6 розробок уроків по темі "Кровообіг" 8 клас біологія

Про матеріал
Методичні розробки включають в себе уроки різних типів . Містять перевірочні матеріали і цікаву інформацію. Будуть корисними для тих, хто атестується
Перегляд файлу

Тема : Органи кровообігу : серце і судини . Будова серця.

Мета : сформувати в учнів поняття про органи кровоносної системи ; вивчити будову , розташування та пераметри серця ; ознайомити учнів з властивостями серцевого мяза ; навчати школярів цінувати людську досконалість , розвивати любов до мистецтва і поезії , виховувати відповідальне ставлення до себе і свого здоровя .

Тип уроку : інтегрований урок з мовою та літературою .

Обладнання : таблиці : “Будова серця” , “Кровоносна система” , “ Внутрішні органи “; муляж серця людини

Хід уроку

І . Емоційне налаштування класу .

ІІ. Мотивація :

Учитель . Щоб зясувати про що ми сьогодні будемо говорити , я зачитаю вам вірш поета Едуарда Міжелайтіса :

Яблоко с багрово-красной кожей ?

Может быть меж рёбер и аортой

Бьётся шар , на шар земной похожий ?

Так или иначе , всё земное

Уменьшается в его пределы

Потому , что нет ему покоя ,

До всего есть дело …

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку .

До якої фізіологічної системи  належить даний орган ? Які ще органи входять до її складу ? ( Актуалізація знань з зоології 7-го класу ) . Отже , сьогодні ми починаємо вивчати кровоносну, або як її ще називають, серцево-судинну систему людини . І більш детально зупинимося на її центральному органі – серці .

ІV. Вивчення нового матеріалу .

  1. Будова серця .
    • Інсценування : діалог батька і сина ( із книги Г. Юдіна “Головне диво світу” )

Син : Цікаво , а усередині серця що-небудь є , чи там порожньо , як у мішку ?

Батько: Ні , серце не порожнє , а дуже складне і цікаве . Воно розділене навпіл стінкою .

Син : На дві кімнатки ?

Батько : На дві двоповерхові квартирки , а над кожною – передня . У ліву приходить у гості тільки червона кров , а в праву – темна . Коли передні наповняться , серце видавлює кров у кімнатки . Коли воно стискується , дверцята зачиняються , і гості залишають серце .

Син : А з правої кімнати куди ж темна кров іде ?

Батько : У легені . Замінює вуглекислий газ на кисень . Кров стає червоною і знову потрапляє в серце .

Син : Знову у свій правий будиночок ?

Батько : Ні в якому разі ! Тепер у лівий .

Син : Виявляється , кров увесь час ходить у гості з лівого будиночка в

правий  , а з правого – в лівий ?

Батько : Цілком правильно !

Син : Невже серце таке складне ?

Батько : Звичайно ! І досить сильне . Один його удар може підкинути склянку води на один метр ! Але якщо цього силача не тренувати , він швидко виснажиться .

Учитель : Так про будову серця розповідав батько своєму маленькому сину . Але ви вже навчаєтесь у 9 класі і про серце маєте знати значно більше . (Розповідає про оболонки серця , камери і клапани , використовуючи таблицю і підручник )

  1. Розташування серця в організмі людини .

Учитель . Часто ми можемо почути такий вислів “ серце у пятах “ . Скажіть , якому стану організму він відповідає ? ( Страху ) А чи може серце справді бути у п’ятах ? Як в мові називаються вислови такого типу ? ( Метафори ) . А давайте зясуємо де насправді знаходиться серце . ( Робота з таблицею “Внутрішні органи людини “)

Завдання : Показати на таблиці серце . Назвати відділ скелету і порожнину тіла в яких знаходиться серце .

  1. Образ серця у літературі , мистецтві , народній творчості .

Учитель . З серцем , як правило повязують кохання , прив’язаність , ненависть , тобто різні сердечні справи . Це виражено різними літературними джерелами і найперш народними прислівями і приказками .

Учні зачитують прислівя і приказки про серце ( випереджувальні домашні завдання ) :

  • В очах мило , так в серці огидно .
  • Де серце лежить , туди й око біжить .
  • Дай серцю волю – приведе в неволю .
  • Із серця не викинеш і в серце не вкладеш .
  • Одне серце страждає , а інше й не знає .
  • С глаз долой из сердца вон .
  • Серце не камінь , кров не вода .
  • Якщо серцем не приманиш , то й за вуха не притягнеш .

Можливо хтось з вас знає ще якісь приказки . ( Учні доповнюють )

А от в народних піснях для назв серця часто вживають такі слова “серденько”, “серденятко”, “серденя”, а ще “серце-дівчино”. Як в українській мові називають такі форми слів ? ( зменшувально-пестливі ) . На підтвердження дівчатка підготували сьогодні віночок українських пісень :

  • “ Сонце низенько , вечір близенько ,

  Вийди до мене, моє серденько !

  Ой , вийди , вийди , та не барися –

  Моє серденько розвеселися .” / “ Сонце низенько ... “ /

  • Ой , ти дівчино з горіха зерня

Чом твоє серденько колюче терня ?

А якими тільки властивостями і якостями не наділяють серце поети та письменники у своїх творах ( Учні зачитують уривки віршів )

  1. Серце , серце , что случилось ;               3. В минуту жизни трудную

     Что смутило жизнь мою ?                           теснится в сердце грусть ,

Жизнью новой ты забилось ,                       одну молитву чудную

     Я тебя не узнаю .                                           Твержу я наизусть .

     Всё прошло , чем ты пылало                                   ( М. Лермонтов )                                

Что любило и желало ,                                               

Весь покой , любовь к труду .

Как попало ты в беду ?

                                          ( М. Гете )

  1. Ах, сердце – то же море !                         4.  Я всех забыл , кого любил .

И бьётся , и бурлит ,                                      Я сердце вьюгой закрутил .

     И так же дорогие                                           Я бросил сердце с белых гор

     Жемчужины таит !                                        Оно лежит на дне…

                                     ( А. Майков )                                                 ( А. Блок )

 

Отже , діти , якими літературними словами ми можемо охарактеризувати серце?

Відповіді учнів : добре , золоте , кам’яне , зле , ніжне , щире , терпляче і інші ...

Ви знаєте , що в літературній мові всі ці слова – то фарби мови , художні визначення або яким терміном їх називають ? ( Епітети ) А які ще метафори можна вжити по відношенню до серця ? Що може робити серце ?

Відповіді учнів : сумувати , плакати , чекати , вірити , радіти , співати , страждати , від щастя стрибати , завмирати .

Але найгірше , діти , коли у людини замість серця – шматок льоду . В якому літературному творі ви це зустрічали ? ( “Снігова королева “)

Отже , ми бачимо якими неймовірними можливостями наділяють серце творці , а яке ж воно насправді . Які властивості притаманні серцю ?

 4. Властивості серцевого мяза . ( Розповідь учителя зі складанням схеми )

 

Властивості серця

 

збудливість  провідність  скоротливість автоматизм 

-  Самостійна робота з підручником : знайти і зачитати визначення кожного терміна .

-  Проблемне питання : Завдяки яким особливостям будови серця можливі такі властивості ? ( Завдяки наявності в серці серцевої мязевої тканини та власної нервової системи )

-  Формулювання висновків про взаємозвязок будови серця з його функціями .

 5. Коронарна система , її призначення . ( Бесіда , аналіз малюнка )

V. Закріплення вивченого матеріалу .

1) Робота з тестами ст.. 68 ( взаємоперевірка )

2) Взаємоопитування по вивченій темі 

VI. Домашнє завдання :  параграф 23.

  • скласти словник уроку  ( середній рівень )
  • пошукове завдання : Що означають різні ділянки кривої кардіограми? Яку інформацію про стан серця отримує з кардіограми лікар? (достатній і високий рівень )

 

 

 

 

 

 

Тема : Робота серця і серцевий цикл.

Мета : вивчивши серцевий цикл , встановити причину інтенсивної роботи серця ; познайомити учнів з механізмом нейрогуморальної регуляції роботи серця і встановити його пристосувальний характер ; формувати  в учнів вміння розв’язувати біологічні задачі ; розвивати творчо-пошуковий хід мислення і навички давати оцінку процесам і явищам ; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань і формування навичок та вмінь  .

Обладнання : таблиці : “Будова серця” , “Кровоносна система”, “Робота серця“; муляж серця людини .

Хід уроку .

І . Організаційний момент . Психологічне налаштування .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу .

  1. Взаємоопитування по темі : “Будова серця “ ( робота в парах – “Термінологічний ланцюжок” )
  2. Питання пошукового характеру :
    • Від чого захищає серце перикард ?
    • Яке значення має розділення серця на праву і ліву частини суцільною перегородкою ?
    • При порушенні діяльності яких структурних елементів серця виникає серцева недостатність ?
    • Коли в людини зупиняється серце , їй роблять непрямий масаж шляхом натискування на грудну клітку і відновлюють серцебиття . Завдяки яким властивостям серцевого мяза це можливо ?
    • Чому в лівій половині серця міокард має значно більшу товщину ?
  3. Перевірка  домашнього завдання ( по 1-2 учня з кожного       

     рівня ).

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Тема уроку записана на дошці . Для мотивації створюється проблемна ситуація:

“ Не дивлячись на невелику вагу ( приблизно 300 г , що складає 0,5% ваги тіла )  серце переганяє за добу біля 7 тисяч літрів крові . Це рівнозначно підняттю залізничного вагона на висоту 1 метр .

  • Чим пояснити таку велику працездатність серця ?
  • Як ви гадаєте , чому у різних народів виникла уява , що людина радіє , любить , хвилюється серцем ?

     Щоб впевнено і правильно відповідати на ці питання , треба познайомитися з 

     механізмом роботи серця і його регуляцією .

ІV. Вивчення нового матеріалу :

  1. Серцевий цикл ( робота з ОК , що супроводжується поясненням учителя )

Завдання : зробіть висновок про причини високої працездатності серця протягом усього життя .( проблемно-пошукове завдання , відповідь можна відшукати у підручнику )

  1. Кількісні показники роботи серця ( Розповідь учителя , запис у зошит ):
  • систолічний обєм крові ( СОК ) – 70 мл.
  • частота серцевих скорочень ( ЧСС ) – 72 уд./хв.
  • хвилинний обєм крові ( ХОК) = СОК . ЧСС = 70 . 72 = 5000 мл/хв.
  1. Нейрогуморальна регуляція роботи серця .

     Проблема : То чому ж , на вашу думку , ми саме серце наділяємо здатністю   хвилюватися , радіти , любити , боятися ? Чи однаково поводить себе серце у   всіх цих випадках ?

  • Актуалізація опорних знань ( Тема : “Регуляція функцій “)
  1. Які види регуляції ви знаєте ? ( нервова і гуморальна )
  2. Пригадайте який відділ нервової системи керує роботою серця

( периферична автономна нервова система , симпатичний відділ – підсилює роботу серця , парасимпатичний – послаблює )

  1. Які гормони діють подібно до цих відділів нервової системи ? (гормони кори надниркових залоз : адреналін – підсилює і прискорює , норадреналін – уповільнює і послаблює ).
  • Завдання : на основі згаданого матеріалу самостійно скласти схему “Регуляція роботи серця “ ( один учень біля дошки , інші в робочих зошитах )

Регуляція роботи серця

 

                                          нервова                             гуморальна

 

автономна     надниркові залози

 

симпатичний     парасимпатичний            адреналін   норадреналін

                                       ( блукаючий нерв )                  Са , К

  • Розповідь учителя про реакцію серця на зміни у роботі організму та емоційного стану та причини її виникнення .

V. Закріплення вивченого матеріалу , вироблення навичок і вмінь .

  1. Розв’язування задач :
  • Вирахуйте , який обєм крові перекачає серце за 1 год .
  • Знаючи , що всю кров ( 5 л) серце перекачує за 1 хв , визначте скільки крові проходить крізь серце за рік .
    1. Творчо-пошукові завдання ( вчитель задає запитання , якщо учням важко знайти відповідь – пропонуються можливі варіанти)
  • Чому серце не втомлюється , працюючи так багато ?

а)тому , що серцевий мяз добре постачається кровю

б) тому , що стінки шлуночків товсті ;

в) тому , що фази роботи серця чергуються з відпочинком;

  • Чим пояснити короткочасну зупинку серця під час переляку або при швидкому зануренні в холодну воду ?

а) регулюючою роллю нервової системи ;

б) гуморальною регуляцією роботи серця ;

в) переважанням гуморальної регуляції над нервовою ;

г) переважанням нервової регуляції .

  • Як зміниться робота серця жаби , якщо перерізати їй блукаючий нерв ?

а) серце зупиниться ;

б) серцеві скорочення посиляться і стануть частішими ;

в) серцеві скорочення уповільняться ;

г) робота серця не зміниться .

  • В якій послідовності скорочуються відділи серця ?

а) праве передсердя , правий шлуночок , ліве передсердя , лівий шлуночок ;

б) ліве передсердя , лівий шлуночок , праве передсердя , правий шлуночок .

в) праве передсердя , ліве передсердя , правий шлуночок , лівий шлуночок ;

г) правий шлуночок , лівий шлуночок , праве передсердя , ліве передсердя.

 

VІ . Домащнє завдання :

             Параграф 24 вивчити ;

          Всі учні – тести після параграфа ;

          Дост . і вис. рівень – завдання творчого характеру  після параграфа .

          За бажанням : повідомлення про вчених – Мігель Сервет і Вільям Гарвей.

 

 

 

 


ОК  “ Робота серця “

 

 

 

 

 

 

 

 

скорочення                 скорочення загальне  розслаблення

 передсердь                  шлуночків      0,4 сек

     0,1 сек.                           0,3 сек

Тривалість роботи передсердь – 0,1 сек ., тривалість відпочинку – 0,8 – 0,1 = 0,7 сек.

Тривалість роботи шлуночків – 0,3 сек., тривалість відпочинку – 0,8 – 0,3 = 0,5 сек.

Причина витривалості серця ?

 


Тема : Судинна система. Велике і мале кола кровообігу .

Мета : вивчити склад судинної системи людини , різновиди судин , їх будову та властивості ; прослідкувати шлях крові по організму та встановити склад великого та малого кіл кровообігу; розвивати в учнів уявлення про історію вивчення кровоносної системи ; продовжувати формувати навички самостійної роботи та вміння співпрацювати .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань і формування навичок та вмінь  .

Обладнання : таблиці : “Кровоносна система” .

Хід уроку .

І. Емоційне налаштування на роботу .

ІІ. Перевірка домашнього завдання .

1.Самостійна робота ( біологічний диктант ) по темі :

                  “ Будова та робота серця “

  1. Наука про серце ...( кардіологія )
  2. Клапани між передсердями і шлуночками ... ( стулкові )
  3. Серцевий м’яз ... ( міокард )
  4. Запис електричних струмів серця ... ( електрокардіограма )
  5. Скорочення серця ... ( систола )
  6. Відділ автономної нервової системи , що прискорює серцебиття ...

    ( симпатичний )

  1. Серцева сумка ... ( перикард )
  2. Тривалість серцевого циклу ... ( 0,8 сек.)
  3. Гормон , що уповільнює роботу серця ... ( норадреналін )
  4. Кров з правого шлуночка виштовхується у ...( легеневу артерію )
  5. Автоматизм серця – це ...

2. Гра “Оратор “ ( учень виходить на клас бере табличку з терміном і дає        

    йому пояснення , не називаючи , так , щоб інші учні зрозуміли про що  

    йдеться ) :

  • Діастола ;
  • Збудливість ;
  • Ендокард ;
  • Коронарні судини .

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Учитель : Рух крові в організмі людини відбувається безперервно по 160 млрд. судин , загальна довжина яких 80 000 км. Кров доходить до кожної клітини нашого тіла . Великі артерії витримують тиск 2 000 кПа . Якщо прослідкувати шлях міченого атома по двох колах кровообігу , то він проходить його за 25-28 с. Був час , коли люди не мали конкретних уявлень про рух крові в організмі . Сьогодні ж кровообіг вивчений детально і на сьогоднішньому уроці ви зможете отримати відповіді на всі питання по цій темі .

Записує тему уроку на дошці , учні – в зошит .

ІV . Засвоєння системи нових знань .

   1. Історія формування уявлень про кровообіг в науці протягом кількох     

       тисячоліть . ( повідомлення учнів – випереджувальні домашні завдання )

   2. Кровоносні судини , їх класифікація ( Бесіда зі складанням схеми )

Судини

артерії   вени    капіляри

   3. Характеристика судин ( самостійна робота з підручником , заповнення таблиці  у робочому зошиті на ст. 54 – ІІ і ІІІ колонки )

  1. Мале коло кровообігу ( робота з ілюстраціями підручника “ Схема кровообігу людини “ , обговорення , зачитування визначень )

Питання :

 а) Які зміни відбуваються з кровю у малому колі кровообігу ?

 б) Якими особливостями складу крові пояснюються ці зміни ?

  1. Велике коло кровообігу ( робота з ілюстраціями підручника )

Завдання :

  а) Прослідкувати хід крові по великому колу .

  б) Які зміни відбуваються з кров’ю у великому колі кровообігу ?

  1. Значення кровообігу в організмі людини ( метод “Коло думок “ ).

V. Закріплення вивченого матеріалу .

  1. Пошукова бесіда :
  • Встановіть взаємозв’язок  між будовою та функціями артерій , капілярів , вен .
  • Про які особливості організму свідчить поява двох кіл кровообігу ?

  2. Розвяжіть тести :

1. Артерії – це судини , по яких :

а) кров тече від серця ;  б) кров тече до серця .

2. Яка кров тече по легеневих артеріях ?

а) артеріальна ; б) венозна .

3. Будь-яке коло кровообігу починається з :

а) передсердя ;  б) шлуночка .

4. Артерії – це судини , які :

а) мають клапани ; б) мають тонкі еластичні стінки ;

 в) мають міцну тришарову будову .

5. Вени – це судини , які :

а) мають клапани ;  б) мають тонкі еластичні стінки ;

в) мають міцну тришарову будову .

6. Кров стає артеріальною в:

а) аорті ;  б) артеріях ;   в) капілярах органів ; г) капілярах легень .

7. Кров у серце надходить :

а) безперервно ;  б) порціями .

VІ . Домашнє завдання .

        Параграф 29 вивчити .

        Робота в робочому зошиті ( ст.54-55 )

       Скласти словник уроку .

Історія уявлень про кровообіг.

1. З давніх часів питання кровообігу привертали увагу лікарів , мислителів , учених . Ще Гіппократ та Аристотель , які жили 2 500 років тому , вивчали кровообіг . У їх працях знаходимо пояснення , що вени і артерії – дві самостійні системи , не сполучені між собою .

2. У ІІ ст. н.е. римський лікар і природодослідник Гален докладно описав рух крові. Центром кровообігу він вважав печінку , де з їжі утворюється “живильна кров” , яка в лівій половині серця змішується з частинками повітря , що надходять з легень . Така запалена кров тече по тілу , приносячи органам “життя і тепло”.

3. Великий вклад у наукове обґрунтування системи кровообігу зробив італійський учений епохи Відродження Андреа Чезальпіні . Він склав загальну схему кровообігу , довів існування капілярів , вперше помітив , що обмін газів відбува-ється в дрібних кровоносних судинах , які щільно підходять до легеневих пухирців.

4. Іспанський вчений Мігель Сервет відкрив мале коло кровообігу . Сміливий вчений виступив проти заборони церкви вивчати людський організм . У 1553 р. він був спалений клерикалами в Женеві .

5. Велике коло кровообігу відкрив англійський вчений Вільям Гарвей . Велика заслуга цього вченого полягає  в тому , що він уперше продемонстрував схему кровообігу . Гарвей вивчив і використав для доведення кровообігу механіку , гідравліку , математику .

6. Італійський біолог і лікар Марчеллло Мальпігі – один з основоположників мікроскопічної анатомії , відкрив капілярний кровообіг , розвинувши вчення Гарвея , у схемі якого не було капілярів . Завдяки зусиллям багатьох учених світу ми отримали повну картину кровообігу .

7. Четверо вчених були удостоєні високої честі : за їхній науковий подвиг – відкриття кровообігу – їм були споруджені монументи : у Мадриді – Мігелю Сервету , у Болоньї – Карло Руїні , у Пізі – Андреа Чезальпіні , а в Англії – кілька монументів Вільяму Гарвею .

 

Тема : Лімфатична система . Рух крові по судинах . Нейрогуморальна регуляція кровообігу.

Мета : встановити закономірності руху крові по судинах , її швидкості , тиску ; розвивати вміння в учнів оцінювати дані явища з точки зору різних наук , встановлювати міжпредметні зв’язки ; вивчити природу пульсу та з’ясувати регуляцію його частоти ; формувати в учнів практичні навички та вміння ; виховувати усвідомлення про безальтернативну необхідність ведення здорового способу життя .

Тип уроку : інтегрований з фізикою .

Обладнання : таблиці : “Кровоносна система” ; сфігмоманометр

Хід уроку

І. Емоційне налаштування . Психологічна розрядка.

    В країну знання ми із вами полинем

    А тінь невідомості зразу ж покинем

    Хай обрії нові відкриє вам час :

    Знання ці згодяться в житті вам не раз .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу :

  1. самостійна робота : вибірковий диктант ( макс. трив. – 7 хв.)

І варіант : артерії ; ІІ варіант : вени ; ІІІ варіант : капіляри .

  1. перевірка домашнього завдання ( 2 учня )

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

  “ Пульс , перевірте у нього пульс ... “ – такі слова часто чуємо ми , коли людина втрачає свідомість або зазнає певних ушкоджень . Досвідчений лікар-фахівець , поклавши руку на пульс людини , може поставити попередній діагноз , який після детального обстеження , як правило підтверджується . Як же виникає пульс людини ? Чому він буває різним ? Яку інформацію про стан організму несе ? На всі ці та інші питання ми отримаємо відповіді на протязі сьогоднішнього уроку. А допоможе нам у цьому вчитель фізики , яка присутня на уроці і допоможе нам збагнути деякі фізичні особливості цих процесів .

 

ІV. Вивчення нового матеріалу .

  1. Причини руху крові , його особливості в організмі людини .

 а)  Пошукова бесіда з повторенням матеріалу , вивченого на попередніх   

      уроках:

  • Завдяки чому кров в організмі людини постійно рухається ?
  • Чому кров рухається завжди в одному напрямі ?
  • Які особливості руху крові у венах ?

      б) Робота з мал..80 у підручнику на ст. 99:

  • Проаналізуйте які показники змінюються під час руху крові і які причини  таких змін ?

     2 . Тиск як одна з причин руху крові в організмі людини . ( вчитель проводить  актуалізацію знань , набутих учнями з курсу фізики 7 класу ) .

  • Що називають тиском ?
  • Який орган створює тиск крові ? Яке значення цього процесу ?

     3. Поняття про артеріальний тиск , його коливання та порушення. Вимірювання  тиску . ( Розповідь учителя з демонстрацією прилада сфігмоманометра та принципу його роботи ).

      4. Артеріальний пульс його звязок з тиском , інформація яку він несе .

         а)  самостійна робота з підручником ;

         б) вироблення практичних навичок вимірювання пульсу у себе та свого 

             сусіда по парті .

      5. Швидкість руху крові по судинах , її залежність від різних факторів .

           а) розповідь учителя , опрацювання формули : V1/ V2 = S2/ S1 ,

            де V – швидкість руху рідини ; а S – площа поперечного перерізу судини.

           б)розвязування задачі :

  • швидкість руху крові в аорті , переріз якої становить 8 см2 , дорівнює       20 см/с. Яка швидкість руху крові в капілярах , на які розпадається аорта , якщо площа їх загального перерізу складає 3200 см2 ?

 в) Пошукова бесіда :

  • Поясніть причини зміни швидкості руху крові у різних видах судин .
  • Яку силу долає кров під час руху по венах ?
  • Яке значення має повільний рух крові у капілярах ?

      6. Регуляція кровообігу ( бесіда зі складанням схеми )

 

Регуляція кровообігу

 

нервова                         гуморальна

- симпатичний             - надниркові

                                  -  парасимпатичний                залози ( адреналін )

 

      7. Лімфатична система , її складові . Значення лімфи в організмі та в процесі 

         кровообігу ( Бесіда , робота з малюнком 82 , ст. 101 ):

  • Що таке лімфа ? ( визначення знайти у підручнику )
  • Яку захисну роль відіграє лімфа ?
  • Чи можна вважати лімфатичну систему замкненою ? Обґрунтуйте свою відповідь .
  • Яке значення має лімфообіг у кровоносній системі ?

V. Закріплення знань , вмінь і навичок:

  1. виконання практичної роботи за інструктивною карткою в робочому зошиті  ( самостійна робота , робота в парах )

VІ . Домашнє завдання :

               Параграф 30 вивчити .

  • закінчити самостійну роботу у робочому зошиті ст. 54( таблиця )
  • дати відповіді на питання після таблиці ( по рівнях ):

               1 питання – сер. рівень

     2 питання – висок. рівень

 3 питання – дост. рівень

 

Р.S. До наступного уроку по групах підготувати аптечку із засобами зупинки кровотеч : бинт , йод , джгут .

Вибіркові диктанти .

Тема : Судинна система .

 

І варіант : артерії .  ІІ варіант : вени .  ІІІ варіант : капіляри .

  1. Судини несуть кров від серця .
  2. Стінки щільні й пружні .
  3. В судинах найповільніше тече кров .
  4. Стінки утворені одним шаром клітин .
  5. Стінки утворені кількома шарами клітин , але м’язовий слабо розвинений
  6. Утворюють густу сітку , що пронизує всі органи і тканини .
  7. Впадають у передсердя .
  8. Густо облітають легеневі пухирці .
  9. Крізь стінки легко проникають рідкі речовини і гази .
  10. У судинах венозна кров перетворюється на артеріальну .
  11.  Цих судин в організмі найбільше .
  12.  Стінки утворені кількома шарами клітин , м’язовий шар розвинений найкраще .
  13. На внутрішній стінці розміщені клапани у вигляді кишень .
  14.  Ці судини були відсутні у схемі кровообігу Гарвея .
  15.  До цього типу належить найбільша судина людського організму .

Відповіді . артерії – 1, 2, 12, 15. вени – 5, 7, 13 . капіляри – 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 14.

Тема : Клітини крові  .

 

І варіант : еритроцит ; ІІ варіант : лейкоцит .

  1. Форма стала .
  2. Ядра немає .
  3. Основна функція – захисна .
  4. Містить гемоглобін.
  5. Міститься не лише у крові , а й у лімфі .
  6. Міститься тільки у крові .
  7. Здатні до самостійного пересування .
  8. Основна функція – транспорт речовин .
  9. Утворюються у червоному кістковому мозку , селезінці , лімфатичних вузлах .
  10.  Форма нестала .
  11.  Має ядро .
  12.  Діаметр клітини дуже малий ( до 0,008 мм).
  13.  Діаметр клітини дещо більший ( 0,008 – 0,015 мм )
  14.  Утворюється в червоному кістковому мозку .
  15.  В 1 мм3 крові цих клітин найбільше порівняно з іншими клітинами .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Кровотечі . Види кровотеч .

Мета : ознайомити учнів з різними типами кровотеч , їх характерними рисами;  вивчити прийоми надання першої долікарської допомоги , звернути увагу на анатомо-фізіологічне обґрунтування заходів першої допомоги , їх  оперативність ; розвивати в учнів вміння працювати в групах , надавати

взаємодопомогу ; розвивати відповідальне ставлення до свого здоров’я та  здоров’я інших людей .

Тип уроку : урок формування навичок та вмінь ( урок-мандрівка)

Обладнання : таблички “ Типи повязок “ , бинт , йод , перекис водню , джгут .

Хід уроку .

І. Емоційне налаштування до сприйняття нового матеріалу .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу :

  1. Робота біля дошки : записати всі терміни , вивчені на минулому уроці ,

дати їм визначення .

  1. Взаємоопитування та взаємооцінювання учасниками груп ( “Ти мені , я тобі)
  2. Біологічна вікторина  ( питання пошукового характеру , які можна обговорювати в групі ) :
    • Чим пояснюється зміна частоти серцевих скорочень ?
    • Яке значення має різниця тиску крові у різних ділянках судинної системи ?
    • Чому в людини при страху і хвилюванні як правило підіймається тиск?
    • Чому з віком у людей часто підвищується тиск ?
    • Яке значення має те , що кров по капілярах рухається з найменшою швидкістю ?
    • Якось вчений Стефан Гелс провів такий дослід : він вставив скляну трубку в стегнову артерію коня . Кров ритмічно підіймалася і опускалася по трубці . Яке явище дослідив цей вчений ?
    • Доведіть , що будова судин тісно повязана з їх функціями .

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Сьогодні у нас з вами урок незвичайний  - це урок-мандрівка . Мандрувати ми будемо чотирма потягами , а наприкінці уроку подивимось чий потяг привезе найбільше вантажу у вигляді балів на станцію “ Підсумкова “. Команда першого потягу – “ Артерії “ , команда другого – “Вени “ , третього – “Капіляри” і четвертий потяг везе команду під назвою “Серце” . Всі потяги проїдуть такі станції – “Опорна” , “ Нова “ , “ Практична “ і на станції “Підсумкова “ ми підведемо підсумок і визначимо найшвидший і найуспішніший потяг .

ІV. Основна частина уроку .

  1. Станція “ Опорна “ .
  • Проводиться актуалізація опорних знань :

 а) Які причини виникнення кровотеч ?

б) Як організм може себе захистити від втрат крові ?

в) Як може вплинути на стан людини незначна втрата крові ? Яка кількість втраченої крові вважається незначною ?

г) Який вплив на стан здоровя людини має значна втрата крові ? Втрата якого обєму крові вважається значною ?

  1. Станція “ Нова “ .
  • Самостійна робота учнів з підручником : прочитати текст параграфа 31 , на основі якого проводиться обговорення :

а) Які бувають кровотечі ?

б) Як розрізняють різні види кровотеч ?

в) Які кровотечі найнебезпечніші для життя людини ? Чому ?

г) Чому в разі будь-якої кровотечі діяти потрібно дуже швидко ?

  • Розповідь учителя про правила надання першої допомоги при виникненні різних видів кровотеч з доповненнями учнів .
    1. Фронтальна бесіда :
  • Чим не можна нехтувати у разі капілярної кровотечі ?
  • Де накладають джгут у разі сильної венозної кровотечі ? артеріальної ?
  • Які правила накладання джгута ?
  • Які дії при підозрі на внутрішню кровотечу ?
  1. Станція “ Практична “ .

Вчитель роздає картки із зазначенням виду кровотечі , при якій необхідно надати допомогу потерпілому .Учні працюють з інструктивними картками у робочому зошиті , імітуючи надання першої допомоги у разі різних крово-теч. По закінченні роботи кожна група звітує , обґрунтовуючи послідовність своїх дій .

Завдання для роботи в групах :

І група : надайте допомогу потерпілому , в якого ушкоджена артерія плечового відділу лівої руки .

ІІ група : надайте допомогу потерпілому , в разі венозної кровотечі правого передпліччя .

ІІІ група : у потерпілого капілярна кровотеча великого пальця правої руки . Надайте йому допомогу .

ІV група : надайте допомогу потерпілому у якого спостерігається венозна кровотеча долоні лівої руки .

В робочому зошиті у якості висновку до практичної роботи учні обґрунтовують і пояснюють свої дії під час надання першої допомоги .

  1. Станція “ Підсумкова “.
  • Сумуються бали , визначається лідер .
  • Рефлексія :

а) Чи отримали ви користь від сьогоднішнього уроку ? Яку саме ?

б) Що вам найбільше запамяталось і справило на вас враження ?

в) Чи важливо , на вашу думку , добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку ?

V. Домащнє завдання :

вивчити параграф 31 ; параграф 32 прочитати і підготувати по ньому питання .

Закінчити висновок до практичної роботи .

Тема : Порушення діяльності серцево-судинної системи. Способи запобігання серцево-судинним захворюванням

Мета : сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .

Тип уроку : комбінований ( з елементами рольової гри )

Обладнання : таблиці “ Кровоносна система “ , “ Будова серця “ , “ Кров “ .

Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу .

1) Самостійна робота учнів з високим рівнем : скласти синкан до терміна “кровотеча”.

2) Достатній і середній рівень : дидактична гра “ Впізнай кровотечу “ ( учні по черзі витягують картки з характеристикою певної кровотечі , їх задача розпізнати її ) :

      а) Щоб зупинити цю кровотечу , слід тимчасово притиснути ушкоджену

          судину , знезаразити рану і накласти тиснучу повязку . ( Венозна)

      б) Щоб зупинити цю кровотечу , слід вище місця поранення швидко 

          притиснути пальцем ушкоджену судину в точках , де прощупується 

          пульс   і накласти джгут . ( Артеріальна )

       в) Людина , в якої виникла ця кровотеча , стає блідою , виступає

          холодний  піт , пульс частішає і слабне . До ймовірного місця

          кровотечі прикладають холодний компрес . ( Внутрішня )

       г) Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя , подібного до

           фонтану . Кров має яскраво-червоний колір . У цьому разі діяти треба

           негайно . (Артеріальна)

       д) У разі цієї кровотечі , особливо коли ушкоджені великі судини , зсідання крові не здатне швидко зупинити її , кров витікає рівномірно і має темний колір. ( Венозна )

        г) Ця кровотеча виникає при незначному пораненні . Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється . ( Капілярна ) .

3) Пошукова бесіда :

  • Яких основних правил слід дотримуватися надаючи допомогу у разі будь-якої кровотечі ?
  • В чому полягає небезпека внутрішніх кровотеч ? Які особливості надання допомоги ?
  • Розкажіть про порядок та основні правила накладання джгута .

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація навч. діяльності.

       Вчитель зачитує учням вірш Р. Гамзатова :

 ... Тебя я помучил немало ,

Как вспомню , ни ночи , ни дня

Со мной ты покоя не знало ,

Прости , моё сердце , меня .

Как плетью , ах , будь я неладен ,

Твоё подгонял колотьё .

За то , что я был беспощаден ,

Прости меня , сердце моё .

За то , что железным ты мнилось

И мог подставлять под копьё

Тебя я , безумью на милость ,

Прости меня , сердце моё .

Кружит , как над полем сраженья ,

Порой над тобой вороньё .

За подвиги долготерпенья

Прости меня , сердце моё!

Діти , як ви думаєте , за що просить вибачення у свого серця автор поезії ?

А що потрібно робити , щоб не просити вибачення ми зясуємо сьогодні на уроці .

IV. Вивчення нового матеріалу .

  1. Поширення серцево-судинних захворювань , причини їх виникнення .

     ( Розповідь учителя , запис тез ) :

  • гіподинамія ;
  • шкідливі звички ;
  • стреси ;
  • нераціональне харчування ;
  • забруднення довкілля .
  1. Види захворювань серцево-судинної системи , їх характеристика ( Складання схеми , рольова гра : учні в ролі лікарів характеризують різні хвороби серця і судин ).

Хвороби серцево-судинної системи

 

хвороби серця                 хвороби артерій                      хвороби вен

                     ......                                         .....                                         ....

 Завдання : уважно слухаючи кожного “лікаря” , записувати назви хвороб під кожним заголовком схеми .

  1. Досягнення в області кардіології та кардіохірургії . ( Повідомлення учня ).
  2. Способи профілактики та попередження захворювань серцево-судинної системи ( Бесіда з опорою на тези , складені на початку уроку , встановлення причинно-наслідкових зв’язків ).

V. Узагальнення та систематизація знань учнів .

   1 ) Висловлювання думок методом “Мікрофон” :

  • Що є причиною хвороб серця і судин ?
  • Що потрібно робити , щоб серце не хворіло ?

     2 ) Визнач хворобу за симптомами :

          а) лікарю , у цього хворого спостерігається порушення тонусу судин , у результаті чого порушується і кровообіг . Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя , часто спостерігаються неврози. (Дистонія)

          б) лікарю , в цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу , наслідком якого є окремі розлади його функцій . Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин , що супроводжується крововиливами в мозок . ( Інсульт )

          в) лікарю , обстеження довели , що в цього хворого ущільнилися стінки артерій , звузився їхній просвіт і часто утворюються тромби . Він довго хворіє на гіпертонічну хворобу та страждає від ожиріння . (Атеросклероз)

          г) лікарю , у цього хворого підвищений артеріальний тиск . Його основна робота повязана з перевантаженням , негативними емоціями та напруженою розумовою працею . (Гіпертонія)

         д) лікарю , при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен . Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів , що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск . (Варикозне розширення вен )

   3) Бліц – турнір :

  1. Наука про серце ( кардіологія )
  2. Змертвіння міокарда ( інфаркт )
  3. Серцевий м’яз ( міокард)
  4. Скорочення серця ( систола )
  5. Серцева сумка ( перикард )
  6. Найбільша судина ( аорта )
  7. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)
  8. Гормон , що прискорює серцебиття (адреналін)
  9. Найменша судина ( капіляр )
  10. Хвороба зі зниженим тиском ( гіпотонія)
  11. З лівого шлуночка починається ( велике коло кровооб.)
  12. Найвидатніший кардіохірург України ( Амосов )

VІ. Домашнє завдання :

          Параграф 32 вивчити , 27 – 32 повторити .

          Виконати завдання в кінці теми у підручнику ( по рівнях )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 1.

Тема : Загальна характеристика вищих спорових рослин.

Мета : сформувати знання про вищі спорові рослини як перші наземні рослини, ознайомити з ознаками їх більш високої організації порівняно з водоростями , особливостями їх розмноження ; розвивати в учнів вміння порівнювати біологічні об’єкти і процеси , робити логічні висновки ; здійснювати екологічне виховання .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань .

Обладнання : таблиця « Мохоподібні» , гербарні зразки вищих спорових рослин .

Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

1. Актуалізація опорних знань .

  • Які особливості будови водоростей ви запам’ятали ?
  • Чи пов’язані такі особливості з середовищем життя водоростей ? Покажіть на прикладах .

2. Проблемно-пошукові запитання :

  • Як ви вважаєте , що відбулося на землі з висиханням морів ?
  • Які пристосування виникли у рослин для життя на суші ?

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку .

ІV. Засвоєння системи нових знань .

  1. Особливості наземно-повітряного середовища існування ( бесіда – обговорення зі складанням тезового опорного конспекту ) :
    • Мала густина ( повітря не «тримає» так як вода )
    • Надлишок світла і кисню
    • Дефіцит вологи
    • Постійних рух повітря
    • Значні перепади температури
    • Залежність життя від грунту .
  2. Пристосування рослин до життя на суші ( встановлення причинно-наслідкових зв’язків ) :
  • Поява тканин ( механічної для опори , провідної для транспорту речовин, покривної для захисту від втрати води, основної для життєвих процесів )
  • Утворення органів з певною спеціалізацією ( листок для фотосинтезу, корінь для ґрунтового живлення , стебло для транспорту речовин )
  • Утворення багатоклітинних статевих органів ( утворюють і захищають статеві клітини )
  1. Різноманітність спорових рослин , їх класифікація ; вищі спорові рослини ( актуалізація схеми , порівняння понять «нижчі» і «вищі», аналіз мал.. 141 )
  2. Загальна характеристика вищих спорових рослин ( самостійна робота з підручником , складання тезового конспекту , спільне обговорення )
  3. Поняття про чергування поколінь ( розповідь учителя з побудовою схеми)

 

Нестатеве покоління

 

Спори

 

Особини статевого покоління

 

Сперматозоїди    +     Яйцеклітини

 

       Зигота

V. Осмислення та закріплення вивченого матеріалу :

1) Робота в парах : взаємна постановка питань із взаємооцінюванням .

2) Вправа « Продовж речення» :

  • У водному середовищі виникли … ( водорості)
  • Вищі спорові рослини переважно поширені у … ( вологих місцях )
  • Для розмноження цих рослин … ( потрібна вода )
  • Органами спорових рослин , де дозрівають спори є … ( спорангії )
  • До вищих спорових рослин належать … ( мохи , плауни , хвощі , папороті )

VІ. Домашнє завдання : параграф 40 опрацювати

Ст.. 158 питання « Поміркуйте»

Підготувати повідомлення про значення мохів .

 

 

 Уроки 2 - 3

Тема : Мохоподібні . Середовища їх існування , пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 12. Будова мохоподібних . Відділи Плауноподібні та Хвощеподібні . Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 13. Будова плауна булавоподібного і хвоща польового

Мета : сформувати знання про характерні особливості мохів , плаунів та хвощів , ускладнення їхньої організації порівняно з водоростями ; продовжувати розвивати вміння працювати з навчальною літературою , порівнювати та формулювати висновки ; формувати лабораторні навички ; виховувати бережливе ставлення до природи .

Тип уроку : урок засвоєння нових знань та формування вмінь .

Обладнання : гербарні екземпляри спорових рослин , таблиці «Політрих звичайний», «Хвощі та плауни»

Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Повторення вивченого матеріалу :

А. Біологічний диктант ( на дошці записані терміни , учитель зачитує питання відповіді на які учні обирають з переліку )

Терміни :

1. статеве покоління          6. тканина

2. зигота                              7. основна тканина

3. нестатеве покоління      8. провідна тканина

4. рівноспорові рослини   9. твірна тканина

5. різноспорові рослини   10. покривна тканина .

Запитання :

  1. Сукупність клітин , які мають спільне походження , подібну будову і виконують однакові функції …
  2. Рослини , які мають два види спор …
  3. Покоління в житті спорових рослин , на якому утворюються статеві клітини ...
  4. Тканина , яка захищає тіло рослини від несприятливих умов …
  5. Клітина , з якої починається розвиток нестатевого покоління …
  6. Тканина , в якій відбувається фотосинтез …
  7. Тканина , яка забезпечує рух речовин по рослині …
  8. Клітина , яка утворюється в результаті злиття гамет …
  9. Тканина , яка виконує опорну функцію …
  10.  Рослини , в яких усі спори однакових розмірів …
  11.  Покоління , на якому утворюються спори …
  12.  тканина , клітини якої постійно діляться …

Б. Проблемні питання :

  • З чим був пов'язаний вихід рослин на сушу ?
  • Які риси пристосування до життя на суші виробилися в рослин ?
  • Чому вищі спорові рослини поширені переважно у зволожених місцях ?

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Сьогодні ми розглянемо відділи рослин , які здаються дуже різними , але водночас мають багато спільних рис , так як належать до вищих спорових рослин . Наша задача виділити ці ознаки і пояснити їх .

ІV. Засвоєння системи нових знань .

  1. Особливості будови і розмноження  мохів , плаунів , хвощів ( робота з підручником, складання і заповнення таблиці )

Ознаки

Мохоподібні

Плауноподібні

Хвощеподібні

1. Життєва форма

Трави

Трави

Трави

2. Покоління , що переважає у життєвому циклі

Статеве ( гаметофіт )

Нестатеве ( спорофіт)

Нестатеве ( спорофіт)

3. Будова статевого покоління

Стебло , листки , ризоїди

Дрібний заросток дводомний

Дрібна зелена пластинка дводомна

4. Будова нестатевого покоління

Коробочка з ніжкою

Корінь , пагін (стебло, лускоподібні листки )

Кореневище , два типи пагонів (весняний , літній )

5. Способи розмноження

Статевий , інколи вегетативний

Вегетативний , рідше статевий

Вегетативний , рідше статевий

6. Поширення у природі

Зволожені місця

Зволожені місця

Поля , луки

  1. Цикли розвитку політриха , плауна , хвоща польового ( демонстрація анімаційного ролика , обговорення та коментування його )
  2. Різноманітність мохів , плаунів , хвощів ( бесіда з актуалізацією чуттєвого досвіду , аналіз унаочнення, робота з натуральними об’єктами, гербаріями )
  3. Застосування вивчених рослин у діяльності людини ( робота з додатковою літературою, створення міні-проектів  )

V. Осмислення і закріплення вивченого матеріалу . Формування навичок і вмінь

1) Виконання Л / р №№ 12, 13 ( згідно інструктивних карток у робочому зошиті)

2) Гра « Спіймай помилку у шпаргалці» ( учитель зачитує текст «шпаргалки» ; учні знаходять і виправляють помилки )

« Шпаргалка» : Мохи – це нижчі спорові рослини . У їхньому життєвому циклі переважає нестатеве покоління . Їх тіло побудоване з кореня і пагона. Коренями мохи кріпляться до грунту . Мохи поширені скрізь . Для процесу запліднення їм потрібен вітер . У мохів з'являються провідні і механічні тканини .

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку .

  1. Які рослини ми сьогодні вивчали ?
  2. Які спільні риси мохів , плаунів , хвощів ?
  3. Чим ці рослини відрізняються між собою ?
  4. які пристосування до життя на суші виробилися у них ?

 

VІІ. Домашнє завдання : параграфи 41 , 43 опрацювати

  • закінчити лабораторні роботи ( висновки )
  • скласти «шпаргалку» по плаунах або хвощах ( за бажанням )

 

 

Урок 4 – 5

Тема : Відділ Папоротеподібні . Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності . Л / р № 14. Будова щитника чоловічого або чоловічої папороті .

Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини .

Мета : сформувати знання про особливості будови та життєдіяльності папоротей, їхні спільні та відмінні риси з іншими споровими рослинами ; визначити місце папоротей у системі рослинного світу , їх походження ; продовжувати розвивати вміння здійснювати пошукову діяльність , робити порівняльний аналіз, проводити лабораторне дослідження ; виховувати любов до природи , бережливе ставлення до її багатств .

Тип уроку : засвоєння нових знань , формування вмінь .

Обладнання : гербарні зразки папоротей , таблиця «Папороть щитник чоловічий»

Хід уроку

І. Повторення вивченого матеріалу :

1) Гра « Біологічний футбол» по термінах та поняттях минулого уроку  ( сер. рівень )

2) Робота з картками ( дост. і вис. рівень )

3) Проблемно-пошукові запитання :

  • Чому плауни і хвощі частіше розмножуються вегетативно ніж статево ?
  • Чому мохи вважають погано пристосованими до життя ?
  • Яку роль в життєвому циклі спорових рослин відіграє чергування поколінь ?

ІІ. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

Проблемні питання :

  • Як би ви пояснили слова Миколи Гоголя « Усе зілля від Бога , лише папороть від чорта» ?
  • Чому , на вашу думку , саме папороть наділили магічними силами купальської ночі ?

 ІІІ. Засвоєння системи нових знань :

  1. Загальна характеристика та поширення папоротей ( розповідь учителя з демонструванням малюнків )
  2. Особливості будови та життєвого циклу папоротей на прикладі щитника чоловічого :

      а) самостійна робота з підручником « Читання з позначками» : + - це я вже  знаю ; - про це я дізнався і зрозумів ; ? – потребую пояснення

      б) на основі отриманих знань заповнити таблицю ( індивідуальна робота з  колективним обговоренням )

Ознаки

Папоротеподібні

1. Життєва форма

 

2. Покоління , що переважає у життєвому циклі

 

3. Будова статевого покоління

 

4. Будова нестатевого покоління

 

5. Способи розмноження

 

6. Поширення у природі

 

 

 

  1. Різноманітність папоротей :

а) розповідь учителя з демонструванням гербарних зразків ;

б) рідкісні та зникаючі папоротеподібні ( опрацювання додаткової літератури , обговорення , ознайомлення з кольоровими ілюстраціями )

ІV. Формування навичок і вмінь :

  1. Виконання Лабораторної роботи № 14 ( за інструктивними картками у робочому зошиті – індивідуальна робота )

     V. Осмислення і закріплення вивченого матеріалу . Поглиблення набутих знань :

1. Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини ( самостійна робота з підручником по варіантах , складання схеми )

Значення вищих спорових рослин

 

Мохів                  Плаунів                   Хвощів                  Папоротей

                 …….                     …….                        …….                      ………..

2. Роль давніх  викопних спорових рослин в утворенні паливних ресурсів та формуванні сучасної атмосфери ( робота з ілюстраціями підручника , пошукова бесіда )

3. Негативне значення вищих спорових рослин ( запис тез , обговорення ) :

  • Заболочування місцевості завдяки мохам ;
  • Здатність торфових покладів самозайматися ;
  • Отруйні хвощі і плауни ;
  • Хвощі – бур'яни ;

   VІ. Підведення підсумків уроку :

  • Які рослини ми вивчали протягом теми ?
  • Які спільні риси усіх спорових рослин ?
  • Які спільні риси вищих спорових рослин відрізняють їх від водоростей ?
  • Які вищі спорові рослини є найдосконалішими ?
  • Як людина використовує вищі спорові рослини ?

 

  VІІ. Домашнє завдання : параграфи 40 – 43 повторити

  • виконати тести на ст.. 174 у підручнику
  • скласти кросворд « Вищі спорові рослини »

 

 

Урок 6.

Тема : Урок узагальнення знань по темі « Вищі спорові рослини» .

Мета : визначити ступінь сформованості знань з вивченої теми ; навчати розпіз-навати представників відділів вищих спорових рослин ; поглиблювати та удоско-налювати вміння виявляти ознаки рослин , порівнювати їх , робити висновки ; розвивати навички логічного мислення , пізнавальний інтерес ; виховувати бережливе ставлення до природи , культуру спілкування .

Обладнання : таблиці «Зелений мох. Зозулин льон», « Хвощі та плауни» , «Щитник чоловічий» , гербарні зразки , дидактичні картки .

Тип уроку : урок узагальнення і систематизації знань .

Хід уроку

І. Повідомлення теми , мети уроку . Мотивація .

ІІ. Актуалізація опорних знань :

Гра « Лист з помилками»

Вчитель. Зараз я вам зачитаю лист від барона Мюнхаузена , який , як ви знаєте , любить трохи прикрасити дійсність . Тому в його листі є деякі біологічні помилки . За кожну знайдену і виправлену помилку – 1 бал .

Нещодавно я повернувся з подорожу навколо світу , де бачив багато цікаво про вищі спорові рослини . Мене вразив світ цих переважно деревовидних рослин . Особливо деревовидні плауни , які народності Африки вживають в їжу . Я з'ясував, що в усіх спорових у життєвому циклі переважає гаметофіт ( крім папоротей ) . В Україні я потрапив у кам’яновугільну шахту і дізнався , що кам'яне вугілля утворилося з давніх мохів . А також я дізнався , що сучасні папороті теж утворюють горючі сланці і в Україні їх найбільше у Криму . А в Японії хвощі використовують як декоративні рослини , висаджують у горщики і милуються ними , я й собі прихопив декілька . В Китаї зі спор мохів виготовляють піротехніку ( ракети , феєрверки ) , я був у захваті . Може я щось трішки наплутав – не ображайтеся . Ваш Мюнхаузен .

ІІІ. Повторення основного теоретичного матеріалу .

  1. Виконання самостійної тестової роботи ( індивідуальна робота з дидактичними картками )

Варіант 1 .

  1. Справжніх коренів немає у :

а) мохоподібних ; б) папоротеподібних ; в) хвощеподібних ; г) плауноподібних .

2. Нестатеве покоління переважає у :

а) сфагнуму ; б) щитника ; в) зозулиного льону ; г) марсилії .

3. У папоротей корені та пагони мають рослини :

а) статевого покоління ; б) нестатевого покоління .

4. Мохоподібні мають :

а) корені ; б) ризоїди ; в) кореневища .

5. Утворіть пари – рослина та її відділ :

1-ламінарія                  А – Мохоподібні 

2-сфагнум                    Б – Хвощеподібні

3-хвощ польовий        В – Папоротеподібні

4-орляк                        Г – Плауноподібні

5-селагінела

6. Спорангії у папоротей називаються ….

7. Рівноспорові рослини – це ті , які …

Варіант 2 .

  1. Спори у вищих спорових розміщені у :

а) спорангіях ; б) заростках ; в) гаметофітах .

2. Торф утворився із залишків :

а)щитника чоловічого ; б) сфагнуму ; в) плауна булавовидного .

3. До Червоної книги України занесено :

а) хвощ польовий ; б) плаун булавовидний ; в) сальвінія плаваюча ; г) сфагнум .

4. У плауна є такі органи :

а) вайї ; б) додаткові корені ; в) голчасті листки ; г) спороносні колоски .

5. Утворіть пари – рослина та її відділ :

1-хвощ болотяний               А – Мохоподібні

2- щитник чоловічий            Б – Хвощеподібні

3-дикран                                В – Папоротеподібні

4-філофора                            Г – Плауноподібні

5-баранець

6. До ґрунту мохи кріпляться ….

7. Гаметофіт – це …

ІV. Узагальнення і систематизація знань .

Гра-подорож «Значення вищих спорових рослин» ( учитель роздає кожній парті картки , на яких записано назву зупинки . Учні , працюючи в парі , зазначають , які вищі спорові і яке значення мають для цієї зупинки . правильна відповідь з наведенням прикладів – 2 бала ; доповнення до відповіді іншої парти – 1 бал )

Зупинки :

  1. Медична                        6.   Декоративна
  2. Кулінарна                      7.   Енергетична
  3. Сільськогосподарська  8.   Хімічна
  4. Пожежонебезпечна      9.     Ґрунтоутворююча
  5. Кам’яновугільна

V. Підведення підсумків :

  • Чи все ви зрозуміли про вищі спорові рослини ?
  • Чи зацікавив вас вивчений матеріал ?
  • Чи багато нового ви дізналися протягом теми ?

VІ. Оцінювання учнів .

VІІ. Домашнє завдання : підготувати цікавий матеріал про хвойні рослини .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації

Вінницький обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних працівників

Відділ освіти Погребищенської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

Погребищенська СЗШ І – ІІІ ст.. № 2

 

 

 

Школа педагогічного пошуку

 

 

Тема роботи : Інноваційні технології на уроках біології .

 

Мета роботи : показати способи використання на уроках біології різних інноваційних технологій , їх поєднання ; представити методи  інтеграції біологічної науки з науками природничого циклу та іншими дисциплінами .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009 р.

 

 

     Мамчур Євгенія Іванівна

    1976 рік народження

    освіта : вища, Вінницький державний педагогічний  

    університет ім.. Коцюбинського

    фах : вчитель географії та біології

    місце роботи : Погребищенська СЗШ І- ІІІ ст.. № 2

    посада :  вчитель біології

    категорія : вища

                                             педагогічне звання : вчитель – методист

                                             педагогічний стаж : 11 років

                                             нагороди : грамота районного відділу освіти

Домашня адреса : Вінницька область

                               м. Погребище

                               вул.. Куйбишева , 27

Контактний телефон : 8 – ( 097 ) – 579 18 43 ( мобільний )

                                      2 – 25 – 42 ( робочий )

 

Творча особистість ,  легко адаптується в новому середовищі ; швидко опановує новітні технології та впроваджує їх в свою роботу .

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 жовтня
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку