Урок "Газообмін у легенях і тканинах"

Про матеріал
Мета: Освітня: розглянути процеси газообміну в легенях і тканинах, показати роль дифузії в цих процесах, пояснити взаємозв’язок будови легень з функціями, що вони виконують. Розвиваюча: розвивати логічне мислення, використовуючи різноманітні прийоми (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація); формувати свідоме ставлення до органів дихання. Виховна: виховувати звичку до систематичної розумової праці та розуміння важливості біологічних знань для пояснень особливостей організму людини.
Перегляд файлу

Тема.  Газообмін у легенях і тканинах.

 

Мета:

 

Освітня:  розглянути процеси газообміну в легенях і тканинах, показати роль дифузії в цих процесах, пояснити взаємозв’язок будови легень з функціями, що вони виконують.

 

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, використовуючи різноманітні прийоми (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація); формувати свідоме ставлення до органів дихання.

 

Виховна: виховувати  звичку до систематичної розумової праці та розуміння важливості біологічних знань для пояснень особливостей організму людини.

 

 

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи дихання», «Схема газообміну в легенях і тканинах», «Схема кро­вообігу», мультимедійна дошка, проектор, презентація, відео фрагмент «Газообмін у легенях», відеоруханка, пробірка з вапняною водою, скляна трубка, порожня склянка, саморобні схеми, роздаткові картки-завдання, маркери, ватмани.

 

Базові поняття та терміни:  легені, тканини, склад повітря, дифузія, парціальний тиск, гемоглобін, оксигемоглобін, артеріальна кров, венозна кров.

 

Тип уроку. комбінований.

 

Оформлення кабінету: на дошці написаний епіграф уроку

 

Головним скарбом життя

є не землі, що ти їх завоював,

не багатства, що їх маєш у скринях...

Головним скарбом життя є здоров'я,

і, щоб його зберегти,

потрібно багато що знати.

                                                                                                                            Авіценна

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

Раз рука,два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивилась,

Привітались і здружились.

Посміхніться будь-ласка до своїх товаришів, отримайте заряд енергією на весь день.

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Перевірка письмового завдання – таблиця.
  2. Тестовий контроль в режимі он-лайн «На урок».
  1. Укажіть, який процес називається внутрішнім диханням

А) вентиляція легень

Б) дифузія газів у легенях

В)дифузія газів у тканинах

Г) окислювальні процеси в клітинах

 

       2.  Поясніть, чому при ковтанні їжа не потрапляє в дихальні шляхи

А)дихальні шляхи і тракт травної системи не перетинаються

Б)дихальне горло розміщується за травним трактом

В)надгортанний хрящ прикриває вхід до дихального горла

Г)голосові зв'язки затримують харчові маси

 

      3. До якого органа натходить повітря з носової порожнини під час вдиху?

А)трахея

Б)бронхи

В)гортань

Г)легені

 

     4. На скільки гілок поділяється лівий бронх?

А) 2

Б) 3

В) 4

Г)5

 

5. Оберіть  органи дихання:

1. Носова порожнина    5. шлунок

2. Бронхи      6. Гортань

3.  Тра­хея.    7. Носоглотка

4. Печінка     8. Легені

 

        6. Укажіть співвідношення органів зображених на малюнках та назвами.

 

1.

Картинки по запросу гортань

А) Бронхи

Картинки по запросу бронхи малюнок2.

Б) Легені

Картинки по запросу носова порожнина малюнок3.

 

В) гортань

Картинки по запросу трахея малюнок4.

 

Г) носова порожнина

Похожее изображение5.

 

Д) трахея

1. В  2.А  3. Г  4.Д  5. Б

 

 

7. Дихання  - це:

А надходження кисню і виділення вуглекислого газу із організму;

Б надходження вуглекислого газу і виділення кисню із організму.

 

8. Тонка плівка на поверхні легень:

А діафрагма;

Б плевра;

В одношаровий епітелій.

 

9. До нижніх дихальних шляхів належать:

А носова порожнина, трахея, легені     Б носова порожнина, носоглотка, глотка

В носова порожнина, бронхи, трахея   Г  гортань, трахея, бронхи

 

10. Укажіть, який процес називається зовнішнім диханням:

А   вентиляція легенів     Б дифузія газів у легенях

В дифузія газів у тканинах      Г окиснювальні процеси в клітинах

 

11.

Органи дихальної системи

Будова

1.Носова порожнина

А.Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри

2.Носоглотка, глотка

Б.Хрящі, м'язи, голосові звя'зки

3.Гортань

В.Хрящові кільця

4.Трахея

Г. Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина

5.Бронхи

Д.Слиз, капіляри

6.Легені

Ж.Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори

 

  1. Ж.  2. Д   3. Б   4. А   5. В   6. Г

 

12. До верхніх дихальних шляхів належать:

А носова порожнина, трахея, легені      Б  носова порожнина, носоглотка, глотка

В носова порожнина, бронхи, трахея    Г гортань, трахея, бронхи

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку.

  • Чому альпіністи, піднімаючись на висоту, відчувають зміни у самопочутті?
  • Чому аквалангісту потрібно підніматися з глибини повільно?
  •  Яка причина газообміну у легенях та тканинах?

 

Щоб отримати відповіді на ці запитання, вам допоможе наш сьогоднішній урок.

Щоб дізнатися тему нашого уроку пропоную вам розгадати анаграму.

 

Завдання: переставлення літер у слові, завдяки чому утворюється нове значення, прочитуване у зворотному напрямку, постають псевдоніми чи слова). 

 

Розгадування анаграми

Гообм угеняхінталегтканинахаз

(Відповідь. Газообмін у легенях та тканинах.)

 

 

 

Вчитель:

Тема нашого уроку: Газообмін у легенях і тканинах.

Мета уроку:

  1. Розглянути, як змінюється склад повітря під час дихання
  2. Проаналізувати склад вдихуваного і видихуваного повітря
  3. Розглянути будову легень.
  4. Розглянути газообмін у легенях.
  5. Розглянити газообмін у тканинах.

В робочих зошитах учні записують дату і тему уроку

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

  1. Склад повітря - розповідь вчителя з елементами бесіди.

Вчитель. Організм людини в стані спокою щохвилини одержує 250-300 мл кисню і виділяє 250-300 мл вуглекислого газу. Легені є органом не тільки дихання а і виділення – крізь них видаляються леткі шкідливі речовини. До альвеол з венозної крові надходять молекули деяких шкідливих речовин, які потрапили в організм людини (алкоголь, ефір, ацетон).

До складу атмосферного повітря входить кисень, вуглекислий газ, азот, невелика кількість водяної пари та інертних газів. Таке повітря ми вдихаємо, і називають його вдихуваним. Повітря, яке міститься в альвеолах, називають альвеолярним. А повітря, яке видихаємо – видихуваним.

Різний вміст кисню і вуглекислого газу у вдихуваному і видихуваному повітрі пояснюється обміном газів у легенях

Склад вдихуваного, видихуваного й альвеолярного повітря.

Повітря

Вміст газів (%)

Кисень

Вуглекислий газ

Азот

Вдихуване

Видихуване

Альвеолярне

20,94

16,30

14,40

0,03

4,00

5,2

79,03

79,70

80,60

 

Склад газів у повітрі.

 

Повітря

Вміст газів (%)

Кисень

Вуглекислий газ

Азот

21

1

76

 

Вчитель: Використовуючи знання з хімії, пригадайте:

  • Які гази входять до складу повітря?
  • У результаті дихання склад повітря змінюється. Як ви думаєте, чому?

Відповіді учнів…

 

Вчитель: Пропоную вам за допомогою дослідів з’ясувати ці запитання.

Вправа «Лабораторія»

Дослідницька лабораторія (демонстрація)

Дослід 1

У пробірку з вапняною водою Ca(OH)2 через скляну трубку учень вдихає повітря. (приблизно 10 повних видихів).

Діти роблять висновки:

- розчин CaCO3 прореагував із вапняною водою і розчин помутнів.

-у видихуваному повітрі міститься вуглекислий газ.

І записують рівняння реакції – вчитель на дошці, а учні в зошитах:

Ca(OH)2+CO2=CaCO3   + H2O

 

Дослід 2

Учень видихає повітря в холодну склянку (стінки пітніють).

Діти роблять висновки:

- У видихуваному повітрі є водяна пара.

Висновок: склад повітря, що вдихається і видихається, має відмінності. У повітрі яке  видихається вуглекислого газу і води більше.

 

Цікавинки (учень зачитує).

  1. Результати курців у п’яти тестах на розумові здібності були набагато гірші, ніж у тих людей, які раніше ніколи не курили або покинули курити. Можливо причина цього полягає в тому, що куріння створює брак кисню для життєво важливих органів людини, серед яких і мозок.
  2. Для різних порід риб потрібний вміст кисню у воді. Зі ставкових риб найменш вибагливий  карась, найвибагливіший – короп. Найбільше кисню потребують річкові риби, зокрема форель.
  3. У Японії продається чисте повітря, всього за п’ять з половиною доларів порція. Компанія - виробник незвичного товару пророкує собі фінансовий успіх, адже дослідження ринку свідчать, що японці дбають про своє здоров’я і готові викладати чималі суми навіть за пшик повітря.

Ковток чистого повітря в Японії – рідкість. Через сильну загазованість у містах країни мешканці вже забули, яким є повітря, насичене киснем. Згадати про нього пропонують власники компанії, що тепер виробляє кисневі ємкості. Вміст кисню в них сягає 95 %. Кисневі бари в Японії вже не вдивовижу.

Хіроші Коборі, розробник ідеї:

  • Після того як ви подихаєте чистим повітрям, відразу відчуваєте себе

більш активним – утома зникає. Це дуже добре також для тих, хто сидить на дієті. Чисте повітря потрібне і водіям, і тим, хто весь час мусить бути сконцентрованим.

Окрім чистого повітря, компанія пропонує і ємкості з газом аромату грейпфрута та конвалій. Вони справді додають бадьорості – погоджуються покупці новинок.

5. Для поліпшення обмінних процесів у разі кисневої недостатності організму використовують кисневі коктейлі. Їх зазвичай виготовляють пропусканням кисню під невеликим тиском у вигляді дрібних пухирців через білок курячого яйця. В одержану піну часто додають настої шипшини та інших лікарських рослин, глюкозу, вітаміни. Але, слід пам’ятати, що високі концентрації кисню спричиняють шкідливі зміни у живих тканинах.

  1. Робота в групах

2 групи «Кисень» і «Вуглекислий газ»

Шановні учасники вам потрібно дотримуватися правил роботи у групі.

Виберіть будь-ласка у групі:

  • Спікера(лідера) - виступає і захищає роботи
  • Секретаря - записує думки, ідеї, судження;
  • Тайм – кіпера - слідкує за часом

 

 

  1. Робота  з  підручником (роздаються картки із запитаннями)

Користуючись підручником знайдіть відповіді на запитання і представте для аудиторії

Група «Кисень»

  • Порівняйте склад вдихуваного, видихуваного й альвеолярного повітря. Поясніть різний вміст кисню і вуглекисло­го газу у вдихуваному та видиху­ваному повітрі.

            Група «Вуглекислий газ»

  • За рахунок чого підтримується відносно сталий склад альвеолярного повітря? Яке це має значення для організму людини?

Кожен  активний учасник групи отримує 1 фішку (активність зазначає спікер)

Робота груп з таблицею

 

  1. Будова легень. Дихальні шляхи. (Робота з муляжем «Легені» і таблицею «Органи дихання».)
  • Як повітря потрапляє з навколишнього середовища до легень?
  • Яка будова легень?
  • Які особливості будови альвеол?
  • Яка будова капілярів?

 

  1. Газообмін у легенях. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, використання таблиці «Газо­обмін у легенях і тканинах».)

 

Вчитель

Вправа «Мікрофон»

  • Як відбувається газообмін у легенях? Чому кисень переходить з альвеол у капіляри, а вуглекислий газ — навпаки?
  • Яка причина цього явища?
  • Що таке парціальний тиск?
  • Що таке дифузія?

Пояснення малюнка.

400 млн. альвеол

S = 150 кв. м

https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image062.jpg

 

Ads by optAd360

Чи можете дати відповідь на запитання:

— Чому загинули люди на «Зеніті»?

(Люди загинули від нестачі кисню в організмі. На великій висоті люди опинилися в умовах зниженого тиску — в розрідженій атмосфері дуже низький парціальний тиск кисню). На висоті 11 км артеріальна кров за своїм газовим складом наближається до венозної. Всі тканини тіла відчувають гостру нестачу кисню. Тому на такій висоті необхідно користуватися кисневими приладами).

 

Фізхвилинка

 

 

4. Газообмін у тканинах.

Робота з таблицями «Кровообіг», «Газообмін у легень і тканинах».

В процесі бесіди сформувати уявлення про газообмін у тканинах.

— Покажіть на таблиці мале і велике кола кровообігу.

— Для чого кров приносить у тканини кисень?

— Де відбувається окиснення?

— Чому мітохондрії називають силовими станціями клітини?

— Яка причина газообміну у тканинах? Пояснення опорного кон­спекту.

Газообмін у тканинах:

а) в цитоплазмі С6Н12О6  3Н6О3 + 200 кДж

Ads by optAd360

б)

https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image063.jpg

 

 

3Н6О3 + 6О2  2О + 6СО2 + 2600 КДЖ

— Як відбувається газообмін у легенях і тканинах, коли людина пере­буває у зоні високого тиску?

Пояснення явища декомпресії, повідомлення учнів про Кесонову хворобу.

 

5. Транспортування кров’ю кисню і вуглекислого газу. (Пояснення вчителя з елементами бесіди.)

 

Ads by optAd360

https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image064.jpg

 

Утворення стійкої сполуки з чадним газом.

СО + Нb — НbСО (карбоксигемоглобін)

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Контрольно-рефлексивний:

 

Закінчується наш  урок .

І скоро прощатись настане пора

Сьогодні, даремно не гаяли час

І вивчили все, що цікавило нас

А, щоб подивитись чого ми навчились

Нам допоможуть такі завдання.

 

1. Евристична бесіда:

-Як відрізняється склад повітря, що вдихається та видихається?

-Яку роль відіграє дифузія в процесах газообміну?

-Які процеси відбуваються під час газообміну в легенях?

-Які процеси відбуваються під час газообміну в тканинах?

 

2. Робота в групах.

Розвязування компетентнісних задач.

Після розв’язування задач кожна група пояснює хід розв’язку.

Задача 1. Родина яка проживає в с.Мала Смілянка і складається з чотирьох  осіб — батьки та  двоє дітей 5 та 10 років - планує поїздку тривалістю 24 год на автомобілі марки Toyota Prius до  міста Київа і назад до с.Мала Смілянка. Проїхавши маршрут з с.Мала Смілянка до м.Київа і з м.Київа  до с.Мала Смілянка двигун внутрішнього згоран­ня  автомобіля витратив 1825 кг кисню (О2) на кожні 100 км шляху. За добу одна людина здатна вдихнути 25 кг повітря. Як ви думаєте, скільки потрібно часу одному членові родини, щоб спожити1825 кг кисню.

Розв 'язування

1). У повітрі міститься 21% О2, отже за добу людина вдихає 5,25 кг О2.

Складаємо пропорцію

5,25 кг — 24 год,

                                                            1825 кг — х;

                                                             х = 8 343 год.

Відповідь: один член родини міг би дихати 1825 кг кисню за 8343 год

 

Задача2
Для того щоб жити й бути здоровим потрібно…приймати їжу, рідину, дихати свіжим повітрям.  Всім відомо, що без їжі людина може прожити 3 доби, а без повітря життя на планеті Земля не можливе. Людина має здатність видихати 18%, а вдихати на 3% менше повітря. Як ви думаєте скільки кисню для дихання необхідно учневі на 1 урок, якщо за 1хв він робить 18 дихальних рухів, поглинаючи при цьому щоразу по 500 см3  повітря.
(тривалість уроку 45 хв)

Розв 'язування

  1. Потрібно знайти кількість кисню в одній порції повітря, яку вдихає учень.
    500 * 0,21 = 105 см3;
  2. Знаходимо кількість кисню, яка поглинається за один дихальний рух, складаємо пропорцію.

18 : 105 = 3 : Х
Звідси:
Х = 3 * 105/18 = 17,5 см3;

  1. Знаходимо  скільки кисню для дихання необхідно учневі на 1 урок.
    17,5 * 18 * 45 = 14175 см3 або 14,2 л
    Відповідь: За один урок учень споживає приблизно 14,2 л кисню.

 

Задача 3. Група учнів приїхала на екскурсію до Канівського біосферного заповідника. Чудові краєвиди, річка, ліс,чисте повітря.Під час спокійного вдиху до легенів кожного учня надходило близько 500мл повітря. У вдихуваному повітрі містився 21% кисню, а у видихуваному – 16%. Як ви думаєте, скільки кисню може спожити людина під час вдиху.

Розв 'язування
1) Визначимо кількість кисню у вдихуваному повітрі

 500 мл – 100% 

  Х мл – 21%

  Х = 500 ×21/100 =105 мл кисню у вдихуваному повітрі

2) Визначимо скільки кисню у видихуваному повітрі

500 мл- 100%

Х мл – 16%

Х = 500 × 16/100 = 80 мл

3) Визначимо скільки кисню споживає одна людина під час вдиху

105 – 80 = 25 мл

Відповідь: Одна людина під час вдиху споживає 25 мл кисню

 

Якщо не встигнемо – то ці задачі ви виконаєте вдома.

*Задача 4.

Прийшовши на урок фізичної культури учень 9 класу дізнався,що буде здавати норматив з бігу. Подолавши відстань в 100 м учень витратив 125л  повітря, але за 10-15с бігу легені учня не можуть пропустити через себе таку кількість повітря. Як ви думаєте, за рахунок  чого поповниться дефіцит повітря в учня-бігуна.

Розв 'язування

Дефіцит повітря у спринтера поповнюється після бігу. Учень протягом 2-3 хв продовжує активно дихати. Спринтерські дистанції учень долає за рахунок гліколізу і подальшого кисневого розщеп­лення.  

*Задача 5. Відомо, що гемоглобін еритроцитів бере участь у перенесенні кисню. Чи можна довести, що між цими речовинами відбувається хімічна взаємодія? Якщо так, то яким чином?

Розв 'язування

Можна. Ознаками хімічних реакцій є: виділення газу, зміна забарвлення, поява осаду, зміна темпе­ратури. У прикладі, вказаному в задачі, гемоглобін крові у результаті взаємодії з киснем змінює забарв­лення (з темно-червоного на яскраво-червоний).

 

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

  1. Опрацювати §12 у підручнику (підручник К.М. Задорожний)
  2. Вивчите терміни й поняття.
  3. Зробити модель Дондерса  за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=XlJaII3cILk

 

VIІІ. Підведення підсумків уроку.

Метод – «Незакінчене речення»

Форма – фронтальна

  • Я не знав, а тепер знаю…
  • Я можу пояснити…
  • Мені було важко…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

  • Костіков І. Ю.  Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів/

В. В. Курсон,  С. О. Малікова,  А. В. Сиволоб, Н. В. – К.: Основа,

 2015. – 25с.

  • Упатова І.П. Авторські уроки з біології.6-11 класи.-Х.: Веста:Видавництво «Ранок», 2005.-192с.
  • Зверев И.Д.Книга для чтенія по анатомии, физиологии и гигикне человека: Пособие для учащихся 9 кл.ср.шк.-М.: Просвещение, 1989.-240с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крамар Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2019
Переглядів
3467
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку