6 розробок уроків по темі "Кровообіг" 8 клас біологія

Про матеріал
Методичні розробки включають в себе уроки різних типів . Містять перевірочні матеріали і цікаву інформацію. Будуть корисними для тих, хто атестується
Перегляд файлу

Тема : Органи кровообігу : серце і судини . Будова серця.

Мета : сформувати в учнів поняття про органи кровоносної системи ; вивчити будову , розташування та пераметри серця ; ознайомити учнів з властивостями серцевого мяза ; навчати школярів цінувати людську досконалість , розвивати любов до мистецтва і поезії , виховувати відповідальне ставлення до себе і свого здоровя .

Тип уроку : інтегрований урок з мовою та літературою .

Обладнання : таблиці : “Будова серця” , “Кровоносна система” , “ Внутрішні органи “; муляж серця людини

Хід уроку

І . Емоційне налаштування класу .

ІІ. Мотивація :

Учитель . Щоб зясувати про що ми сьогодні будемо говорити , я зачитаю вам вірш поета Едуарда Міжелайтіса :

Яблоко с багрово-красной кожей ?

Может быть меж рёбер и аортой

Бьётся шар , на шар земной похожий ?

Так или иначе , всё земное

Уменьшается в его пределы

Потому , что нет ему покоя ,

До всего есть дело …

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку .

До якої фізіологічної системи  належить даний орган ? Які ще органи входять до її складу ? ( Актуалізація знань з зоології 7-го класу ) . Отже , сьогодні ми починаємо вивчати кровоносну, або як її ще називають, серцево-судинну систему людини . І більш детально зупинимося на її центральному органі – серці .

ІV. Вивчення нового матеріалу .

  1. Будова серця .
    • Інсценування : діалог батька і сина ( із книги Г. Юдіна “Головне диво світу” )

Син : Цікаво , а усередині серця що-небудь є , чи там порожньо , як у мішку ?

Батько: Ні , серце не порожнє , а дуже складне і цікаве . Воно розділене навпіл стінкою .

Син : На дві кімнатки ?

Батько : На дві двоповерхові квартирки , а над кожною – передня . У ліву приходить у гості тільки червона кров , а в праву – темна . Коли передні наповняться , серце видавлює кров у кімнатки . Коли воно стискується , дверцята зачиняються , і гості залишають серце .

Син : А з правої кімнати куди ж темна кров іде ?

Батько : У легені . Замінює вуглекислий газ на кисень . Кров стає червоною і знову потрапляє в серце .

Син : Знову у свій правий будиночок ?

Батько : Ні в якому разі ! Тепер у лівий .

Син : Виявляється , кров увесь час ходить у гості з лівого будиночка в

правий  , а з правого – в лівий ?

Батько : Цілком правильно !

Син : Невже серце таке складне ?

Батько : Звичайно ! І досить сильне . Один його удар може підкинути склянку води на один метр ! Але якщо цього силача не тренувати , він швидко виснажиться .

Учитель : Так про будову серця розповідав батько своєму маленькому сину . Але ви вже навчаєтесь у 9 класі і про серце маєте знати значно більше . (Розповідає про оболонки серця , камери і клапани , використовуючи таблицю і підручник )

  1. Розташування серця в організмі людини .

Учитель . Часто ми можемо почути такий вислів “ серце у пятах “ . Скажіть , якому стану організму він відповідає ? ( Страху ) А чи може серце справді бути у п’ятах ? Як в мові називаються вислови такого типу ? ( Метафори ) . А давайте зясуємо де насправді знаходиться серце . ( Робота з таблицею “Внутрішні органи людини “)

Завдання : Показати на таблиці серце . Назвати відділ скелету і порожнину тіла в яких знаходиться серце .

  1. Образ серця у літературі , мистецтві , народній творчості .

Учитель . З серцем , як правило повязують кохання , прив’язаність , ненависть , тобто різні сердечні справи . Це виражено різними літературними джерелами і найперш народними прислівями і приказками .

Учні зачитують прислівя і приказки про серце ( випереджувальні домашні завдання ) :

  • В очах мило , так в серці огидно .
  • Де серце лежить , туди й око біжить .
  • Дай серцю волю – приведе в неволю .
  • Із серця не викинеш і в серце не вкладеш .
  • Одне серце страждає , а інше й не знає .
  • С глаз долой из сердца вон .
  • Серце не камінь , кров не вода .
  • Якщо серцем не приманиш , то й за вуха не притягнеш .

Можливо хтось з вас знає ще якісь приказки . ( Учні доповнюють )

А от в народних піснях для назв серця часто вживають такі слова “серденько”, “серденятко”, “серденя”, а ще “серце-дівчино”. Як в українській мові називають такі форми слів ? ( зменшувально-пестливі ) . На підтвердження дівчатка підготували сьогодні віночок українських пісень :

  • “ Сонце низенько , вечір близенько ,

  Вийди до мене, моє серденько !

  Ой , вийди , вийди , та не барися –

  Моє серденько розвеселися .” / “ Сонце низенько ... “ /

  • Ой , ти дівчино з горіха зерня

Чом твоє серденько колюче терня ?

А якими тільки властивостями і якостями не наділяють серце поети та письменники у своїх творах ( Учні зачитують уривки віршів )

  1. Серце , серце , что случилось ;               3. В минуту жизни трудную

     Что смутило жизнь мою ?                           теснится в сердце грусть ,

Жизнью новой ты забилось ,                       одну молитву чудную

     Я тебя не узнаю .                                           Твержу я наизусть .

     Всё прошло , чем ты пылало                                   ( М. Лермонтов )                                

Что любило и желало ,                                               

Весь покой , любовь к труду .

Как попало ты в беду ?

                                          ( М. Гете )

  1. Ах, сердце – то же море !                         4.  Я всех забыл , кого любил .

И бьётся , и бурлит ,                                      Я сердце вьюгой закрутил .

     И так же дорогие                                           Я бросил сердце с белых гор

     Жемчужины таит !                                        Оно лежит на дне…

                                     ( А. Майков )                                                 ( А. Блок )

 

Отже , діти , якими літературними словами ми можемо охарактеризувати серце?

Відповіді учнів : добре , золоте , кам’яне , зле , ніжне , щире , терпляче і інші ...

Ви знаєте , що в літературній мові всі ці слова – то фарби мови , художні визначення або яким терміном їх називають ? ( Епітети ) А які ще метафори можна вжити по відношенню до серця ? Що може робити серце ?

Відповіді учнів : сумувати , плакати , чекати , вірити , радіти , співати , страждати , від щастя стрибати , завмирати .

Але найгірше , діти , коли у людини замість серця – шматок льоду . В якому літературному творі ви це зустрічали ? ( “Снігова королева “)

Отже , ми бачимо якими неймовірними можливостями наділяють серце творці , а яке ж воно насправді . Які властивості притаманні серцю ?

 4. Властивості серцевого мяза . ( Розповідь учителя зі складанням схеми )

 

Властивості серця

 

збудливість  провідність  скоротливість автоматизм 

-  Самостійна робота з підручником : знайти і зачитати визначення кожного терміна .

-  Проблемне питання : Завдяки яким особливостям будови серця можливі такі властивості ? ( Завдяки наявності в серці серцевої мязевої тканини та власної нервової системи )

-  Формулювання висновків про взаємозвязок будови серця з його функціями .

 5. Коронарна система , її призначення . ( Бесіда , аналіз малюнка )

V. Закріплення вивченого матеріалу .

1) Робота з тестами ст.. 68 ( взаємоперевірка )

2) Взаємоопитування по вивченій темі 

VI. Домашнє завдання :  параграф 23.

  • скласти словник уроку  ( середній рівень )
  • пошукове завдання : Що означають різні ділянки кривої кардіограми? Яку інформацію про стан серця отримує з кардіограми лікар? (достатній і високий рівень )

 

 

 

 

 

 

Тема : Робота серця і серцевий цикл.

Мета : вивчивши серцевий цикл , встановити причину інтенсивної роботи серця ; познайомити учнів з механізмом нейрогуморальної регуляції роботи серця і встановити його пристосувальний характер ; формувати  в учнів вміння розв’язувати біологічні задачі ; розвивати творчо-пошуковий хід мислення і навички давати оцінку процесам і явищам ; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань і формування навичок та вмінь  .

Обладнання : таблиці : “Будова серця” , “Кровоносна система”, “Робота серця“; муляж серця людини .

Хід уроку .

І . Організаційний момент . Психологічне налаштування .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу .

  1. Взаємоопитування по темі : “Будова серця “ ( робота в парах – “Термінологічний ланцюжок” )
  2. Питання пошукового характеру :
    • Від чого захищає серце перикард ?
    • Яке значення має розділення серця на праву і ліву частини суцільною перегородкою ?
    • При порушенні діяльності яких структурних елементів серця виникає серцева недостатність ?
    • Коли в людини зупиняється серце , їй роблять непрямий масаж шляхом натискування на грудну клітку і відновлюють серцебиття . Завдяки яким властивостям серцевого мяза це можливо ?
    • Чому в лівій половині серця міокард має значно більшу товщину ?
  3. Перевірка  домашнього завдання ( по 1-2 учня з кожного       

     рівня ).

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Тема уроку записана на дошці . Для мотивації створюється проблемна ситуація:

“ Не дивлячись на невелику вагу ( приблизно 300 г , що складає 0,5% ваги тіла )  серце переганяє за добу біля 7 тисяч літрів крові . Це рівнозначно підняттю залізничного вагона на висоту 1 метр .

  • Чим пояснити таку велику працездатність серця ?
  • Як ви гадаєте , чому у різних народів виникла уява , що людина радіє , любить , хвилюється серцем ?

     Щоб впевнено і правильно відповідати на ці питання , треба познайомитися з 

     механізмом роботи серця і його регуляцією .

ІV. Вивчення нового матеріалу :

  1. Серцевий цикл ( робота з ОК , що супроводжується поясненням учителя )

Завдання : зробіть висновок про причини високої працездатності серця протягом усього життя .( проблемно-пошукове завдання , відповідь можна відшукати у підручнику )

  1. Кількісні показники роботи серця ( Розповідь учителя , запис у зошит ):
  • систолічний обєм крові ( СОК ) – 70 мл.
  • частота серцевих скорочень ( ЧСС ) – 72 уд./хв.
  • хвилинний обєм крові ( ХОК) = СОК . ЧСС = 70 . 72 = 5000 мл/хв.
  1. Нейрогуморальна регуляція роботи серця .

     Проблема : То чому ж , на вашу думку , ми саме серце наділяємо здатністю   хвилюватися , радіти , любити , боятися ? Чи однаково поводить себе серце у   всіх цих випадках ?

  • Актуалізація опорних знань ( Тема : “Регуляція функцій “)
  1. Які види регуляції ви знаєте ? ( нервова і гуморальна )
  2. Пригадайте який відділ нервової системи керує роботою серця

( периферична автономна нервова система , симпатичний відділ – підсилює роботу серця , парасимпатичний – послаблює )

  1. Які гормони діють подібно до цих відділів нервової системи ? (гормони кори надниркових залоз : адреналін – підсилює і прискорює , норадреналін – уповільнює і послаблює ).
  • Завдання : на основі згаданого матеріалу самостійно скласти схему “Регуляція роботи серця “ ( один учень біля дошки , інші в робочих зошитах )

Регуляція роботи серця

 

                                          нервова                             гуморальна

 

автономна     надниркові залози

 

симпатичний     парасимпатичний            адреналін   норадреналін

                                       ( блукаючий нерв )                  Са , К

  • Розповідь учителя про реакцію серця на зміни у роботі організму та емоційного стану та причини її виникнення .

V. Закріплення вивченого матеріалу , вироблення навичок і вмінь .

  1. Розв’язування задач :
  • Вирахуйте , який обєм крові перекачає серце за 1 год .
  • Знаючи , що всю кров ( 5 л) серце перекачує за 1 хв , визначте скільки крові проходить крізь серце за рік .
    1. Творчо-пошукові завдання ( вчитель задає запитання , якщо учням важко знайти відповідь – пропонуються можливі варіанти)
  • Чому серце не втомлюється , працюючи так багато ?

а)тому , що серцевий мяз добре постачається кровю

б) тому , що стінки шлуночків товсті ;

в) тому , що фази роботи серця чергуються з відпочинком;

  • Чим пояснити короткочасну зупинку серця під час переляку або при швидкому зануренні в холодну воду ?

а) регулюючою роллю нервової системи ;

б) гуморальною регуляцією роботи серця ;

в) переважанням гуморальної регуляції над нервовою ;

г) переважанням нервової регуляції .

  • Як зміниться робота серця жаби , якщо перерізати їй блукаючий нерв ?

а) серце зупиниться ;

б) серцеві скорочення посиляться і стануть частішими ;

в) серцеві скорочення уповільняться ;

г) робота серця не зміниться .

  • В якій послідовності скорочуються відділи серця ?

а) праве передсердя , правий шлуночок , ліве передсердя , лівий шлуночок ;

б) ліве передсердя , лівий шлуночок , праве передсердя , правий шлуночок .

в) праве передсердя , ліве передсердя , правий шлуночок , лівий шлуночок ;

г) правий шлуночок , лівий шлуночок , праве передсердя , ліве передсердя.

 

VІ . Домащнє завдання :

             Параграф 24 вивчити ;

          Всі учні – тести після параграфа ;

          Дост . і вис. рівень – завдання творчого характеру  після параграфа .

          За бажанням : повідомлення про вчених – Мігель Сервет і Вільям Гарвей.

 

 

 

 


ОК  “ Робота серця “

 

 

 

 

 

 

 

 

скорочення                 скорочення загальне  розслаблення

 передсердь                  шлуночків      0,4 сек

     0,1 сек.                           0,3 сек

Тривалість роботи передсердь – 0,1 сек ., тривалість відпочинку – 0,8 – 0,1 = 0,7 сек.

Тривалість роботи шлуночків – 0,3 сек., тривалість відпочинку – 0,8 – 0,3 = 0,5 сек.

Причина витривалості серця ?

 


Тема : Судинна система. Велике і мале кола кровообігу .

Мета : вивчити склад судинної системи людини , різновиди судин , їх будову та властивості ; прослідкувати шлях крові по організму та встановити склад великого та малого кіл кровообігу; розвивати в учнів уявлення про історію вивчення кровоносної системи ; продовжувати формувати навички самостійної роботи та вміння співпрацювати .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань і формування навичок та вмінь  .

Обладнання : таблиці : “Кровоносна система” .

Хід уроку .

І. Емоційне налаштування на роботу .

ІІ. Перевірка домашнього завдання .

1.Самостійна робота ( біологічний диктант ) по темі :

                  “ Будова та робота серця “

  1. Наука про серце ...( кардіологія )
  2. Клапани між передсердями і шлуночками ... ( стулкові )
  3. Серцевий м’яз ... ( міокард )
  4. Запис електричних струмів серця ... ( електрокардіограма )
  5. Скорочення серця ... ( систола )
  6. Відділ автономної нервової системи , що прискорює серцебиття ...

    ( симпатичний )

  1. Серцева сумка ... ( перикард )
  2. Тривалість серцевого циклу ... ( 0,8 сек.)
  3. Гормон , що уповільнює роботу серця ... ( норадреналін )
  4. Кров з правого шлуночка виштовхується у ...( легеневу артерію )
  5. Автоматизм серця – це ...

2. Гра “Оратор “ ( учень виходить на клас бере табличку з терміном і дає        

    йому пояснення , не називаючи , так , щоб інші учні зрозуміли про що  

    йдеться ) :

  • Діастола ;
  • Збудливість ;
  • Ендокард ;
  • Коронарні судини .

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Учитель : Рух крові в організмі людини відбувається безперервно по 160 млрд. судин , загальна довжина яких 80 000 км. Кров доходить до кожної клітини нашого тіла . Великі артерії витримують тиск 2 000 кПа . Якщо прослідкувати шлях міченого атома по двох колах кровообігу , то він проходить його за 25-28 с. Був час , коли люди не мали конкретних уявлень про рух крові в організмі . Сьогодні ж кровообіг вивчений детально і на сьогоднішньому уроці ви зможете отримати відповіді на всі питання по цій темі .

Записує тему уроку на дошці , учні – в зошит .

ІV . Засвоєння системи нових знань .

   1. Історія формування уявлень про кровообіг в науці протягом кількох     

       тисячоліть . ( повідомлення учнів – випереджувальні домашні завдання )

   2. Кровоносні судини , їх класифікація ( Бесіда зі складанням схеми )

Судини

артерії   вени    капіляри

   3. Характеристика судин ( самостійна робота з підручником , заповнення таблиці  у робочому зошиті на ст. 54 – ІІ і ІІІ колонки )

  1. Мале коло кровообігу ( робота з ілюстраціями підручника “ Схема кровообігу людини “ , обговорення , зачитування визначень )

Питання :

 а) Які зміни відбуваються з кровю у малому колі кровообігу ?

 б) Якими особливостями складу крові пояснюються ці зміни ?

  1. Велике коло кровообігу ( робота з ілюстраціями підручника )

Завдання :

  а) Прослідкувати хід крові по великому колу .

  б) Які зміни відбуваються з кров’ю у великому колі кровообігу ?

  1. Значення кровообігу в організмі людини ( метод “Коло думок “ ).

V. Закріплення вивченого матеріалу .

  1. Пошукова бесіда :
  • Встановіть взаємозв’язок  між будовою та функціями артерій , капілярів , вен .
  • Про які особливості організму свідчить поява двох кіл кровообігу ?

  2. Розвяжіть тести :

1. Артерії – це судини , по яких :

а) кров тече від серця ;  б) кров тече до серця .

2. Яка кров тече по легеневих артеріях ?

а) артеріальна ; б) венозна .

3. Будь-яке коло кровообігу починається з :

а) передсердя ;  б) шлуночка .

4. Артерії – це судини , які :

а) мають клапани ; б) мають тонкі еластичні стінки ;

 в) мають міцну тришарову будову .

5. Вени – це судини , які :

а) мають клапани ;  б) мають тонкі еластичні стінки ;

в) мають міцну тришарову будову .

6. Кров стає артеріальною в:

а) аорті ;  б) артеріях ;   в) капілярах органів ; г) капілярах легень .

7. Кров у серце надходить :

а) безперервно ;  б) порціями .

VІ . Домашнє завдання .

        Параграф 29 вивчити .

        Робота в робочому зошиті ( ст.54-55 )

       Скласти словник уроку .

Історія уявлень про кровообіг.

1. З давніх часів питання кровообігу привертали увагу лікарів , мислителів , учених . Ще Гіппократ та Аристотель , які жили 2 500 років тому , вивчали кровообіг . У їх працях знаходимо пояснення , що вени і артерії – дві самостійні системи , не сполучені між собою .

2. У ІІ ст. н.е. римський лікар і природодослідник Гален докладно описав рух крові. Центром кровообігу він вважав печінку , де з їжі утворюється “живильна кров” , яка в лівій половині серця змішується з частинками повітря , що надходять з легень . Така запалена кров тече по тілу , приносячи органам “життя і тепло”.

3. Великий вклад у наукове обґрунтування системи кровообігу зробив італійський учений епохи Відродження Андреа Чезальпіні . Він склав загальну схему кровообігу , довів існування капілярів , вперше помітив , що обмін газів відбува-ється в дрібних кровоносних судинах , які щільно підходять до легеневих пухирців.

4. Іспанський вчений Мігель Сервет відкрив мале коло кровообігу . Сміливий вчений виступив проти заборони церкви вивчати людський організм . У 1553 р. він був спалений клерикалами в Женеві .

5. Велике коло кровообігу відкрив англійський вчений Вільям Гарвей . Велика заслуга цього вченого полягає  в тому , що він уперше продемонстрував схему кровообігу . Гарвей вивчив і використав для доведення кровообігу механіку , гідравліку , математику .

6. Італійський біолог і лікар Марчеллло Мальпігі – один з основоположників мікроскопічної анатомії , відкрив капілярний кровообіг , розвинувши вчення Гарвея , у схемі якого не було капілярів . Завдяки зусиллям багатьох учених світу ми отримали повну картину кровообігу .

7. Четверо вчених були удостоєні високої честі : за їхній науковий подвиг – відкриття кровообігу – їм були споруджені монументи : у Мадриді – Мігелю Сервету , у Болоньї – Карло Руїні , у Пізі – Андреа Чезальпіні , а в Англії – кілька монументів Вільяму Гарвею .

 

Тема : Лімфатична система . Рух крові по судинах . Нейрогуморальна регуляція кровообігу.

Мета : встановити закономірності руху крові по судинах , її швидкості , тиску ; розвивати вміння в учнів оцінювати дані явища з точки зору різних наук , встановлювати міжпредметні зв’язки ; вивчити природу пульсу та з’ясувати регуляцію його частоти ; формувати в учнів практичні навички та вміння ; виховувати усвідомлення про безальтернативну необхідність ведення здорового способу життя .

Тип уроку : інтегрований з фізикою .

Обладнання : таблиці : “Кровоносна система” ; сфігмоманометр

Хід уроку

І. Емоційне налаштування . Психологічна розрядка.

    В країну знання ми із вами полинем

    А тінь невідомості зразу ж покинем

    Хай обрії нові відкриє вам час :

    Знання ці згодяться в житті вам не раз .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу :

  1. самостійна робота : вибірковий диктант ( макс. трив. – 7 хв.)

І варіант : артерії ; ІІ варіант : вени ; ІІІ варіант : капіляри .

  1. перевірка домашнього завдання ( 2 учня )

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

  “ Пульс , перевірте у нього пульс ... “ – такі слова часто чуємо ми , коли людина втрачає свідомість або зазнає певних ушкоджень . Досвідчений лікар-фахівець , поклавши руку на пульс людини , може поставити попередній діагноз , який після детального обстеження , як правило підтверджується . Як же виникає пульс людини ? Чому він буває різним ? Яку інформацію про стан організму несе ? На всі ці та інші питання ми отримаємо відповіді на протязі сьогоднішнього уроку. А допоможе нам у цьому вчитель фізики , яка присутня на уроці і допоможе нам збагнути деякі фізичні особливості цих процесів .

 

ІV. Вивчення нового матеріалу .

  1. Причини руху крові , його особливості в організмі людини .

 а)  Пошукова бесіда з повторенням матеріалу , вивченого на попередніх   

      уроках:

  • Завдяки чому кров в організмі людини постійно рухається ?
  • Чому кров рухається завжди в одному напрямі ?
  • Які особливості руху крові у венах ?

      б) Робота з мал..80 у підручнику на ст. 99:

  • Проаналізуйте які показники змінюються під час руху крові і які причини  таких змін ?

     2 . Тиск як одна з причин руху крові в організмі людини . ( вчитель проводить  актуалізацію знань , набутих учнями з курсу фізики 7 класу ) .

  • Що називають тиском ?
  • Який орган створює тиск крові ? Яке значення цього процесу ?

     3. Поняття про артеріальний тиск , його коливання та порушення. Вимірювання  тиску . ( Розповідь учителя з демонстрацією прилада сфігмоманометра та принципу його роботи ).

      4. Артеріальний пульс його звязок з тиском , інформація яку він несе .

         а)  самостійна робота з підручником ;

         б) вироблення практичних навичок вимірювання пульсу у себе та свого 

             сусіда по парті .

      5. Швидкість руху крові по судинах , її залежність від різних факторів .

           а) розповідь учителя , опрацювання формули : V1/ V2 = S2/ S1 ,

            де V – швидкість руху рідини ; а S – площа поперечного перерізу судини.

           б)розвязування задачі :

  • швидкість руху крові в аорті , переріз якої становить 8 см2 , дорівнює       20 см/с. Яка швидкість руху крові в капілярах , на які розпадається аорта , якщо площа їх загального перерізу складає 3200 см2 ?

 в) Пошукова бесіда :

  • Поясніть причини зміни швидкості руху крові у різних видах судин .
  • Яку силу долає кров під час руху по венах ?
  • Яке значення має повільний рух крові у капілярах ?

      6. Регуляція кровообігу ( бесіда зі складанням схеми )

 

Регуляція кровообігу

 

нервова                         гуморальна

- симпатичний             - надниркові

                                  -  парасимпатичний                залози ( адреналін )

 

      7. Лімфатична система , її складові . Значення лімфи в організмі та в процесі 

         кровообігу ( Бесіда , робота з малюнком 82 , ст. 101 ):

  • Що таке лімфа ? ( визначення знайти у підручнику )
  • Яку захисну роль відіграє лімфа ?
  • Чи можна вважати лімфатичну систему замкненою ? Обґрунтуйте свою відповідь .
  • Яке значення має лімфообіг у кровоносній системі ?

V. Закріплення знань , вмінь і навичок:

  1. виконання практичної роботи за інструктивною карткою в робочому зошиті  ( самостійна робота , робота в парах )

VІ . Домашнє завдання :

               Параграф 30 вивчити .

  • закінчити самостійну роботу у робочому зошиті ст. 54( таблиця )
  • дати відповіді на питання після таблиці ( по рівнях ):

               1 питання – сер. рівень

     2 питання – висок. рівень

 3 питання – дост. рівень

 

Р.S. До наступного уроку по групах підготувати аптечку із засобами зупинки кровотеч : бинт , йод , джгут .

Вибіркові диктанти .

Тема : Судинна система .

 

І варіант : артерії .  ІІ варіант : вени .  ІІІ варіант : капіляри .

  1. Судини несуть кров від серця .
  2. Стінки щільні й пружні .
  3. В судинах найповільніше тече кров .
  4. Стінки утворені одним шаром клітин .
  5. Стінки утворені кількома шарами клітин , але м’язовий слабо розвинений
  6. Утворюють густу сітку , що пронизує всі органи і тканини .
  7. Впадають у передсердя .
  8. Густо облітають легеневі пухирці .
  9. Крізь стінки легко проникають рідкі речовини і гази .
  10. У судинах венозна кров перетворюється на артеріальну .
  11.  Цих судин в організмі найбільше .
  12.  Стінки утворені кількома шарами клітин , м’язовий шар розвинений найкраще .
  13. На внутрішній стінці розміщені клапани у вигляді кишень .
  14.  Ці судини були відсутні у схемі кровообігу Гарвея .
  15.  До цього типу належить найбільша судина людського організму .

Відповіді . артерії – 1, 2, 12, 15. вени – 5, 7, 13 . капіляри – 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 14.

Тема : Клітини крові  .

 

І варіант : еритроцит ; ІІ варіант : лейкоцит .

  1. Форма стала .
  2. Ядра немає .
  3. Основна функція – захисна .
  4. Містить гемоглобін.
  5. Міститься не лише у крові , а й у лімфі .
  6. Міститься тільки у крові .
  7. Здатні до самостійного пересування .
  8. Основна функція – транспорт речовин .
  9. Утворюються у червоному кістковому мозку , селезінці , лімфатичних вузлах .
  10.  Форма нестала .
  11.  Має ядро .
  12.  Діаметр клітини дуже малий ( до 0,008 мм).
  13.  Діаметр клітини дещо більший ( 0,008 – 0,015 мм )
  14.  Утворюється в червоному кістковому мозку .
  15.  В 1 мм3 крові цих клітин найбільше порівняно з іншими клітинами .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Кровотечі . Види кровотеч .

Мета : ознайомити учнів з різними типами кровотеч , їх характерними рисами;  вивчити прийоми надання першої долікарської допомоги , звернути увагу на анатомо-фізіологічне обґрунтування заходів першої допомоги , їх  оперативність ; розвивати в учнів вміння працювати в групах , надавати

взаємодопомогу ; розвивати відповідальне ставлення до свого здоров’я та  здоров’я інших людей .

Тип уроку : урок формування навичок та вмінь ( урок-мандрівка)

Обладнання : таблички “ Типи повязок “ , бинт , йод , перекис водню , джгут .

Хід уроку .

І. Емоційне налаштування до сприйняття нового матеріалу .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу :

  1. Робота біля дошки : записати всі терміни , вивчені на минулому уроці ,

дати їм визначення .

  1. Взаємоопитування та взаємооцінювання учасниками груп ( “Ти мені , я тобі)
  2. Біологічна вікторина  ( питання пошукового характеру , які можна обговорювати в групі ) :
    • Чим пояснюється зміна частоти серцевих скорочень ?
    • Яке значення має різниця тиску крові у різних ділянках судинної системи ?
    • Чому в людини при страху і хвилюванні як правило підіймається тиск?
    • Чому з віком у людей часто підвищується тиск ?
    • Яке значення має те , що кров по капілярах рухається з найменшою швидкістю ?
    • Якось вчений Стефан Гелс провів такий дослід : він вставив скляну трубку в стегнову артерію коня . Кров ритмічно підіймалася і опускалася по трубці . Яке явище дослідив цей вчений ?
    • Доведіть , що будова судин тісно повязана з їх функціями .

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Сьогодні у нас з вами урок незвичайний  - це урок-мандрівка . Мандрувати ми будемо чотирма потягами , а наприкінці уроку подивимось чий потяг привезе найбільше вантажу у вигляді балів на станцію “ Підсумкова “. Команда першого потягу – “ Артерії “ , команда другого – “Вени “ , третього – “Капіляри” і четвертий потяг везе команду під назвою “Серце” . Всі потяги проїдуть такі станції – “Опорна” , “ Нова “ , “ Практична “ і на станції “Підсумкова “ ми підведемо підсумок і визначимо найшвидший і найуспішніший потяг .

ІV. Основна частина уроку .

  1. Станція “ Опорна “ .
  • Проводиться актуалізація опорних знань :

 а) Які причини виникнення кровотеч ?

б) Як організм може себе захистити від втрат крові ?

в) Як може вплинути на стан людини незначна втрата крові ? Яка кількість втраченої крові вважається незначною ?

г) Який вплив на стан здоровя людини має значна втрата крові ? Втрата якого обєму крові вважається значною ?

  1. Станція “ Нова “ .
  • Самостійна робота учнів з підручником : прочитати текст параграфа 31 , на основі якого проводиться обговорення :

а) Які бувають кровотечі ?

б) Як розрізняють різні види кровотеч ?

в) Які кровотечі найнебезпечніші для життя людини ? Чому ?

г) Чому в разі будь-якої кровотечі діяти потрібно дуже швидко ?

  • Розповідь учителя про правила надання першої допомоги при виникненні різних видів кровотеч з доповненнями учнів .
    1. Фронтальна бесіда :
  • Чим не можна нехтувати у разі капілярної кровотечі ?
  • Де накладають джгут у разі сильної венозної кровотечі ? артеріальної ?
  • Які правила накладання джгута ?
  • Які дії при підозрі на внутрішню кровотечу ?
  1. Станція “ Практична “ .

Вчитель роздає картки із зазначенням виду кровотечі , при якій необхідно надати допомогу потерпілому .Учні працюють з інструктивними картками у робочому зошиті , імітуючи надання першої допомоги у разі різних крово-теч. По закінченні роботи кожна група звітує , обґрунтовуючи послідовність своїх дій .

Завдання для роботи в групах :

І група : надайте допомогу потерпілому , в якого ушкоджена артерія плечового відділу лівої руки .

ІІ група : надайте допомогу потерпілому , в разі венозної кровотечі правого передпліччя .

ІІІ група : у потерпілого капілярна кровотеча великого пальця правої руки . Надайте йому допомогу .

ІV група : надайте допомогу потерпілому у якого спостерігається венозна кровотеча долоні лівої руки .

В робочому зошиті у якості висновку до практичної роботи учні обґрунтовують і пояснюють свої дії під час надання першої допомоги .

  1. Станція “ Підсумкова “.
  • Сумуються бали , визначається лідер .
  • Рефлексія :

а) Чи отримали ви користь від сьогоднішнього уроку ? Яку саме ?

б) Що вам найбільше запамяталось і справило на вас враження ?

в) Чи важливо , на вашу думку , добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку ?

V. Домащнє завдання :

вивчити параграф 31 ; параграф 32 прочитати і підготувати по ньому питання .

Закінчити висновок до практичної роботи .

Тема : Порушення діяльності серцево-судинної системи. Способи запобігання серцево-судинним захворюванням

Мета : сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .

Тип уроку : комбінований ( з елементами рольової гри )

Обладнання : таблиці “ Кровоносна система “ , “ Будова серця “ , “ Кров “ .

Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу .

1) Самостійна робота учнів з високим рівнем : скласти синкан до терміна “кровотеча”.

2) Достатній і середній рівень : дидактична гра “ Впізнай кровотечу “ ( учні по черзі витягують картки з характеристикою певної кровотечі , їх задача розпізнати її ) :

      а) Щоб зупинити цю кровотечу , слід тимчасово притиснути ушкоджену

          судину , знезаразити рану і накласти тиснучу повязку . ( Венозна)

      б) Щоб зупинити цю кровотечу , слід вище місця поранення швидко 

          притиснути пальцем ушкоджену судину в точках , де прощупується 

          пульс   і накласти джгут . ( Артеріальна )

       в) Людина , в якої виникла ця кровотеча , стає блідою , виступає

          холодний  піт , пульс частішає і слабне . До ймовірного місця

          кровотечі прикладають холодний компрес . ( Внутрішня )

       г) Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя , подібного до

           фонтану . Кров має яскраво-червоний колір . У цьому разі діяти треба

           негайно . (Артеріальна)

       д) У разі цієї кровотечі , особливо коли ушкоджені великі судини , зсідання крові не здатне швидко зупинити її , кров витікає рівномірно і має темний колір. ( Венозна )

        г) Ця кровотеча виникає при незначному пораненні . Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється . ( Капілярна ) .

3) Пошукова бесіда :

  • Яких основних правил слід дотримуватися надаючи допомогу у разі будь-якої кровотечі ?
  • В чому полягає небезпека внутрішніх кровотеч ? Які особливості надання допомоги ?
  • Розкажіть про порядок та основні правила накладання джгута .

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація навч. діяльності.

       Вчитель зачитує учням вірш Р. Гамзатова :

 ... Тебя я помучил немало ,

Как вспомню , ни ночи , ни дня

Со мной ты покоя не знало ,

Прости , моё сердце , меня .

Как плетью , ах , будь я неладен ,

Твоё подгонял колотьё .

За то , что я был беспощаден ,

Прости меня , сердце моё .

За то , что железным ты мнилось

И мог подставлять под копьё

Тебя я , безумью на милость ,

Прости меня , сердце моё .

Кружит , как над полем сраженья ,

Порой над тобой вороньё .

За подвиги долготерпенья

Прости меня , сердце моё!

Діти , як ви думаєте , за що просить вибачення у свого серця автор поезії ?

А що потрібно робити , щоб не просити вибачення ми зясуємо сьогодні на уроці .

IV. Вивчення нового матеріалу .

  1. Поширення серцево-судинних захворювань , причини їх виникнення .

     ( Розповідь учителя , запис тез ) :

  • гіподинамія ;
  • шкідливі звички ;
  • стреси ;
  • нераціональне харчування ;
  • забруднення довкілля .
  1. Види захворювань серцево-судинної системи , їх характеристика ( Складання схеми , рольова гра : учні в ролі лікарів характеризують різні хвороби серця і судин ).

Хвороби серцево-судинної системи

 

хвороби серця                 хвороби артерій                      хвороби вен

                     ......                                         .....                                         ....

 Завдання : уважно слухаючи кожного “лікаря” , записувати назви хвороб під кожним заголовком схеми .

  1. Досягнення в області кардіології та кардіохірургії . ( Повідомлення учня ).
  2. Способи профілактики та попередження захворювань серцево-судинної системи ( Бесіда з опорою на тези , складені на початку уроку , встановлення причинно-наслідкових зв’язків ).

V. Узагальнення та систематизація знань учнів .

   1 ) Висловлювання думок методом “Мікрофон” :

  • Що є причиною хвороб серця і судин ?
  • Що потрібно робити , щоб серце не хворіло ?

     2 ) Визнач хворобу за симптомами :

          а) лікарю , у цього хворого спостерігається порушення тонусу судин , у результаті чого порушується і кровообіг . Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя , часто спостерігаються неврози. (Дистонія)

          б) лікарю , в цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу , наслідком якого є окремі розлади його функцій . Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин , що супроводжується крововиливами в мозок . ( Інсульт )

          в) лікарю , обстеження довели , що в цього хворого ущільнилися стінки артерій , звузився їхній просвіт і часто утворюються тромби . Він довго хворіє на гіпертонічну хворобу та страждає від ожиріння . (Атеросклероз)

          г) лікарю , у цього хворого підвищений артеріальний тиск . Його основна робота повязана з перевантаженням , негативними емоціями та напруженою розумовою працею . (Гіпертонія)

         д) лікарю , при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен . Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів , що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск . (Варикозне розширення вен )

   3) Бліц – турнір :

  1. Наука про серце ( кардіологія )
  2. Змертвіння міокарда ( інфаркт )
  3. Серцевий м’яз ( міокард)
  4. Скорочення серця ( систола )
  5. Серцева сумка ( перикард )
  6. Найбільша судина ( аорта )
  7. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)
  8. Гормон , що прискорює серцебиття (адреналін)
  9. Найменша судина ( капіляр )
  10. Хвороба зі зниженим тиском ( гіпотонія)
  11. З лівого шлуночка починається ( велике коло кровооб.)
  12. Найвидатніший кардіохірург України ( Амосов )

VІ. Домашнє завдання :

          Параграф 32 вивчити , 27 – 32 повторити .

          Виконати завдання в кінці теми у підручнику ( по рівнях )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 1.

Тема : Загальна характеристика вищих спорових рослин.

Мета : сформувати знання про вищі спорові рослини як перші наземні рослини, ознайомити з ознаками їх більш високої організації порівняно з водоростями , особливостями їх розмноження ; розвивати в учнів вміння порівнювати біологічні об’єкти і процеси , робити логічні висновки ; здійснювати екологічне виховання .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань .

Обладнання : таблиця « Мохоподібні» , гербарні зразки вищих спорових рослин .

Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

1. Актуалізація опорних знань .

  • Які особливості будови водоростей ви запам’ятали ?
  • Чи пов’язані такі особливості з середовищем життя водоростей ? Покажіть на прикладах .

2. Проблемно-пошукові запитання :

  • Як ви вважаєте , що відбулося на землі з висиханням морів ?
  • Які пристосування виникли у рослин для життя на суші ?

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку .

ІV. Засвоєння системи нових знань .

  1. Особливості наземно-повітряного середовища існування ( бесіда – обговорення зі складанням тезового опорного конспекту ) :
    • Мала густина ( повітря не «тримає» так як вода )
    • Надлишок світла і кисню
    • Дефіцит вологи
    • Постійних рух повітря
    • Значні перепади температури
    • Залежність життя від грунту .
  2. Пристосування рослин до життя на суші ( встановлення причинно-наслідкових зв’язків ) :
  • Поява тканин ( механічної для опори , провідної для транспорту речовин, покривної для захисту від втрати води, основної для життєвих процесів )
  • Утворення органів з певною спеціалізацією ( листок для фотосинтезу, корінь для ґрунтового живлення , стебло для транспорту речовин )
  • Утворення багатоклітинних статевих органів ( утворюють і захищають статеві клітини )
  1. Різноманітність спорових рослин , їх класифікація ; вищі спорові рослини ( актуалізація схеми , порівняння понять «нижчі» і «вищі», аналіз мал.. 141 )
  2. Загальна характеристика вищих спорових рослин ( самостійна робота з підручником , складання тезового конспекту , спільне обговорення )
  3. Поняття про чергування поколінь ( розповідь учителя з побудовою схеми)

 

Нестатеве покоління

 

Спори

 

Особини статевого покоління

 

Сперматозоїди    +     Яйцеклітини

 

       Зигота

V. Осмислення та закріплення вивченого матеріалу :

1) Робота в парах : взаємна постановка питань із взаємооцінюванням .

2) Вправа « Продовж речення» :

  • У водному середовищі виникли … ( водорості)
  • Вищі спорові рослини переважно поширені у … ( вологих місцях )
  • Для розмноження цих рослин … ( потрібна вода )
  • Органами спорових рослин , де дозрівають спори є … ( спорангії )
  • До вищих спорових рослин належать … ( мохи , плауни , хвощі , папороті )

VІ. Домашнє завдання : параграф 40 опрацювати

Ст.. 158 питання « Поміркуйте»

Підготувати повідомлення про значення мохів .

 

 

 Уроки 2 - 3

Тема : Мохоподібні . Середовища їх існування , пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 12. Будова мохоподібних . Відділи Плауноподібні та Хвощеподібні . Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 13. Будова плауна булавоподібного і хвоща польового

Мета : сформувати знання про характерні особливості мохів , плаунів та хвощів , ускладнення їхньої організації порівняно з водоростями ; продовжувати розвивати вміння працювати з навчальною літературою , порівнювати та формулювати висновки ; формувати лабораторні навички ; виховувати бережливе ставлення до природи .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань та формування вмінь .

Обладнання : гербарні екземпляри спорових рослин , таблиці «Політрих звичайний», «Хвощі та плауни»

Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу :

А. Біологічний диктант ( на дошці записані терміни , учитель зачитує питання відповіді на які учні обирають з переліку )

Терміни :

1. статеве покоління          6. тканина

2. зигота                              7. основна тканина

3. нестатеве покоління      8. провідна тканина

4. рівноспорові рослини   9. твірна тканина

5. різноспорові рослини   10. покривна тканина .

Запитання :

  1. Сукупність клітин , які мають спільне походження , подібну будову і виконують однакові функції …
  2. Рослини , які мають два види спор …
  3. Покоління в житті спорових рослин , на якому утворюються статеві клітини ...
  4. Тканина , яка захищає тіло рослини від несприятливих умов …
  5. Клітина , з якої починається розвиток нестатевого покоління …
  6. Тканина , в якій відбувається фотосинтез …
  7. Тканина , яка забезпечує рух речовин по рослині …
  8. Клітина , яка утворюється в результаті злиття гамет …
  9. Тканина , яка виконує опорну функцію …
  10.  Рослини , в яких усі спори однакових розмірів …
  11.  Покоління , на якому утворюються спори …
  12.  тканина , клітини якої постійно діляться …

Б. Проблемні питання :

  • З чим був пов'язаний вихід рослин на сушу ?
  • Які риси пристосування до життя на суші виробилися в рослин ?
  • Чому вищі спорові рослини поширені переважно у зволожених місцях ?

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Сьогодні ми розглянемо відділи рослин , які здаються дуже різними , але водночас мають багато спільних рис , так як належать до вищих спорових рослин . Наша задача виділити ці ознаки і пояснити їх .

ІV. Засвоєння системи нових знань .

  1. Особливості будови і розмноження  мохів , плаунів , хвощів ( робота з підручником, складання і заповнення таблиці )

Ознаки

Мохоподібні

Плауноподібні

Хвощеподібні

1. Життєва форма

Трави

Трави

Трави

2. Покоління , що переважає у життєвому циклі

Статеве ( гаметофіт )

Нестатеве ( спорофіт)

Нестатеве ( спорофіт)

3. Будова статевого покоління

Стебло , листки , ризоїди

Дрібний заросток дводомний

Дрібна зелена пластинка дводомна

4. Будова нестатевого покоління

Коробочка з ніжкою

Корінь , пагін (стебло, лускоподібні листки )

Кореневище , два типи пагонів (весняний , літній )

5. Способи розмноження

Статевий , інколи вегетативний

Вегетативний , рідше статевий

Вегетативний , рідше статевий

6. Поширення у природі

Зволожені місця

Зволожені місця

Поля , луки

  1. Цикли розвитку політриха , плауна , хвоща польового ( демонстрація анімаційного ролика , обговорення та коментування його )
  2. Різноманітність мохів , плаунів , хвощів ( бесіда з актуалізацією чуттєвого досвіду , аналіз унаочнення, робота з натуральними об’єктами, гербаріями )
  3. Застосування вивчених рослин у діяльності людини ( робота з додатковою літературою, створення міні-проектів  )

V. Осмислення і закріплення вивченого матеріалу . Формування навичок і вмінь

1) Виконання Л / р №№ 12, 13 ( згідно інструктивних карток у робочому зошиті)

2) Гра « Спіймай помилку у шпаргалці» ( учитель зачитує текст «шпаргалки» ; учні знаходять і виправляють помилки )

« Шпаргалка» : Мохи – це нижчі спорові рослини . У їхньому життєвому циклі переважає нестатеве покоління . Їх тіло побудоване з кореня і пагона. Коренями мохи кріпляться до грунту . Мохи поширені скрізь . Для процесу запліднення їм потрібен вітер . У мохів з'являються провідні і механічні тканини .

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку .

  1. Які рослини ми сьогодні вивчали ?
  2. Які спільні риси мохів , плаунів , хвощів ?
  3. Чим ці рослини відрізняються між собою ?
  4. які пристосування до життя на суші виробилися у них ?

 

VІІ. Домашнє завдання : параграфи 41 , 43 опрацювати

  • закінчити лабораторні роботи ( висновки )
  • скласти «шпаргалку» по плаунах або хвощах ( за бажанням )

 

 

Урок 4 – 5

Тема : Відділ Папоротеподібні . Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 14. Будова щитника чоловічого або чоловічої папороті .

Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини .

Мета : сформувати знання про особливості будови та життєдіяльності папоротей, їхні спільні та відмінні риси з іншими споровими рослинами ; визначити місце папоротей у системі рослинного світу , їх походження ; продовжувати розвивати вміння здійснювати пошукову діяльність , робити порівняльний аналіз, проводити лабораторне дослідження ; виховувати любов до природи , бережливе ставлення до її багатств .

Тип уроку : засвоєння нових знань , формування вмінь .

Обладнання : гербарні зразки папоротей , таблиця «Папороть щитник чоловічий»

Хід уроку

І. Повторення вивченого матеріалу :

1) Гра « Біологічний футбол» по термінах та поняттях минулого уроку  ( сер. рівень )

2) Робота з картками ( дост. і вис. рівень )

3) Проблемно-пошукові запитання :

  • Чому плауни і хвощі частіше розмножуються вегетативно ніж статево ?
  • Чому мохи вважають погано пристосованими до життя ?
  • Яку роль в життєвому циклі спорових рослин відіграє чергування поколінь ?

ІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Проблемні питання :

  • Як би ви пояснили слова Миколи Гоголя « Усе зілля від Бога , лише папороть від чорта» ?
  • Чому , на вашу думку , саме папороть наділили магічними силами купальської ночі ?

 ІІІ. Засвоєння системи нових знань :

  1. Загальна характеристика та поширення папоротей ( розповідь учителя з демонструванням малюнків )
  2. Особливості будови та життєвого циклу папоротей на прикладі щитника чоловічого :

      а) самостійна робота з підручником « Читання з позначками» : + - це я вже  знаю ; - про це я дізнався і зрозумів ; ? – потребую пояснення

      б) на основі отриманих знань заповнити таблицю ( індивідуальна робота з  колективним обговоренням )

Ознаки

Папоротеподібні

1. Життєва форма

 

2. Покоління , що переважає у життєвому циклі

 

3. Будова статевого покоління

 

4. Будова нестатевого покоління

 

5. Способи розмноження

 

6. Поширення у природі

 

 

 

  1. Різноманітність папоротей :

а) розповідь учителя з демонструванням гербарних зразків ;

б) рідкісні та зникаючі папоротеподібні ( опрацювання додаткової літератури , обговорення , ознайомлення з кольоровими ілюстраціями )

ІV. Формування навичок і вмінь :

  1. Виконання Лабораторної роботи № 14 ( за інструктивними картками у робочому зошиті – індивідуальна робота )

     V. Осмислення і закріплення вивченого матеріалу . Поглиблення набутих знань :

1. Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини ( самостійна робота з підручником по варіантах , складання схеми )

Значення вищих спорових рослин

 

Мохів                  Плаунів                   Хвощів                  Папоротей

                 …….                     …….                        …….                      ………..

2. Роль давніх  викопних спорових рослин в утворенні паливних ресурсів та формуванні сучасної атмосфери ( робота з ілюстраціями підручника , пошукова бесіда )

3. Негативне значення вищих спорових рослин ( запис тез , обговорення ) :

  • Заболочування місцевості завдяки мохам ;
  • Здатність торфових покладів самозайматися ;
  • Отруйні хвощі і плауни ;
  • Хвощі – бур'яни ;

   VІ. Підведення підсумків уроку :

  • Які рослини ми вивчали протягом теми ?
  • Які спільні риси усіх спорових рослин ?
  • Які спільні риси вищих спорових рослин відрізняють їх від водоростей ?
  • Які вищі спорові рослини є найдосконалішими ?
  • Як людина використовує вищі спорові рослини ?

 

  VІІ. Домашнє завдання : параграфи 40 – 43 повторити

  • виконати тести на ст.. 174 у підручнику
  • скласти кросворд « Вищі спорові рослини »

 

 

Урок 6.

Тема : Урок узагальнення знань по темі « Вищі спорові рослини» .

Мета : визначити ступінь сформованості знань з вивченої теми ; навчати розпіз-навати представників відділів вищих спорових рослин ; поглиблювати та удоско-налювати вміння виявляти ознаки рослин , порівнювати їх , робити висновки ; розвивати навички логічного мислення , пізнавальний інтерес ; виховувати бережливе ставлення до природи , культуру спілкування .

Обладнання : таблиці «Зелений мох. Зозулин льон», « Хвощі та плауни» , «Щитник чоловічий» , гербарні зразки , дидактичні картки .

Тип уроку : урок узагальнення і систематизації знань .

Хід уроку

І. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

ІІ. Актуалізація опорних знань :

Гра « Лист з помилками»

Вчитель. Зараз я вам зачитаю лист від барона Мюнхаузена , який , як ви знаєте , любить трохи прикрасити дійсність . Тому в його листі є деякі біологічні помилки . За кожну знайдену і виправлену помилку – 1 бал .

Нещодавно я повернувся з подорожу навколо світу , де бачив багато цікаво про вищі спорові рослини . Мене вразив світ цих переважно деревовидних рослин . Особливо деревовидні плауни , які народності Африки вживають в їжу . Я з'ясував, що в усіх спорових у життєвому циклі переважає гаметофіт ( крім папоротей ) . В Україні я потрапив у кам’яновугільну шахту і дізнався , що кам'яне вугілля утворилося з давніх мохів . А також я дізнався , що сучасні папороті теж утворюють горючі сланці і в Україні їх найбільше у Криму . А в Японії хвощі використовують як декоративні рослини , висаджують у горщики і милуються ними , я й собі прихопив декілька . В Китаї зі спор мохів виготовляють піротехніку ( ракети , феєрверки ) , я був у захваті . Може я щось трішки наплутав – не ображайтеся . Ваш Мюнхаузен .

ІІІ. Повторення основного теоретичного матеріалу .

  1. Виконання самостійної тестової роботи ( індивідуальна робота з дидактичними картками )

Варіант 1 .

  1. Справжніх коренів немає у :

а) мохоподібних ; б) папоротеподібних ; в) хвощеподібних ; г) плауноподібних .

2. Нестатеве покоління переважає у :

а) сфагнуму ; б) щитника ; в) зозулиного льону ; г) марсилії .

3. У папоротей корені та пагони мають рослини :

а) статевого покоління ; б) нестатевого покоління .

4. Мохоподібні мають :

а) корені ; б) ризоїди ; в) кореневища .

5. Утворіть пари – рослина та її відділ :

1-ламінарія                  А – Мохоподібні 

2-сфагнум                    Б – Хвощеподібні

3-хвощ польовий        В – Папоротеподібні

4-орляк                        Г – Плауноподібні

5-селагінела

6. Спорангії у папоротей називаються ….

7. Рівноспорові рослини – це ті , які …

Варіант 2 .

  1. Спори у вищих спорових розміщені у :

а) спорангіях ; б) заростках ; в) гаметофітах .

2. Торф утворився із залишків :

а)щитника чоловічого ; б) сфагнуму ; в) плауна булавовидного .

3. До Червоної книги України занесено :

а) хвощ польовий ; б) плаун булавовидний ; в) сальвінія плаваюча ; г) сфагнум .

4. У плауна є такі органи :

а) вайї ; б) додаткові корені ; в) голчасті листки ; г) спороносні колоски .

5. Утворіть пари – рослина та її відділ :

1-хвощ болотяний               А – Мохоподібні

2- щитник чоловічий            Б – Хвощеподібні

3-дикран                                В – Папоротеподібні

4-філофора                            Г – Плауноподібні

5-баранець

6. До ґрунту мохи кріпляться ….

7. Гаметофіт – це …

ІV. Узагальнення і систематизація знань .

Гра-подорож «Значення вищих спорових рослин» ( учитель роздає кожній парті картки , на яких записано назву зупинки . Учні , працюючи в парі , зазначають , які вищі спорові і яке значення мають для цієї зупинки . правильна відповідь з наведенням прикладів – 2 бала ; доповнення до відповіді іншої парти – 1 бал )

Зупинки :

  1. Медична                        6.   Декоративна
  2. Кулінарна                      7.   Енергетична
  3. Сільськогосподарська  8.   Хімічна
  4. Пожежонебезпечна      9.     Ґрунтоутворююча
  5. Кам’яновугільна

V. Підведення підсумків :

  • Чи все ви зрозуміли про вищі спорові рослини ?
  • Чи зацікавив вас вивчений матеріал ?
  • Чи багато нового ви дізналися протягом теми ?

VІ. Оцінювання учнів .

VІІ. Домашнє завдання : підготувати цікавий матеріал про хвойні рослини .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації

Вінницький обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних працівників

Відділ освіти Погребищенської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

Погребищенська СЗШ І – ІІІ ст.. № 2

 

 

 

Школа педагогічного пошуку

 

 

Тема роботи : Інноваційні технології на уроках біології .

 

Мета роботи : показати способи використання на уроках біології різних інноваційних технологій , їх поєднання ; представити методи  інтеграції біологічної науки з науками природничого циклу та іншими дисциплінами .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009 р.

 

 

     Мамчур Євгенія Іванівна

    1976 рік народження

    освіта : вища, Вінницький державний педагогічний  

    університет ім.. Коцюбинського

    фах : вчитель географії та біології

    місце роботи : Погребищенська СЗШ І- ІІІ ст.. № 2

    посада :  вчитель біології

    категорія : вища

                                             педагогічне звання : вчитель – методист

                                             педагогічний стаж : 11 років

                                             нагороди : грамота районного відділу освіти

Домашня адреса : Вінницька область

                               м. Погребище

                               вул.. Куйбишева , 27

Контактний телефон : 8 – ( 097 ) – 579 18 43 ( мобільний )

                                      2 – 25 – 42 ( робочий )

 

Творча особистість ,  легко адаптується в новому середовищі ; швидко опановує новітні технології та впроваджує їх в свою роботу .

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 жовтня 2019
Переглядів
2010
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку