Календарно-тематичне планування
з української мови для 6-А класу
Тижневе навантаження: 4 год.
Кількість годин на рік: 140 год.
Мовленнєва змістова лінія – 24 год.
Мовна змістова лінія – 116 год.
План розроблено згідно з навчальною програмою «Українська мова 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки ( наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Схвалено на РМО
Українська мова: підруч. для 6 кл. закл. загальн.середн. освіти / Олександр Авраменко, Зара Тищенко. — Київ : Грамота, 2023. — 224 с.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України ( Наказ МОН України від 08. 02. 2023 № 254)
Фронтальні види контрольних робіт
Види робіт |
І семестр |
ІІ семестр |
Діагностування |
4 |
4 |
Аудіювання |
1 |
1 |
Читання мовчки |
- |
1 |
Письмо: |
|
|
переказ |
1 |
1 |
твір |
- |
- |
диктант |
1 |
1 |
|
усний переказ, діалог, читання вголос |
усний твір, читання мовчки |
№ з/п |
Тема уроку |
К-сть год |
Дата |
Примітки |
|
1 |
ВСТУП 2год. Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста. (Міркування та відповіді на запитання за змістом висловлень відомих людей про значення мови в житті людини й суспільства) |
1 |
|
|
|
2 |
Багатство української мови: словниковий склад, фразеологізми, крилаті вислови, синоніми, різноманітні суфікси й префікси, граматичні форми, синтаксичні синоніми (стислий огляд). (Розповідь за запропонованою опорною схемою чи таблицею про багатство української мови). |
1 |
|
|
|
3 |
РМ №1 Мовлення та спілкування (повторення і поглиблення вивченого; практично), види мовленнєвої діяльності; загальне уявлення про ситуацію спілкування та її складники (адресат мовлення, адресант мовлення, тема й основна думка висловлення, мета й місце спілкування). (Аналізування ситуації спілкування, визначення її складників). |
1 |
|
|
|
4 |
РМ №2 Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, зокрема: етикетного характеру (вітання, знайомство, пропозиція допомоги) з використанням формул мовленнєвого етикету |
1 |
|
Діалог |
|
5 |
РМ №3 Типи мовлення. (Читання, аудіювання текстів, що належать до різних типів мовлення). |
1 |
|
|
|
ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО 7 год. |
|||||
6 |
Словосполучення і речення. Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням. (Визначення головного і залежного слова у словосполученні) |
1 |
|
|
|
7 |
Головні і другорядні члени речення. (Визначення членів речення) |
1 |
|
|
|
8 |
Звертання, вставні слова (сполучення слів), однорідні члени речення. Складання листа (наприклад, до осені, музики, міста) з використанням риторичних звертань та однорідних членів речення (письмово). |
1 |
|
|
|
9 |
Складне речення. |
1 |
|
|
|
10 |
Пряма мова. Діалог. (Складання речень із прямою мовою) |
1 |
|
|
|
11 |
РМ №4 Стилі мовлення (повторення вивченого). (Виразне читання вголос та обговорення текстів (уривків) різних стилів). |
1 |
|
Читання вголос |
|
12 |
РМ №5 Поняття про офіційно-діловий стиль; ділові папери. Складання оголошення для розміщення на вебсайті (на шкільній дошці оголошень) про очікувану подію (екскурсію, поїздку до музею, відвідання театру та ін.). |
1 |
|
|
|
13 |
Основні орфограми та пунктограми. (Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з орфограмами). |
1 |
|
|
|
14 |
Діагностична робота №1 Повторення вивченого. Диктант |
1 |
|
|
|
|
ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ (15год.) |
||||
15 |
Групи слів за походженням: власне українські слова та слова іншомовного походження (запозичені). Словник іншомовних слів. (Добирання українських відповідників до слів іншомовного походження. |
1 |
|
|
|
16 |
Лексична помилка (тавтологія, калькування, росіянізми, вживання слів у невластивих значеннях тощо) (практично). |
1 |
|
|
|
17 |
РМ №6 Текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку речень у тексті (повторення вивченого). Складний план прослуханого або прочитаного тексту. |
1 |
|
|
|
18 |
Написання слів іншомовного походження: букви и, і. правопис м’якого знака й апострофа. (Робота зі словниками та іншими джерелами інформації) |
1 |
|
|
|
19 |
Тренувальні вправи. (Створення відеопам’яток щодо написання слів іншомовного походження). |
1 |
|
|
|
20 |
Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми. (Розпізнавання в тексті чи реченні (виписування з них) архаїзмів та історизмів) |
1 |
|
|
|
21 |
Групи слів за вживанням: загальновживані та стилістично забарвлені слова. (Обґрунтування вживання в певних стилях застарілих і діалектних слів, стилістично забарвлених слів). |
1 |
|
|
|
22 |
Діалектні й просторічні слова. (Добирання відповідників до діалектних слів). |
1 |
|
|
|
23 |
Професійні слова й терміни. (Розпізнавання в тексті чи реченні (виписування з них) професійних слів і термінів). |
1 |
|
|
|
24 |
Пароніми (практично). (Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням слів). |
1 |
|
|
|
25 |
РМ №6 Будова елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
1 |
|
Усний переказ |
|
26 |
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. (Пояснення значення фразеологізмів). Фразеологічний словник. (Укладання словника фразеологізмів на позначення певних якостей, ознак чи явищ (або фразеологізмів, що містять певні слова). |
1 |
|
|
|
27 |
Фразеологізми в ролі членів речення. (Визначення синтаксичної ролі фразеологізмів). |
1 |
|
|
|
28 |
Джерела українських фразеологізмів. Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів. (Складання мінірозповіді з використанням прислів’я чи приказки.) |
1 |
|
|
|
29 |
РМ №7 Написання твору-роздуму про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі з використанням фразеологізмів (орієнтовні теми: «Чому треба берегти природу», «Який вчинок можна вважати героїчним»). Редагування твору-роздуму. ЕКСКУРСІЯ |
1 |
|
|
|
30 |
РМ №8 Аналіз письмового твору- роздуму. |
1 |
|
|
|
31 |
Аудіювання текстів різних стилів, які містять застарілі, діалектні, професійні, стилістично забарвлені слова чи фразеологізми |
1 |
|
Аудіюв. |
|
32 |
Узагальнення вивченого. (Лінгвістичні ігри, вікторини). |
1 |
|
|
|
33 |
Діагностична робота №2. Лексикологія. Фразеологія. Тестування |
1 |
|
|
|
СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ (14 год.) |
|||||
34 |
Змінювання і творення слів. (Розбір слова за будовою) |
1 |
|
|
|
35 |
Похідні і непохідні слова. Твірне слово. (Визначення способу творення слова). |
1 |
|
|
|
36 |
Основні способи словотворення: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний (відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів), складання основ (або слів), абревіація (абревіатури), перехід слів з однієї частини мови в іншу (Заміна в реченнях назв (сполучень слів) абревіатурами). |
1 |
|
|
|
37 |
Тренувальні вправи (Написання мінітвору за початковим реченням «Люди різних професій не можуть обійтися одне без одного») |
1 |
|
|
|
38 |
Словотвірний ланцюжок. Словотвірний розбір слова. Складання словотвірних ланцюжків. |
1 |
|
|
|
39 |
Зміни приголосних під час утворення слів: прикметників та іменників за допомогою суфіксів -ськ-, -ств- (Утворення назв галузей господарства чи ремесел за допомогою суфікса -ств- (бджільництво, садівництво) |
1 |
|
|
|
40 |
Зміни приголосних під час утворення слів: іменників за допомогою суфікса -ин- від прикметників на -ський, - цький. (Створення розповіді про віртуальну мандрівку Україною з використанням іменників, утворених від прикметників) |
1 |
|
|
|
41 |
Складні слова. Сполучні голосні [о], [е] в складних словах (Утворення слів вивченими способами, зокрема складних слів за допомогою сполучного голосного й без нього) |
1 |
|
|
|
42 |
Складноскорочені слова як різновид складних. (Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами). |
1 |
|
|
|
43 |
Правопис складних слів разом і з дефісом |
1 |
|
|
|
44 |
Написання слів з пів. (Складання словникових диктантів для взаємоперевірки). |
1 |
|
|
|
45 |
Контрольний диктант |
1 |
|
Диктант |
|
46 |
РМ №9 Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
1 |
|
|
|
47 |
Повторення вивченого (Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією, з використанням складних слів. Розгадування і складання ребусів, основою яких є малюнок – корінь слова). |
1 |
|
|
|
48 |
Діагностична робота №3. Словотвір. Орфографія. Тестування |
1 |
|
|
|
МОРФОЛОГІЯ.ОРФОГРАФІЯ 1 год. |
|||||
49 |
Самостійні та службові частини мови, вигук (оглядово). |
1 |
|
|
|
ІМЕННИК 11год. Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників |
|||||
50 |
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. (Створення «хмари слів» до певної групи іменників чи підтеми). (Визначення в реченні синтаксичної ролі іменника). |
1 |
|
|
|
51 |
Іменники конкретні й абстрактні, загальні і власні, назви істот і неістот (повторення і поглиблення). Збірні іменники (Розпізнавання, виписування та групування іменників за певними ознаками (конкретних, абстрактних, збірних тощо). |
1 |
|
|
|
52 |
Велика буква та лапки у власних назвах. (Складання тексту з використанням топонімів.) (Читання тексту з власними назвами). |
1 |
|
|
|
53 |
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду. (Складання речень з опорними словами та певного змісту) |
1 |
|
|
|
54 |
Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо). (Складання алгоритму (наприклад, визначення відміни іменників чи роду незмінюваних іменників). |
1 |
|
|
|
55 |
Граматична помилка, умовне позначення її (практично). (Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки). |
1 |
|
|
|
56 |
РМ №10 Будова опису приміщення |
1 |
|
|
|
57 |
РМ №11 Контрольний письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. Редагування тексту переказу. |
1 |
|
|
|
58 |
РМ №11 Контрольний письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. |
1 |
|
Письмовий переказ |
|
59 |
Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. (Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників). |
1 |
|
|
|
60 |
Діагностична робота №4. Іменник. Тестування |
1 |
|
|
|
61 |
Відмінки іменників (повт.). |
|
|
|
|
62 |
Поділ іменників на відміни та групи. (Визначення роду, числа, відмінка, відміни, групи іменників) |
1 |
|
|
|
63 |
Повторення вивченого. (Ігри зі словами (вікторини, конкурси).(Створення та розв’язування кроссенсів (за вивченим матеріалом). |
1 |
|
|
|
ІМЕННИК 13год. Відмінювання та правопис іменників |
|||||
64 |
Відмінювання іменників І відміни. |
1 |
|
|
|
65 |
Відмінювання іменників ІІ відміни. |
1 |
|
|
|
66 |
Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників чоловічого роду ІІ відміни (Добирання прикладів іменників з тією самою орфограмою.) |
1 |
|
|
|
67 |
Відмінювання іменників ІІІ відміни. (Складання речень з опорними словами та певного змісту). |
1 |
|
|
|
68 |
Відмінювання іменників ІV відміни. (Складання висловлень з іменниками певної групи (наприклад, іменниками ІV відміни лисеня, лелеченя, левеня) |
1 |
|
|
|
69 |
Особливості написання іменників у кличному відмінку (узагальнення; практично). (Складання словникових диктантів для взаємоперевірки). |
1 |
|
|
|
70 |
Відмінювання іменників, що мають форму тільки множини. (Створення «хмари слів» до певної групи іменників чи підтеми). |
1 |
|
|
|
71 |
Написання та відмінювання імен по батькові, прізвищ. (Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників) |
1 |
|
|
|
72 |
Букви е, и, і в суфіксах: -ив(о), -ев(о); -ечок, -ечк-, -ичок, -ичк-; -інн(я), -енн(я), -инн(я), - ен(я ). (Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників) |
1 |
|
|
|
73 |
Написання не з іменниками. (Складання висловлення на основі інформації, поданої в різні способи (словесної, графічної тощо).) |
1 |
|
|
|
74 |
Правопис складних іменників (повторення і поглиблення). (Утворення складних іменників) |
1 |
|
|
|
75 |
Повторення вивченого. Розбір іменника як частини мови. (Створення та розв’язування кроссенсів (за вивченим матеріалом) або (Виконання проєкту (наприклад, мініжурнал «Іменник») |
1 |
|
|
|
76 |
Діагностична робота №5. Іменник. Тестування |
1 |
|
|
|
77 |
РМ № 13 Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі. |
1 |
|
Усний твір |
|
ПРИКМЕТНИК 17год. |
|||||
78 |
Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. (Розпізнавання, виписування та групування прикметників за певними ознаками). |
1 |
|
|
|
79
|
Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні (Обґрунтування належності прикметників до груп за значенням) |
1 |
|
|
|
80 |
Перехід прикметників з однієї групи в іншу. |
1 |
|
|
|
81 |
Ступені порівняння якісних прикметників. (Складання тексту реклами з використанням прикметників різних ступенів порівняння). |
1 |
|
|
|
82 |
Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
83 |
РМ № 14 Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису). Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. |
1 |
|
Усний переказ |
|
84 |
Повні й короткі форми прикметників. (Поширення речень прикметниками-епітетами.) |
1 |
|
|
|
85 |
Відмінювання прикметників. Прикметники твердої і м’якої груп. (Складання і розігрування діалогів з використанням прикметників певної тематичної групи («Кольорова Україна», «Мої улюблені книги») |
1 |
|
|
|
86 |
РМ № 15 Контрольний докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. Редагування тексту переказу |
1 |
|
|
|
87 |
РМ № 16 Контрольний докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. |
1 |
|
|
|
88 |
РМ № 17 Аналіз письмового переказу. |
1 |
|
|
|
89 |
Творення прикметників; перехід прикметників в іменники (практично). (Визначення способу творення прикметників.) |
1 |
|
|
|
90 |
Особливості творення присвійних прикметників. |
1 |
|
|
|
91 |
Букви е, о, и, і в прикметникових суфіксах - ев- (-єв-), -ов-, -ичн-, -ічн- (- їчн-). (Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання, записування правильно слів з вивченими орфограмами.) |
1 |
|
|
|
92 |
Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, -цьк-. |
1 |
|
|
|
93 |
Написання не з прикметниками. |
1 |
|
|
|
94 |
Написання н і нн у прикметниках. (Створення постерів, слайдів, відеороликів «Н і нн у прикметниках») |
1 |
|
|
|
95 |
РМ №18 Написання твору-опису природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі в відомих полотен українських пейзажистів. Редагування твору-опису. ЕКСКУРСІЯ |
1 |
|
|
|
96 |
Написання складних прикметників разом і з дефісом. (Складання словникових диктантів з правопису прикметників.) |
1 |
|
|
|
97 |
Написання прізвищ прикметникової форми. (Складання лінгвістичного есе (наприклад,«Прикметник – творча частина мови) |
1 |
|
|
|
98
|
Повторення вивченого. Розбір прикметника як частини мови. (Ігри зі словами (вікторини, конкурси). |
1 |
|
|
|
99 |
Діагностична робота №6. Прикметник. Тестування |
1 |
|
|
|
ЧИСЛІВНИК 17год. |
|||||
100
|
Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. (Розпізнавання, виписування та групування числівників за певними ознаками) |
1
|
|
|
|
101 |
Числівники кількісні і порядкові. (Обґрунтування належності числівників до груп за значенням.) |
1 |
|
|
|
102 |
Числівники прості, складні та складені. Обґрунтування належності числівників до груп за будовою.) |
1 |
|
|
|
103 |
Розряди кількісних числівників: на означення цілих чисел, дробові, збірні. |
1 |
|
|
|
104 |
Неозначені числівники. (Розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини). |
1 |
|
|
|
105 |
Відмінювання числівників на означення цілих чисел. |
1 |
|
|
|
106 |
Тренувальні вправи. (Відмінювання числівників (утворення відмінкових форм). |
1 |
|
|
|
107 |
Відмінювання дробових числівників. (Добирання прислів’їв, приказок, фразеологізмів із числівниками.) |
1 |
|
|
|
108 |
Відмінювання збірних числівників. (Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами) |
1 |
|
|
|
109 |
Відмінювання порядкових числівників (Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.) |
1 |
|
|
|
110 |
РМ №19 Аудіювання повідомлення, яке містить багато числівників, у тому числі розпізнавання в ньому фактів і суджень. |
1 |
|
|
|
111 |
Написання разом порядкових числівників із - сотий, -тисячний, - мільйонний, -мільярдний. (Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами) |
1 |
|
|
|
112 |
М’який знак на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках. |
1 |
|
|
|
113 |
Контрольний диктант |
1 |
|
Диктант |
|
114 |
Узгодження кількісних числівників з іменниками. Вибір форми іменника у сполученні із числівником). |
1 |
|
|
|
115 |
Правильне вживання числівників на позначення дат і часу. (Доповнення речень числівниками та іменниками в правильній граматичній формі) |
1 |
|
|
|
116 |
Повторення вивченого. Розбір числівника як частини мови. (Ігри зі словами, вікторини, конкурси) або (Створення тексту за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо) |
1 |
|
|
|
117 |
Діагностична робота №7. Числівник. Тестування |
1 |
|
|
|
ЗАЙМЕННИК 15 год. |
|||||
118 |
Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. (Добирання фразеологізмів (прислів’їв, приказок) із займенниками.) |
1 |
|
|
|
119 |
Розряди займенників за значенням: особові, зворотний, присвійні, вказівні, питальні, відносні, заперечні, означальні й неозначені.(Перебудова речень (заміна питальних займенників відносними).) |
1 |
|
|
|
120 |
Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
121 |
Особливості визначення розряду займенників його, її, їх (практично). |
1 |
|
|
|
122 |
РМ № 20 Написання твору розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів. Редагування твору. |
1 |
|
|
|
123 |
РМ № 21 Аналіз письмового твору. |
1 |
|
|
|
124 |
Відмінювання займенників усіх розрядів. |
1 |
|
|
|
125 |
Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
126 |
Приставний н у формах особових і вказівних займенників. |
1 |
|
|
|
127 |
Типові помилки у вживанні займенників. (Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним уживанням займенникі) |
1 |
|
|
|
128 |
Уживання займенника ви у ввічливому значенні для звертання до однієї особи (Складання діалогу з використанням займенника ви у ввічливому значенні та слів мовленнєвого етикету). |
1 |
|
|
|
129 |
Написання разом і з дефісом неозначених займенників. (Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами) |
1 |
|
|
|
130 |
Правопис заперечних займенників. (Утворення заперечних займенників.) |
1 |
|
|
|
131 |
РМ № 22 Написання есе світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Право на повагу до гідності», «У чому полягає гідність людини», «Чому не можна принижувати людську гідність»). Редагування есе. |
1 |
|
|
|
132 |
Наголошування займенників мій, твій, свій, той, цей, весь у непрямих відмінках (практично). (Передавання тексту графічно (схема, таблиця тощо) |
1 |
|
|
|
133 |
Використання займенників для зв’язку речень у тексті (практично). (Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні займенників (з коментуванням) |
1 |
|
|
|
134 |
Повторення вивченого. Розбір займенника як частини мови (Ігри зі словами, вікторини, конкурси) |
1 |
|
|
|
135 |
Діагностична робота №8. Займенник. Тестування |
1 |
|
|
|
136 |
РМ № 23 Читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах. |
1 |
|
Читання мовчки |
|
ПОВТОРЕННЯ В КІНЦІ РОКУ 3 год. |
|||||
137 |
Лексикологія. Фразеологія. (Тлумачення лексичного значення вжитих у реченнях (текстах) слів і фразеологізмів) |
1 |
|
|
|
138 |
Словотвір та орфографія. (Тлумачення лексичного значення вжитих у реченнях (текстах) слів і фразеологізмів.) |
1 |
|
|
|
139 |
РМ №24 Редагування речень (текстів), у яких допущено лексичні та граматичні помилки. |
1 |
|
|
|
140 |
Морфологія та орфографія. (Відмінювання слів вивчених частин) (Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.) |
1 |
|
|
|