Тема. Газообмін у легенях і тканинах.
Мета:
Освітня: розглянути процеси газообміну в легенях і тканинах, показати роль дифузії в цих процесах, пояснити взаємозв’язок будови легень з функціями, що вони виконують.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, використовуючи різноманітні прийоми (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація); формувати свідоме ставлення до органів дихання.
Виховна: виховувати звичку до систематичної розумової праці та розуміння важливості біологічних знань для пояснень особливостей організму людини.
Обладнання й матеріали: таблиця «Органи дихання», «Схема газообміну в легенях і тканинах», «Схема кровообігу», мультимедійна дошка, проектор, презентація, відео фрагмент «Газообмін у легенях», відеоруханка, пробірка з вапняною водою, скляна трубка, порожня склянка, саморобні схеми, роздаткові картки-завдання, маркери, ватмани.
Базові поняття та терміни: легені, тканини, склад повітря, дифузія, парціальний тиск, гемоглобін, оксигемоглобін, артеріальна кров, венозна кров.
Тип уроку. комбінований.
Оформлення кабінету: на дошці написаний епіграф уроку
Головним скарбом життя
є не землі, що ти їх завоював,
не багатства, що їх маєш у скринях...
Головним скарбом життя є здоров'я,
і, щоб його зберегти,
потрібно багато що знати.
Авіценна
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука,два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Привітались і здружились.
Посміхніться будь-ласка до своїх товаришів, отримайте заряд енергією на весь день.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
А) вентиляція легень
Б) дифузія газів у легенях
В)дифузія газів у тканинах
Г) окислювальні процеси в клітинах
2. Поясніть, чому при ковтанні їжа не потрапляє в дихальні шляхи
А)дихальні шляхи і тракт травної системи не перетинаються
Б)дихальне горло розміщується за травним трактом
В)надгортанний хрящ прикриває вхід до дихального горла
Г)голосові зв'язки затримують харчові маси
3. До якого органа натходить повітря з носової порожнини під час вдиху?
А)трахея
Б)бронхи
В)гортань
Г)легені
4. На скільки гілок поділяється лівий бронх?
А) 2
Б) 3
В) 4
Г)5
5. Оберіть органи дихання:
1. Носова порожнина 5. шлунок
2. Бронхи 6. Гортань
3. Трахея. 7. Носоглотка
4. Печінка 8. Легені
6. Укажіть співвідношення органів зображених на малюнках та назвами.
1.
|
А) Бронхи |
2. |
Б) Легені |
3.
|
В) гортань |
4.
|
Г) носова порожнина |
5.
|
Д) трахея |
1. В 2.А 3. Г 4.Д 5. Б
7. Дихання - це:
А надходження кисню і виділення вуглекислого газу із організму;
Б надходження вуглекислого газу і виділення кисню із організму.
8. Тонка плівка на поверхні легень:
А діафрагма;
Б плевра;
В одношаровий епітелій.
9. До нижніх дихальних шляхів належать:
А носова порожнина, трахея, легені Б носова порожнина, носоглотка, глотка
В носова порожнина, бронхи, трахея Г гортань, трахея, бронхи
10. Укажіть, який процес називається зовнішнім диханням:
А вентиляція легенів Б дифузія газів у легенях
В дифузія газів у тканинах Г окиснювальні процеси в клітинах
11.
Органи дихальної системи |
Будова |
1.Носова порожнина |
А.Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри |
2.Носоглотка, глотка |
Б.Хрящі, м'язи, голосові звя'зки |
3.Гортань |
В.Хрящові кільця |
4.Трахея |
Г. Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина |
5.Бронхи |
Д.Слиз, капіляри |
6.Легені |
Ж.Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори |
12. До верхніх дихальних шляхів належать:
А носова порожнина, трахея, легені Б носова порожнина, носоглотка, глотка
В носова порожнина, бронхи, трахея Г гортань, трахея, бронхи
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку.
Щоб отримати відповіді на ці запитання, вам допоможе наш сьогоднішній урок.
Щоб дізнатися тему нашого уроку пропоную вам розгадати анаграму.
Завдання: переставлення літер у слові, завдяки чому утворюється нове значення, прочитуване у зворотному напрямку, постають псевдоніми чи слова).
Розгадування анаграми
Гообм угеняхінталегтканинахаз
(Відповідь. Газообмін у легенях та тканинах.)
Вчитель:
Тема нашого уроку: Газообмін у легенях і тканинах.
Мета уроку:
В робочих зошитах учні записують дату і тему уроку
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Вчитель. Організм людини в стані спокою щохвилини одержує 250-300 мл кисню і виділяє 250-300 мл вуглекислого газу. Легені є органом не тільки дихання а і виділення – крізь них видаляються леткі шкідливі речовини. До альвеол з венозної крові надходять молекули деяких шкідливих речовин, які потрапили в організм людини (алкоголь, ефір, ацетон).
До складу атмосферного повітря входить кисень, вуглекислий газ, азот, невелика кількість водяної пари та інертних газів. Таке повітря ми вдихаємо, і називають його вдихуваним. Повітря, яке міститься в альвеолах, називають альвеолярним. А повітря, яке видихаємо – видихуваним.
Різний вміст кисню і вуглекислого газу у вдихуваному і видихуваному повітрі пояснюється обміном газів у легенях
Склад вдихуваного, видихуваного й альвеолярного повітря.
Повітря |
Вміст газів (%) |
||
Кисень |
Вуглекислий газ |
Азот |
|
Вдихуване Видихуване Альвеолярне |
20,94 16,30 14,40 |
0,03 4,00 5,2 |
79,03 79,70 80,60 |
Склад газів у повітрі.
Повітря |
Вміст газів (%) |
||
Кисень |
Вуглекислий газ |
Азот |
|
21 |
1 |
76 |
Вчитель: Використовуючи знання з хімії, пригадайте:
Відповіді учнів…
Вчитель: Пропоную вам за допомогою дослідів з’ясувати ці запитання.
Вправа «Лабораторія»
Дослідницька лабораторія (демонстрація)
Дослід 1
У пробірку з вапняною водою Ca(OH)2 через скляну трубку учень вдихає повітря. (приблизно 10 повних видихів).
Діти роблять висновки:
- розчин CaCO3 прореагував із вапняною водою і розчин помутнів.
-у видихуваному повітрі міститься вуглекислий газ.
І записують рівняння реакції – вчитель на дошці, а учні в зошитах:
Ca(OH)2+CO2=CaCO3 + H2O
Дослід 2
Учень видихає повітря в холодну склянку (стінки пітніють).
Діти роблять висновки:
- У видихуваному повітрі є водяна пара.
Висновок: склад повітря, що вдихається і видихається, має відмінності. У повітрі яке видихається вуглекислого газу і води більше.
Цікавинки (учень зачитує).
Ковток чистого повітря в Японії – рідкість. Через сильну загазованість у містах країни мешканці вже забули, яким є повітря, насичене киснем. Згадати про нього пропонують власники компанії, що тепер виробляє кисневі ємкості. Вміст кисню в них сягає 95 %. Кисневі бари в Японії вже не вдивовижу.
Хіроші Коборі, розробник ідеї:
більш активним – утома зникає. Це дуже добре також для тих, хто сидить на дієті. Чисте повітря потрібне і водіям, і тим, хто весь час мусить бути сконцентрованим.
Окрім чистого повітря, компанія пропонує і ємкості з газом аромату грейпфрута та конвалій. Вони справді додають бадьорості – погоджуються покупці новинок.
5. Для поліпшення обмінних процесів у разі кисневої недостатності організму використовують кисневі коктейлі. Їх зазвичай виготовляють пропусканням кисню під невеликим тиском у вигляді дрібних пухирців через білок курячого яйця. В одержану піну часто додають настої шипшини та інших лікарських рослин, глюкозу, вітаміни. Але, слід пам’ятати, що високі концентрації кисню спричиняють шкідливі зміни у живих тканинах.
2 групи «Кисень» і «Вуглекислий газ»
Шановні учасники вам потрібно дотримуватися правил роботи у групі.
Виберіть будь-ласка у групі:
Користуючись підручником знайдіть відповіді на запитання і представте для аудиторії
Група «Кисень»
Група «Вуглекислий газ»
Кожен активний учасник групи отримує 1 фішку (активність зазначає спікер)
Робота груп з таблицею
Вчитель
Вправа «Мікрофон»
Пояснення малюнка.
400 млн. альвеол
S = 150 кв. м
Чи можете дати відповідь на запитання:
— Чому загинули люди на «Зеніті»?
(Люди загинули від нестачі кисню в організмі. На великій висоті люди опинилися в умовах зниженого тиску — в розрідженій атмосфері дуже низький парціальний тиск кисню). На висоті 11 км артеріальна кров за своїм газовим складом наближається до венозної. Всі тканини тіла відчувають гостру нестачу кисню. Тому на такій висоті необхідно користуватися кисневими приладами).
Фізхвилинка
4. Газообмін у тканинах.
Робота з таблицями «Кровообіг», «Газообмін у легень і тканинах».
В процесі бесіди сформувати уявлення про газообмін у тканинах.
— Покажіть на таблиці мале і велике кола кровообігу.
— Для чого кров приносить у тканини кисень?
— Де відбувається окиснення?
— Чому мітохондрії називають силовими станціями клітини?
— Яка причина газообміну у тканинах? Пояснення опорного конспекту.
Газообмін у тканинах:
а) в цитоплазмі С6Н12О6 → 2С3Н6О3 + 200 кДж
б)
2С3Н6О3 + 6О2 → 6Н2О + 6СО2 + 2600 КДЖ
— Як відбувається газообмін у легенях і тканинах, коли людина перебуває у зоні високого тиску?
Пояснення явища декомпресії, повідомлення учнів про Кесонову хворобу.
5. Транспортування кров’ю кисню і вуглекислого газу. (Пояснення вчителя з елементами бесіди.)
Утворення стійкої сполуки з чадним газом.
СО + Нb — НbСО (карбоксигемоглобін)
V. Узагальнення та систематизація знань.
Контрольно-рефлексивний:
Закінчується наш урок .
І скоро прощатись настане пора
Сьогодні, даремно не гаяли час
І вивчили все, що цікавило нас
А, щоб подивитись чого ми навчились
Нам допоможуть такі завдання.
1. Евристична бесіда:
-Як відрізняється склад повітря, що вдихається та видихається?
-Яку роль відіграє дифузія в процесах газообміну?
-Які процеси відбуваються під час газообміну в легенях?
-Які процеси відбуваються під час газообміну в тканинах?
2. Робота в групах.
Розвязування компетентнісних задач.
Після розв’язування задач кожна група пояснює хід розв’язку.
Задача 1. Родина яка проживає в с.Мала Смілянка і складається з чотирьох осіб — батьки та двоє дітей 5 та 10 років - планує поїздку тривалістю 24 год на автомобілі марки Toyota Prius до міста Київа і назад до с.Мала Смілянка. Проїхавши маршрут з с.Мала Смілянка до м.Київа і з м.Київа до с.Мала Смілянка двигун внутрішнього згорання автомобіля витратив 1825 кг кисню (О2) на кожні 100 км шляху. За добу одна людина здатна вдихнути 25 кг повітря. Як ви думаєте, скільки потрібно часу одному членові родини, щоб спожити1825 кг кисню.
Розв 'язування
1). У повітрі міститься 21% О2, отже за добу людина вдихає 5,25 кг О2.
Складаємо пропорцію
5,25 кг — 24 год,
1825 кг — х;
х = 8 343 год.
Відповідь: один член родини міг би дихати 1825 кг кисню за 8343 год
Задача2
Для того щоб жити й бути здоровим потрібно…приймати їжу, рідину, дихати свіжим повітрям. Всім відомо, що без їжі людина може прожити 3 доби, а без повітря життя на планеті Земля не можливе. Людина має здатність видихати 18%, а вдихати на 3% менше повітря. Як ви думаєте скільки кисню для дихання необхідно учневі на 1 урок, якщо за 1хв він робить 18 дихальних рухів, поглинаючи при цьому щоразу по 500 см3 повітря.
(тривалість уроку 45 хв)
Розв 'язування
18 : 105 = 3 : Х
Звідси:
Х = 3 * 105/18 = 17,5 см3;
Задача 3. Група учнів приїхала на екскурсію до Канівського біосферного заповідника. Чудові краєвиди, річка, ліс,чисте повітря.Під час спокійного вдиху до легенів кожного учня надходило близько 500мл повітря. У вдихуваному повітрі містився 21% кисню, а у видихуваному – 16%. Як ви думаєте, скільки кисню може спожити людина під час вдиху.
Розв 'язування
1) Визначимо кількість кисню у вдихуваному повітрі
500 мл – 100%
Х мл – 21%
Х = 500 ×21/100 =105 мл кисню у вдихуваному повітрі
2) Визначимо скільки кисню у видихуваному повітрі
500 мл- 100%
Х мл – 16%
Х = 500 × 16/100 = 80 мл
3) Визначимо скільки кисню споживає одна людина під час вдиху
105 – 80 = 25 мл
Відповідь: Одна людина під час вдиху споживає 25 мл кисню
Якщо не встигнемо – то ці задачі ви виконаєте вдома.
*Задача 4.
Прийшовши на урок фізичної культури учень 9 класу дізнався,що буде здавати норматив з бігу. Подолавши відстань в 100 м учень витратив 125л повітря, але за 10-15с бігу легені учня не можуть пропустити через себе таку кількість повітря. Як ви думаєте, за рахунок чого поповниться дефіцит повітря в учня-бігуна.
Розв 'язування
Дефіцит повітря у спринтера поповнюється після бігу. Учень протягом 2-3 хв продовжує активно дихати. Спринтерські дистанції учень долає за рахунок гліколізу і подальшого кисневого розщеплення.
*Задача 5. Відомо, що гемоглобін еритроцитів бере участь у перенесенні кисню. Чи можна довести, що між цими речовинами відбувається хімічна взаємодія? Якщо так, то яким чином?
Розв 'язування
Можна. Ознаками хімічних реакцій є: виділення газу, зміна забарвлення, поява осаду, зміна температури. У прикладі, вказаному в задачі, гемоглобін крові у результаті взаємодії з киснем змінює забарвлення (з темно-червоного на яскраво-червоний).
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
VIІІ. Підведення підсумків уроку.
Метод – «Незакінчене речення»
Форма – фронтальна
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
В. В. Курсон, С. О. Малікова, А. В. Сиволоб, Н. В. – К.: Основа,
2015. – 25с.