ ст.. № 2
Школа педагогічного пошуку
Тема роботи : Інноваційні технології на уроках біології .
Мета роботи : показати способи використання на уроках біології різних інноваційних технологій , їх поєднання ; представити методи інтеграції біологічної науки з науками природничого циклу та іншими дисциплінами .
2009 р.
Мамчур Євгенія Іванівна
1976 рік народження
освіта : вища, Вінницький державний педагогічний
університет ім.. Коцюбинського
фах : вчитель географії та біології
місце роботи : Погребищенська СЗШ І- ІІІ ст.. № 2
посада : вчитель біології
категорія : вища
педагогічне звання : вчитель – методист
педагогічний стаж : 11 років
нагороди : грамота районного відділу освіти
Домашня адреса : Вінницька область
м. Погребище
вул.. Куйбишева , 27
Контактний телефон : 8 – ( 097 ) – 579 18 43 ( мобільний )
2 – 25 – 42 ( робочий )
Творча особистість , легко адаптується в новому середовищі ; швидко опановує новітні технології та впроваджує їх в свою роботу .